2022-02-02
14:57
Hej Linusen!
Jag förstår ditt tankesätt och att det blir lite knivigt i och med att ni har årsstämman i maj.
När du klickar på “Gör färdigt & lås” innebär det att årsstämman är gjord och att årsredovisningen därmed har blivit godkänd samt underskriven av styrelsen. Anledningen till att vi har den begränsningen är att årsredovisningen enligt lag måste godkännas och skrivas under av styrelsen för att kunna låsas och skickas in till Bolagsverket. När du väljer att låsa årsredovisningen skapas verifikationerna för årets vinst och resultat, som du själv skriver. Om årsredovisningen då inte är godkänd och det tas beslut på årsstämman som gör att årsredovisningen behöver ändras, behöver ni då låsa upp årsredovisningen och göra ändringar. Enligt god redovisningssed ska det inte genomföras några ändringar efter låsning och vi rekommenderar inte att låsa upp årsredovisningen.
Verifikationerna som skapas vid “Gör färdigt & lås” som du nämner i din sista fråga skapas alltså när årsredovisningen är godkänd. Vill du göra en omföring till konto 2091 gör du detta manuellt efter att du har låst årsredovisningen.
Hittade den här vägledningen på SKV som kan hjälpa dig förstå datumen/betalning innan bokslut är helt klart. Anledningen till att dessa inbetalningar görs även innan bokslut är klart är för att de är baserade på om man tror att man kommer ha kvarskatt på över 30 000 kr. Då kan man betala in dessa pengar vid dessa datum för att undvika kostnadsränta. Det är alltså inte baserat på den fastställda årsredovisningen, utan på preliminära siffror vanligtvis.
/Tinne
... Visa mer
2022-02-01
14:59
Hej Linusen!
Steget “Gör färdigt och lås” kan inte göras förrän årsstämman är gjord. Anledningen till detta är för att det är på årsstämman som bland annat resultat- och balansräkning ska fastställas i årsredovisningen. Årsredovisningen är alltså inte färdig för låsning förrän årsstämman har genomförts. Däremot kan du spara ner och skriva ut årsredovisningen utan att ha angett ett datum för årsstämman. Programmet kommer att ge en varning om att datum inte är angett, men du kan komma förbi den varningen och skriva ut den ändå, men den blir inte låst. När ni sedan har haft er årsstämma kompletterar du med resterande uppgifter, färdigställer de sista stegen och skickar in till Bolagsverket.
Om ni väljer att ha årsstämman i april får ni alltså avvakta med ert bokslut till efter stämman, det är först då ni kan lämna in årsredovisningen med datum och underskrifter.
Gällande preliminärskatten så hanteras det i år 2022, precis som du gör löpande och den sista 12e betalningen som görs i februari hanteras inte i själva årsavslutet. Du kan därför hantera den betalningen utan att vara klar med årsavslutet för 2021. Den eventuella skatt du pratar om att ni skall betala in i maj kommer inte vara för räkenskapsåret 2021 i och med att denna deklareras i och betalas inte förrän runt sent i år (2022) alternativt nästa år (2023). Så om ni har någon skatt som betalas i maj 2022 så bör den gälla ett tidigare räkenskapsår som redan är avslutat och deklarerat.
Jag hoppas att mitt svar ovan kan förtydliga programmets uppbyggnad och arbetsflöde för dig.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
17:16
Hej Fredrik!
Nu har vi mer information att delge kring detta.
Under våren kommer vi att uppdatera taxonomin, i dagsläget kan du använda nuvarande uppställning men inte själv uppdatera texterna.
Vill du själv uppdatera får du skriva ut årsredovisningen till Word och justera det manuellt. Dock går det inte att lämna in digitalt om du väljer att justera det manuellt i Word.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
15:15
Hej Erik!
Det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet, då vi skulle behöva titta i ditt program för att kunna felsöka. Utifrån den information du angett kan jag inte hitta något avvikande och lyckas själv inte återskapa felet i mitt program.
Jag rekommenderar att du kontaktar vår support, då de har möjlighet koppla upp sig och felsöka direkt i ditt program.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden om hur det går, då det säkert kan hjälpa andra användare framöver!
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
13:30
Hej ueg__!
Ja, det är nog fler av oss som haft svårt att komma underfund med förändringen. Vanans makt är stor 🙂
För att vara transparent tror jag inte att benämningarna är något som vi kommer förändra i programmet framöver.
Uppstår det några frågor eller funderingar är du alltid välkommen tillbaka till oss i forumet.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
12:10
Hej Linusen!
Fråga 1:
I vårt hjälpavsnitt Soliditet kan du se hur programmet räknar ut soliditet. Kika gärna över de värden du har lagt in i programmet och jämför med de du räknat på manuellt för att se om det överensstämmer.
Fråga 2:
Jag tror att du hittar svaret på den här frågan i tråden Digital inlämning av årsredovisning, där vi visar hur flödet är tänkt att fungera i Deklaration/Årsredovisning. Jag vill också passa på att skicka med dig vår hjälpsida Deklaration i aktiebolag där du också kan se hela flödet.
Om du behöver ytterligare hjälp eller har andra funderingar får du självklart återkomma så hjälper vi dig vidare.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
11:09
1Gilla
Hej EvgeniaM!
Jag är inte helt med på vilka steg du har gjort i Visma eEkonomi för att registrera inbetalningen på fakturan.
Jag tolkar ditt första inlägg som att du har registrerat en inbetalning på en faktura genom att matcha. Matchning görs under Kassa- och Bankhändelser, där du kan matcha mot ett Företagskonto, Kassakonto eller Skattekonto. Du skriver i ditt senaste inlägg att du inte har matchat mot ett bankkonto eller kassakonto, därför skulle jag vilja veta hur du har gjort när du har registrerat inbetalningen på fakturan. Vart i programmet registrerade du inbetalningen och hur gjorde du?
Du får gärna återkomma och beskriva vilka steg du har tagit så ska jag självklart hjälpa dig vidare.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
10:12
Hej Kenneth30!
Vad kul att du hör av dig och att du löst problemet, det gör oss glada!
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-28
16:41
1Gilla
Hej!
En händelse räknas som en upplupen kostnad om du exempelvis endast har mottagit en vara i år 2021, men inte har fått någon form av underlag/faktura eller betalning.
I ditt fall ska det därmed inte hanteras som en upplupen kostnad, eftersom du har en kostnad och ett underlag/faktura i år 2021. Du kan förslagsvis använda 2890 - Övriga kortfristiga skulder, men du kan självklart fråga din revisor.
Om du har fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-28
16:40
Hej Lars!
Under Inställningar - Artikelkontering ser du hur artiklarna är konterade. I standardartikelkonteringarna för tjänster används konto 3045 och för varor används konto 3055 för Export utanför EU. Dessa konton är kopplade mot R2 - Momsfri försäljning i NE-blanketten.
Väljer du att använda konto 3100 eller 3105, så hamnar dessa på R1 - Försäljning och utfört arbete samt övriga momspliktiga intäkter.
Du kan flytta konton inne i Deklaration/Årsredovisning, men vi rekommenderar att använda standardkontona som förelås i artikelkonteringen för att göra det lättare för dig i deklarationsarbetet.
Varmt välkommen tillbaka till forumet och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-28
15:05
Hej Kenneth30!
