Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2019-09-10
08:00
Hej, igen! Vilken lista / vilka listor använder du dig av när du inte får fram det du önskar? Har du kanske lagt in parametrar i urvalet som ligger och begränsar din utskrift? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
07:57
1Gilla
Det måste vara en faktura e dyl som inte kom med på förra momsrapporten men som har ett datum som tillhör den perioden. Kan du kolla? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
07:43
Jag testade i Övningsbolaget att gå in på "Kundfordringar" under Utskrifter och satte reskontradatum 180831. Då fick jag fram obetalade som fakturerats fram till 31/8. Men, du kanske vill ha en lista som ser annorlunda ut? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
06:38
1Gilla
Om du vill ha en lista med kundfordringar i datumföljd, finns listan som heter Kundfordringar. Men du kanske menar annat med "åldersanalys". Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-09
08:31
Hej! Hur du ska gå tillväga hänger på hur du gjort, hur du har betalat. Har du betalat på banken och inte i ekonomisystemet, eller har du betalat en summa på banken men reggat en annan i Visma? För att jag ska kunna veta hur du ska göra, måste jag veta hur du förfarit så här långt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-05
07:15
TIER med svenskt momsregistreringsnummer, blir som en vanlig svensk faktura med avdragsrätt på momsen. Men, du skriver att uthyrningen sker till en privatperson? Går fakturan till företaget och privatpersonen/ägaren ska stå för hyra av cykeln själv, kan du inte dra momsen i bolaget. Eller har jag missförstått något? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-04
10:33
Jag håller tummarna! Lycka till!!
... Visa mer
2019-09-02
08:53
2 Gillar
Jag tror att det bästa du kan göra, är att kontakta leverantören. Berätta vad som skett och hör med dem hur det ser ut på deras sida i deras kundreskontra, menar jag. Om du kan få ett utdrag från dem på de fakturor som är inblandade, så har du enklare att matcha dina siffror och fakturor med deras. Du måste också höra efter hur de bokade upp dubbelbetalningen från er, och hur / mot vilka fakturor som de kvittar / har kvittat detta. Du får då en mall av dem, som kan bringa klarhet i allt. Sen måste man också beakta att hur duktig man än må vara, så kan man ibland få hjärnsläpp och göra fel. Det betyder att din företrädare kanske har gjort fel trots kunskap och erfarenhet. Men vet aldrig. Man gör inte fel enbart av kunskapsbrist utan ibland så vänder man runt allt fel på grund av yttre omständigheter. Börja med att kontakta dem och hör efter hur det ser ut i deras kundreskontra. Det hjälper dig en bra bit på vägen. Skriv ut deras kundreskontra och skriv sedan ut din reskontra. Lägg papperen bredvid varandra. Det som är lika på bägge bladen, stryker du över. Sedan blir det en eller flera poster över på din sida. De är fel och måste vändas bort med ny internkredit eller -debet. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
07:08
Jag försöker att komma ihåg att ta backup, vilket jag naturligtvis missar emellanåt, men backupfunktionen i programmet är suverän, för man kan välja om man vill ta backup på alla företag eller enbart ett, precis som i Admin. Det finns knapp för att markera alla eller avmarkera alla bolag. Hur enkelt som helst, men det är ju inte alltid man kommer ihåg den funktionen... Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
06:58
1Gilla
Tack själv, jag gillar lite steg för steg-hjälp. Vad du nog behöver göra sen när du gjort det här, är att du kontrollerar att leverantörsreskontran stämmer: Menyn Bokföring Knappen Avstämningar Fyll i avstämningsdatum och sätt en bock i leverantörsskulder och fyll i vilket konto leverantörsskulderna ligger på. Klicka sedan på Stäm av Det som är fiffigt är, att är det något som inte stämmer, kommer det en lista på avvikelserna där du kan klicka dig vidare till verifikatet som gav differensen. Det hjälper en hel del! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
05:51
1Gilla
I Admin sparas det så snart man går från kortläge till listläge, påbörjar registrering av något nytt eller stänger modulen. Har nog bara någon enstaka gång råkar ut för att det blir grått i Admin och då har nog det jag lade in senast försvunnit tror jag. Det är ju ett otroligt merarbete att göra om allt när det går snett. En annan grej i Bokslut är att så snart jag har gjort en uppdatering av programmet, försvinner mina grundinställningar jag haft, såsom typsnitt + storlek och marginaler och lite annat jag i hastigheten inte kommer ihåg nu. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
05:23
Det är vansinnigt tråkigt när sånt här händer. Jag har inte råkat ut för det själv, men jag undrar i min stillhet varför det inte finns någon sparaknapp i programmet. Under programinställningarna har jag satt in att den ska spara var femte minut, men jag önskar att man skulle kunna förmå programmet att spara varje minut. Idag är datorerna så snabba att det inte borde vara några problem att den sparar så ofta. Sånt här brukar ju också inträffa den dagen man för en gångs skull inte bemödade sig med att ta en backup också... Ledsen att jag inte kan hjälpa dig bättre, men jag hoppas Visma lägger till en sparaknapp snart. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
05:00
1Gilla
Aj då, har den tidigare på din post lagt upp fakturan två gånger... OK, den faktura som är en dubblett, måste du göra en kreditnota på: Stå på dubbletten i listan över leverantörsfakturor, klicka på Skapa kreditnota via knappen i verktygsfältet. När du gjort det, ska leverantörsreskontran stämma med verkligheten. Fakturan som ska betalas med "förskottet", den fakturan "betalar" du på det sätt som jag beskriver tidigare. Det som är viktigt är att du byter till rätt utbetalningskonto när du gör enligt min operation tidigare. Du får kolla ordentligt hur dubbelbetalningen bokades, så du får bort summan från samma konto den hamnade på. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-29
11:15
1Gilla
Det verkar som om ni har utbetalt till er leverantör någon form av förskott, eller, och att dessa leverantörsfakturor ligger i reskontran? När du är inne på menyn Betalningar och alternativet Utbetalningar och dubbelklickar på den faktura som ska "betalas", kan du längst ner där det står Utbetalningskonto välja det konto du lade summan på i debet vid utbetalningstillfället. Istället för bankkontot för utbetalning (1930) väljer du 1799 om du lade din fordran där. Sedan går du tillbaka till listläge, sätter bock i kanten för fakturan och väljer Ändra datum m m, talar om per vilket datum du vill ha fakturan betald, bockar i Ändra status till Betald och klickar OK. Det snabbaste är dock att istället välja alternativet Ändra betalstatus, men då kan du inte välja betaldag, så jag använder hellre det första av dessa två varianter. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-29
