2020-09-14
07:44
2 Gillar
Om det är ett betydande belopp så ska det med i bokslutet. Debet 1790 och kredit 3997 (sjuklöneersättning) På nya året så vänder du bort intäkten med samma konton men tvärtom 🙂
... Visa mer
2020-09-11
08:48
1Gilla
Så här hanterar jag omvänd byggmoms i den dagliga verksamheten på de investeringsprojekt vi har igång. Fakturan från leverantören bokför jag så här: 4425 D 100 % av beloppet 4429 K 100 % av beloppet (korrigeringskonto byggtjänster) 2617 K 25 % av beloppet 2647 D 25 % av beloppet 1280 D 100 % av beloppet (pågående nyanläggning) På så sätt behöver man inte hålla på att lägga upp nya konton och knyta till momsrapport.
... Visa mer
2020-09-11
08:21
1Gilla
Hej, Det här är inte en alldeles enkel fråga. Jag försöker läsa mig till en lösning. Om jag förstår dig rätt så ska gåvan inte användas för den ideella föreningens egen verksamhet utan istället förmedlas vidare som stipendier. Det bör då INTE vara en intäkt i föreningen. Erhållna gåvor som endast ska vidareförmedlas till någon annan och som den ideella föreningen därmed inte tar emot för egen räkning, ska inte redovisas som inkomst utan som skuld. Kursiverad text ovan är hämtad från Redovisa Rätt och borde kunna omfatta gåvan som är avsedd för stipendier, men jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är så. Om ovan kan användas så ska ni ha ett eget bankkonto för den erhållna gåvan så att det särredovisas då föreningen inte får nyttja pengarna i sin verksamhet. Vill nog ändå råda er att kontakta någon som är duktig på redovisning i ideella föreningar och stiftelser för att få hjälp så allt blir rätt.
... Visa mer
2020-09-11
08:06
1Gilla
Visst går det att göra så, men eftersom det inte plockas ut någon lön så har du inte möjlighet att göra skatteavdrag på förmånen. Det bästa är i så fall att även betala ut en liten lön så att skatteavdrag kan göras. Man får göra lite beräkningar och testa sig fram eftersom det inte räcker att ge en lön som täcker skatten på bilförmånen, det måste även täcka skatten på själva lönen. Att tänka på är också att bilen måste användas minst 100 mil i tjänsten för att bilkostnaderna ska vara avdragsgilla i företaget.
... Visa mer
2020-09-08
16:06
9 Gillar
Vill bara ge en stor eloge och ett stort tack till den fantastiska supporten på Visma Lön 🙂
Tusen tack för hjälpen! 🤗
//Carina
... Visa mer
2020-09-08
10:36
1Gilla
Eftersom du leasar bilen så får du en faktura var månad med moms på leasingavgiften. Du ska alltså inte bry dig om momsen på totalpriset. Det är bara om man köper bilen kontant eller på ett avbetalningskontrakt som man bokar upp momsen vid köpet.
... Visa mer
2020-09-08
08:40
2 Gillar
Hej Björn, Har du ingen första förhöjd leasing (kontantinsats) så ska du inte göra något i bokföringen förrän du får din första faktura från leasingbolaget. Har du full avdragsrätt för momsen så bokar du den på 2641 och resterande på 5615. Tänk på att det måste vara en luftspalt mellan hytten och flaket på bilen för att den ska klassas som pick-up enligt momslagen. Det innebär att de mindre "pickisarna" så som t ex VW Caddy inte ger rätt till mer momsavdrag än för en personbil. Momsavdrag vid finansiell leasing av personbil kan också vara begränsad om Skatteverket tolkar det som ett avbetalningsköp dolt i ett leasingavtal. Detta eftersom man inte har rätt till momsavdrag vid köp av en personbil. Sorry att jag svävade ut, du har säkert kollat upp att den bilen du köpt uppfyller kraven 🙂 Mvh Carina
... Visa mer
2020-09-03
13:14
1Gilla
Hej, Du debiterar 2972 och krediterar intäktskontot för medlemsavgifter.
... Visa mer
2020-09-01
11:10
2 Gillar
Det är nog inte så enkelt som att bara föra över från det ena bolaget till det andra. Man kan göra en inkråmsaffär, dvs sälja över en verksamhetsgren till ett nytt bolag. Detta kan oftast göras utan moms, men man behöver nog ha skrivna underlag/avtal för en sådan affär och sen bör det säljande bolaget göra ett öppet yrkande i skattedeklaration moms så att man inte åker på ett skattetillägg om Skatteverket senare gör en annan bedömning och anser att det borde vara moms på affären. Alternativ två är att sälja över lagret till anskaffningsvärde. Då skapar du en faktura från det säljande bolaget till det köpande där varuvärde och moms redovisas.
... Visa mer
2020-08-24
14:40
2 Gillar
Hej, Du får göra tre olika bokningar, men i den första bokningen så ska du boka hela inköpet för bilen. D1240 100 000 K1930 50 000 K28XX 50 000 Skriver XX efter 28 för du får själv hitta ett passande konto i den kontogruppen. Du kan hitta kontoplanen på www.bas.se När du sedan delbetalar så bokar du K1930 med det belopp du betalar och D28XX Lycka Till!