Felmeddelandet du får beror på att det finns ej matchade bankhändelser på något av bankkontona under Kassa- och bankhändelser. Gå till kassa och bankhändelser, välj hela datumintervallet för perioden du vill låsa och gå igenom samtliga konton i rullistan under fliken Ej bokförda bankhändelser.
Om det inte finns några ej bokförda bankhändelser på något av kontona som syns under kassa och bank, kan det vara så att det finns inaktiva bankkonton med ej bokförda bankhändelser. Gå då till Inställningar - Kassa- och bankkonton - bocka i Visa även inaktiva poster.
Om det finns inaktiva bankkonton så bocka i aktiv - gå tillbaka till Kassa- bankhändelser - välj kontot - välj fliken ej bokförda bankhändelser.
Hittar du bankhändelsen där kan du ta bort den genom att klicka på det röda krysset ute till höger.
Förhoppningsvis ska stegen ovan hjälpa dig, återkom om problemet kvarstår eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-28
08:35
Hej Malin66!
I lönemodulen har vi i dagsläget ingen hantering för regionalt stöd. Lönemodulen i Visma eEkonomi är så som AccountantfromHell_singland säger, ett hjälpmedel för att skapa och skicka lönebesked. Det finns hantering för växa-stöd och avdrag för forskning, samt vanligare lönearter så som bilförmån, kostavdrag och semesterlön. Om du vill läsa mer om vilka funktioner som finns i lönemodulen så finns det mer information i hjälpavsnittet Skapa lönebesked.
Om du har mer avancerad lönehantering så kan jag varmt rekommendera vårt molnbaserade löneprogram Visma Lön Smart, ett lättare löneprogram som bland annat hanterar regionalt stöd.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga. Har du några följdfrågor eller andra funderingar så är du alltid välkommen att återkomma till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-27
16:55
Hej Ann-Sofie!
I Visma Administration finns det en funktion som heter Provutskrift, vilket innebär att du kan skriva ut ett dokument för att granska det utan att det påverkar dokumentets status. Jag tänker att genom att använda den funktionen så blir det lättare för dig att upptäcka om inte har ändrat standardskrivare.
Detta gör du genom knappen Förhandsgranskning till pdf, som du hittar i samband med att du förhandsgranskar ett dokument. Via Förhandsgranskning till pdf kan du antingen skapa en pdf och/eller skriva ut pdf:en, utan att dokumentet får en markering i Skickad. I bilden nedan ser du hur knappen ser ut.
Jag hoppas att detta hjälper dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-27
16:12
Hej Zalt2020!
Jag har flyttat din tråd hit då jag tror att du hittar lösningen på din fråga här.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-27
13:39
Hej UlrikaM!
Som min kollega skrev ovan så lyckas vi inte återskapa felet ni beskriver. Vi vill undersöka detta närmre, men skulle behöva mer information
Vad hade du gjort innan i programmet när problemet uppstod och vad är det som har ändrats hos dig? Kan du återskapa felet igen?
Återkom gärna med mer info så ska vi titta vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-27
09:38
Hej Kenneth30!
Som @AnnicaL skriver ovan så går det bara att lägga till ingående balans för det första räkenskapsåret. När du öppnar upp ett nytt räkenskapsår förs de utgående balanserna för året innan automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balans.
Du behöver alltså lägga in bokslutstransaktionerna på varje år för att du ska få rätt IB på ditt senaste år.
Är det något som känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-26
07:53
Hej EvgeniaM!
Jag ser att du har skrivit två frågor i tråden, jag besvarar båda i det här inlägget.
1) I Visma eEkonomi ska ditt egna IBAN-nummer ligga upplagt under Inställningar och Kassa- och bankkonton när du skapar fakturor vid utlandsförsäljning. Visma Spcs kunder ska ha ett unikt IBAN. Anledningen till detta är på grund av att när våra kunder använder bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer. Kundnumret kopplas nämligen samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer, skulle kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot och skulle därför inte kunna urskilja varifrån den ska hämta information.
Det är alltså du som kund till Visma Spcs som behöver ha ett unikt IBAN-nummer, inte dina kunder. Du kan registrera en kund i ditt program som har delat samma IBAN-nummer till andra leverantörer. Så om din kund har IBAN-numret till Marginalen Bank går det alltså fint att skicka fakturor till denne.
2) Om du skapar en utländsk faktura som en manuell verifikation så kommer det inte att visas i den Periodiska sammanställningen, då den baseras på fakturor.
Momsrapporten inkluderar däremot manuella verifikationer så länge som du har rätt momskod på bokföringskontona. Bokföringskontona har olika momskoder som avgör i vilka block och rutor beloppen kommer att visas på momsrapporten, läs mer om det i vårt hjälpavsnitt Momsrapportens innehåll.
Jag hoppas att detta hjälpte dig att reda ut dina funderingar. Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-25
16:01
Kul att höra att det hjälpte dig!
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-25
13:44
Hej Lindsman, hoppas att du har haft en fin helg!
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt svar ovan, du behöver inte göra allt samma dag.
Du kan skriva ut årsredovisningen för att ta med till årsstämman, det meddelande du får visar att du inte kan lämna in årsredovisningen till Bolagsverket. När ni har haft årsstämman och faställt ex. resultat- och balansräkning så går du sen in i programmet och lägger in datumet för när årsstämman hölls. När årsredovisningen har skrivits under skickas den in till Bolagsverket.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-24
17:22
Hej Rickard!
Hur fakturor skickade via mejl läggs upp i mejlkorgen är tyvärr ingenting vi kan styra, utan hanteras via mejlleverantören. Utfallet varierar beroende på vilket mejlprogram man använder och vilka inställningar som finns.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-22
10:47
Hej Magnus97!
Innan du byter momsperiod är det viktigt att du har gjort din sista momsredovisning för den tidigare perioden. När det är gjort så kan du byta momsperiod i Företagsinställningar.
Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tilbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-22
10:28
Hej Ullabritt!
Det är Handelsbanken som bestämmer formatet på bankfilen och det är ingenting som vi kan omformatera i programmet. Jag föreslår att du tar kontakt med banken och frågar om det går att dölja namnen på kontoutdragen.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
16:17
Hej Annika36!
Du kan dra tillbaka en semesterdag från det nuvarande semesteråret innan du gör semesterårsavslut. Har du använt snabbval så kan du korrigera snabbvalet så kommer det med i nästa löneperiod och i en ordinarie lönekörning. Väljer du att göra på det sättet behöver du avvakta med att göra semesterårsavslut och inte göra det förrän efter nästa lönekörning i februari, så att korrigeringen hinner registreras.
Jag rekommenderar att skriva en kommentar till de anställda och informera om att de korrekta dagarna kommer att synas på lönebeskeden som skickas efter att semesterårsavslutet är gjort.
Du kan också välja att låsa upp lönekörningen, däremot går det inte att låsa upp en lönekörning på en specifik person. Upplåsningen sker för alla, så kontrollera alla lönebeskeden om du låser upp lönekörningen.
Om du väljer att lösa det på annat sätt och utför semesterårsavslutet så kan du alltid ändra dagarna i efterhand i anställningsregistret under Personal - Anställda - Klicka upp den anställde - Fliken Semester - Dagar.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
09:45
Hej ueg__!
