Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Visma eEekonomi, få tillbaka moms på maskin som är på avbetalning

Hej!! försöker nu få till min första momsredovisning, har en maskin på avbetalning och får inte med momsen på redovisninen bara för den delen jag har betalat in på avbetalningen, hur får jag med hela så här har jag lagt upp kontona med avbetalning

2440  -  Leverantörsskulder                 Kredit 183 750,

2641  -  Debiterad ingående moms       debet   36750,                                                                  

1210  -  Maskiner och andra tekniska anläggningar 147 000







                                                  
13 SVAR 13

Hej!

Det känns som att du har kontantmetoden och därmed tas bara momsen upp på de leverantörsfakturor du betalar.

Men detta är inte en leverantörsfaktura utan ett lån som jag tolkar det? Det skulle ha bokförts enligt nedan:

D1210
D2641
K2350

Då får du med hela momsen.

Eventuella uppläggningskostnader kan du lägga på 6570 men det kanske inte var några i detta fall.

Borde det inte vara ränta också när du avbetalar?
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!! Precis jag har kontantmetoden och har precis fått igenom att ändra till kvartalsvis momsredovisning istället för årsvis. Jag har 55 kr i administrativ avgift varje månad och ränta på ca 250 kr men dem kontona jag lägger upp det på kan jag inte i huvudet. Är det lättast att nollställa programmet o börja om från början eller går det att ändra på något annat sätt?

Jag skulle ångrat matchningen på banken och sen ångrat/krediterat hela fakturan så kan man börja om sen.

Lägg sedan upp lånet som en manuell verifikation som jag skrev. Gör en bokföringsmall på amorteringarna så blir det smidigt! Vet du hur man gör det?

Mvh
Lovisa Ljungvall
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Du kan lyfta hela momsen under förutsättning att du har ett avbetalningskontrakt. Då ser man det hela som finansiering genom lån. Alltså kan man lyfta hela momsen även om det fortfarande finns en skuld. Tycker sedan att du skall göra en extra amortering på avbetalningen med motsvarande belopp. Denna amortering gör ju att skulden och räntan sjunker. God ekonomi alltså. Denna metod används ofta vid finansiering av lastbilar som oftast köps på ett avbetalningskontrakt.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770 33 99 25
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får gärna förklara hur man gör en bokföringsmall, så slipper det bli fel igen 🙂

Du kan kontera så här.

Inköp
1210   147 000 debet
2641   36 750 debet
2351   183 750 kredit. Har du bokfört den på 2440 så gör en betalning genom att använda 2351.
Tycker att man skall använda ett separat skuldkonto för varje enskilt avbetalningskontrakt därför lägger jag upp detta konto.

När du sedan gör extra inbetalning så gör man den här bokningen

1930  36 750 kr kredit
2351  36 750 kr debet.

Vid amortering följande

2440  Amorteringsbelopp  kredit
2351  Amorteringsbelopp
8400 Ränta  Debet
2440  Amorteringsbelopp                

Hoppas du hängde med. Annars får du återkomma.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25        

Hmm... Det sista hängde jag inte med på alls...

Du förklarar det mer i bokföringsmässiga termer vilket också är rätt (inte det sista dock...). Min förklaring är hur du ska få till detta i just Visma eEkonomi. 

Du kan inte boka av en leverantörsfaktura mot något annat än kassa eller en kreditfaktura i Visma eEkonomi. Därför så tror jag det lättaste är att kreditera och börja om. 

Konto 1930 och 2440 är låsta så bokför aldrig manuellt på dessa konton. 

Angående att lägga upp 2351 istället så tycker jag att det är en god idé om man har för avsikt att köpa in flera maskiner på avbetalning. 

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det går att låsa upp dessa konton. Är i grunden bokförare och använder dessa termer. Men ....
Jag väljer att lägga upp separata balanskonton för att underlätta avstämningar i bokslut m.m.

Tomas Tobiasson

Gå till Inställningar - Bokföringsförslag. Klicka på Nytt bokföringsförslag uppe i hörnet. Döp det till typ Amortering maskin eller vad du vill :). Användningsområde ska vara övrigt uttag. Sen väljer du 1930 - kredit, 2350 - debet, 6570 - debet samt 8400 - debet.

När du sen ska bokföra amorteringen under kassa- och bankhändelser så väljer du denna mall under övrigt uttag - amortering maskin. Och då får du direkt upp alla konton som du ska använda och fyller bara i korrekt belopp. Smidigt tycker jag!

Jag gissade att du ska få tillbaka momsen för att amortera detta. Man brukar göra så. Det är isf bara att lägga till den amorteringen på en extra rad när du bokför den. 

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! igen känner mig rätt trög nu får inte alls ordning på det, jag kommer in och har lagt upp ett bokföringsförslag men förstår inte hur jag lägger upp det som ett lån som programmet känner av att jag betalar av.

Ingen fara! Du måste lägga upp lånet som en manuell transaktion. Det gör du under Bokföring - verifikationer.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu så nu blev det rätt tack så mycket, en liten fråga till hur gör jag nu när jag betalat med egna pengar och inte företagskontot, det var ju så lätt på leverantörsfakturor när det bara var att välja egna pengar

Ja, det lättaste är om alla transaktioner går genom banken.

Kommer du alltid att betala denna med privata pengar? Isf får du ändra lite i bokföringsmallen. Återkom om du ska betala den privat varje gång så guidar jag dig igen.

Om det är en engångsföreteelse så går du till verifikationer igen och gör en manuell verifikation för amorteringen. Vet inte om du har ett AB eller enskild firma för det är olika avräkningskonton.

K2893 (2018 om det är enskild firma)
D2350
D6570
D8400

Mvh
Lovisa Ljungvall
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100