06:50
Har erfarenhet av Ascendo och tycker att det fungerar sisådär. Det finns småsaker som jag tycker borde ha försvunnit som "features" för länge sedan. Men sedan måste man ju beakta att allt har sin invänjningsperiod, så man lär sig varefter att hantera underligheter och gå runt eventuella problem. Det som är bra är att man kan hantera flera bolag i samma svep utan att behöva "logga på" bolagen ett efter ett. Det som är idiotiskt är att man måste hoppa till nästa fält med tabben istället för med Enter. Vi som sitter och kör de här programmen om dagarna föredrar Enter framför tabben då vi jobbar med siffror och den numeriska delen av tangentbordet. Då är Enter det naturliga valet. Gissar att de programmen är så pass homogena att det är en smaksak vad man gillar. Det handlar nog mycket om utseendemässiga preferenser. Sedan är det nog enbart detaljer som kan skilja programmen åt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-28
11:12
Fick du in pengar som var fel och betalade tillbaka dem omgående, kan du ta en genväg genom att inte bokföra alls. Det blir enklast så. Det går ju på ett ut inom några dagar. Gick det ett tag mellan inbetalningen och utbetalningen, kan man tillfälligt lägga in pengarna man fått på ett skuldkonto, såsom 2890. Man bokar då: D1931 x.xxx:- K2890 -x.xxx:- Vid utbetalningen bokar man likadant fast tvärt om K1931 och D2890. Då har summorna tagit ut varandra. Utbetalningen på din kreditnota blir ju att pengar ut från banken är K1931. Det hela motbokas kundfordringarna D1510. Lycka till, Lena
... Visa mer
2019-08-27
07:48
Tack, Annelie, för alla svar. Ha en fin dag du också! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-26
12:31
Jag tänkte i mitt svar att den nog ska ligga som en negativ kostnad om det direkt skall påverka intäkterna. Eller? Mvh Lena igen...
... Visa mer
2019-08-26
12:29
Du ska betala ut, få en faktura, i slutet av året för något som skall bokas upp som en kostnad från och med räkenskapsårets början, stämmer det? Jag skulle nog använda mig av kontot 2980 - Upplupna avtalskostnader (i kredit) Sedan finns ett konto som heter 3850 (Aktiverat arbete (omkostnader)) Vet inte om det är rätt tänkt, men det kan vara en tanke... Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-26
10:26
Tack för svaret, men det satt faktiskt en bock i den rutan redan, så jag kanske gör fel. Jag är ju inte på långa vägar lika bra på det här programmet som Visma Admin. Men, varför har ni valt att låsa för ändringar i vissa fall, då det blir så "fula" huvudböcker och så lång omväg att gå för att rätta? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-26
07:30
1Gilla
Du har fått en faktura, det fanns en felaktighet på 70:- som du får som en rabatt på nästa faktura. Nya fakturan har ett totalbelopp som ska betalas, vilket borde vara 822,11... K 1930 822,11 (vid utbetalning) D 4010 713,68 (eller det kostnadskonto du använde) D 2641 178,43 K 4010 56,- K 2641 14,- Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-26
07:20
1Gilla
Debetsaldon i debet Kreditsaldon i kredit Då blir det som Tomas på Angamato berättar här ovan. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-23
09:59
2 Gillar
Två gånger om året, betalar man moms och AGA per den 17 (nu blev det per den 19 i och med att den 17:e var en lördag) i stället för den 12:e. Det är för att man ska hinna ha lite semester även om man jobbar med siffror. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-21
11:32
Har du registrerat fakturorna som betalade på annat sätt än via matchningen så kvittar det. Matchning är ett sätt att sätta fakturor som betalade på, men jag använder mig aldrig av funktionen Matchning. Ska jag sätta en leverantörsfaktura som betalad så går jag in på den, väljer Åtgärder och Betala. Det går lika bra att göra så som att gå in och matcha en faktura. Har jag ett kvitto i handen på en betalning, gör jag ett vanligt verifikat, där jag krediterar bankkontot och i debet lägger moms och kostnad. Jag bryr mig aldrig om att jobba med funktionen Bankhändelser. Men det beror väl på att jag alltid skapat verifikationer på det här sättet och inte orkar sätta mig in i om det finns fördelar med funktionen Bankkopplingar. De gånger jag försökt mig på Matchning, har jag inte kunnat motkontera betalningen med det konto jag önskat, så jag har lagt ner att försöka få till funktionen fullt ut men det är nog min okunskap som sätter käppar i hjulet för mig. Andra gillar Bankkopplingar och Matchning och alla har vi våra egna sätt att jobba på. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-21
07:13
2 Gillar
Automatiseringar i all ära, men ibland när man vill byta konto och använda ett annat istället för det gamla invanda, så missar man och det blir fel. eEkonomi har funktionen att när man reggar en leverantörsfaktura kommer den tidigare konteringen upp. Det är ju trevligt, men vill man ändra sin kontoplan så blir det lite merarbete när man märker att man inte sett upp utan bokat fel av misstag. Då vill man ändra i verifikationen. Då visar det sig, att det inte går. Man kan inte lägga till eller ta bort en rad och ersätta med en annan. Det här verkar gälla vissa konton och vid vissa tillfällen om jag inte uppfattat fel. Således är min fråga: varför har eEkonomi öppet för ändringar direkt i en verifikation i vissa situationer och för vissa konton men inte i andra fall och på andra konton? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-21
06:41
1Gilla
Du skriver så här: "Jag har lagt in leverantörsfakturor, kopplat ihop det med rätt bild (scannad med appen), lagt det på rätt konton och sedan bokfört den som betald." Matcha bankhändelse är likställt med betalning. Om du "betalat" redan, så blir det kaka på kaka om du går in på Matcha för att göra det igen. Matchningen ska ske när utbetalningen är reggad på banken och fakturan är obetalad. I det här fallet ser det alltså ut som om du redan betalat på annat sätt men vill göra det igen med Matcha. Eller är det något jag missförstår? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-20
07:54
2 Gillar
Om du busar och byter till månadsmoms tillfälligt, får du till enbart juni månad då? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-16
08:34
2 Gillar
Lägg upp uttagen mot OBS-kontot 1799 i första steg och försök sedan kontakta leverantörerna. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-14
09:01
Det var verkligen en helt suverän lösning. Har skrivit ut din text och lägger den i högen av smarta tips och trix som jag har bakom ryggen där jag sitter. Perfekt lösning som även lärt mig vad man kan använda kontoklass 9 till. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-13
09:50
Har du Admin? Är det så att den inte vill ta dina datum? Byt i så fall räkenskapsår till 2018, men jag är rätt säker på att det inte behövs.
