2024-10-14
14:16
2 Gillar
Intressant att ni förutsätter att konteringsförslaget som programmet tar fram är korrekt. Den svåraste delen i vårat yrke är den löpande bokföringen som kräver kännedom och kunskaper om absolut flest lagar och regler. T.ex. momsfrågor kräver ofta motfråga och kunskap om vad som verkligen hänt för att få en korrekt kontering. Att påstå att programmet gör rätt är otroligt irriterande och frågan är ju hur stor tidsvinst man gör om man ändå skall kolla alla konteringar? Vilket jag förutsätter bör göras då man kan köpa samma sak 5 gånger men dom skall konteras på olika sätt då dom används på olika sätt, vilket då är vad som påverka hur det konteras. Skulle kunna skriva en lång roman om hur galet jag tycker den här inställningen är och som alla programmakare idag "lurar i" sina användare. Tyvärr så lyfter inte ens SRF fram denna info. Ett annat av era program, Bokio, har ju en radioreklam så får mig att få puls med sina påståenden om hur lätt och automatiskt det är. Att en korrekt bokföring hos en riktig redovisningskonsult är inte konstigt om man vet och inser vad som krävs för att få fram den..... så det så!
... Visa mer
2024-10-14
11:23
1Gilla
Hejsan. Just fraktkostnader är en kostnad som jag brukar ha som exempel på hur man skall tänka. Dom flesta frakter som man betalar avser leveranser man får av varor, förbrukningsmaterial, inventarier m.m. och dom skall alltid bokföras på samma konto som själva varan/artikeln man köpt då det blir en del av den kostnaden. Skickar du något på lagning så blir frakten en del av reparationskostnad. Säljer du varor och debiterar frakt så bör kostnaden bokföras inom 4000-serien då det är en direkt kostnad föranledd av försäljningen (precis som du tänkte), förslagsvis lägger du upp ett eget konto i den gruppen och benämner det t.ex. "kostnad sålda frakter".... Du kan ju även då bokföra intäkten på särskilt konto och sådana finns ju i kontoplanen.. Ber om ursäkt till Joachim att jag, typ, rättar dig här men jag har genom åren aldrig lyckats komma på en fraktkostnad som skall bokföras på konto 5710 då den alltid hör till en annan kostnad eller investering... Tar gärna emot förslag på sådana för att motbevisas.... man kan ju inte tänka på allt liksom...;-) Lycka till.
... Visa mer
2024-10-14
08:48
Hejsan. Förstår inte riktigt vad du menar med att det i bokslutet beslutades om en utdelning enligt huvudregeln? Huvudregeln är ju ett av alternativen i din K10:a och om du inte har ett väldigt högt aktiekapital så är ju förenklingsregeln bättre och du kan ju alltid ändra (rätta) din K10 om du i deklarationen för 2023 gjort "fel". Här kommer då en beskrivning av hur gränsbeloppet för lågskattad utdelning hanteras på blankett K10 i din privata deklaration. Den lever sitt eget liv oberoende av när bolaget har bokslut och påverkas endast av utdelningar eller om du möjligen gör en nyemission. I ditt fall så startades bolaget 2022-09 vilket innebär att din K10:a i deklarationen för 2023 borde fått ett gränsbelopp om 195 250 kr som då hade kunnat nyttjas vid utdelning under 2023. Nu är vi då inne på år 2024 och din K10:a för 2024 (som görs till våren i din privata deklaration) kommer då att dels få en uppräkning av sparat gränsbelopp, d.v.s dom 195 250 kronorna från 2023 räknas upp med 10 973 kr samt att en nytt gränsbelopp om 204 325 kr läggs på (det här beloppet kommer från mitt skatteprogram som bör vara korrekt, men det avser ju ändå nästa år så vem vet) och då har du under 2024 ett möjligt utdelning till 20% skatt om 410 548 kr. Allt detta enligt förenklingsregeln. En viktig info är dock att lön alltid är bättre än utdelning, åtminstone upp till gränsbeloppet för marginalskatt. Du får lite mindre i handen efter skatt men å andra sidan sjukpenninggrundande inkomst, ATP-poäng och betala kommunalskatt vilket alltid är bättre än statlig.... Har du anställda och/eller tar ut egen lön i tillräcklig nivå så är huvud- och lönesummeregeln bättre.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-14