I vårt hjälpavsnitt Registrera sjukfrånvaro med snabbvalet Sjuk under rubriken Exempel på sjukfrånvaro 100% så har vi beskrivit vad som händer när du använder dessa lönearter.
Jag tror att hjälpavsnittet kan hjälpa dig med dina funderingar, men om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
09:25
Hej Lindsman!
Jag ber om ursäkt för sent svar. Vi har kikat närmre på detta och det är såhär som programmet är tänkt att fungera. Orsaken till att jag själv kunde sätta datum längre fram var för att jag hade inte påbörjat årsredovisningen.
Det går inte att sätta ett datum framåt i tiden för årsstämman, vilket är begränsat för att det är på årsstämman som bland annat resultat- och balansräkning ska fastställas i årsredovisningen. Årsredovisningen ska inte skrivas ut och lämnas in förrän årsstämman har genomförts, begränsningen finns för att säkerställa att inlämningen inte blir felaktig.
Jag förstår din tanke med att du vill göra klart årsredovisningen, hålla årsstämman och därefter lämna in årsredovisningen när styrelsen godkänt. Jag förstår därför hur du har gjort, men utifrån det jag beskrev ovan så är det inte helt korrekt. Även om du inte har för avsikt att lämna in årsredovisningen innan årsstämman så är det, som jag nämnde innan, uppgifter på årsredovisningen som ska fastställas på årsstämman innan den skrivs ut.
Jag rekommenderar att du gör så som det är tänkt för att göra det lättare för dig och inte skriva ut årsredovisningen förrän årsstämman är gjord.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
08:31
Hej Albert!
Detta beror oftast på att man har felaktigt systemspråk inställt på din dator.
För att byta systemspråk följer du stegen nedan. 1. Gå till Kontrollpanelen 2. Gå till Nationella inställningar 3. Under fliken Administrativa inställningar, välj ”Ändra systemspråk” 4. Välj Svenska (Sverige) 5. Bocken ”BETA: Använd Unicode UTF-8 får INTE vara ibockad! 6. Starta om datorn
Om stegen ovan inte fungerar för dig så rekommenderar jag att du kontaktar mina duktiga kollegor på supporten som kan koppla upp och felsöka tillsammans med dig.
Uppdatera gärna tråden så jag vet att det har löst sig för dig.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
08:02
Hej!
Om det är så att du har bokfört alla dina preliminära skattebetalningar mot konto 2012 så är det helt i sin ordning att det finns ett överskott där.
Lagmässigt är det är inget krav på att det måste justeras, men om du vill justera kontot kan du göra en omföring av konton för eget kapital. I vårt bokföringstips Omföring av konton för eget kapital ser du hur det ska konteras.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-20
16:56
Hej!
Jag ser att du har en annan aktiv tråd gällande din fråga i bokföringsområdet, min kollega har bifogat ett svar i den tråden. Kika gärna i den tråden för att se hur vi föreslår att vi går vidare i dessa frågorna.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-20
16:52
1Gilla
Hej Caroline!
För att kunna lägga in en egen avsättning till periodiseringsfond i resultatplaneringen så väljer du alternativet som heter Egen justering.
Gällande att beloppen skiljer sig på deklarationsunderlaget och balansräkningen är svårt att avgöra utan att se hur det ser ut i ditt program, men jag ska försöka förklara hur du gör för att hitta differensen.
När värdet på deklarationsblanketten skiljer sig från beloppet i balansräkningen så beror det på att ett konto kan vara kopplat till en specifik del i balansräkningen men också till en specifik ruta i deklarationsblanketten. Du ställer in vilka konton som är kopplade till balansräkning och vilka rutor i deklarationsblanketten under Underhåll - Kontoplan.
För att se vilka konton som baseras på beloppet i deklarationsblanketten så klickar du på den blå knappen i ruta 2.28 på deklarationsblanketten och väljer “Visa konton”. Där ser du vilka konton som beloppet baseras på. Troligtvis är det något av dessa konton som inte är kopplade till Fritt eget kapital i din balansräkning, vilket är orsaken till att beloppen skiljer sig.
En annan orsak skulle kunna vara att det finns konton under Eget kapital i balansräkningen som saknar fältkod 2.28 vid deklaration.
Är det fortfarande helt fel med hänsyn till infon ovan så kan vi kika på det tillsammans med dig, då får du gärna kontakta oss direkt via telefon eller chatt så vi kan se hur det ser ut direkt i ditt program.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-20
13:18
Hej Anna!
När du importerar kontoutdrag från banken är det en CSV-fil du ska ta ut. Om du får ett felmeddelande som säger att det inte finns uppgifter i filen så gissar jag att det vara fel uppställning i kolumnerna.
För att importera ett kontoutdrag i CSV-format måste filen åtminstone inkludera en kolumn med datum i någon av standardformaten, exempelvis ÅÅÅÅ-MM-DD, en kolumn med belopp samt en kolumn med referenser.
Exempel:
Datum;Referens;Belopp
2019-06-04;Faktura123;123,25
2019-06-02;"Betalning leverantör";-500,00
2019-06-01;Faktura122;100,00s
2019-06-01;Faktura 99;123,25
För att själv kontrollera att kolumnerna stämmer enligt ovan kan du öppna upp CSV-filen i excel och jämföra med exemplet ovan. Du kan också läsa mer om hur du sparar data i en CSV-fil i vår skrivna hjälp om Import av kontoutdrag.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga. Hör av dig om du fortfarande har problem efter att du provat stegen ovan så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-20
07:43
Hej igen Elisabet!
Som enskild firma bokför man vanligtvis inte på skattekontot eftersom du som enskild näringsidkare inte har ett eget skattekonto, det är både ditt företags och privata.
Om du mot förmodan har bokfört löpande på skattekontot, så som man gör i aktiebolag, är överskottet redan hanterat och därmed ett saldo. Har du inte bokfört löpande på ditt skattekonto så bokför du inte upp något överskott eftersom att det inte är en tillgång i enskilda firmor.
Om du tycker att saldot inte stämmer på skattekontot kan du bokföra det i Visma Period & År. Det gör du under Årsavslut - Bokslutsverifikationer mot konto 2012 - Avräkning för skatter och avgifter.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-19
15:40
Hej Tibor B!
Inaktiva uppdrag ska inte synas i resursplaneringen, men det kan vara så att du av misstag kommit åt att bocka i Visa även inaktiva inne på resursplanering. I bilden nedan ser du vart rutan finns. Bocka ur den så kommer du bara att se aktiva uppdrag.
Jag framför självklart ditt önskemål om att kunna filtrera kunder utifrån bokslutsdatum, tack för att du delar med dig av förbättringsförslag!
Jag vill också passa på att skicka med ett litet tips; Dela upp olika bokslutsdatum på olika uppdrag så går det att göra urval på uppdraget.
Varmt välkommen tillbaka till forumet om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-19
08:30
Hej Johnny4!
På startsidan är det Företagskontot och Kassakontot som visas. De bokföringskonton som du har kopplat till företags- och kassakontona är de som är inkluderade under bokförda saldon.
För att se konto 1942 på den startsidan kan du lägga upp ett till Företagskonto som du kopplar till 1942 under Inställningar - Kassa- och Bankkonton - Nytt bankkonto - Företagskonto. Se exempel nedan.
