2024-12-03
08:46
Hej Det är andra regler i ett aktiebolag. Gällande avdrag i deklarationen så måste följande vara uppfyllt. Misstänker att det är svårt att uppfylla i en lägenhet. 1. inte kan anses ingå i bostadsutrymmet, eller
2. att kontoret blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål. Du kan läsa mer om detta på skatteverkets hemsida och har du fler frågor så rekommenderar jag att du tar kontakt med skatteverket. Detta för att det är många olika regler och undantag som kan skilja sig åt från fall till fall. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/326332.html /Joachim
... Visa mer
2023-04-02
14:17
1Gilla
Hej En namnändring i "Redigera" sparas i det räkenskapsår du arbetar i (t ex 2023) samt följer med när du skapar nya (t ex 2024). Vill du ha en ändring historiskt får du gå in i tidigare år (rullgardinslistan) och göra ändringen år för år. Vänliga hälsningar RoffaK AB
... Visa mer
2022-11-15
14:44
Hej!
Jag hoppar in i din tråd för att du skall få svar. Jag skulle säga att det inte finns något direkt vägledning kring hur stor en skuld får lov att vara gällande att skriva av den, utan att det är något som är mellan de som lånet är mellan. Om AB:t inte längre finns så kan ju inte heller fordran finnas kvar, frågan är mer om hur detta skall påverka det skattemässiga resultatet om skulden skrivs av men inga pengar betalas tillbaka. Detta gäller både i enskilda firman och i AB:t. Här får jag hänvisa till Skatteverket för vägledning kring det, då jag inte kan hitta några direkta vägledningar som förklarar det. Det är möjligt att det kan gå under gåvoreglerna, dvs att man anser att den enskilda firman ger dessa pengar som en gåva till aktiebolaget och att det därmed inte är avdragsgillt respektive skattefritt, men det kan bli lite annorlunda i och med att enskilda firman inte är en juridisk person och det därmed ses som att du som aktieägare har lånat ut dessa pengar.
Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra i forumet med samma funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-13
08:45
1Gilla
Hej Roger, Är du momsregistrerad? I så fall måste du informera elbolaget om det eftersom du ska redovisa moms på energiintäkterna från solpanelerna. Gäller både elen som levereras till elhandelsbolaget och intäkten för nätnytta som du får från ditt nätbolag. Mvh Carina
... Visa mer
2022-08-19
10:35
Hej igen!
Okej tack för förtydligandet. Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men har fått kolla upp hur du bör hantera det programmässiga såväl som bokföringsmässiga på bästa sätt. Den sista verifikationen är nästan rätt, men som du säger så saknar den kontot för avskrivningar och har istället bokförts enbart mot 1220 kontot med hela bokföringsmässiga beloppet. Vad jag förstått från dig så borde den istället se ut som följande:
3061 D 310 000
3973 K 22 709
1220 K 393 995
1229 D 106 704
Jag antar i och med att du får en differens för ingående saldo samt att du pratar om 2022-06-30 och 2021-06-30 att denna försäljningen gjordes i 2021 räkenskapsåret, stämmer detta? I sådana fall så blir det lite klurigare, men inte omöjligt. Rent bokföringsmässigt så får korrigeringen ske i detta öppna året, 2022 och man får då göra en korrigeringsverifikation där du får bokföra som följande:
1220 K 106 704
1229 D 106 704
Vilket gör att du får rätt utgående saldon. Däremot så har du problemet i att det verkar som att det har redovisats i noten för inventarier att du har ett värde kvar på 1220 och 1229 vilket gör att du får dessa felmeddelanden. Här skulle jag rekommendera dig att ringa in till oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att felsöka i ditt program och förstå om det något programrelaterat som orsakar felmeddelandena du beskriver. Om det är något som behöver rättas till med balanserna rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult för råd kring det. Detta då man egentligen inte får ändra i ingående balanser hur som helst då dessa skall motsvara utgående balanser i föregående år. Det kan krävas insyn i din bokföring för att rätta till detta därav är en konsult bäst lämpad eftersom de har möjlighet till ett helhetsperspektiv i din bokföring på ett sätt vi inte har här i forumet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-04-05
13:11
Hej! Tänker att om det är bilagan NEA som du är i behov av så ska du kunna lägga till den under fliken Justera deklarationsunderlag - Deklarationsbilagor.