08:12
Hejsan. Det är precis som Joachim E skriver. Dom inventarier som var bokförda som förbrukningsinventarier (kto 5410 oftast) är ju redan bokad som kostnad och då har ingen tillgång försvunnit. Dom som är bokade som en tillgång och dessutom redan hunnit skrivas av lite, i Joachims exempel inköp 15 000 kr, ackumulerad avskrivning 8 500 kr vilket ger ett bokfört värde på 6 500 kr skall då bokas med kredit 15 000 kr (kto 1210 t.ex.) och debet 8 500 kr (kto 1219 i det här exemplet) och det bokförda värdet som då förloras bokföra debet 6 500 kr (kto 7973). Det här visar även värdet av ett anläggningsregister där man bokför planmässiga avskrivningar. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-10
08:02
Intressant fråga. Det enda jag hittar hos Skatteverket gäller fr.o.m 2018-års taxering och där framgår att jubileumsfester är avdragsgilla för typ 25-, 50-, 75- och 100-årsjubileum. Du kan läsa här under punkt 3.2.1 (https://www4.skatteverket.se/download/18.388e34d615f1d9e0aff15cd2/1698824577804/SKV%20A%202017_26.pdf) Men det bör nog kollas noga även om den här texten är rätt klar.... Lycka till !
... Visa mer
2024-10-10
07:44
1Gilla
Hejsan. Det behöver du inte egentligen men tar dom ut semester så blir det ju mer rättvisande resultat om du hanterar semester. Har man ett bra löneprogram, t.ex Visma 600, och använder det som till vilken anställd som helst så håller det reda på bl.a semester. En viktig sak är ju dock att man inte får göra olika och t.ex. boka upp semesterskuld ett bra år för att sänka skatten...
... Visa mer
2024-10-07
09:51
2 Gillar
Generellt sett så lägger vi oftast inte in låneavier i reskontran, av just den anledningen att om man lägger in den med fakturadatum så blir skulden i bokföringen amorterad trots att betalning ej skett. Om vi lägger in den i reskontran så använder vi inte fakturadatum utan istället betaldatum som datum för fakturan. Då hamnar den liksom rätt.... och det är ju inte heller egentligen en leverantörsskuld utan en avisering om betalning av en låneskuld. Lycka till!!
... Visa mer
2024-10-04
16:37
1Gilla
Halloj.. Fel datum. Den bokningen gör du på samma datum som du har årsstämman. D.v.s när du fastställer och balanserar vinster och beslutar om utdelningen.... inget annat...
... Visa mer
2024-10-04
16:29
Nja. Just det där med 50 000 kr har jag förstått gäller när man bedriver verksamhet i Norge. Om du exporterar till Norge men inte är importör så bedriver du ju ingen verksamhet där, tycker jag, och då borde det inte finnas något krav på momsregistrering där. Vilket gör det enklare för dig, möjligen krångligare för dom som köper... Läste lite mer på grensetjansten.no och tycker nog att mitt resonemang gällande 50 000 kr håller... Läser man här: https://www.skatteetaten.no/nn/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/ så ser man att om en norsk handlar från utlandet och säljaren inte är med i VOEG-registret så blir det tull och moms för köparen. Vilket då bör innebära att det inte blir moms för dig som säljare....oavsett volym....tolkar jag det som....
