Hejsan, @Behruz ! På frågan om manuella verifikat: det kommer ju alltid att finnas, för att ta bort en sådan funktion vore mindre bra, för att uttrycka sig milt. I och med att man använder reskontror och betalfiler eller andra betallösningar som automatiserar processerna och att det finns e-fakturor åt bägge håll så går ju mer och mer med automatik. Automatiken är bra till en viss del. Det är ju alltid en människa i bakgrunden som måste lära programmet att göra rätt. Talar man om för bokföringsprogrammet hur det skall uppträda i vissa givna situationer och gör det på rätt sätt, kommer också automatiken att blir korrekt och du vinner mycket tid. Att lära sig en massa kontonummer utantill är overkill för måste du hitta ett konto finns siten www.bas.se där du kan ladda hem en kontoplan att kika i. Man sitter aldrig aktivt och tvingar sig komma ihåg konton, man kommer ihåg de man kommer ihåg, that's it. Vad som däremot är bra att lära sig är uppdelningen av kontoplanen. Kontoplanen är indelad i två delar: Balansräkning (visar tillgångar och skulder) Resultaträkning (visar intäkter och kostnader) Balansräkningens konton: 1000 - 2999: 1000 - 1999 = tillgångarnas konton 2000 - 2999 = skuldernas konton Resultaträkningens konton: 3000 - 8999 3000 - 3999 = intäkternas konton 4000 - 8999 = kostnadernas konton (sanning med modifikation) Det här betyder att bara du vet att du har en kostnad och behöver hitta ett vettigt konto, kan du utgå från konto 4000 och nedåt. Det här minskar sökandet. Du kan också minska sökandet ytterligare genom att lära dig att: 4000 - 4999 tillhör verksamhetens direkta kostnader 5000 - 5999 använder man till olika lokalkostnader, förbrukningsmaterial, resekostnader och reklam 6000 - 6999 är telefon, försäkringar, konsultarvoden, inhyrd personal 7000 - 7699 tillhör personalen etc 7700 - 78xx tillhör nedskrivningar och avskrivningar av inventarier (anläggningstillgångar) 7900 - 7999 övriga rörelsekostnader 8000 - > här ligger finansiella grejor såsom räntor, valutadiffar men även årets resultat Så när du har ett hum om vad det är för typ av kostnad eller intäkt du har, så med ovanstående i huvudet får du en förståelse för hur tänket är upplagt och du hänger bättre med på var någonstans, i vilken kontoklass, du ska lägga en post du har framför dig. Det finns några konton som heter likadant men som ligger på olika ställen i kontoplanen, men med den här informationen kan du dirigera dig rätt. Ber om ursäkt om det här blev lite nördigt... Mvh Lena
... Visa mer