... Visa mer
2020-08-24
10:24
1Gilla
En tilläggsfråga @My Janhall Kan man någonstans ange vilket barn föräldraledigheten avser så man kan söka frånvaron per barn? //Carina
... Visa mer
2020-08-24
10:20
1Gilla
Vill bara upplysa om att det inte är tillåtet att låta semesterersättningen ingå i timlönen. Det strider mot semesterlagen. Man kan betala ut semesterersättningen i samband med lön om det gäller en säsongs- eller extraanställning, men det ska klart och tydligt framgå av lönespecifikationen vad som är lön och vad som är semesterersättning.
... Visa mer
2020-08-24
10:15
1Gilla
Om du har tecknat försäkringen privat så är den väl även utställd till dig privat, därmed inte en kostnad i företaget. Om försäkringen tecknas av företaget så är det ok att betala den genom företaget, men om premien är avdragsgill eller inte kan jag inte med säkerhet svara på.
... Visa mer
2020-08-17
14:26
Det är nog inte så lätt att göra, men om en person sysslar med att ta in varor från USA och sedan sälja vidare så känns det som att den personen sysslar med momspliktig verksamhet och borde skapa fakturor på det hen säljer och därmed också redovisa moms på försäljningen. Om hen inte vill ge dig ordentliga underlag på det som du köper så känns det lite som en ljusskygg verksamhet. OBS! det är min personliga åsikt.
... Visa mer
2020-08-17
13:55
1Gilla
Om du köper in begagnade varor från någon som inte är momsregistrerad så blir hela beloppet en inköpskostnad. När du sedan säljer så bör det bli VMB (Vinstmarginalsbeskattning). Det innebär att du inte redovisar någon moms på fakturan. Istället ska du redovisa moms på din vinstmarginal vilket innebär att 20 % av vinsten är moms och 80 % är det du har kvar. Tror att Visma har bra förklaringar på hur detta ska hanteras i deras system så att momsrapport mm blir rätt. Också bra att läsa i Skatteverkets momsinformation.
... Visa mer
2020-08-17
11:22
1Gilla
Om du köper in från privatperson så borde det vara VMB även om varorna är nya, men jag vågar inte ge ett 100%-igt svar på det, men om du inte kan göra momsavdrag vid inköpet så bör det vara VMB. Frågan är ju om det egentligen är en privatperson som säljer varorna om de är nya... Tänk på att du troligtvis har en skyldighet att kontrollera vem som står bakom försäljningen. Dels med tanke på att du ska ha rätt underlag (vem säljaren är) och även med tanke på ärligheten i varifrån varorna kommer så det inte är stöldgods eller rör sig om penningtvätt mm.
... Visa mer
2020-08-17
09:02
1Gilla
Hej, Det måste vara VMB som gäller om inköpen görs från privatperson och sedan säljs vidare med förtjänst. När det gäller underlag på inköpen från privatpersoner så måste det väl finnas något som du kan använda som underlag för inköpet även om inte personen vill skriva ut en kvittens. Det finns kanske en mailkonversation eller andra underlag från Blocket och en banktransaktion. Tycker att det borde fungera som verifikation. Tänk på att hellre ta med för mycket än för lite som underlag till din verifikation. Det ska vara tydligt så att det klart framgår vad som skett vid en eventuell granskning. Också viktigt att det framgår vem säljaren är. Kan inte med säkerhet säga att detta räcker om du får en granskning av Skatteverket, men ju tydligare desto bättre. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2020-08-14
09:59
1Gilla
Hej Jag kan nog tycka att kostnaden borde vara avdragsgill och du därmed kan boka det på 6991. Observera att detta inte är åsikter från en skattejurist utan min personliga åsikt då jag tycker kostnaden har med verksamheten att göra. //Carina
... Visa mer
2020-08-12
09:51
1Gilla
Kontantfakturan ska/bör göras samtidigt som kunden betalar. Det är ju kundens kvittens.
... Visa mer
2020-08-12
09:00
1Gilla
En fundering bara... ...skulle du inte kunna skapa en kontantfaktura istället. Då borde betalningen registreras direkt vid skapandet av kontantfakturan.
... Visa mer
2020-08-10
14:40
1Gilla
Hej, Det ser bra ut förutom att momsen som är knuten till konto 6560 ska bokas i debet på 2641 eftersom det är en ingående moms. //Carina
... Visa mer
2020-08-07
14:58
3 Gillar
När jag skriver "lägga tillbaka" så är det inget som du gör bokföringsmässigt utan endast i skatteberäkningen och deklarationen. Det är ofta ett antal poster som är bokförda, men som inte ska påverka det skattemässiga resultatet och som därmed ska "läggas tillbaka" i skatteberäkningen så att det inte påverkar underlaget för beräkning av skatt. Bokföringsmässigt så gör man alltså ingenting åt dessa poster förutom att man i samband med att man bokför ser till att hålla isär det som är avdragsgillt och det som inte är avdragsgillt så att man lätt kan identifiera de "ej avdragsgilla" posterna när man ska göra skatteberäkningen. Detsamma gäller då också intäkter som är skattepliktiga och ej skattepliktiga. Dessa är ju vanligtvis betydligt färre än de ej avdragsgilla posterna.