... Visa mer
2019-08-12
07:34
Ja, att ha aktiebolag är att kliva upp ett snäpp med bokföringsrutinerna. I det här fallet har de kontrollerat protokollet och sett andra siffror där än i årsredovisningen, första sidan. Enklaste förklaringen är att man missat att fylla i siffrorna mitt i texten i protokollet. Titta där, ska du se. Lycka till, Lena
... Visa mer
2019-08-12
07:29
Visma Admin är ett mer mångsidigt program än eEkonomi. eEkonomi har de vanligaste basala funktionerna, men när man kommer in på finlir så når inte eEkonomi dit. Hur kom det sig att du bytte? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-09
10:00
1Gilla
Bra fråga du tar upp. Jag upplever eEkonomi Smart som mindre smart, när det gäller de här ändringarna. Jag gjorde om alla momsrapporter för 2018 och det gjorde jag i Visma Administration, som är en gudagåva till mänskligheten i dessa fall. Jag skapade en SIE-fil för 2018, lånade en dator med Admin på och gjorde om allt och fick filer för hela året. Sen fick jag göra samma sak för 2019 också fram tills dags dato. Så här ska det ju inte behöva vara. I Admin, kan man bara lägga upp diffen på 2641, så räknas den summan med i nästkommande momsredovisning med automatik. Det gör hela arbetsgången miljoner gånger enklare. Jag menar, det handlar ju egentligen om en rundgång mellan momskontona som sedan ska landa på 2650, så... Jag önskar att eEkonomi kunde anamma samma upplägg. I eEkonomi, sägs det, ska man krångla med att ändra momskoder - det kommer ju upp en varning man inte kommer ifrån i momsredovisningen som diffar - och jag har faktiskt noll koll på hur det är tänkt att man ska göra för att få till det. Jag blir också, precis som Gohjärtat, jätteglad över om någon kunde förbarma sig över oss mindre vetande i ämnet och förklara hur man egentligen ska få det att fungera i det här programmet. Om man råkat skriva en faktura daterad en månad som redan gått igenom en momsdeklaration, hur går man tillväga? Om man råkat få in en leverantörsfaktura på en månad som redan gått igenom en momsdeklaration, hur går man tillväga? Hjälp! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-08
12:35
1Gilla
Det går inte att radera kundfakturor. Hade du arbetat i Visma Admin, hade du kunnat rädda det hela om du tagit en backup före återskapandet av fakturor (för då hade du enkelt kunnat göra en restore), men i eEkonomi kan man inte ta backup och återskapa ett tidigare läge. Det som är fel, måste du nollställa. Kundfakturor med kreditnotor, betalningar med insättningar. Dessa verifikat måste lokaliseras och vändas så det som var debet blir kredit och tvärt om. Det är av vikt att dessa ändringar bokförs på rätt dag, så var uppmärksam. Görs ändringarna på rätt dag, blir det enklare att se vad som fixats. Har du precis börjat med eEkonomi, kan det vara enklare att starta om bokföringen helt, men har du jobbat ett tag i eEkonomi, blir det arbetsamt att göra så. Det hela måste bli en avvägning vad som är bäst i ditt fall. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-07
10:58
Man brukar ha semesterlöneskuldens arbetsgivaravgift där, eller på 2941. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-02
07:43
Det är ju även bra att kolla så inte Volvo debiterar något som tillhör en annan kund. Det gör man enkelt med hjälp av kvittona. Mvh Lena
... Visa mer
2019-07-01
07:48
2 Gillar
Om du gjort en backup, kan du lägga tillbaka till föregående dag. Annars kan du göra en manuell verifikation per sista juni, där du lägger tillbaka pengarna i kassan och lägger tillbaka leverantörsskulden. Sen per idag, tar du det verifikatet och spegelvänder det. Då blir det rätt i kassan och på leverantörssidan på bägge månaderna. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-27
09:26
1Gilla
Har du låst bokföringen för tidigare månader, måste du låsa upp dem. Sedan kan du bokföra tidigare datum som du önskar. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-27
06:40
1Gilla
Ja, jag önskar att eEkonomi vore lika smidigt som Visma Administration. Där kan man lägga in sin momsdiff på 2641 och då räknas den med vid nästkommande momsperiod, vare sig justeringen ligger i debet, kredit eller i en annan månad än momsperioden. Vänligen ändra i eEkonomi! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-27
06:36
1Gilla
Katrine! Se till att siffrorna för sista december är avstämda och klara så du inte upptäcker en differens om ett tag. Det vore tråkigt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-26
09:55
2 Gillar
Jag undrar om det inte är så att du har en momskod på det kontot. Tar du bort den, får du inget felmeddelande sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-26
07:13
Javisst är det så! Jag har i revisionspärmen under flik 8 ett inventarieregister och under flik 9 årets inventarieavskrivningar. I det här bolaget ligger registret i XL, och i en av kolumnerna finns procentsatsen för avskrivningarna. Och vad mailade de om, jo, de ville veta hur mycket procentuellt som skrevs av på de olika inventarierna... Sen undrar de om vad det var för peng som låg under löneskulder. Hade de öppnat fliken för bokslutsbilagorna eller den för balansbilagorna, hade de sett det hela beskrivet på ett enkelt sätt. Precis som om man skapar en hel, stor, ROSA pärm benämnd Revisionspärm för att den bara ska stå där till ingen nytta. Det här var bara två av tio frågor de hade... Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-26
06:32
OK - om du går till Utbetalningar, ligger de i listan där?