... Visa mer
2024-10-04
08:08
1Gilla
Hejsan. Det blir ju oftast typ 2 bokningar under räkenskapsåret efter bokslutet. I bokslutet så har ju det positiva nettoresultatet krediterats kto 2099. Sedan så bokförs årstämman på stämmodagen. Då balanserar man resultatet från bokslutet, vilket beslutats på stämman. Vilket då vid ditt fall blir debet 2099 310 000 kr och kredit 2091 310 000 kr. Om utdelningen beslutades på stämman så bokförs även den med debet 2091 160 000 kr och kredit 2898 (skuld ägare) kredit 160 000 kr. När ägaren sedan tar ut utdelningen så bokar man precis som i det exempel V.2. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-04
07:55
Hejsan. Det finns en lång tråd med Norgefrågor men kanske inte alla svar om du kikar här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Forsaljning-till-privatpersoner-i-Norge-Utanfor-EU/m-p/242260#M44888 Lycka till!
... Visa mer
2024-10-04
07:52
Nja... 1. Personbil är alltid halv moms vid leasing, inget momslyft vid köp. Om du nu inte bedriver körskola, taxi, begravningsbyrå eller bilhandel.. då gäller full moms. 2. Fordon som är registrerade som lätt lastbil, ja där påverkar då just luftspalten. Är det ingen luftspalt så är det ur momssynpunkt en personbil med dom reglerna. Luftspalt, eller flak, full moms då det är en lastbil, även ur momssynpunkt. 3. Tung lastbil... full moms... Krångliga regler och borde, som sagt var, ändras..... Lycka till med bilandet och företagandet...
... Visa mer
2024-10-04
07:29
Bra fråga. Beror nog lite på hur upplägget är vad gäller Norge. Om du är importören så skall du säkerligen även betala avgifterna där och vara momsregistrerad i Norge. Om du däremot bara skickar till Norge så är väl sannolikt köparen importör och får då stå för avgifter och moms. Osäker men det är ju iaf logiskt. Vet att man, om man utför arbete/försäljning i Norge, måste momsregistrera sig och ha redovisning om man omsätter mer än 50 000 kr. Blir rätt dyrt då du måste ha ett ombud där som sköter det hela... Läser ibland lite olika frågor och kommentarer där man får uppfattningen att man alltid måste vara momsregistrerad i Norge men jag förutsätter att det styrs av vem som är importör.... Skulle nog, för säkerhets skull då det kan bli dyrt annars, kontakta skatteetaten (Norges skatteverk) och fråga dom. Har tidigare gjort det och fick snabbt svar då iaf.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-04
07:23
Ser ut att bli rätt. Det är ju oavsett inte aktuellt med moms i det här läget. Varken importmoms eller omvänd moms. Funderar lite på hur den kinesiska leverantören gör när dom hanterar moms och avgifter på varorna från Thailand. Det är ju inte dom som köpt dom för som jag fattar det så har ni betalat den Thailändske leverantören? Du kan ju även, så länge, lägga inköpet på ett lagerkonto, 14xx, och kalla det lager Kina t.ex.... Blir samma effekt vad gäller moms men du slipper få en resultatpåverkan, det är ju, ännu så länge ingen kostnad utan en tillgång... Konto 4010 är ju på sätt och vis vilseledande. Ett varuinköp är aldrig en kostnad utan en tillgång. Det blir en kostnad först när man säljer vara, KSV (KostnaSåldVara).... I Visma Administration så funkar ju dock lagerhanteringen så att man bokför alla inköp på 400. Kör en lagerförändringsjournal som då debiterar t.ex. 1410 och krediterar typ 4090. D.v.s nollar bort varukostnaden... tog ett tag innan jag fattade det upplägget då jag bokade inköp på 1410... vilket blev heltokigt när jag körde journal... men det är ju en helt annan historia det.... Lycka till med produkttillverkningen... och företagandet
... Visa mer
2024-10-03
14:06