Du behöver inte ha någon bankkoppling till detta kontot. Eftersom att ni använder det kontot för att registrera in- och utbetalningar så kan ni göra detta manuellt via Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-19
08:14
Hej Mikael10!
Jag är lite osäker på om du arbetar i Visma Fakturering, Visma eEkonomi Smart eller Visma eEkonomi Fakturering, så jag går igenom hur det fungerar i alla tre programmen.
I Visma Fakturering och Visma eEkonomi Fakturering skapas det inga verifikationer på fakturorna då dessa produkter inte har någon bokföringsfunktion, däremot får fakturorna ett fakturanummer när du skapar dem.
Om du använder kontantmetoden i Visma eEkonomi Smart skapas det ingen verifikation på fakturan förrän du har bokfört att den är inbetald.
Jag skulle vilja att du kontrollerar att du har ställt in att du har kontantmetoden under Inställningar - Räkenskapsår & IB - Klicka på räkenskapsåret - Redigera. Där ser du om du har ställt in kontant- eller faktureringsmetoden.
Varmt välkommen att återkomma till forumet om något känns oklart eller om du har andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-18
16:23
Hej Elisabet!
Nej, detta måste inte justeras innan överföring, det går bra att göra som en bokslutstransaktion i Period & År.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-18
15:49
Hej Johan_25!
Baserat på dina frågor så bedömer jag att du bör ställa den här typen av frågor till en redovisningskonsult som kan hjälpa dig hur du ska tänka kring detta.
Om du inte har tillgång till någon redovisningskonsult så har du möjlighet att söka upp någon via vår hemsida.
Önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-18
13:55
Hej Magnus2!
Jag flikar in här för att säga att vi upptäckte att avrundningen i Deklaration/Årsredovisning inte justerades automatiskt förra veckan. Felet är nu löst, men om du arbetade i modulen medan felet fortfarande inte var löst kan man behöva uppdatera en post i årsredovisningen för att det ska slå igenom.
Kika gärna igenom @AnnicaL's förslag också. Är det fortfarande fel så kan vi kika på det tillsammans med dig, men det är lättare om du kontaktar oss direkt via telefon eller chatt så vi kan se hur det ser ut direkt i ditt program.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-17
15:16
Hej Suzanne!
I ditt fall så rekommenderar vi också att uppgradera din bankkoppling för att slippa få restsumman som blir kvar. Med den nya bankkopplingen får du bankhändelserna separat och bankhändelserna kan också matchas automatiskt.
Du uppgraderar din bankkoppling som min kollega Tinna skrev ovan under Inställningar - Kassa- och bankkonton - klicka upp företagskontot - välj Uppgradera bankkoppling.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-17
08:10
Hej MSchenk!
I dagsläget kan du bara få ut årsredovisningen i PDF-format. Om du vill kan jag ta in din fråga som en idé?
Jag uppfattar dig som att du vill kunna ladda ner årsredovisningen i Word för att kunna redigera den? Om så är fallet vill jag tipsa om PDF-program så som Adobe Acrobat, där du kan redigera filer i PDF-format.
Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-14
08:20
1Gilla
Hej CarinaM!
Fliken Övriga uppgifter hittar du när du har klickat in dig på en löneart, se bilden nedan.
Vi ska förtydliga detta i hjälpavsnittet.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-12
16:55
Hej Lindsman!
Jag vill flika in här med en uppdatering så du inte tror att vi har glömt dig. Vi håller just nu på att undersöka detta och återkommer så snart vi har mer information att ge.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-12
13:44
1Gilla
Hej Anna-Lena!
Om du ställer in att de anställda har förtroendetid så registrerar de bara avvikelser, dock fungerar det bara för anställda med månadslön.
Inställningen för förtroendetid gör du genom att byta avtal på de anställda under Anställda - klicka upp den anställde i listan - Avtal - Byt avtal. Vill du läsa mer om hur du ändrar detta kan du kika på vårt hjälpavsnitt Redigera uppgifter för anställd.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-12
10:55
Hej AT78__!
Det är lite klurigt att tyda varför du får upp felmeddelandet utan att se hur det ser ut i ditt program. Till att börja med kan du själv försöka felsöka via felmeddelandet och jämföra dina siffror i balansräkningen.
När du får upp felmeddelandet klickar du på på "Gå till", då kommer du till Förändringar i eget kapital och kan där stämma av Belopp vid årets utgång och jämföra mot balansräkningen.
Hoppas detta kan hjälpa dig, annars är du välkommen att slå en signal till supporten så att vi kan koppla upp oss för att se hur det ser ut i ditt program.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
16:30
Hej Jan!
Snyggt att du löste det själv och fick ordning på det!
Om du har några andra frågor är du som vanligt alltid varmt välkommen att ställa dem här hos oss på forumet.
Önskar dig en fin kväll.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
13:40
Hej Marcus!
Det är ingenting du måste ändra då beloppet du betalar in till Skatteverket fortfarande är samma. Dock hamnar det i fel ruta i momsrapporten och det bokförs på ett annat intäktskonto, men så länge du har redovisat din moms bör du kunna låta det vara kvar. Det viktigaste är att du ändrar konteringen så det blir rätt framöver. Om du vill vara på den säkra sidan kan du självklart kontakta Skatteverket och fråga.
Jag hittade en äldre tråd där en användare var i samma sits som dig som kanske kan hjälpa dig med vägledning.
Om du skulle vilja flytta momsen till rätt konto så skapar du upp en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer där du debiterar det kontot som felaktigt använts och krediterar det kontot som borde använts.
Om något känns oklart eller om du funderar över något annat är du varmt välkommen att skriva in till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
13:15
Hej Jennyholmen!
I Visma Administration går det dessvärre inte att lägga in något fast pris på rabatter, så utifrån de förutsättningarna är ditt nuvarande arbetssätt så som du kan jobba med fasta rabattpriser. Om du däremot skulle börja med procentuella rabatter på era artiklar som ska ha ett annat pris så är rabattavtal en riktigt bra funktion.
Om någon annan av våra forumanvändare har gjort på något annat sätt får ni gärna flika in med lite tips och trix i tråden!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
13:09
Hej Mona-Lisa!
Utifrån den information som Zettle gav dig så tolkar jag det som att det finns en transaktion som Visma eEkonomi inte kunnat hämta från Zettle. Jag skulle vilja be dig att kontakta våra duktiga kollegor på supporten, då detta är något vi vill undersöka närmre och titta på i realtid.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går, då det säkert vara god hjälp för andra användare också!
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
12:42
1Gilla
Hej Gunilla! Jag förstår att det kan finnas vissa frågetecken kring bokslut, men jag ska försöka hjälpa dig få ordning på det så gott jag kan.
Jag tar dina frågor i turordning.
1) Det skapas bokslutsverifikationer i Visma Period & År, vilket gör att du inte ska stänga året i Visma eEkonomi. Du ska ha det öppet så att bokslutsverifikationerna kan läsas in i Visma eEkonomi korrekt och därefter kan du stänga året.
2) Årets resultat skapas automatiskt i Visma Period & År och går över till Visma eEkonomi när du väljer att överföra verifikationerna dit. Omföring av föregående års resultat görs inte per automatik, det gör du i 2022 i Visma eEkonomi.
3) Utgående/Ingående balans för automatiskt över i Visma eEkonomi.
4) Efter att alternativ valts under Skatteberäkning - Skattemässiga justeringar - Resultatplanering genereras bilagan Periodiseringsfond automatiskt. En systemverifikation (bokslutsverifikation) för årets resultat, inkomstskatt och förändring av periodiseringsfond skapas också automatiskt, baserad på ditt val.
Bokslutsverifikationen som skapas i Visma Advisor Period & År måste överföras till ditt bokföringsprogram, det sker inte automatiskt.
5) Helt rätt, vänta med att ändra tills att år 2021 är låst.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med ditt bokslut. Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar så är du självklart välkommen att återkomma i forumet.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
12:41
1Gilla
Hej Larissa!
Hur du ska kontera arbetsgivaravgiften och avdragen skatt beror på vilka konton du har använt vid bokföringen av lönen, så kolla det först innan du konterar. Vanligast att använda är dock 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter för arbetsgivaravgiften och 2710 - Personalskatt för skatten.
Jag hittade en tråd om bokföring av arbetsgivaravgift som jag tror kan vara till god hjälp för dig om du vill läsa mer!
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss forumet.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
11:08
Hej FilipAnneli!
Upplåsning av ett räkenskapsår ska bara göras om året låsts av misstag. Om bokföringshändelser som ingår i en låst bokföringsperiod behöver rättas gör du det genom att skapa en korrigeringsverifikation i en olåst period.
Det är svårt att avgöra om det är okej att i ditt fall låsa upp en låst period, då det beror på vad ändringen gäller. Jag rekommenderar här du bollar den frågan med en redovisningskonsult för att se vad som gäller i ditt fall.
Rent programtekniskt kan du låsa upp perioder i Visma eEkonomi under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring låst t.o.m.
Har du låst hela året kan du även låsa upp året under Inställningar - Räkenskapsår och IB.
Om det handlar bara om att du valt fel bokföringskonto och det inte påverkar resultatet eller momsmässigt så bör det vara okej för dig att ändra den verifikationen. Man borde även kunna göra en bokslutskorrigering där man hänvisar till den verifikationen för att flytta till rätt bokföringskonto.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, om du har några funderingar är du självklart välkommen att återkomma!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
10:52
Hej Lindsman!
När jag försökte återskapa detta hos mig valde jag datum för årsstämman under Årsavslut - Fastställelseintyg. Jag lyckas inte återskapa det scenario du beskriver ovan när jag väljer datum, så jag undrar vart någonstans i programmet du väljer datum för årsstämman? Får du något felmeddelande när du klickar i det datum du vill?
Kika i ditt program och bifoga gärna om du får något typ av felmeddelande så ska jag hjälpa dig vidare!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
09:30
Hej Hugo!
Jag ska försöka reda ut dina funderingar så gott jag kan!
Det kan variera efter hur många gånger Visma eEkonomi lär sig hur du brukar bokföra en viss händelse. Generellt tar det 5-8ggr för programmet att lära sig, under förutsättningen att referensen på bankhändelsen alltid är exakt samma varje gång. Orsaken till att Visma eEkonomi inte lärt sig din önskade kontering skulle kunna bero på att referensen på bankhändelsen inte har varit likadan varje gång.
De bokföringsförslag du själv skapar visas om typen är Övrigt uttag och om det 19-kontot du har kopplat till t ex. företagskontot finns med i själva bokföringsförslaget. Du plockar upp dina bokföringsförslag under Välj kostnadstyp när du matchar mot en bankhändelse.
I bilden nedan har jag visat hur jag har lagt upp bokföringsförslaget och vart det dyker upp.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar.
Om du har några följdfrågor eller andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
09:22
Hej Lars_r!
Nu har vi hittat en lösning för dig.
För att få bukt med detta så behöver du logga in på din nya dator med ansiktsigenkänning så att du når felmeddelandet "Du har för tillfället inga tjänster". Efter det klickar du på företagsnamnet uppe i högra hörnet och väljer Min användarprofil.
Vid raden Lösenordsfri inloggning ska du kunna se dina kopplade enheter och då ta bort detta:
Jag hoppas att detta hjälper dig. Återkom gärna om problemet kvarstår eller om du har några andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-10
17:18
Hej LasseJ3!
Jag har försökt återskapa ditt scenario men lyckas inte få upp det du beskriver. Jag tror att vi skulle behöva titta på detta tillsammans med dig för att få en tydligare bild av vad som händer.
Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället. Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-10
16:04
Hej Lars_r!
Jag flikar in här med en uppdatering så du inte tror att vi har glömt dig. Vi håller på att undersöka ditt problem närmre och återkommer i tråden så snart vi har mer information att ge.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-10
08:39
Hej krieri77!
Jag har kikat närmre på detta men jag tror att vi skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att utreda varför du får det här meddelandet trots att du inte använder anläggningstillgångar i programmet. Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
12:02
1Gilla
Hej!
Som @AnnicaL säger så har vi idag ingen funktion för separata kundfordrings- och leverantörsskuldkonton i Visma eEkonomi.
Jag ser att ni är några som önskar få en funktion för detta, så jag gör om frågan så den ligger som en idé. Vi ska se över vilka möjligheter det finns för en sådan funktion och återkopplar med status och uppdatering när vi har tittat närmre på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
11:57
Hej Jessica_ och tack för din fråga!
Om du skriver ut en inbetalningsjournal per det datumet som du gör avstämningen på, får du då upp att det inte finns något att journalföra?
Testa detta hos dig och återkom sedan i tråden så ska vi undersöka detta närmre!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
11:53
Hej Jessica_!
För att en makulerad faktura ska komma med på en journal så måste det finnas andra fakturor som ska journalföras och som skapar en verifikation. I dagsläget går det inte att journalföra bara en makulerad faktura
Det går alltså att journalföra en makulerad faktura när det finna andra fakturor som ska bokföras är med i journalen, men den makulerade fakturan kommer inte med i bokföringen.
Om något känns oklart eller om du har följdfrågor är varmt du välkommen att återkomma till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
11:49
1Gilla
Hej MonicaA!
Det är svårt att reda ut exakt hur du ska rätta detta utan att se hur det ser ut i ditt program. Utifrån den information du har angett så ska jag försöka förklara hur programmet är tänk att fungera:
Det är först när du skapat sista momsredovisningen i programmet som de obetalda kundfakturorna bokas upp i programmet. Därefter kan du konstatera en faktura som en kundförlust.
Om en faktura är delbetald så bokar du bort det beloppet på 1510, checklistan under Årsavstämning ska ta hänsyn till det.
Generellt ska också sägas att det är oftast när man bokfört något manuellt på konto 1510 som det diffar med checklistan, så ett tips är att kika igenom kontot och se om du bokfört något manuellt.
Är det fortfarande fel med hänsyn till infon ovan så behöver vi titta på det tillsammans med dig för att bäst kunna hjälpa dig. Kontakta oss direkt via telefon eller chatt så ska vi hjälpa dig vidare i den kanalen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
11:37
Hej SW!
Jag förstår att det kan vara lite krånligt att få bukt med nya uppdateringar. Vi vill självklart hjälpa dig att få ordning på detta och jag har undersökt din fråga och bollat den med mina kollegor. Vi kom fram till att det bästa för dig vore att kontakta supporten igen, då vi skulle behöva koppla upp oss för att kunna se hur det ser ut i ditt program.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
09:57
Hej Simon!