... Visa mer
2019-06-26
06:06
Ja, Davor, på tal om punkten övrigt... Jag fick åka från Stockholm till Strängnäs med en kartong papper i år. Hade med en revisionspärm med "allt" i, skickade PDF-filer om resten, de fick inloggning, men ändå frågar de saker som finns tillgängliga för dem i pärmen eller digitalt. De är ett släkte för sig... Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
12:39
Blev det så, att du läste in betalfilen en gång till så att fakturorna blev dubbelbetalda och att det nu finns ett saldo på fakturorna i och med det? Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
10:10
1Gilla
Ja, det är det. Ni kommer åt samma programinstallation nu. Har ni serverinstallation som jag beskrev att jag hade det, kan ni ha era egna inställningar. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
09:49
1Gilla
Har suttit med serverinstallation, men alla har haft sina inställningar är jag säker på. Det är inte så att ni alla loggar in på servern när ni ska arbeta? Det är nämligen två olika saker. Vi hade serverinstallation, men alla fick uppdatera sina egna datorer så snart en ny version av Visma installerats på servern. Ibland när jag var tvungen att göra tunga arbeten som krävde stark lina, loggade jag på med fjärrskrivbord till servern och arbetade direkt mot den. Det är inte så att ni arbetar på det viset, loggar på servern? Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
09:30
Jo, jag vet, men omsättningen var inte så stor så det var inget besvärligt alls att göra så. Bakgrunden tror jag är när jag arbetade på ett bolag med c:a 100 milj i omsättning och då handlade det om småfakturor som gick ut, så det hela var rätt mastigt. Företaget hade fem banker där det var minst tre konton på varje bank plus PG. Sedan var det en fem olika bolag också. När jag tog över var röran total. Bland annat hyrde vi ut några lägenheter. Min chef tyckte att intäkterna för dessa skulle bokas mot 5010 så man såg nettot istället för att ha intäkterna på ett intäktskonto. Sedan hade vi konto 1610, personalfordringar... där blandades det hej vilt. Första veckan fick jag till uppgift att stämma av eländet och jag satt och stirrade... försökte gå bakåt och hitta vad som hänt utan resultat. Det var en tio olika personer som delade på det här kontot och alla summor ut och in var i klump istället för att specas. Stämma av? Då beslutade jag mig för att lägga upp ett Excelark att dela upp gubbarna i. Deras skulder till bolaget fick ligga på skulder också och inte som en negativ fordran som tidigare. Det blev lite enklare... Sen kom intäkterna från olika håll. Första veckan fick jag en hel Ica-påse med kontanter - osorterade - hällt över mitt skrivbord. Det var mynt och sedlar om vartannat. Det skulle "bankas" i väggen. Summorna var så stora så jag hade med mig en vakt. Alla intäkter resultatfördes "skarpt" utan att man hade ett adekvat underlag och jag kände att skulle man ha full koll, fick man ta ett annat grepp. Jag skapade avräkningskonton i parti och minut för de olika typerna av intäkter som kom från olika håll och kanter och det fungerade hur bra som helst till sist. Från noll koll till full koll. Därför har det blivit en rutin för mig med månadsbokslut med Excelark som ett stöd för vad kontona egentligen består av. Varje konto - inte alla men där det behövs - har sin fil och jag skapar en ny flik varje månad. Det betyder att man kan följa kontot bakåt på ett enkelt sätt. Måste jag skapa ett nytt konto som ska hållas ordning på, är det bara att kopiera en annan av filerna. Det låter ju som om jag har nåt tvångssyndrom... Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
08:30
1Gilla
Du har helt rätt, men jag förundras över hur olika revisorer arbetar. Så sent som för ett par, tre år sedan, kämpade jag med en revisor som gjorde allt manuellt med papper och penna och han hade ingen aning om vad en SIE-fil var för något. Dessutom lade han sig i mitt val av att ha ett och samma skuldkonto för tre olika skulder. Skulderna var uppstaplade prydligt och snyggt i ett sido-ordnat Excelark, där man följde allt pedagogiskt och snyggt månad för månad, men han tyckte jag skulle ha en lååååång balansräkning istället för en liten, nätt och kompakt. Jag tror han hatade mig, men jag tyckte han var rätt kul som vägrade datorer! Så revisorer finns det många olika varianter av i vår herres hage! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-24
13:10
Ja, det vore bra med en sådan inloggning. Jag gör så här att jag sparar en lista med verifikationer för hela året, jag gör likadant med huvudboken., balans- och resultat. Sedan skickar jag dessa PDF-er på mailen till dem. Men en revisionsinloggning skulle sitta fint! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-20
09:46
Tack, när jag såg "Periodisera" trodde jag att knappen enbart kunde göra just det, inte häva periodiseringen! Det blev så tokigt att en rad i leverantörsfakturan bland kostnaderna var negativ, d v s låg inte i debet utan i kredit. I Visma Admin går det inte att periodisera kreditposter, vilket har medfört att jag "lärt mig glömma bort" att vara uppmärksam på sådana här scenarion. Bra att det inträffade, för då kommer jag vara mer uppmärksam nästa gång. Man behöver ju inte periodisera en negativ kostnad i det här fallet. Tack! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-20
09:45
Tack, när jag såg "Periodisera" trodde jag att knappen enbart kunde göra just det, inte häva periodiseringen! Det blev så tokigt att en rad i leverantörsfakturan bland kostnaderna var negativ, d v s låg inte i debet utan i kredit. I Visma Admin går det inte att periodisera kreditposter, vilket har medfört att jag "lärt mig glömma bort" att vara uppmärksam på sådana här scenarion. Bra att det inträffade, för då kommer jag vara mer uppmärksam nästa gång. Man behöver ju inte periodisera en negativ kostnad i det här fallet. Tack! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-18
08:06
1Gilla
Hur gick du tillväga när du kvittade? Det ser ut som en manuell verifikation. Är det så, ligger fakturan kvar. Har du gjort en internkredit med "Ånga faktura" under "Åtgärder" längst till höger, vet jag inte vad som hänt för gör man så ska det fungera klockrent. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-17
06:39