Intressant fråga. Spontant bara som varuinköp utan moms. Det är ju ingen import då vara inte kommit till Sverige och inte ens till EU. Försökte hitta info men det gick jag bet på. Däremot så blir det ju omvänd moms när ni får dom färdiga varorna levererade från Kina. En annan sak som kan uppstå en sådan här gång är ju om ni har bokslut efter att ni köpt från Thailand men innan ni fått leverans från Kina. Då blir varorna från Thailand lager i utlandet. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-03
10:04
1Gilla
Hejsan. 1.Spontant så är försäljning alltid momsfri, oavsett om köparen är privatperson eller företag. Detta då det är export för dig och import för kunden i Norge. Skall alltså redovisas som export i din bokföring. 2. Omvänd skattskyldighet gäller inom EU och då endast mellan företag, där köparen då uppgett sitt VAT-nummer och säljaren redovisar sin försäljning både i momsrapport och periodisk sammanställning. En försäljning till Norge, oavsett vem som är köpare, bör bli kredit kto 3055 (försäljning varor utanför EU momsfri). Det är viktigt att man har rätt momsmärkning på sina försäljningskonton och jag brukar kolla på momsrapporten vilka rader som är aktuella. Har tyvärr ingen erfarenhet av VOEC men läste lite där och den funkar tydligen inte för livsmedel, vilket då dina kakor bör vara.... Men kolla med eventuellt transportföretag och/eller ring tullen och stäm av så att allt blir rätt. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-02
15:14
1Gilla
Skulle jag nog absolut föredra. Lättare att göra rätt då... Momsskuld sydkorea är väl ett bra namn en sådan gång...
... Visa mer
2024-10-02
14:32
Ah... Den texten är det nog inte många som följer. Den är ju dessutom inte uppdaterad, dock så gäller den ju fortfarande. Om man klickar vidare i din länk så hamnar man i den rättsliga vägledningen som förklarar lite mer. Dom skriver då så här som ett exempel: "För en dator med en ekonomisk livslängd om fyra år och där utgiften för dator och tillbehör inklusive mervärdesskatt uppgår till 10 000 kr bör hälften av utgiften fördelas ut över perioden för nyttjandet med 1 250 kr per år. Den privata användningen varje år motsvaras därmed av halva utgiften exklusive mervärdesskatten (1 000 kr) med tillägg för den del av mervärdesskatten som inte dragits av och som belöper på den privata användningen (250 kr/år). Uttagsbeskattning bör ske årligen med 1 250 kr. Detta innebär att marknadsvärdet respektive år får anses motsvara hälften av en fjärdedel av utgiften inklusive mervärdesskatt". Rent bokföringsmässigt så skall du då boka detta som en uttagsbeskattad förmån och dessutom redovisa moms på det hela. Ett enklare upplägg är ju att man vid inköpet bara kostnadsför halva inköpet och halva momsen. Resterande bokförs som eget uttag. Enklare rent bokföringsmässigt och att föredra. När det gäller telefonkostnader och/eller elkostnad på t.ex. jordbruk så brukar vi göra på samma sätt. Vi kostnadsför den del av betalningen som beräknas gå i företaget, lyfter momsen på den delen och resten blir eget uttag. Så det är nog mitt tips/förslag till hur du enklast bokför en sådan här sak. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-02
13:51
Rent skattemässigt så är det svårt att "dela" på kostnader mellan privat och företag. Är det en inventarie så kan den oftast bara ha en ägare och behövs den då i företaget så blir det företagets i sin helhet. Den privata användningen blir en förmån. Är det löpande kostnader, t.ex. telefon, el, m.m. så gäller faktiska kostnader, inga schabloner eller uppskattningar. Företagsägd bil, då gäller skatteverkets schablonvärden. Privat körning och bränsleförmån, faktiskt förbrukning. Men, just när det gäller telefon och/eller dator så brukar man inte ta upp någon förmån. Det går ju inte att mäta det privata brukandet så dom flesta (alla) bokför alla kostnader i firman..... rätt eller fel, men så är det... Lycka till!
... Visa mer