Du kan matcha det direkt under Kassa- och Bankhändelser, du väljer bokföringshändelse Övrigt uttag och Egen kontering som kostnadstyp.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-05
11:33
Jag vill flika in lite snabbt här igen med ett tillägg!
Är det så att du inte kan korrigera verifikationen som programmet har skapat kan du vända den med en manuell verifikation. De konton som har använts ser du inne på verifikationen.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-05
11:11
Hej experience!
Då vi har några olika aktiva trådar har jag svarat i tråden “Varningsruta när man navigerar ut från en gammal bokförd lev.faktura” då det svaret gäller alla frågor du skrivit in här till oss. Så kika gärna i den tråden för att se hur vi föreslår att vi går vidare i dessa frågorna.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-05
11:10
Hej experience!
Då vi har några olika aktiva trådar har jag svarat i tråden “Varningsruta när man navigerar ut från en gammal bokförd lev.faktura” då det svaret gäller alla frågor du skrivit in här till oss. Så kika gärna i den tråden för att se hur vi föreslår att vi går vidare i dessa frågorna.
... Visa mer
2022-01-05
11:06
Hej @Fd medlem!
Tack för din input och förbättringsförslag! Vi tar det här vidare i teamet för att se över möjligheter det finns för en sådan funktion och återkommer med en status och uppdatering när vi diskuterat detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-05
10:57
Hej Sampletekk1!
I verifikationslistan under Bokföring - Verifikationer finns det en kolumn som heter dokumenttyp. När du hanterar dina tillgångar med hjälp av Anläggningstillgångar så hamnar dessa verifikationer under dokumenttyp "Bokföring av anläggningstillgång". Jag bifogar en bild här nedan så ser du hur det ser ut hos mig.
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-04
17:11
Hej!
Vad jag har förstått så har du manuellt bokat bort anläggningstillgångarna genom manuella verifikationer, inte genom funktionen Anläggningstillgångar.
Precis som du nämner behöver du ta bort de anläggningstillgångar du har i funktionen, men allt du gör i funktionen Anläggningstillgångar kommer att skapa verifikationer. Det finns olika åtgärder du kan välja för att få bort anläggningstillgången, vilken åtgärd som passar dig bäst bör du rådfråga din redovisningskonsult om. Jag skickar med dig vårt hjälpavsnitt Åtgärder för anläggningstillgångar så hittar du mer information om de olika alternativen samt hur du hanterar dem i funktionen.
När du har gjort dig av med anläggningstillgångarna så kommer det att vara dubbelt bokfört, för att boka bort det som blir dubbelt kan du göra på två olika sätt:
Korrigera de manuella verifikationerna du har skapat med din redovisningskonsult.
Korrigera de verifikationer som automatiskt skapas när du tar bort anläggningstillgångarna i programmet.
Du får själv välja vilket alternativ du anser blir smidigast för dig, men kontrollera gärna med din redovisningskonsult så att allt blir rätt och riktigt i din bokföring.
Jag passar också på att skicka med hjälpavsnittet Skapa en korrigeringsverifikation som steg för steg visar hur du korrigerar verifikationerna.
Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-04
17:08
Hej Johan!
Anledningen till att vissa av dina bankhändelser blir bokförda per automatik och vissa inte när du har bankkoppling med autopay är för att de bankhändelser som programmet med säkerhet kan stämma av mot bankhändelserna bokförs automatiskt.
De bankhändelser som programmet inte kan stämma av blir matchade, får ett bokföringsförslag men blir inte bokförda, vilket är för att du själv ska kunna justera kontona om bokföringsförslaget inte passar. Det är alltid bra att gå in och kika under Kassa- och Bankhändelser så att du inte missar någon händelse.
Det är inget krav att man ska bokföra affärshändelser i kronologisk ordning, utan det är att det är bokfört på rätt datum som är viktigt.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga.
Om du vill kan jag ta med mig detta som ett förbättringsförslag till teamet och undersöka möjligheten att införa en funktion som tillåter dig att ta bort den automatiska bokföringen?
Är det något annat som känns oklart eller om du har fler funderingar så får du gärna återkomma så hjälper vi dig!
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-04
16:35
Hej experience!
När du kopierar och klistrar in händelser från banken så är det händelser som har registrerats på din bank och inte skapats manuellt, vilket är anledningen till att programmet kan välja ett datum längre fram i tiden. Om du senare väljer att redigera bankhändelsen i Kassa- och Bankhändelser så kommer programmet att tolka detta som en manuell händelse. Orsaken till att du då inte kan ändra datum till framåt i tiden är för att det inte är en faktisk bankhändelse som registrerats på din bank som en kommande transaktion. Det går då inte att helt säkert säga att det kommer att göras en utbetalning, då det kan uppstå scenarion där betalningen inte utförs, exempelvis om det uppstår teknikstrul.
Det går inte att bokföra händelser som inte har skett, programmet inte kan känna av om det gjorts en transaktion eller inte om du inte har en direktkoppling från din bank till Visma eEkonomi, vilket gör att den begränsningen finns.
Jag hoppas att detta hjälper dig i din fråga!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-04
16:33
Hej experience!
I dagsläget så går det inte att få bort det inaktiva kontot från årsavstämningen. Anledningen till detta är för att när du inaktiverar bankkonton så kan programmet inte känna av när bankkontot inaktiverats, vilket gör att programmet inte heller kan att utesluta att bankkontot inte har använts under året.
Om du vill kan jag lägga din tråd som en idé?
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
16:36
Hej HHH999!
Det är svårt att tyda vad som kan ha gått fel utan att se exakt hur du har gjort, hur gjorde du när du skapade korrigeringsverifikationen?
När du skapar en korrigeringsverifikation ska du markera rutan intill raden som ska rättas. En ny korrigeringsverifikation kommer att visas och bokföringen av transaktionerna på de valda raderna vänds därefter automatiskt.
Kika gärna på vårt hjälpavsnitt Skapa en korrigeringsverifikation så kan du se hur stegen ser ut för att vända verifikationen.
Återkom om du inte får det att fungera så ska vi kika vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
16:18
Hej Simon!
Du kan bokföra detta mot konto 6991 - Övriga avdragsgilla kostnader eller 3740 - Öresavrundningar.
Återkom gärna om du har fler funderingar eller om något känns oklart!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
15:44
Hej Pontus66!
Datumet på verifikationen är korrekt, beslutet visas hos Skatteverket månaden efter när du deklarerat.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
15:32
Hej Johan!
Jag är inte helt med på vad du menar med att den automatiska bokföringen hoppar över vissa matchningar. Bokförs inte vissa händelser alls?
Jag skulle också behöva veta vart någonstans i programmet som du tittar, är det under Kassa-bankhändelser eller är det verifikationslistan du utgår ifrån?
Skatteverket vill att affärshändelser i möjligaste mån ska presenteras i kronologisk ordning för att återspegla den ordning som affärshändelserna inträffade.
Återkom gärna med mer information så ska jag titta vidare på detta!
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
11:38
Hej Sampletekk2!
Vi har diskuterat den här frågan i teamet, och kommit fram till att det är bäst att du kontaktar en redovisningskonsult för frågor kring hantering av anläggningstillgångar vid ombildning från enskild firma till aktiebolag.