Du kan logga på SKV:s hemsida och fixa INK2:an elektroniskt med manuell handkraft (du knappar in INK2:an manuellt på deras hemsida). Det här kräver dock att du har den behörigheten hos dem. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-17
06:35
2 Gillar
Precis, det är en del av ekonomihanteringen att kunna göra denna periodiska sammanställning. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-14
09:25
1Gilla
Har gjort en tokighet med en leverantörsfaktura, där jag hade lagt på en periodisering. Jag kan gå in och ändra konteringen med en ändringsverifikation, men periodiseringen verkar jag inte kunna få bort utan det enda alternativ jag hittar är att genomföra periodiseringen nu istället för den 30 juni. Det vore trevligt om det kunde ordnas så att periodiseringar kunde raderas. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-14
07:38
2 Gillar
Jag har en mall jag följer när jag bokar preliminärskatt, AGA, personalskatten och moms. Jag vet inte hur du bokar skatterna löpande, men det här är en modifierad variant av den text jag en gång hittade här på Vismas hemsida på supportforumet: ************* 1. Uppbokning av preliminärskatt bokförs löpande under året på konto 2518 i debet och 1630 i kredit (jag gör det per den första varje månad). När betalning till SKV sker (per den 12:e varje månad), bokas 1630 i debet och 1930 (likvidkonto) i kredit (gäller även fyllnadsinbetalningar). 2. I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad. Den bokas då upp på konto 8910 i debet (kostnad) och 2512 i kredit. 3. Året därpå när man fått slutskattsedeln från SKV: när slutskatten dras eller sätts tillbaka på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512. 2518 krediteras och 2512 debiteras med beloppen enligt deras utgående saldon för det avsedda året. Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630 och skall stämma med SKV egna siffror. Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, skall mellanskillnaden bokas upp mot konto 8910. Till sist hamnar således alla saldon under 1630, skattekontot i bokföringen. Det är därför som detta konto användas så snart pengar sätts in eller tas ut därifrån. Då har företaget och SKV samma siffror och det är lätt att stämma av skattekontot varje månad! ************ Vid punkt ett har jag enbart tagit upp preliminärskatten, men per den 1:a varje månad tömmer jag 2710 och 2731 också och även 2650 då jag har månadsmoms. I och med dessa extra transaktioner, har alltid jag och SKV samma siffror och jag stämmer alltid av skattekontot mot SKV:s siffror en gång per månad. Många tycker naturligtvis att detta är overkill, och de får då tycka det. Huvudsaken för mig är att mota Olle i grind och ha alla balans- och resultatkonton a jour månadsvis. Då blir det inte så mycket att göra med årsbokslutet efter det. Andra gillar stenhårt att göra alla avstämningar efter räkenskapsårets slut och det har jag respekt för. Såsom jag skrivit tidigare så har vi alla våra egna rutiner. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-14
06:37
Bilden är ett verifikat som visar transaktioner. Det jag tänkte var ett kontoutdrag på skattekontot från bokföringen och från skatteverket där man med bägge i handen jämför om det stämmer. Konton på balanssidan följer med till nästkommande år, vilket inte resultatkonton gör. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-13
11:21
Av en enda verifikation är det svårt att se hur status är på de inblandade kontona, så jag råder dig att göra kontoutdrag på dessa och se hur det ser ut. Jag föreslår också att du loggar in till SKV och tar kontoutdrag därifrån också, så du ser att dina siffror stämmer med deras. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-13
10:48
4 Gillar
En bestriden faktura ligger kvar bland leverantörsskulderna tills man fått en kreditnota som motsvarar ursprungsfakturan, antingen i sin helhet eller delvis. Sedan om kreditnotan motsvarar samma belopp som fakturan, registrerar man den och bokar bort dessa mot varandra. Har man valt att inte registrera ursprungsfakturan kan man invänta kreditnotan och sedan kasta bägge i runda arkivet om de helt tar ut varandra. Men jag föredrar att registrera bägge, för så snart man har glömt bort denna händelse, uppstår alltid som Amen i kyrkan, någonting som gör att man önskar man hade sparat de här två fakturorna i alla fall. Varför man skall yrka på en kreditnota är för att man ska säkerställa för sig själv att avsändaren är på banan med att detta krav skall bort. Om inte hela kreditnotan krediteras, betalar man enbart ut mellanskillnaden mellan de två. Om det föreligger en tvist, registrerar du fakturan som om den vore OK, men du betalar inte förrän ni löst tvisten och berättar också varför du inte betalar i tid. Fakturan ska nämligen synas i bokföringen om det drar över räkenskapsårsskiftet. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-12
07:03
1Gilla
Beträffande om man köpt en tjänst och får skulden efterskänkt. Jag skulle skapa en kreditnota som spegelvänder denna fordran. Man skapar alltså en leverantörskreditnota och använder samma konton som ursprungsfakturan hade. Skillnaden är att debet hamnar i kredit och tvärt om. Kostnaden har ju minskat för inköpet av tjänst, och då använder du dig av det kontot igen. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-11
13:10
Naturligtvis har du helt rätt, Lars, det är jag som inte kan något. Förlåt min totala okunnighet. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-11
12:29
Kära, Lars, det beror på, det. När jag rattade företaget ensam som omsatte 100 miljoner/år, var minutiös ordning ett måste med datum och allt. Har man företaget på fickan i en telefon bara, har man nog andra krav. Vad jag vill säga är att det är beroende på flera faktorer hur man vill ha det. Och ibland, måste man erkänna för sig själv också, att man kanske måste tänka om. Det gäller åt bägge håll. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-11
06:25
Det beror på om du skall lägga till momsen på 790:- eller om momsen ingår i 790:- och skall räknas av. Är nettosumman 790:- och du skall lägga på moms utöver denna summa, lägger du till 25% (gångar med 1,25). Är det så att momsen ingår i summan 790:-, tar du bort 20% (gångar med 0,8 för att få summan utan moms och/eller gångar med 0,2 för att få ut momssumman) Felaktiga verifikat kan man nollställa i eEkonomi. Öppna verifikatet och välj knappen Åtgärder. Lycka till! Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-11
