Tack för din fråga och välkommen till Visma!
Jag förstår att övergången till ett nytt system kan innebära en del frågor, och jag hjälper dig gärna att reda ut detta.
Oavsett om du använder Faktureringsmetoden eller Kontantmetoden, går registreringen av leverantörsfakturor via kontot "2440 Leverantörsskulder" i vårt program.
Här är hur det fungerar för båda metoderna:Faktureringsmetoden:När du tar emot en e-faktura bokförs den direkt i systemet och tilldelas ett verifikationsnummer. Det innebär att fakturan registreras som en leverantörsskuld med en gång.
Kontantmetoden:När du tar emot en e-faktura registreras den också på kontot "2440 Leverantörsskulder", men bokförs först när du har registrerat betalningen. Det innebär att fakturan “mellanlandar” på 2440 men skickas inte vidare för bokföring förrän betalningen är genomförd. Programmet känner av att det rör sig om kontantmetoden förutsatt att du har ställt in detta korrekt i inställningarna.
Så istället för att behöva betala fakturan manuellt utanför programmet, kan du ladda in din e-faktura i systemet. Om du använder kontantmetoden, registreras den på "2440 Leverantörsskulder", men bokförs inte förrän betalningen är gjord och registrerad i systemet.
Jag hoppas detta besvarar din fråga på ett tydligt sätt och om du har ytterligare funderingar eller behöver mer hjälp är du alltid välkommen att höra av dig!
/Tinna