Anledningen till detta är att just när det gäller hur du bör hantera dina tillgångar för att inte få någon skatteeffekt, så kommer det du gör i programmet att få en påverkan på din bokföring. Redovisningskonsulter har spetskompetens i den här typen av frågor och det är viktigt att det blir rätt i bokföringen för dig.
Däremot kanske någon av våra andra användare har tips att ge eller kan berätta hur de har hanterat liknande situationer? Ni är mer än välkomna att hoppa in i tråden och dela med er av era erfarenheter!
Om du vill ha hjälp med hur du praktiskt arbetar i funktionen Anläggningstillgångar i Visma eEkonomi så har vi all information om detta i vårt hjälpavsnitt Anläggningstillgångar.
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till mina duktiga kollegor på supporten eller här i forumet.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
11:36
Hej Kent!
Jag är inte helt med på vilken ruta i excel-filen du syftar till.
Om det är rutan för "StockArticle" du menar så kan du sätta "false" i den rutan för att det inte ska visas som en lagerartikel.
Du kan testa följande steg och se om det hjälper:
1) Exportera ut artikelregistret från eEkonomi
2) Ändra t.ex priserna, true till false m.m - Välj sedan Spara Som och välj CSV så det blir rätt format.
3) Importera in artikelregistret igen.
Hoppas detta hjälper dig i din fråga.
Om jag har missförstått eller om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-28
16:42
1Gilla
Hej igen Jessica!
Jag ska självklart försöka hjälpa dig med att få bukt på detta. Även om du inte ändrat något i inställningarna innan detta så tycker jag att vi börjar med att säkerställa att du har rätt inställningar nu, så kan vi utesluta att det inte är det som är problemet.
Jag bifogar en bild nedan så ser du hur det ser ut i Outlook när du ändrar standardkonto under kontoinställningar. Nu har jag bara ett konto i Outlook, men är det så att du har flera konton så kommer dessa att synas i listan nedan och du kommer då kunna välja vilket konto som ska vara standard.
Den andra inställningen som jag tycker du ska titta på är Använd alltid standardkontot när du skriver nya meddelanden. Som jag skrev ovan så hittar du den genom att gå in på Arkiv - Alternativ - E-post. När du klickat på Arkiv hittar du fliken Alternativ längre ner i vänstra hörnet. När du klickat på Alternativ får du upp en ruta, där klickar du på E-post. Det kommer då att se ut som bilden jag bifogar nedan. Bläddra ner till Skicka Meddelanden och bocka i Använd alltid standardkontot när du skickar nya meddelanden.
Pröva med detta och starta sedan om både Outlook och Visma Administration.
Återkom om du stöter på problem eller har några andra funderingar.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-28
16:40
Hej igen SvanteJ, nu har jag mer information om hur likviditetsprognosen hämtar information.
När det gäller likviditetsprognosen så är det just en prognos som tar hänsyn till företagsinställningar och tidigare registreringar. Programmet gör ett antagande att det ska ske en händelse eller registrering på specifika datum baserat på företagsinställningar och tidigare registreringar.
Likviditetsprognosen är något begränsad och utgår från att momsen ska redovisas på de datum som gäller om man har ett kalenderår. Programmet kan alltså inte urskilja om du har brutet räkenskapsår eller ett kalenderår när det gäller redovisning av moms.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, om något känns oklart eller om du har fler funderingar så är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet. Jag vill också tipsa om Skatteverkets hjälpsida för viktiga datum där du kan se viktiga datum för dig som företagare om du är osäker på vilka datum som gäller för dig.
God fortsättning och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-28
11:48
Hej Svantej!
Jag vill bara ge dig uppdatering på din fråga så du inte tror att vi har glömt dig. Vi håller på att undersöka detta närmre och återkommer i tråden så snart vi har mer information att ge.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-28
09:28
Hej Ekeröföretag!
Om du vill se de bilagor du tidigare har skickat från programmet går du in på respektive faktura och klickar på bilagans ikon för att ladda ner den till din dator. De kunder du skickar fakturor till som har Visma eEkonomi gör på samma sätt. Däremot är det svårt för oss att svara på hur det ser ut för de fakturamottagare som använder ett annat system, däremot så skulle jag tro att principen är densamma - De öppnar upp fakturan i sitt system, klickar på bilagan och laddar sedan ner den.
På bilden nedan kan du se vart bilagan ligger i dina kundfakturor:
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du inte lyckas öppna upp bilagorna från Visma eEkonomi så är du varmt välkommen att återkomma i tråden eller kontakta våra duktiga kollegor på supporten som kan hjälpa dig felsöka i realtid.
Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
... Visa mer
2021-12-27
12:37
1Gilla
Hej HAK__1!
Du har helt rätt, det är så du ändrar en anställds lön - snyggt! Jag skickar med dig vårt hjälpavsnitt Redigera anställd om du vill läsa mer om hur du ändrar uppgifter på dina anställda.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-27
10:23
Hej Jessica!
Jag ser att du ställt samma fråga på två ställen. Här hittar du mitt svar.
Om du har följdfrågor eller några andra funderingar är du välkommen att svara i den tråden eller kontakta vår duktiga support!
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-27
10:20
1Gilla
Hej Jessica! Hoppas att du har haft en bra jul.
Har du tittat på inställningarna i Outlook för standardkonto? Det finns två ställen du kan titta på:
1. Gå in i Outlook, välj Arkiv - Accountsettings/kontoinställningar så får du upp en ruta där du väljer vilket konto som är standard.
2. Du kan också titta på vilka inställningar du har för standardkonto i Outlook under Arkiv - Alternativ - E-post. Markera kryssrutan Använd alltid standardkontot när du skriver nya meddelanden under Skicka meddelanden. Välj OK.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
15:53
Hej Sune__7!
Jag har undersökt din fråga närmre och vi kan tyvärr inte vägleda dig i vilken händelse som är rätt att använda kring uppköpet Castellum AB gjort av aktierna i Kungsleden AB. Baserat på vad som står i artikeln du hänvisar till så tolkar jag det som att Castellum AB själva har begärt allmänna råd om hur aktieägarna ska redovisa händelsen, vilket är anledningen till varför du behöver vända dig till Skatteverket.
När du har fått information från Skatteverket om hur händelsen ska hanteras och har all relevant information kring händelserna så är du välkommen att återkomma till oss igen och vi ska göra vårt bästa att vägleda dig hur du ställer upp det rent tekniskt i programmet. Beroende på vilken typ av lösning Skatteverket föreslår vill vi redan nu nämna att programmet inte stödjer alla händelser, vilket kan limitera oss i vår support. Om hanteringen är inom vad programmet stödjer ska vi självklart försöka hjälpa dig vidare i din fråga. Jag skulle också vilja passa på att skicka med vårt hjälpavsnitt som beskriver hur du kan lägga in händelserna i aktiehanteraren. Jag hoppas den också kan komma att vara hjälpsam.
God jul och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
13:48
Hej Karin!
Vi har felsökt i detta men skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel vid betalningen.
Kontakta gärna våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
God jul och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
13:19
Tack själv och god jul till dig med! 🙂
... Visa mer
2021-12-21
10:40
Hej ueg__!
Kompen justerar du enklast i löneprogrammet, då löneadministratören kan kontrollera vad den anställde har för kompsaldo inne i tidbanken eller på lönebeskedet under "Saldo". Därefter kan du använda löneart 4108 - Komptid uttag och manuellt räkna ner antalet som är fel så att du får 0 i saldo. När du sedan justerat detta på en lönekörning och synkroniserar i löneprogrammet kommer saldot att justeras i nästa period i Visma Lön Anställd.