Läser man i programhjälpen så står det såhär om den: "Deklarationsbilaga NEA är en underbilaga till blankett NE. Den kan lämnas av fysisk person eller dödsbo som har flera verksamheter med skilda bokföringar eller som driver näringsverksamhet med någon annan och har gemensam bokföring. Överskott/underskott överförs automatiskt till Övriga skattemässiga justeringar under Enskild firma." Kika på det och om du har några följdfrågor så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten.
Ha en fin dag /Tinna
... Visa mer
2021-12-17
07:22
1Gilla
Det första som man bör veta är att rent deklarationsmässigt så skall man deklarera hela försäljningen det år man skriver köpekontraktet. Även om tillträdet är året efter. Dom 10% som du får är då handpenning för att säkra köpet och försäljningen. Så det ställer ju till en del, för rent bokföringsmässigt så har du ännu inte sålt fastigheten, bara skattemässigt. Och då ur vinsskattesynpunkt. Så jag skulle i det här läget bokföra avstyckningskostnaden på kontot för marktillgången. Handpenningen som ett förskott och sedan deklarera hela försäljningen. När tillträdet sedan sker nästa år så bokför jag bort den del av anskaffningsvärdet som rör marken, motkonto vinst avyttring fastighet. Hela det resultatet nollas sedan bort i deklarationen. Nu säljer du mark vilket innebär att du inte har några avskrivningar som skall återföras i näringen. Lycka till!
... Visa mer
2021-11-12
16:24
1Gilla
En avstyckning typ höjer ju egentligen värdet på fastigheten/tomtmarken då du "kostar på" den en åtgärd. Den får då bokas som ett tillägg på det bokade fastighetsvärde du har, kan ibland finnas ett bokfört värde för inköpet. När du säljer den så ingår då avstyckningskostnaden i ditt anskaffningsbelopp för den delen och sänker därmed vinsten och följdaktligen skatten. Om nu den avstyckade delen blir tomtmark (för boende) och tidigare var åker/skogsmark så bör det däremot bli en sänkning av ditt anskaffningsvärde på näringsfastigheten.
... Visa mer
2021-10-22
16:42
Hej!
Mark kan vara lite knepigt område ibland inom bokföring. Om ni nu ägde en del av marken så bör den finnas bokförd hos er, och man bör därmed bokföra bort det värdet då ni inte längre äger det. Så om ni tex har ett värde mot tex 1130 Mark, så bör ni kreditera det kontot för att få bort det bokförda värdet av den, eventuellt övervärde bokförs som vinst. Den eventuella vinst som kommer upp efter det kan man bokföra mot 3972 Vinst vid avyttring av byggnader och mark. Det kan dock vara bra att kolla upp med en konsult eller om ni har en revisor hur det bör bokföras, så att allt går rätt till alternativt om någon annan användare i forumet har bättre koll på hur detta kan hanteras. Vanligtvis är mark och byggnader inte momsbelagda men det kan du se på ditt underlag du får från lantmäteriet.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-04-21
16:21
Hej Roger!
Jag läste igenom din fråga och kom och tänka på en tråd där vi pratat, jag tycker detta fallet liknar det du beskrev även där? Jag tänker på tråden Bokföra elräkning som ger utbetalning pga egen produktion. Här hade inte hanteringen i eEkonomi PRO varit annorlunda utan jag hade oavsett gett dig samma lösning som i tråden ovan.
Är det något jag missar så får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-01-04
11:07
@Fd medlem
Jag skapar ett ärende på detta och mejlar dig så får vi på supporten slå dig en signal när det passar. Det är som sagt svårt att se varför det inte fungerar som det ska hos dig härifrån och därför är det lättare med en direktkontakt så vi kan kika på det tillsammans i ditt eEkonomi.
/My
... Visa mer
2020-12-14
09:57
2 Gillar
Är din mor momsregistrerad? Annars kan det inte finnas moms registrerad på henne tänker jag.. Det man kan göra i en enskild firma är att dela resultatet med medhjälpande make/maka, men det gäller inte momsen, endast resultat motsvarande den andra partens arbetsinsats..
... Visa mer
2020-08-03
09:55
Hej Roger!
Ytterligare ett företag till Visma eEkonomi smart kostar 89 kr/ månaden. Du är varmt välkommen att kontakta oss på supporten så kan vi hjälpa dig.
Vad det gäller tillstånd för dig att hjälpa din far med bokföringen så verkar inte det behövas enligt den information jag fått fram. Däremot så förstår jag det som att det oavsett vem som sköter bokföringen alltid är den som har den enskilda firman som ansvarar för att bokföringen blir rätt och riktig. Läs gärna mer på skatteverkets hemsida Bokföring - Vad kräver lagen?.
Hoppas detta hjälper dig att komma igång, känns något oklart får du gärna återkomma. 🙂
/My
... Visa mer
2020-07-06
09:52
1Gilla
Kontakta supporten och be om hjälp med att rätta till inställningen för räkenskapsåret.
... Visa mer
2020-07-02
09:44
1Gilla
rent spontat skulle jag ta det på ett 4xxx konto då det är kostnad för att få en intäkt, men det kan väl även vara en fastighets/mark kostnad
... Visa mer
2020-07-02
09:44
1Gilla
rent spontat skulle jag ta det på ett 4xxx konto då det är kostnad för att få en intäkt, men det kan väl även vara en fastighets/mark kostnad
... Visa mer
2020-06-25
13:39
2 Gillar
Mellanskillnaden blir en bankkostnad, du kan använda konto 6570.
... Visa mer
2020-06-25
11:58
Okej, då är jag med dig.
Jag tolkar det så som att din enskilda firma är en jord/skogsbruksfastighet och jag hittade information kring detta på skatteverkets sida Intäkter från jord- och skogsbruksfastighet. Här står det att utdelning från samfällighet tas upp den som intäkt i näringsverksamheten. Intäkter bokförs i kontoklass 3XXX i bas-kontoplanen.
/My
... Visa mer
2020-06-24
13:33
2 Gillar
Ja, här blir det lite speciellt eftersom det är en leverantörsfaktura men du får betalt. Du kan under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura lägga upp denna faktura, men eftersom du fått pengar får du markera Kreditfaktura uppe till höger när du skapar den.
Här är ett exempel:
Ser att du har en aktiv bankkoppling och då går du till Kassa och Bankhändelser för att bokföra betalningen. Klicka på Matcha på händelsen det gäller - välj bokföringshändelsen Betalning av krediterad leverantörsfaktura - välj fakturan i listan och Bokför.
/My
... Visa mer
2020-06-22
18:23
1Gilla
Hej, Du får bokföra beloppet mot ett 28-konto - avräkning mot enskild firma i kredit. Sedan gör du en överföring från AB till EF och bokar bort skulden.
... Visa mer
2020-06-08
09:47
Hur har du konterat fakturan som du skickat till kund? Den borde ha konterats mot de konton du önskar, dvs fordran och ränta i kred och 1510 i debet.
... Visa mer
2020-05-14
09:54
Du kan nog välja att skapa ett konto i kontogrupp 36 eller 39 eftersom det inte är någon huvudintäkt.
... Visa mer
2020-03-31
09:54
Hej Roger!
Ser att du har skapat tråden Verifikation vid bankgiroinbetalning. Gäller korrigeringen ovan kundfakturorna du beskriver i det inlägget så vill jag hänvisa dig dit.
Gäller detta en korrigering på en annan kundfaktura så gäller egentligen samma sak som jag beskrivet i din andra tråd. 🙂
Nu är det inte beskrivet vad det är för typ av verifikation till kundfakturan du vill korrigera men jag misstänker att det är en inbetalning. Då gör du korrigeringen genom att Ångra matchning under Kassa och bankhändelser. Hur du gör steg för steg finns beskrivet i vårt skrivna hjälpdokument Ångra matchad bankhändelse.
Ha en fin tisdag!
/My
... Visa mer
2020-03-31
09:49
Hej!
När du har en aktiv bankkoppling finns inte det företagskonto du har koppling till som val när du markerar kundfakturan som betald direkt via fakturan, jag misstänker att det är därför du inte hittat bankhändelsen och kunnat ta bort den. Nedan kan du följa steg för steg för att korrigera detta. Ut/inbetalningar som ska stämmas av mot ditt företagskonto ska alltid bokföras via Kassa och bankhändelser. 🙂
1. Börja med att kika på verifikationerna som skapats när du bokfört betalningen genom kundfakturorna. Lättast gör du det via Försäljning - Kundfakturor - klicka på kundfakturan - där finns inbetalningen som en Relaterad verifikation, klicka på den. Det skulle kunna vara bokfört mot ett annat företagskonto du har upplagt men vanligt är att det bokförts mot 1910 - kassakonto. Gör detta steg på båda dina kundfakturor.
2. Nu ska du ångra inbetalningarna på det konto det är bokfört mot så du kan matcha kundfakturorna mot ditt företagskonto under Kassa och Bankhändelser. Gå till Kassa och bankhändelser - välj kontot du bokfört inbetalningen på (till exempel kassakontot) och se till att du har rätt period vald. Leta upp händelsen - klicka på den - Ångra matchning. Nu korrigeras verifikationen för inbetalningen och fakturan hamnar som obetald igen. Passa på att klicka på krysset ute till höger på händelsen så den försvinner. Det finns förmodligen två händelser du ska göra detta på eftersom det gällde två kundfakturor.
3. Du kan stå kvar under Kassa och Bankhändelser men byta konto till ditt företagskonto du har en aktiv bankkoppling mot. Matcha beloppet du fått in som berör kundfakturorna, kundfakturorna bör nu vara i listan så du kan bokföra dessa som betalda.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2020-03-26
09:13
@rbergarn
Jag var inne och kikade på redovisa rätts inlägg om beskattning vid debitering av el, gas eller vatten. De skriver följande:
"Skatteverket har i ett ställningstagande (180209, dnr: 202 54979-18/111) uttryckt en ändrad syn på momsbeskattning om debitering av el, gas eller vatten sker särskilt utifrån faktisk förbrukning vid uthyrning av fastighet. Det här betyder t.ex. att Skatteverket anser att det ska vara moms på el, gas och vatten när en privatperson hyr en bostad och fakturering sker efter faktisk förbrukning. Hyresvärden anses då sälja två olika tjänster till hyresgästen."
Det är inte helt lätt att ge dig ett rakt svar måste jag säga. På skatteverkets hemsida En hyresvärds tillhandahållande av el, gas eller vatten; mervärdesskatt kan du läsa mer och jag tycker du ska höra av dig till dem om något skulle kännas oklart så det blir rätt och riktigt.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-20
15:08
Hej! Kika under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Under rubriken AutoInvoice bockar du först i Ta emot e-faktura, om du ännu inte gjort detta. Först då kan du bocka i Aktivera scanningstjänsten och få pappersfakturor och mejlade fakturor från leverantörer inlästa elektroniskt. Här kommer du också att se den fysiska adressen som leverantörer kan använda för att skicka pappersfakturor till dig. Dock tar det upp till 24 timmar innan adressen dyker upp.
Du kan läsa mer om AutoInvoice och scannintjänsten i följande dokument: Visma AutoInvoice.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-05
19:21
1Gilla
Hej Roger, Ja, gården måste du ha i enskild firma som är momsregistrerad eftersom du kommer arrendera ut jordbruksmark och ekonomibyggnader. Det är nog viktigt att du tar hjälp med upplägget så det struktureras på rätt sätt. //Carina
... Visa mer