... Visa mer
2020-08-07
13:17
1Gilla
Om den digitala konferensen har med din verksamhet att göra så bör du absolut kunna ta kostnaden i din verksamhet. Har du angett företagsnamnet vid beställningen? Det är alltid bäst om företagsnamnet står på kvittensen. Som du skriver så blir det ett eget utlägg om du har betalat med ditt privata kort. Ifall du ska bokföra moms som vid inköp av tjänster från land utanför EU vågar jag inte riktigt svara på eftersom det finns vissa undantag. Det kan vara så att tjänsten klassas som att den hålls därifrån den sänds och i så fall bör det vara samma regler som om du hade köpt mässbiljetten på plats i USA, dvs den momsas där händelsen sker och du gör inget åt det i Sverige utan bokför endast kostnaden. Nu i dessa tider när så mycket sker digitalt så kan det vara andra regler som gäller. Ifall du frågar Skatteverket så råder jag dig att skicka in din fråga via mail så att du får ett skriftligt svar, men tänk på att vara tydlig i din frågeställning eftersom svaren från Skatteverket aldrig är utsvävande utan "Som man frågar får man svar" 🙂 Lycka till!
... Visa mer
2020-08-07
13:08
2 Gillar
Hej Stabo, Ska försöka förklara 🙂 Om du gör en rättelse av deklarationen avseende 2019 och minskar kostnaden där så får du en differens mot bokföringen. Det innebär att den kreditering som du gör på 75xx-kontot 2020 och som avser 2019 ska läggas tillbaka när du gör skatteberäkningen för 2020 eftersom den inte ska tas med i ytterligare en deklaration. Därmed ytterligare en fördel med att boka det mot ett eget konto för att enklare kunna identifiera posten när du gör bokslut för 2020. Posten blir alltså en "Ej skattepliktig inkomst" i nästa års deklaration eftersom den varit med i deklarationen 2019. Hoppas att jag varit tydlig så du förstår hur jag menar. //Carina
... Visa mer
2020-08-03
17:03
2 Gillar
Det är bara i själva skatteberäkningen man gör det. I bokföringen gör man ingenting. Det finns nästan alltid poster som påverkar när man beräknar skatten. Man utgår från det bokförda resultatet och sen läggar man tillbaka (ökar resultatet) med kostnader som inte är avdragsgilla. På samma sätt blir det med intäkter som inte är skattepliktiga, de minskar det bokförda resultatet. Summan av det bokförda resultatet och justeringarna enligt ovan blir det skattemässiga resultatet som man betalar bolagsskatt på.
... Visa mer
2020-08-03
16:23
2 Gillar
Du har sålt aktierna även om du inte har fått betalt för dessa i "riktiga" pengar. Reversen motsvarar betalningen. Vinst vid försäljning av aktier i intressebolag har jag för mig är en skattefri transaktion. Du krediterar tillgångskontot där aktierna ligger med samma belopp som anskaffningsvärdet för den sålda tillgången, troligtvis ett 13XX-konto Den långfristiga delen av beloppet på reversen bokar du i debet på ett 13-konto som passar och den kortfristiga delen (den som ska amorteras innevarande räkenskapsår) bokar du i debet på ett 16-konto. För att hitta rätt konto så hänvisar jag till www.bas.se där du kan hämta baskontoplanen i pdf- eller xls-format. Mellanskillnaden mellan anskaffningsvärdet och försäljningsvärdet ska då bokas i kredit på t ex 8120 (Resultat vid försäljning av andelar i intresseföretag). Är intäkten skattefri så ska den läggas tillbaka när man gör skatteberäkningen, men det är en bokslutshistoria. Då du nu sitter med en revers så ska du vid varje bokslutstillfälle värdera säkerheten i reversen. Dvs om du får betalt enligt reversen eller om det finns ett nedskrivningsbehov för att det finns en osäkerhet i din fordran. Lycka till!
... Visa mer
2020-08-03
10:37
1Gilla
Hej, Helt rätt tolkat. Det hade blivit samma sak om du sålt till ett företag så länge du inte har haft möjlighet att göra momsavdrag på inköpet av motorcykeln, vilket du nog sällan har när du handlar med begagnade varor. Enda undantaget är om du har köpt in en begagnad motorcykel från en näringsidkare som har haft den i sin verksamhet och därmed gjort momsavdrag vid inköpet, i det fallet ska de lägga moms på försäljningen, men det är inte så vanligt att man har motorcyklar i sin näringsverksamhet. Hade det varit så så skulle det även varit moms på fakturan/kvittot till en privatperson. Beräkningen du gjort ser rätt ut.
... Visa mer
2020-08-03
10:33
1Gilla
Hej, Om föräldralönen betalas ut samtidigt som den anställde erhåller ersättning från försäkringskassan så blir det nog mest rätt med engångsskatt. Då föräldralönen som betalas ut är förhållandevis låg så blir det knappt någon skatt om det räknas med tabellskatt. Inställningarna på respektive löneart som ligger som standard i Visma brukar ha rätt inställning vad gäller skatteavdragen.
... Visa mer
2020-08-03
10:18
1Gilla
När du säljer motorcykeln för 70 000 kr så är det VMB som gäller för den försäljningen även fast du har lagt ner jobb och material på den. Man blandar alltså inte två metoder. Det är fortsatt VMB som gäller. Reservdelarna som du har köpt in ska bokföras på ett 4-konto och du gör momsavdrag enligt kvittot, precis som du redan har gjort. Kvittot mellan dig och privatpersonen är 70 000 kr rakt av, du ska inte redovisa någon moms på det kvittot. VMB blir på mellanskillnaden mellan inköpet och försäljningssumman, dvs 62 000 kr.
... Visa mer
2020-07-31
15:28
1Gilla
Hej, Du beräknar alltid avskrivningen på anskaffningsvärdet. Därav ska du ha anskaffningen på ett balanskonto och avskrivningarna på ett annat. Detta för att det ska bli mer överskådligt vad som är anskaffning och vad som är avskrivning. Hoppas du är med på hur jag menar 🙂
... Visa mer
2020-07-30
07:46
2 Gillar
Problemet är att avierna är utställda till dig privat vilket innebär att eventuella kostnader på avin inte blir en avdragsgill kostnad i bolaget eftersom det är fel mottagare. Om du ändå vill ta risken att boka in avierna i bolaget så kan du lägga kostnaden på antingen bankkostnad 6570 eller finansiell kostnad på 84XX. Banken borde ha tagit hänsyn till att rätt juridisk person ska stå på ett avbetalningskontrakt där produkten som köps ska ägas av ett AB. Du borde istället ha kunnat borga för krediten om banken krävde säkerhet. Det brukar även vara så att själva produkten som avbetalningen avser är säkerhet för krediten.
... Visa mer
2020-07-29
09:03
1Gilla
I samband med att du köpte släpet så fick du en skuld. Köpet av släpet är alltså redan genomförd och det du nu ska göra är att betala av på din skuld. 1. Köpet Debet 12XX Debet 264X Kredit 2893 2. Avbetalning Kredit 1930 Debet 84XX = Ränta Debet 2893 = Amortering Har du tagit lånet privat? Om ja så undrar jag varför du inte kunde lägga avbetalningskontraktet på AB. Du får en avbetalningsavi i ditt namn vilket gör att skuld och räntekostnad är dina privata. Du måste därför redovisa intäktsränta från bolaget på den räntan de ersätter dig med. Du bör även göra ordentliga underlag för betalningen till dig från bolaget eftersom avbetalningsavierna inte är utställda till bolaget.
... Visa mer
2020-07-28
15:17
2 Gillar
Om du inte har haft något lagervärde tidigare så ska du nu boka upp en tillgångspost i balansräkningen. Det gör du i debet på 14XX. Till detta behöver du en kreditpost för att verifikationen ska balansera. Du krediterar 4900 med motsvarande som du lagt på 14-kontot. Inköpskontona rör du inte vid en lagerförändring.
... Visa mer
2020-07-27
07:53
1Gilla
Här finns det en risk att rabatten kan anses vara lön då det rör sig om en rabatt som ges i utbyte mot en tjänst. Vill därför inte ge dig något förslag på hur du ska bokföra det då det kan innebära att jag ger dig fel svar vilket kan resultera i framtida skattetillägg.
... Visa mer
2020-07-23
07:27
2 Gillar
Kostnaden tillhör samma kontogrupp så du kan bokföra på samma konto om du inte för din egen skull vill ha en uppdelning. Om kostnaden är med moms eller inte spelar ingen roll när du bokför kostnad eftersom det inte sker någon momskontroll mot kontot när du skapar momsrapporten.
... Visa mer
2020-07-22
11:43
2 Gillar
När bokslut redan är gjort så får nedsättningen av tidigare arbetsgivaravgifter gå mot resultatet. Normalt så bokför du väl arbetsgivaravgifterna på 7510. När det gäller nedsättning som avser tidigare år så hade jag skapat ett nytt 75-konto och döpt det till nedsättning tidigare år och lagt beloppet i kredit på det kontot. Detta för att inte störa årets arbetsgivaravgifter på 7510 när man gör avstämning mot årets lönekostnader.
... Visa mer
2020-07-20
13:17
1Gilla
När man bokför lön så bokar man upp bruttolönen på t ex 7210 (andra förslag är 7010, 7212). Exempel. Bruttolönen är 30 000 kr, avdragen skatt är 10 000 kr (bara taget ur luften) Debet konto 7210 30 000 kr Kredit konto 2710 -10 000 kr Utbetald nettolön från banken konto 1930, kredit -20 000 kr Motkonto för skulden på 2710 är alltså det konto du har lönekostnaden på (bruttolönen)
... Visa mer
2020-07-20
13:02
1Gilla
Löneskatten beräknas på inbetalda pensionspremier. Kostnaden bokas i debet på 753X och skulden bokas på 2514 eller 2943. Löneskatten debiteras sedan på slutskattsedeln tillsammans med bolagsskatten. Om det är arbetsgivaravgiften du menar när du skriver löneskatt så ska den bokas upp på 7510 i debet och 2730 (2731) i kredit. Då det är en kostnad som hänför sig till lönen den månad lönen betalas ut så bör den bokas upp i samband med lönekörningen så att kostnaden kommer på rätt månad.
... Visa mer
2020-07-17
11:58
2 Gillar
Ok, Lärarlöner var jättelänge sen jag jobbade med så tyvärr kan jag nog inte vara till så mycket hjälp här. Jag brukar alltid kontakta arbetsgivarorganisationen när det gäller knepiga beräkningar, eller frågor om tolkning av avtalet när det gäller beräkningar.
... Visa mer
2020-07-17
11:41
Kanske en korkad fråga, men vad menar du med ferielön? Är det extraanställda över sommaren eller är det ordinarie personals semesterlön? Om ordinarie personal: Timavlönade eller månadsavlönade?
... Visa mer
2020-07-15
11:24
1Gilla
Vad menar du med för mycket betald?
... Visa mer
2020-07-15
09:34
1Gilla
Ok, då hamnar vi ju klart i ett annat läge. Du skulle kunna använda lämnade skadestånd, konto 6341. Tänk på att ingen moms ska redovisas på detta.
... Visa mer
2020-07-14
18:02
1Gilla
Ja, använd 2514. När det gäller avdragsgill eller inte så är det sånt du kan lämna till bokslutet. Det är inget som ska med på skattedeklarationen, löneskatten deklareras i företagets inkomstdeklaration.
... Visa mer
2020-07-14
17:40
1Gilla
Tjänstepensionen ska inte med på lönen. är det löneskatten du har beräknat? Använd 2514, så håller du isär löneskatt och bolagsskatt. Tänk på att premien är avdragsgill först när den betalas. Det vanligaste är att förfallodatum är den 1:à i den månaden premien avser. Jag brukar därför periodisera premierna när fakturan kommer, men jag vet att de flesta inte gör så 😊
... Visa mer
2020-07-14
17:31
1Gilla
Vad har hänt med varan som försäkringen ersätter? Är det inte mest rätt att kreditera ursprungsfakturan pga skada och sen ha ersättningen från försäkringsbolaget på konto 3994. Om kunden inte fått varan pga skada så har det ju inte skett någon försäljning.
... Visa mer
2020-07-13
10:32
1Gilla
Hej @Magiska Mira Troligtvis är kostnaden för Tarotkorten i den nivån att du kan bokföra det som en förbrukningsinventarie på konto 5410 (5400 om du har en förenklad kontoplan).
... Visa mer
2020-07-06
09:52
1Gilla
Kontakta supporten och be om hjälp med att rätta till inställningen för räkenskapsåret.
... Visa mer
2020-06-25
17:00
1Gilla
När jag har gjort ändringar där så har det sparats efteråt, men jag har i o f s inte plockat bort utskrifterna helt eftersom jag väljer att skriva mot en pdf-skrivare. Under företagsinställningar / Utskrifter så kan du välja att ta bort kopian av lönespecen. Då bör du inte få ut någon kopia på dessa i alla fall om du skickar originalen till Kivra.
... Visa mer
2020-06-25
16:51
Har du Visma lön? Jag kör i Visma Lön 600 och har under rutan "Skicka" en blå text "Ändra utskriftsalternativ". Om du klickar på den blå texten så öppnas rutor under. Där kan du ändra hur du vill ha dina utskrifter för lönespecar, utbetalningslista och bokföringsunderlag. Själv har jag lagt en pdf-skrivare som standardskrivare. Är det något som jag vill ha ut på papper så får jag byta skrivare 🙂
... Visa mer
2020-06-25
15:37
2 Gillar
Det är en kreditförsäljningskostnad, konto 6062. När du får ersättningen från kunden (om de betalar) så krediterar du kontot.
... Visa mer
2020-06-25
13:39
2 Gillar
Mellanskillnaden blir en bankkostnad, du kan använda konto 6570.
... Visa mer
2020-06-24
13:58
2 Gillar
Aktier i dotterbolag bokförs i kontogrupp 1310 Andelar i koncernföretag. Därunder finns sedan 7 olika underkonton. Eftersom det rör sig om ett danskt bolag så är det förslagsvis något av följande: 1313 Aktier i noterade utländska koncernföretag 1314 Aktier i onoterade utländska koncernföretag 1317 Andra andelar i utländska koncernföretag
... Visa mer
2020-06-23
13:17
Du ska inte ändra anskaffningsvärdet på det inköp du redan har på 13-kontot. Om du gör det så får du skatta för en vinst som ännu inte är realiserad. Värdet i bokföringen ska vara det lägsta av anskaffningsvärde eller återanskaffningsvärde. Det innebär att man gör en nedskrivning av aktierna i samband med bokslut om värdet på bokslutsdagen är lägre än anskaffningsvärdet. Är värdet högre än anskaffningsvärdet så bokför man ingen förändring.
... Visa mer
2020-06-23
13:13
2 Gillar
Hej Pontus, Kollade på Bolagsverket, tydligen heter det inte Bifirma längre, det är Särskilt företagsnamn som används. Du kan läsa mer här https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/namn/valja/sarskilt-foretagsnamn-1.17889 Konto för släpvagn och verktygsmaskin är ett 12-konto. Om det är specifikt inköpt för att hyra ut så kanske du kan skapa ett eget 12-konto för detta. När jag jobbade inom kopieringsbranschen så hade vi maskiner som vi hyrde ut, dessa hade jag på ett eget 12-konto. I det fallet valde jag att ta 1250 med avskrivning på 1259. Nu finns ju det kontot i kontoplanen som Datorer, men du kan troligtvis hitta något som funkar. Kolla på www.bas.se för att hitta konton som passar, det ska vara något som börjar på 12 🙂 Lycka till! //Carina
... Visa mer
2020-06-23
08:55
Hej Pontus, För att göra själva investeringen så behöver du inte ha ett styrelsemöte. Däremot så behöver du ändra i bolagsordningen om du ska lägga till verksamhet och ha en bifirma. Ny bolagsordning kräver en extra bolagsstämma. Släpkärran blir en inventarie och detsamma gäller nog verktygen. Är verktygen av mindre värde så kan de skrivas av direkt som korttidsinventarie, men om det är saker som du ska hyra ut så kan det vara bra att ha en förteckning på dessa och därmed lägga upp de som inventarier även om verktygen var för sig är av mindre värde. Köper du in flera verktyg på en gång i syfte att hyra ut dessa så kan man se "maskinparken" som en helhet. Även om de tolkas som en helhet så ska du lägga upp varje verktyg för sig i anläggningsregistret, annars blir det väldigt jobbigt om något behöver utrangeras. Ska du hyra ut släpkärra och verktyg så bör du även se över hur ditt försäkringsskydd ser ut. Många gånger när man hyr saker så får man deponera en självrisk. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att få mer information om hur du går tillväga. Bolaget kan inte betala kostnader på din privata bil, du kan därför inte montera dragkrok och låta företaget betala det. //Carina
... Visa mer
2020-06-22
18:23
1Gilla
Hej, Du får bokföra beloppet mot ett 28-konto - avräkning mot enskild firma i kredit. Sedan gör du en överföring från AB till EF och bokar bort skulden.
... Visa mer
2020-06-18
07:52
Hej, Om du ändå skulle registrerat "Föräldraledighet, ej semestergrundande" så är det ju egentligen samma sak som att du ändrar sysselsättningsgraden. Tror faktiskt att det blir enklare när du ska göra semesterberäkningen när du gjort som du gjort. När hen sen börjar jobba heltid igen så ändrar du till 100 % igen.
... Visa mer
2020-06-16
18:28
Du får ABSOLUT INTE öppna upp gamla bokföringsår och göra justeringar där. Det är bara deklarationerna som kan göras om och man begär omprövning på dessa hos Skatteverket. När det gäller redovisningsmässigt så rättar man felen när de upptäcks. Har du inte avslutat 2019 ännu så kan felen rättas i den redovisningen, men annars görs rättelsen 2020.
... Visa mer
2020-06-16
16:15
1Gilla
Kostnadskonto för leasingbil är 5615 (personbil), 5625 (lastbil) Tänk på att du endast får dra halva momsen för bilar med hel kaross, dvs om det är en pick-up eller skåpbil så måste det vara luftspalt mellan förarhytt och flak/skåp för att man ska få göra avdrag för hela momsen.
... Visa mer
2020-06-16
13:32
2 Gillar
Semestertillägget är en del av den intjänade semestern. Om semesterersättningen betalas ut i pengar så ska även semestertillägget betalas ut.
... Visa mer
2020-06-15
11:31
Nej, det är ju inte tvång på att återföra en p-fond när man har negativt resultat.
... Visa mer
2020-06-15
11:00
1Gilla
Är det en individuell premie, typ avseende ägare eller VD? Du kan använda 7412. Baskontoplanen finns att ladda ner som excel eller pdf på www.bas.se Den är alltid bra att ha till hands när man letar konto 🙂
... Visa mer
2020-06-15
10:52
Du kan inte ändra bokföringen bakåt i tiden utan i så fall endast ändra i deklarationerna. Enda fördelen jag ser där är att du minskar schablonintäkten som beräknas på p-fonderna. Som det är nu har du en skattemässig förlust från tidigare år. Om du inte har ett positivt resultat i årets deklaration som täcker tidigare förluster så kan du ta tillbaka p-fonden i år så mycket som möjligt för att nollställa tidigare års förluster och även årets förlust om det finns en sådan och p-fonden räcker.
... Visa mer
2020-06-15
07:48
1Gilla
Självklart ska du göra avskrivningar, det är ju en tillgång precis som om du hade betalat den mot faktura. Var du lägger den är lite beroende på hur pass uppdelat du har i balansräkningen, men fordon ligger normalt på 1240 med avskrivning på 1249. Kostnaden för avskrivningen på 7834. Avskrivningen hänger sedan på hur du hanterar K2. Använder du förenklingsregeln så är det 5 år som gäller, men om du inte använder förenklingsregeln så ska du titta på verklig ekonomisk livslängd, då kan avskrivningen bli allt från 5-10 år. Med tanke på priset så verkar det vara en begagnad lastbil så då kanske 5 år är rimligt.
... Visa mer
2020-06-15
07:38
1Gilla
Du blandar nog ihop leasing och avbetalning när du nämner att du inte får lägga tillgången som en anläggningstillgång enligt K2. Vid ett avbetalningskontrakt så köper man tillgången och får då en skuld som man betalar på. Då bokar man upp en tillgång och en skuld. Vid finansiell leasing så får man inte boka upp en tillgång enligt K2.
... Visa mer
2020-06-15
07:31
1Gilla
Om du inte har avdragsrätt för moms så ska du inte fylla i något momsbelopp. Hela fakturabeloppet ska då gå mot kostnadskonto.
... Visa mer
2020-06-12
16:30
Hej Pontus, Nu har jag ju inte provat att rätta någon skattedeklaration sedan man började att lämna deklarationen på individnivå, men det verkar fungera som tidigare ändå. Du öppnar den deklaration du vill rätta under "Inlämnade deklarationer". Eftersom du inte ska ändra någon inkomst eller avdragen skatt så tror jag inte att det är några problem att göra ändringen.
... Visa mer
2020-06-12
10:56
Du kan boka det i kredit på t ex 2899 Övriga kortfristiga skulder. När det sedan dras på hyran så debiterar du 2899.
... Visa mer
2020-06-12
10:35
2 Gillar
Jag brukar använda 6490 Övriga förvaltningskostnader.
... Visa mer
2020-06-12
08:25
1Gilla
Du borde kunna lämna in en rättelsedeklaration eftersom det endast rör arbetsgivaravgiften.
... Visa mer
2020-06-11
14:42
Om du gör justeringen års- eller halvårs vis så har du dragit av för mycket moms tidigare månader. Du kan redan när du konterar upp fakturan plocka bort de 20 % som är privat, men då får du naturligtvis räkna momsen manuellt från fakturorna. I vissa system så kan man skapa konteringsmallar med %-beräkningar. Om det fungerar i ditt system så kan du lägga upp en mall som beräknar rätt kontering utifrån den procent du angett.
... Visa mer
2020-06-11
14:39
Är det bara datum som den varnar för? Är lämnade skattedeklaration avseende moms överensstämmande med bokföringen? Om svaret är jag på båda borde du kunna bortse från varningen. Den borde försvinna när du låser året. MEN, jag har inte koll på det program som du använder så för säkerhets skull kan du slänga iväg en fråga till supporten i chatten.
... Visa mer
2020-06-11
13:18
Det är nog beroende på hur avtalet skrivs. Har man ett så kallat kommissionslager från leverantören så redovisar man vad som har gått åt och får en faktura på det. Då är ju försäljningen en ren försäljning och fakturan från leverantören blir ett inköp. Detta är det smidigaste sättet. Ska man sälja åt andra och endast erhålla en provision så blir det en helt annan hantering. I de fallen så tar man ju in moms för någon annan. Min rekommendation är därför enligt första stycket för att inte göra något krångligare än nödvändigt. Lycka till!
... Visa mer
2020-06-11
08:08
1Gilla
Eftersom din sambo inte har några intäkter från bolaget så kan det vara lättare att du själv förmånsbeskattas för premien, men det är nog under förutsättning att du har AB, är det en enskild firma så är det nog likställt med privat uttag.
... Visa mer
2020-06-11
08:00
1Gilla
Hej, I momsunderlaget som du tar ut från Tullverket så ligger hela inköpsbeloppet som ska redovisas i skattedeklarationen och beräknas moms på. du ska inte blanda in kundfordran i detta. Det är ett inköp du gör vilket då blir antingen en manuell hantering eller en leverantörsskuld. Om du väljer att använda 1480 vid en förskottsbetalning så måste du komma ihåg att boka om det till varuinköp senare.
... Visa mer
2020-06-11
07:17
1Gilla
Du säljer dina aktier och ska redovisa det på din K10:a Tänk på att ditt utdelningsutrymme försvinner och din sambo börjar om från noll. Finns det utrymme i eget kapital och likviditet så kan det vara lämpligt att ha en extra bolagsstämma och ge utdelning innan ni byter ägare på aktierna. Tänk på att ni behöver ha fram ett rättvisande resultat så här långt på räkenskapsåret för att med säkerhet fastställa att det finns utdelningsutrymme. Är resultatet negativt hittills i år så påverkar det eget kapital. Ett köpeavtal är alltid bra att ha även om det är formalia, men avtalet ligger till grund för vad du erhåller i ersättning för dina aktier och vad din sambo får för anskaffningsvärde på sina.
... Visa mer
2020-06-11
07:10
2 Gillar
Jag håller med dig att det inte är att anse som en kundförlust. Man kan nog t o m sträcka sig så långt att man inte bör intäktsföra medlemsavgiften förrän den blir betald.
... Visa mer
2020-06-09
07:47
Vem äger aktierna och vem ska äga dessa framöver? Ska du ta över aktierna från din sambo så blir det ett köp som görs. Detta ska uppdateras i aktieboken. Om det inte sker någon ägarförändring så är det endast nedan som behöver göras. Därefter har man en extra bolagsstämma där man ändrar i styrelsen där protokollet ligger till grund för ändring hos Bolagsverket.
... Visa mer
2020-06-09
07:19
Hej Karin, Nej vad jag vet så är det ingen kodning, därför bra med tydliga namn i kontoplanen så det är lättare att hitta rätt när man ska göra skatteberäkningen.
... Visa mer
2020-06-08
14:38
Du kan skapa ett nytt konto på t ex 7419 och döpa det till Pensionspremier ej avdragsgill. Tänk på att du även ska beräkna löneskatt på den delen som inte är avdragsgill. Här är jag lite osäker på om löneskatten är avdragsgill eller inte, är 10 år sedan jag hade ett ärende med för mycket pensionspremie. Du vet väl om att du har rätt att använda utbetald lön under året eller året före när du gör bedömningen om premien är för hög.
... Visa mer
2020-06-08
14:32
2 Gillar
Förändringen mellan tillgångar och skulder regleras inte löpande under året, därför är det alltid obalans mellan tillgångar och skulder löpande under året = ej bokfört resultat. När året är slut och man bokar upp årets resultat så blir det balans. Svaret på din fråga är att du inte ska boka något mer än du gör idag, dvs D2393 och K1930
... Visa mer
2020-06-08
09:47
Hur har du konterat fakturan som du skickat till kund? Den borde ha konterats mot de konton du önskar, dvs fordran och ränta i kred och 1510 i debet.
... Visa mer
2020-06-08
08:52
Du borde kunna skapa ett betalsätt som är knutet till 1930, t ex kortbetalning.
... Visa mer
2020-06-08
08:50
2 Gillar
Debet konto 1310 - Andelar i koncernföretag
... Visa mer
2020-06-05
15:17
Bra tips av @AnnicaL När du sitter med det gamla nu så kan du i systemet välja att titta på gamla journaler. Då blir det lite lättare att hitta rätt faktura. Tyvärr kan jag inte lotsa dig vidare, men har för mig att det i någon av rullgardinerna ska finnas "Gamla journaler" i någon rubrik. Man får upp journalen på skärmen och kan då klicka i rubriken för konto så sorteras det på kontonummer. När du hittar det kontot du söker så ser du vilken/vilka fakturor som är konterade på kontot.
... Visa mer
2020-06-02
11:43
Du kan göra den bokningen i efterhand i samband med att du avslutar månaden. Själv bokar jag upp det samtidigt som man bokför fakturan. Vet inte hur ditt system fungerar, men du kanske kan skapa en konteringsmall som beräknar och bokför löneskatten med automatik. Att det inte blev så på första fakturan har ingen betydelse, du får ju med kostnaden även om du bokar det manuellt i efterhand.
... Visa mer
2020-06-01
10:48
2 Gillar
När det gäller ombokningen av momsen från 2641 till 2650 så bör du göra den som ett av de sista verifikaten på 2019 om det är därifrån felet härrör. Beloppet ska ligga på 2650 i IB på nya året (2020). Det jag skrev om att rätta fel när man upptäcker dem tänkte jag gällde att du hade öppnat upp gamla verifikat och rättat i dessa (vet att det är enklast att göra så, men tyvärr inte god redovisningssed). Upptäcker man fel när man gör bokslutet så ändrar man dessa i själva bokslutsarbetet. Helt ok om du frågar igen. Det är alltid knepigt att förklara sådant som är självklart för en själv, men också utmanande 🙂 Lycka till!
... Visa mer
2020-06-01
07:35
2 Gillar
Det stämmer att man ska utgå ifrån att göra rättelsen i den perioden som det avser, men när det gäller ingående moms så är det pengar du har tillgodo från Skatteverket, det bör därför inte vara lika strängt som när det gäller utgående moms. Jag hade lagt allt på samma rättelse och då för enkelhetens skull den sista för för räkenskapsåret. När det gäller rättelser så ska man egentligen inte gå in och rätta på verifikatet eftersom rättelsen ska göras när man upptäcker felet. En tidigare period som är avstämd och redovisad till Skatteverket ska låsas för vidare bokföring.
... Visa mer
2020-05-29
15:32
1Gilla
När det gäller möblerna så är även montaget en del av anskaffningen. Det innebär att montaget ska räknas med när du lägger upp möblerna som inventarie. Eftersom det är en hyreslokal så finns det nog möjlighet att lägga uppfräschningen som förbättringsutgifter på annans fastighet. Avskrivningstiden kan då läggas till samma tid som hyreskontraktet. Har du hyreskontraktet på kortare tid än 5 år så kan du nog ändå köra på 5 år, men då får du räkna med att restvärdet blir en kostnad om du lämnar lokalen innan avskrivningen är klar.
... Visa mer
2020-05-29
14:35
2 Gillar
Om du inte har haft plusresultat tidigare så har du väl ingen p-fond att ta tillbaka... Har du ett negativt resultat i år så kan du inte sätta av till någon p-fond.
... Visa mer
2020-05-29
14:08
1Gilla
Har du ett AB eller enskild firma? Har du p-fond från tidigare år? Du kan i så fall ta tillbaka så mycket p-fond att det skattemässiga resultatet blir noll istället för minus.
... Visa mer
2020-05-29
14:06
1Gilla
Hej igen 🙂 Nu utgår jag ifrån hur jag själv skulle göra. En omföring från 2641 till 2650 i bokföringen, dvs klumpa ihop beloppet som är kvar på 2641 och lägga över på 2650 så att 2641 får noll i UB. Detta blir en del av bokslutet och därmed en bokslutstransaktioner, ifall du nu skiljer på dessa med en egen verifikationsserie. Själva rättelsen i skattedeklaration hade jag kört bara en rättelse och då lagt den på deklarationen för december.
... Visa mer
2020-05-29
10:48
1Gilla
Då kan det vara en konstaterad kundförlust - konto 6351, men av vilken anledning har din fordran preskriberats? Om du har rätt att ta tillbaka momsen hänger på hur ihärdigt du har arbetat för att kräva in skulden. Du kan läsa om kundförluster hos Skatteverket https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/kundforlusteromkundenintekanbetala.4.5c1163881590be297b58d10.html?q=kundf%C3%B6rluster
... Visa mer
2020-05-29
10:09
1Gilla
Jag hade bokat om det till 2650 manuellt och sedan bokat bort det när transaktionen sker på skattekontot. När du gör en rättelse av skattedeklarationen så får du manuellt räkna fram ruta 48 för att få rätt belopp där. Du kan nog göra rättelsen på skattedeklarationen för december då det rör sig om en ingående moms. Utgående moms är viktigare att rätta i rätt period.
... Visa mer
2020-05-28
11:42
1Gilla
Det borde kunna bokas som en kapitalvinst på ett konto som börjar på 8. Har inte tillgång till kontoplanen nu, men du kan ladda ner en kontoplan i pdf eller xls från www.bas.se Lycka till 😊
... Visa mer
2020-05-27
13:03
1Gilla
Hej, Fakturan ligger till grund för betalningen. För kundens del så kan du skriva på dennes ex att fakturan är betald kontant XX datum. För din egen del så bokar du fakturan som betald i systemet den dagen betalningen görs, men du måste ha ett betalsätt som är kontant mot konto 1910 istället.
... Visa mer
2020-05-27
12:59
1Gilla
Man måste inte boka om, men man får se till att saldo hamnar på rätt ställe i deklarationen, dvs i rutan för skattefordran. Har man ett AB och upprättar årsredovisning så gäller samma där, beloppet ska ligga på tillgångssidan ej skuldsidan. Därav så kan det vara enklare att boka om det så att risken är mindre att man glömmer flytta beloppet 🙂
... Visa mer