05:48
1Gilla
Jag antar att du sätter in dina verifikat i pärmar och det enklaste är att man - beroende på hur många verifikat man har per år - använder sig av register 1 - 12 (för årets månader) eller om man har många verifikat 1 - 31 (typ en pärm per månad eller två månader per pärm, vilket ger två register 1 - 31 i varje pärm). Använder du sedan verifikationsserier (kanske lite överkurs) lägger du de olika verifikaten i ordning efter namn på serierna, så att A-verifikat kommer först och sedan B etc. Men, alla har som sagt sina preferenser. Jag jobbar med 1 - 31 och har två månader per pärm och särskiljer de bägge månaderna med en plastficka. Det är fantasin som sätter stopp. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-10
13:41
1Gilla
Sätt dem i datumordning, så är det enklare att arbeta med pärmen. Sen är det ju så att alla har sitt eget system för grejer. Det jag gillar kanske inte andra tycker om. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-10
12:22
Hej! Nu är det den 10 juni. Om du tar ut listor nu, stämmer då bankkontot och leverantörsreskontran? Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-10
08:31
3 Gillar
Ja, det brukar bli så där att inte reskontrorna kommer med. Du kan däremot skapa det som kallas för "Ingående kundfakturor": Gå till menyn Betalningar Klicka på Ingående kundfakturor längst till vänster Klicka på "Ny" (eller tag Ctrl+N) Skriv i det nummer som fakturan har från Visma Compact Fyll i kundnummer och det andra som behövs, såsom att tala om totalsumman och momsen Håll koll så att du har rätt fakturadatum och förfallodatum Inmatning här påverkar inte bokföringen, men du kommer att se dessa fakturor som obetalade i listan över obetalade kundfakturor ihop med dina nya fakturor. Ett litet tips är att särskilja de nya fakturorna från de gamla i bokföringen, så att alla från Compact ligger på 1510 och de nya du skapar ligger på 1511 (som exempel). Inställningarna gör du i grundinställningarna, så att alla nya fakturor pekar på det konto du önskar. Hör av dig om det är något som strular. Lycka till!! Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-10
08:03
1Gilla
Ja, det tycker jag också! Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-10
06:14
2 Gillar
Schablonintäkten räknar jag fram, då jag ska räkna ut totala skattekostnaden. Den blir således "inbakad" i skatten du räknar fram totalt och behöver inte särredovisas. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-21
12:47
Just det, när du spegelvänder allt tar det ut varandra och blir noll. Efter det är det bara att boka som det skall vara. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-20
08:51
Om du tar bort verifikation A97 som genererades med automatik, vad får du då? Försök att gör en rättningsverifikation. Tag sedan ut en balans- och en resultaträkning. På resultaträkningen längst ner till höger, ska du få upp ett preliminärt resultat. Vad står det då? (Kom ihåg att neutralisera A97 först!) Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-16
12:56
1Gilla
Jag har skrivit av allt på papper och kontrollerat motbokningarna. A31 verkar ut-nollad, så den är ok A44 och A94 tar ut varandra, även fast de inte ligger på samma datum, med de är ut-nollade de också A95 och96 tar ut varndra så det är klart. Sist så skapades A97 med automatik. Det ser ut som om du fick ihop det. Grattis! Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-16
07:51
Om det går, plocka upp verifikaten ett efter ett och radera raderna med minustecknet längst ute till höger på verifikationsraderna. Hoppas det finns en sådan möjlighet i deklarationsmodulen... När du gjort så på alla dessa verifikat, är det bara att börja om på ny kula. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-13
09:28
OK, jag hade det där problemet ett tag, men jag fick ett felmeddelande eller vad man ska kalla det för. Det kom upp en fråga ifall jag ville spara ändringarna, men svarade jag att jag ville spara så kom det upp att det inte hade gått att göra så. Det var därför jag undrade. Men då verkar det vara ett annat fel. Fungerar det ibland och ibland inte? Jag fick det att fungera om jag startade om programmet... ja tillfälligt alltså, dagen därpå blev det ju samma sak igen. Men felet försvann sedan. Kanske via en uppdatering av versionen. Vilken version kör du idag? Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-13
07:07
1Gilla
Får du något felmeddelande, eller ändrar du, väljer till listläge för att senare upptäcka att ändringen inte sparats? Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-07
08:50
1Gilla
Radera bägge två. De går ju på ett ut. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-03
07:30
1Gilla
Ja, du ser hur bra man kan grejer i teorin 🙂 Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-03
07:29
1Gilla
Det är inte så krångligt som det låter. Ponera att exemplet du tog, var en klarnagrej. Då bokför du precis som här ovan med tillägget vad Klarna snott (1930 i kredit) och vad kostnaden bestod av (moms 2641 och kostnad för deras tjänst, factoringkostnad, bägge i debet). Så vad du gör är att du vid dessa tillfällen gör klart intäkten för sig och på raderna under på samma verifikat tar du kostnaderna. Om du vill finlira lite, och göra det enklare med kontoavstämningen på 1930, bokför du 3051 och 2611 i kredit först, sedan klarnakostnaden xxxx och 2641 i debet sedan och till sist tar du 1930 som ger en summa i debet. Den summa som visas på 1930 då, bör stämma överens med det som står på Klarnas avräkning till dig att du ska få ut. Det här betyder att du, om du använder eEkonomiprogrammet, inte använder matchning av kassahändelser (eller vad det heter) utan du gör en helt manuell verifikation. Tror jag. Jag kan inte eEkonomi så bra, men jag har aldrig fått dessa "kassahändelser" att lira fullt ut. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-02
12:38
Jo, sen har vi den där periodiska sammanställningen (jobbar inte idag med eu-moms men har för mig det, eller hur?). Det kanske har ändrats med momskontona så det inte längre är 2645/2614, så det måste ju kontrolleras...
... Visa mer
2019-05-02
06:26
2 Gillar
Om du varken har bokfört inköpet ännu eller återbetalningen av momsen, skulle jag enbart redovisa själva kostnaden för inköpet och sedan boka momsen som sig bör: D2645/K2614, för att sedan anmäla detta till SKV på rätt blankett. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-05-02
05:40
1Gilla
Nu har du korrigerat felet. Bra! För 2018 får du nu ta ut en balans- och resultatrapport och se om det ser OK ut efter ändringen. Beroende på om det är OK eller inte så bokar du upp 2018 år resultat, om du inte gjort det redan. När resultatet är bokat och klart, dubbelkollar du så att allt stämmer med deklarationen, annars måste du ändra den (deklarationen). Det ska ju stämma överens...
... Visa mer
2019-04-30
06:10
1Gilla
Jag vet inte det på rak arm, och ibland är det enklare att inte göra något alls utan att bara vänta på att kunden gör rätt för sig. Jag hoppas någon annan kan hjälpa dig med att upphäva kvittningen, men jag tror inte det går, tyvärr... Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-30
06:08
2 Gillar
Jag skulle makulera verifikationen om det går, eller spegelvända den på samma datum som du först använde. Det går inte att hoppas på att man får till det i slutänden annars. Man ska göra det lätt för sig, annars hamnar man i en nedåtgående spiral. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-30
06:06
1Gilla
I och med att du fått fram summan för din momsfordran så borde den ligga under konto 1650 eller 2650. När du får in pengarna från SKV så kommer de in i kassan i debet. I kredit använder du då dig av någon av dessa momskonton. Lycka till! Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-30
06:03
1Gilla
I företagsinställningarna, finns det rader för både order och fakturor. Kika igenom de olika alternativ som finns under dessa inställningar, så hittar du rätt till sist. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-30
06:01
1Gilla
Du har gjort en debet Du har gjort en kredit Du har kvittat dessa mot varandra, så då är det hela noll, bokföringsmässigt. Jag skulle skriva ett brev eller ett e-mail till dem och tala om vad som hänt och be dem betala det som de dragit av. Har du siffrorna i ordning ser de vad som hänt. Förmodligen har det gått till så, att den som har attesterat den felaktiga fakturan hos din kund, har behållit den i handen så att den inte hamnat i reskontran hos dem. Sedan har kreditnotan dykt upp. Glada över en kredit, lägger de in krediten i reskontran men struntar i fakturan. Det är så det går till, när det börjar halta, att ursprungsfakturan inte hamnade i rullorna... Så om du bara skriver en lista på vilka fakturor och kreditnotor som är inblandade och skickar dem, kanske ihop med kopior av dessa fakturor och kreditar, så kommer de betala dig det som de drog av. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-25
13:12
1Gilla
Du behöver inga moduler om du använder mallen. Du gör bokföringen som vanligt fram till att du skall räkna fram skatten. När det är dags, tar du fram mallen och med hjälp av den, räknar du fram den skatt som skall bokas upp. Skatten bokar du sedan upp som du föreslagit 8910/2512 Resterande peng som blir kvar, bokas upp mot resultatet 8999/2099 Lycka till! Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-25
06:56
1Gilla
Jag är så glad för din skull att det fungerar nu. Jätteskönt! Och jag bli superglad över att du berättar att det fungerar också, så jag vet det. Lycka till med allt! Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-25
06:52
1Gilla
Boka upp 8910/2512 det som ska vara rätt, efter de skattemässiga justeringarna. För att finlira lite nu, kan jag berätta hur jag gör. Jag har en mall i Excel som jag har kallat skatteberäkning. I Excelarket har jag på första raden posten "Resultat efter finansiella poster". I kolumnen skriver jag in summan jag fått fram där. Raderna under, i det här fallet har jag en P-fond som måste återföras. Jag räknar ner nettot sedan: resultatet + återföringen av P-fonden Efter det har jag några rader med rubriken "Skattemässiga justeringar av resultatet" Det är sådant som avgår: ej skattepliktiga intäkter och sådant som tillkommer, ej avdragsgilla kostnader Efter det, ny nedräkning Sedan har jag rader för: Skattepliktig schablonintäkt på p-fond Övriga skattemässiga justeringar på aktiebolag outnyttjat underskott fr f g år Ny nedräkning som jag kallar "underlag för avsättning till P-fond" Framräkning av årets maximala avsättning till P-fonden Efter det, får jag ett skattemässigt resultat Sedan, räknar jag fram årets skattekostnad och på raden under en ruta där jag fyllt i preliminärskatten som avgår, men den har du inte så där ska det vara noll. Efter det, det sista, framräknat resultat Så, jag har i Excelarket försökt efterapa det som återfinns i bokslutsprogrammet och i skatteprogrammet. Många tycker kanske att det här är overkill, men jag blir hjälpt av denna mall. Jag har lagt till rader för beräkningar jag inte behöver jobba med alla år, men det är skönt att ha en mall att luta sig emot. Lycka till Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-24
08:11
Jag har läst den här texten, men känner mig inte bekväm med att försöka lista ut vad egentligen som avses. Eller rättare: jag förstår inte riktigt vad de menar med den där funktionen och hur man tänker sig att man ska använda den. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-23
13:23
OK, så här kunden betalar, går du in på kassa- och bankhändelser och matchar ihop det hela och konteringen eEkonomi gör vid inbetalningen blir alltså: D1920 / K3044 ------------ Men, hur ser verifikatet ut som fakturan skapar? För, först skapar du en faktura, skickar den och sedan efter ett tag kommer betalningen och då blir bokningen D1920 / K3044. När du har skapat en faktura, borde du kunna se verifikatets nummer vid symbolen "Notifieringar" uppe till höger. Det är en rund ring med ett utropstecken i. Om du klickar där, hittar du kanske ifall du skapat en faktura idag och då kan du klicka på verifikatets nummer. Då kommer du dit och kan se hur fakturan konterats (vilka konton som använts i debet och i kredit). Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-23
11:34
1Gilla
Frågan är hur konteringen på själva fakturan ser ut. Hur blir bokningen när du skickat fakturan (för det läggs upp ett verifikat för varje faktura)? Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-23
11:20
2 Gillar
Om det funkar, lägger du in kvittona för 2018 på räkenskapsåret 2018. Det var ju inte så länge sedan den var december, så om inte bokslutet är fixat och klart så lägg in det på 2018. Motboka ett skuldkonto för personal, typ 2829. Är december låst, lås upp det... Kvittona för 2019 lägger du upp på samma sätt på "rätt" dag för transaktionen. På det datum sedan, som utbetalningen skett, bokar du i kredit uttag från banken (eller handkassan) och sedan motbokar du 2829. Efter det, är kontot 2829 tomt, kvittona bokförda på rätt år och ditt självbefinnande mycket bättre (för jag gissar att du som jag får spader på dessa kvitton som legat månadsvis utan att redovisats). Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-04-23
09:38
OK - jag gillar inte själv den där funktionen bankkoppling. När jag får betalt för en faktura, gör jag en annan grej, fullständigt manuell grej: Försäljning -> Kundfakturor -> Obetalda fakturor Skriver i fakturans nummer och klickar en gång på fakturan så den expanderas lite Går till Åtgärder ute till höger och väljer där Registrera betalning (observera att datumet kan behöva ändras) Fast du har kanske ett annat upplägg än jag och har säkerligen ett större gäng betalningar per dag vilket kanske gör det hela lite jobbigt. Men jag är lite undrande. Om du har gjort en faktura, borde fakturan ha intäktsförts redan, så här: D1510 (kundfordringar) K3010 (som ett exempel) Vad programmet då borde göra vid inbetalningen / bankkopplingen är att den ska boka bort denna fordran, så här: D1930 (bankkontot) K1510 (kundfordringar) Vilka konton bokar den upp mot, när du gör din bankkoppling? Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-23
07:21
Faktum är, att eEkonomi är så hårt styrt, så jag vet faktiskt inte ifall det finns möjlighet att ändra momskontona. Eller menar du att artiklarna pekar mot de konton du vanligtvis arbetar med, men dessa konton har fel momskod på sig? Är det så att kontot pekar mot fel moms, kan du testa att gå på: Inställningar / Kontoplan - leta upp kontot, öppna och byt till den momskod du önskar. Jag hoppas det fungerar. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-11
06:18
Är det så att du har fler än en faktura med samma belopp, kan det blivit så att fel faktura blivit registrerad som betalad i Visma. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-10
13:16
Den här tabben har jag också gjort, och jag önskar att det fanns en inställning i eEkonomi där man kunde stänga av den här funktionen. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-10
12:39
2 Gillar
Om ditt företag har fått en checkräkningskredit, så betyder det att du har möjlighet att betala räkningar även om det inte finns pengar på kontot. Om vi säger att du har 1.000:- på ditt konto idag, men har en räkning till Skatteverket på 2.000:-, ja, då kan du betala den räkningen ändå. Betalar du ut 2.000:- men hade 1.000:- på kontot, då har du -1.000:- på bankkontot när de fått sina pengar på Skatteverket. Om du har en checkräkningskredit på 100.000:-, kan du betala räkningar och löner fram till att du har just -100.000:- på bankkontot. Men det kostar en hel den ränta att låna dessa pengar, för det är ju en typ av lån egentligen. Ponera nu att du har betalat ut till Skatteverket så du har -1.000:- på kontot och sedan om ett par dagar betalar en kund en av dina räkningar du skickat denne. Räkningen var på 1.500:-. När dessa 1.500:- kommer in på banken, blir matematiken -1.000:- + 1.500:- = +500:-. Då har du alltså plus 500:- på kontot och "äter" inte av denna checkräkningskredit. När du ligger plus på kontot, kan inte banken kräva ränta av dig. Men, varje år per den första januari är de snabba att ta pengar ifrån dig; en avgift för att du har denna kredit. Hoppas de har berättat det för dig. Om du sätter in pengar på företagets bankkonto från dig privat, hamnar pengarna på företagets bankkonto i debet och du konterar i kredit att du gjort en egen insättning. Debet: 1930 Kredit: 2018 (enskild firma) (eller 2893 om du har ett aktiebolag) Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »