Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Tack för din fråga. Jag har personligen inte hört detta förut och kan inte riktigt hitta någon vägledning som stödjer det, så jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning. I tex denna vägledningen så står det att man får ta bilkostnader på företaget om bilen är bokförd som tillgång alternativt leasas i företaget, så kanske detta som tipset handlade om? Detta gäller dock inte om bilen är enbart privat och alltså inte företagets tillgång eller företagets leasing. Om du nu får svar att du får ta en del av driftskostnaderna för den privata bilen på företaget så betyder det även att kostnaderna skall påverka resultatet, så i sådana fall så bör du bokföra både kostnaden samt momsen på den delen och inte bara momsavdraget. Vad jag kan hitta så får man dock bara ta ut milersättning och eventuell trängselskatt som gäller med körning privatbil i tjänsteresor. Om bilen används såpass mycket i tjänsten så kan det vara en idé att tänka på att "sälja"/"sätta in" bilen i företaget till marknadsvärde så att du kan ta upp driftskostnaderna på företaget. Detta kommer dock innebära bilförmån om du använder bilen privat. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet. Ha det fint! Josefine
Hej@Mats08!Om man är osäker med bokföringen så rekommenderar jag dig att köpa boken "Redovisa Rätt". Denna bok fungerar som en uppslagsbok för redovisningskonsulter och den uppdateras varje år med ny upplaga. I denna står det följande:"Mobiltelefoner och liknande bärbara telefoner som köps in redovisas vanligen som förbrukningsinventarier. Mobiltelefonabonnemang, samtalsavgifter, mobilsökning, sms, mms etc. redovisas däremot tillsammans med företagets övriga kostnader för telekommunikation,telefon och telefonkommunikation."Mvh Carina
Hej! Detta låter som vidarefakturering, dvs att du hanterar försäljningen till företaget i Irland med normala regler och faktureringen mellan dig och din partner sker under normala faktureringsregler inom Sverige. Du kan kontrollera med Skatteverket om det kanske blir något form av utlägg men det låter som att det är vidarefakturering och därmed så hanterar man de olika händelserna var för sig och försäljningen går under ens normala försäljningsregler. Man kan se det lite som att man säljer tjänsten att hantera faktureringen till det Irländska företaget och den tjänsten säljs i Sverige mellan er. En liten notis angående din kommentar kring momsen är att moms är aldrig en kostnad eller intäkt så länge man är momsregistrerad, för den som fakturerar med moms så får den in mer pengar från den andre parten som de sedan betalar in till Skatteverket. Samtidigt så får den som köper tjänsten dra av momsen på inköpet och får sedan tillbaka den från Skatteverket. Dvs intäkten samt kostnaden blir likadan oavsett om man tar ut moms eller inte på tjänsten. Det handlar bara om att det skall redovisas rätt helt enkelt, och det är därför viktigt att kontrollera med Skatteverket. Om det är vidarefakturering så kan den som fakturerar bokföra intäkten mot ett 35XX konto och den som faktureras mot ett 46XX konto. Intäkten från företaget i Irland hanteras som en försäljning inom EU. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Menar du att du bokfört den mot konto 8423 i 2023 men att den egentligen gäller för 2022? I sådana fall så tycker jag du kan låta den vara i 2023 eftersom den är på ett såpass litet belopp. Om du verkligen vill periodisera den så bokför du det mot 2990 i kredit och 8423 i debet i 2022, och gör en spegelvänd verifikation i 2023 med samma konton för att få räntekostnaden på rätt räkenskapsår. Ha det fint. Josefine
Hej! Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar med "Periodiserar man självaste utgiften (betalningen) eller periodiserar man den manuella verifikationen man lagt in för 2023? Eller periodiserar man båda? " Jag tänker att jag förklarar hur man periodiserar intäkter och kostnader, så får du återkomma om hur du menar kring det. Jag rekommenderar dig att kolla in detta tipset som går igenom alla olika hanteringar av periodiseringar. Om vi tar förutbetalda intäkt, vilket det låter som att du pratar om, så bokför man först intbetalningen helt normalt och sedan gör man en manuell verifikation i 2022 samt en spegelvänd i 2023. Då ser de ut som följande: 2990 med beloppet i kredit 3XXX med beloppet i debet I 2023 så gör man följande: 2990 med beloppet i debet 3XXX med beloppet i kredit På så sätt får man intäkten i rätt år, dvs 2023. När det gäller din andra fråga kring elkostnader som betalats i 2023 men gäller för 2022 så beror det lite på om du fått fakturorna i 2022 eller om både betalningen och fakturorna kom i 2023. Om fakturan kom i 2022 och betalningen skedde i 2023 så är detta bara en normal leverantörsfaktura och då bokför du det mot 2440 kredit och lämpliga kostnadskonton i debet. I Visma eEkonomi så finns det en funktion där de automatiskt blir uppbokade som kundfordran respektive leverantörsskuld om man har fakturor med datum i föregående räkenskapsår när man matchar dem mot betalning i nästa år vilket du kan läsa om här. Vid de tillfällen som du har fakturor med datum i 2023 samt betalningen sker i 2023, men själva kostnaden tillhör 2022 så kallas dessa för upplupna kostnader. Då bokför man dessa som vanligt i 2023, men gör en manuell verifikation i 2022 och en spegelvänd verifikation i 2023 som följande: 1790 med beloppet i debet 5XXX (eller annat kostnadskonto) i kredit i 2023 : 1790 med beloppet i kredit 5XXX med beloppet i debet På så sätt får du kostnaden i rätt räkenskapsår. Så det är alltså kostnaden eller intäkten man periodiserar, betalningen av fakturorna blir alltid i det året som det faktiskt sker och skall inte periodiseras på något sätt. Hoppas detta hjälper dig framåt i dina funderingar, ha det fint! Josefine
Awesome