Jag vill också tipsa dig att om ni inte hanterar komp i företaget så kan ni skapa upp ett avtal i Visma Lön Anställd som inte hanterar komp, så minimerar ni risken för för att detta händer igen 🙂
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
10:37
Hej Terese! Självklart ska jag hjälpa dig! 🙂
Såhär räknar du ut daglön för 1-9 december:
Månadslön*12/365 x 9 kalenderdagar
Därefter ändrar du beloppet på Måndadslön på lönebeskedet.
Gällande karensdag och sjuklön så skickar jag med dig vårt hjälpavsnitt för hur du räknar ut karensavdrag, sjuklön och sjukavdrag där du kan se beräkningarna för detta.
Utbetalningen av intjänade semesterdagar beror på vilket semestervillkor du tillämpar. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av vår skrivna hjälp där vi har information om de olika semestervillkoren som finns i Visma Lön, utgå från dessa och se om det kan hjälpa dig.
På lönebeskedet lägger du sen in lönearten Semesterlön, Engångsskatt.
Jag vill också tipsa dig om att kika på vårt webbaserade löneprogram Visma Lön Smart om du arbetar med lön i Visma eEkonomi idag, då det är bättre anpassat för den här typen av lönearbete och har direkt integration till Visma eEkonomi.
Hoppas detta hjäper dig i din fråga, återkom annars så hjälper vi dig!
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
08:42
Hej Mattias!
I hjälpavsnittet Bokföra dagskassa får du instruktioner steg för steg hur du bokför din dagskassa, där ser du också hur du gör när du får in pengarna för kontokortsförsäljningen.
Jag vill verkligen slå ett slag för att skapa upp egna bokföringsförslag för dagskassan, det gör arbetet mycket lättare!
När du säljer varor med 25% moms inom Sverige kan du förslagsvis använda konto 3051 - Försäljn varor 25% sv.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga! Har du fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
15:14
Hej Sune__7!
För din situation är min rekommendation att du börjar med att vända dig till Skatteverket för att få mer information om hur du ska hantera detta.
När du fått mer information är du självklart välkommen att skriva till oss igen så ska vi göra vårt bästa för att hjälp dig med hur du ska hantera detta i ditt program.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
12:00
1Gilla
Hej Erik_N!
Verifikationsserier är främst till för dig som företagare för att du ska få så bra koll som möjligt på dina verifiaktioner. Det används exempelvis om du vill sortera på olika serier när du går igenom din bokföring. För myndigheterna är det viktigare att alla transaktioner och verifikationer är bokförda korrekt på rätt datum osv, inte vilken verifikationsserie det ligger i. Det är alltså bara du som blir påverkad om du har bokfört i fel verifikationsserie och är ingenting du nödvändigtvis måste byta.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler följdfrågor!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
10:58
Hej Jocke!
Vi har ordnat så att en kollega kommer att ta kontakt med dig via mejl idag, så får du hjälp med detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
10:58
Hej Jocke!
Vi har ordnat så att en kollega kommer att ta kontakt med dig via mejl idag, så får du hjälp med detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
10:53
Hej Pirjo01!
Jag vill först be om ursäkt för att du inte blivit kontaktad än. Jag har ordnat så att en kollega kontaktar dig nu på förmiddagen som kan hjälpa dig med detta.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-17
16:15
Hej Per__42!
Jag har besvarat dina frågor i ditt egna inlägg.
Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-17
16:11
Hej Per__42!
Vad kul att du vill komma igång med e-order!
För att komma igång med e-order så behöver du ställa in du in att du vill ta emot e-order i dina företagsinställningar. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Min sida/internettjänster - Digitala fakturor och dokument markerar du Ta emot e-order.
För att dina kunder ska veta att du vill ta emot e-order framöver så rekommenderar jag att du informerar dem via t ex. ett mejlutskick att du vill att de skickar sina ordrar elektroniskt.
När du sedan går in under Försäljning - Order känner programmet av om det finns några e-ordrar att läsa in. Finns det e-ordrar att läsa in visas det i en informationslist ovanför arbetsbilden eller som en notifiering i sidopanelen.
Jag vill även skicka med dig vårt hjälpavsnitt Ta emot e-dokument om du vill läsa mer om detta.
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till mina duktiga kollegor på supporten eller här i forumet.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-17
14:46
Hej Thomas51!
Precis som i hjälpavsnittet du hänvisar till så står det vilka koder du kan använda under Fältförklaringar - Betkod, men jag tolkar dig som att du inte får det betalningsvillkoret du önskar?
Utifrån det du beskriver så tror jag att det blir svårt att hjälpa dig via forumet. Jag rekommenderar dig att kontakta vår grymma support som har möjlighet att titta på detta tillsammans med dig i realtid.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går sen, då det kan vara god hjälp för andra användare också.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-14
11:28
4 Gillar
I den här artikeln får du lära dig att bokföra utdelning samt hur bokföring av utdelning till aktieägare funkar.
Vad är utdelning och varför ger företag utdelning?
Aktieägare har rätt till en del av företagets vinst eftersom de äger andelar i företaget. Vinsten som delas ut till aktieägarna är det som kallas för utdelning. Detta sker i form av att företaget betalar ut vinsten i pengar eller genom andra tillgångar, exempelvis aktier i andra företag. Att ge aktieägare utdelning är ett sätt för företag att ge tillbaka till aktieägarna som investerat sina egna pengar i bolaget.
Beslut om utdelning till aktieägare tas vid bolagsstämman. Fram tills dess att bolagsstämman äger rum ska vinsten redovisas på konto 2098 - Vinst eller förlust från föregående år. Vinstmedel som inte blivit fördelat efter beslut om utdelning ska föras över till konto 2091 - Balanserad vinst och förlust.
Bokföra utdelning - konteringsexempel
Konto
Debet
Kredit
2098 - Vinst eller förlust från föregående år
x
2091 - Balanserad vinst och förlust.
x
Efter att utdelningsbeloppet beslutats ska det obetalda utdelningsbeloppet bokföras enligt nedan:
Konto
Debet
Kredit
2091 - Balanserad vinst och förlust
x
2898 - Outtagen vinstutdelning
x
När du har betalat utdelningen till aktieägarna bokförs det på följande sätt:
Konto
Debet
Kredit
2898 - Outtagen vinstutdelning
x
1930 - Företagskonto
x
När du har ett aktiebolag som går med vinst kan du välja mellan att ta ut lön eller utdelning - men vad är skillnaden och hur påverkar det dig? Här kan du läsa mer om lön och utdelning.
Här kan du läsa mer om hur du hanterar aktieutdelning i Visma Skatt.
Använder du Visma Lön Smart och är nyfiken på hur du betalar ut utdelning kan du läsa mer i hjälpavsnittet Hur betalar jag ut ränta eller utdelning?
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2021-12-13
09:18
Hej William!
Detta är något som är svårt att undersöka närmre via forumet, men jag vill skicka med dig vårt hjälpavsnitt som beskriver varför det i vissa fall skiljer sig mellan semesterskuldlistan och bokföringen.
Om du har några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet eller kontakta mina duktiga kollegor på supporten.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »