2025-06-16
08:54
1Gilla
Ber alla som behöver få en fil som kan användas för att redovisa in fackföreningsavgifterna att skicka in via förbättringsförslag. Är vi tillräckligt många som gör det så kanske de får tummarna ur att fixa det?! 😉 Jag skrev så här: "Fil för fackföreningsavgifterna. I flera år har vi nu väntat på att ni ska fixa en fil för att kunna redovisa fackföreningsavgifterna. Detta tar onödigt mycket tid för oss att göra det manuellt och det är också en felkälla när det hanteras manuellt. Alla uppgifterna finns ju redan i systemet så att ta fram en textfil istället för en pdf borde inte ta någon längre tid för er att göra men det skulle spara massor av tid för alla de som använder ert system. Och det skulle bli en stor kvalitetsförbättring både gentemot fackföreningen och de anställda genom minskad riskhantering."
... Visa mer
2025-03-11
15:33
Här finns länk till Skatteverkets hemsida där man kan läsa om köp av tjänst från annat EU-land. https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranandraeulander/kopatjansterfranandraeulander Kopierat från hemsidan : Om du inte är momsregistrerad Du som är en beskattningsbar person, till exempel ett företag, ska vara momsregistrerad om du köper tjänster till verksamheten från ett annat EU-land. Det är för att du ska kunna redovisa svensk moms på inköpet i en momsdeklaration, oavsett om du driver momspliktig verksamhet eller inte. Du ska däremot inte momsregistrera dig om du bara köper sådana tjänster som står med under rubriken Undantag – säljaren ska redovisa momsen för vissa tjänster.
... Visa mer
2025-03-05
13:32
1Gilla
Hej @MarielleHF Jag förstår att det verkar krångligt och lite svårt att veta hur man ska göra gällande svaret du fick från Skatteverket att man behöver informera den anställde varje gång en frånvarouppgift har redovisats till Försäkringskassan via arbetsgivardeklarationen. Srf konsulterna tar upp just denna frågan på sin sida där dem skriver så här: "Det finns krav på att den som i samband med en arbetsgivardeklaration har lämnat uppgift om huruvida en betalningsmottagares ersättning har eller inte har påverkats av frånvaro av skäl som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska informera den som uppgifterna avser om de uppgifter som lämnats om denne i samband med deklarationen. Informationen ska lämnas senast den dag då arbetsgivardeklarationen har kommit in till Skatteverket. Eftersom frånvarouppgifterna som rapporteras motsvaras av det som registrerats i lönesystemet vilket även presenteras på lönespecifikationen uppfylls därmed det kravet. " Detta innebär att har man använt en korrekt löneart eller snabbval där beskrivningen på avdraget på lönearten fortfrande är den ursprungliga och då visar vad avdraget avser så har man uppfyllt detta kravet från Skatteverket. Hoppas att detta var svar på din fråga och undrar du något mer så tveka inte att höra av dig till oss.
/Cecilia
... Visa mer
2025-02-14
15:50
Hej Linköping, Om du går till utskrifter --> spärning --> väljer Ackumulator och fyller i "ArbetadTid_Tim - Arbetad tid i timmar", period 2024-01-01 - 2024-12-31 så är det möjligt att få fram antalet timmar för året, därefter kan du dela med 1615 för att räkna ut "totala medarbetare" När det gäller total bruttolön så kan du faktiskt gå in på arbetsgivardeklarationen på Skatteverket och klicka dig vidare till "visa sammanställning för flera redovisningsperioder", där inne ska du hitta ruta 411 "avgiftspliktig bruttolön utom förmåner", du väljer såklart 2024-01 - 2024-12 och bockar i "visa även belopp från detaljerad beräkning". Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-14
11:11
Hej, Jag hittade den här tråden och förundras över svaret att Visma tvingats prioritera andra förändringar, det är ju trots allt sju år sedan frågan ställdes. Utan att på något sätt vara syrlig så tycker jag det vore ärligare att svara att frågan inte är prioriterad och uppmana användaren att själv skapa en löneart som fyller syftet. Så får jag göra i alla fall. mvh, stabo
... Visa mer
2025-01-24
11:16
1Gilla
Hej @Magnus Erixon
Tittade i mitt program och där finns lönearten 3354 med som standard. Har du uppdaterat till version 2025 så bör du se den annars får du ringa supporten så hjälper vi dig.
Lycka till!
... Visa mer
2025-01-24
11:02
Hej @Lotta_32
Du får nog precisera vad det är du inte tycker är rätt så ska vi självklart titta på det igen. Vad jag kan se så stämmer den info vi har gett i tråden.
Trevlig helg och återkom gärna med vad det är som du tycker är fel.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-10
11:09
Hej @Fd medlem Vi har släppt en ny version av Visma Lön 300/600, version 2024.4 där vi gjorde anpassningar för ByggLÖSEN och version 2.2 i rapporteringen. Du kan läsa mer om vad vi hanterar i hjälpen och avsnittet ByggLÖSEN här. Hoppa att denna ändring underlättar för er.
Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2024-12-10
11:06
Hej @Andrea3 Ser att jag helt har missat att uppdatera denna tråden och ber om ursäkt för det.
Den 5/11 släppte vi version 2024.4 av Visma Lön 300/600 och i den versionen har vi stöd för ByggLÖSEN och ders version 2.2 av rapporteringen vilket innebär att vi hanterar lönetillägg. Du kan läsa mer i vår skrivna hjälp och avsnittet ByggLÖSEN» Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-03
11:10
Hej @HansLindblom
Tack för din fråga!
Jag förstår din situation och det verkar som att det handlar om en inställningsfråga. Du kan prova att lösa detta genom att gå in under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
Klicka på ditt företagskonto och välj "avbryt aktivering". Det kan vara så att någon av misstag har klickat på aktivera bankkoppling, även om ni inte använder det i er förening.
Om detta inte löser problemet är du alltid välkommen att kontakta vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-06
13:38
1Gilla
Hej, Det ska bli spännande att se hur det ser ut när vi har uppdaterat. Tack så här långt 🙂
... Visa mer
2024-10-04
13:59
1Gilla
Epilog. Nu har jag skapat löneart 33341 <modifiering av 3334> med beräkningsformel: -(Månadslön/(PeriodensArbetsdagar*8)) ...och den ger önskat resultat, dvs baserar löneavdraget på totala antalet timmar för den månad/period då frånvaron inföll. Man kan resonera om det är rätt att timavdrag ska skilja mellan månader men det jag kommit fram till är att det ger mest rättvist avdrag. Not: Grundproblemet uppdagades då en anställd hade varit frånvarande en hel månad förutom ett fåtal timmar. Med timavdrag så blev personen skyldig pengar på grund av att perioden innehöll fler timmar än företagsinställningens standard (175 timmar). Tack igen @Cecilia Towner för att du förklarade hur PeriodensArbetsdagar fungerar. mvh, stabo
... Visa mer
2024-06-24
16:11
1Gilla
Hej @Anneli Sv och @AJ Grävfirma Vi har nu släppt en rättningsversion av Lön 300/600, version 2024.31 där detta felet är åtgärdat. Om ni inte redan har löst det med supportens hjälp så rekommenderar jag er att uppdatera till den versionen och skicka om lönebesked på nytt och då endast till de som saknade info på sina tidigare lönebesked. Ni kan läsa mer i nyheter. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-04-25
14:05
Hej Cecilia, Och stort TACK för dina uppdateringar i olika steg. Jag ser fram emot att få fortsatt information när nytt dyker pp. /Anneli
... Visa mer
2024-04-19
11:30
1Gilla
Hej Du bör först redovisa uttaget/Återköpet/försäljningen som en vinst på konto 8220 och sedan bokför du upp nyanskaffningen på konto 1385. Detta för att det faktiskt skett ett återköp och en vinst har gjorts. Gällande skillnaderna mellan hur det hanteras i K2 och K3 regelverket så rekommenderar jag att du läser igenom denna länk som kommer från förenade auktoriserade revisorers (FAR) tidning Balans.
https://tidningenbalans.se/artikel/experten-11-fragor-och-svar-om-kapitalforsakring-enligt-k2-och-k3 Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-04-04
09:25
Hej! Idag har vi släppt en ny version av Lön 300/600, version 2024.2. I den versionen har vi nu stöd för att skapa XML-fil även för Den Norske Bank (DNB). Inställningarna för att hantera detta gör du som vanligt under Arkiv- Inställningar - Företagsisntällningar - Utbetalning. Versionen finner du via programmet och Hjälp - Uppdatera programversion eller via vår hemsida och meny ladda ner & uppdatera. Vill du läsa mer om fler fina nyheter i den här versionen så kolla i versionsnyheterna i skriven hjälp. Ha en fin dag!
... Visa mer
2024-03-27
14:38
Hej @EmelieH
Precis som min kollega Tinna skriver så när rutan “har slutat och slutlön är utbetald" är markerad i anställningsregistret så kommer man som anställd inte längre med på lönekörningar eller rapporter. Detta gäller däremot inte rapporterna till Fora och det ska vi självklart förtydliga i hjälpen.
Det låter mycket oroväckande att ni saknar en anställd som har slutat på er månadsrapportering till Fora. Precis som vi tog upp på webbinariet och som deet står i hjälpen så tar vi idag med en anställd 2 månader efter det att man har lagt in ett slutdatum gällande Fora på den anställde. Detta så att man hinner rapportera både datum för avanmälan och slutlönen innan man inte kommer med längre. Om ni fick ett fel på underlaget till Fora så hjälper vi er gärna att kika på det men önskar då att du kontaktar supporten så att vi kan få kolla resterande inställningarna på den anställde i Visma Lön. Tack för att du hörde av dig till oss och ha en fin påsk! /Cecilia
... Visa mer
2024-03-18
14:33
Hej @Jens M
Tack för att du skriver till oss.
Här får du två olika alternativ 🙂
Förstår jag det rätt att du har lämnat in din rapport för januari till Skatteverket manuellt? Om du inte har gjort det kan du lägga till lönen som missat för januari nu i mars. Du lägger då in en extra rad på lönebeskedet och skriver att det avser januari.
Vill du inte göra det får du ångra klarmarkeringen och bokföringen för februari och mars för att sedan kunna skapa lönekörningen i januari. Tänk på att ångra mars lönekörning före februari osv.
Får du inte det att fungera rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha en fin eftermiddag.
/Tinna
... Visa mer
2024-02-27
09:07
1Gilla
Hej @Davor P1 , Tack för ditt önskemål. Som du redan har noterat så finns det ingen motsvarighet till dessa lönearter när det gäller Collectum. Frågan har aldrig tidigare ställts så vi kommer se över detta och ifall det blir fler förfrågningar från andra användare. Så fort vi har mer information så kommer vi uppdatera i tråden. Tack igen och ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-02-23
10:27
Hej igen @Antonia1 och tack för att du återkopplar.
Härligt att du fick hjälp och lyckades lösa det.
Ha en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-14
11:30
1Gilla
Hej @AnnieS Tack för ditt önskemål och för tydlig beskrivning om vart och varför ni vill ha det så. Detta är inget vi har planerat för men jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning. Just nu har vi en del förbättringar på gång i appen som jag hoppas kan underlätta för er. Hör jag något om detta så uppdaterar jag sjävklart tråden. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2024-01-26
13:01
Den är förmodligen avdragsgill bara om företaget är momsregistrerat i Sverige.
... Visa mer
2024-01-18
08:38
1Gilla
Tack för informationen, då vet jag.
... Visa mer
2024-01-15
16:35
Hej Ja det kan användas även om du har en licens på ett molnbaserat system. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-01-09
16:15
1Gilla
Hej @tomasf Ursäkta att jag bryter in i tråden så här, men gissar att det du reagerar på är inloggningsrutan till företaget som kommer upp direkt vid programstart?
Från och med version 2023.4, vår säkerhetsuppdatering så valde vi att ta bort möjligheten att logga in via Windowsinloggningen som man tidigare kunde och nu gäller enbart lösen och signatur. Detta för att användare och databaser ska hanteras på ett ännu bättre och säkrare sätt. Har du däremot glömt bort vilken signatur och lösen ni har så kan du kika i hjälpen Glömt lösenord för inloggning till Visma Lön. /Cecilia
... Visa mer
2024-01-04
15:34
Hej!
Med jämna mellanrum ser vi över vilka drivrutiner vi använder i våra produkter, och vi kommer uppgradera.
Detta ligger inte alltid i takt då nya versioner släpps av en drivrutin, samt vi har även äldre system att ta hänsyn till. Det kommer det ske i en kommande version, men kan i nuläget inte säga i vilken. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2023-10-17
17:45
Koppla ihop Resor & Utlägg med Lön för att få över de anställdas utlägg, milersättningar och traktamenten direkt till lönekörningen utan manuell handpåläggning.
Smart och smidigt!
Har du inte aktiverat kopplingen kan du följa arbetsgången i hjälpen under Integrationer
För att du inte ska fastna på vägen finns det några tips på inställningar i Resor & Utlägg som ger dig ett smidigare flöde till lönearbetet.
När du kopplar samman tjänsterna med varandra första gången se då till att du inte har valt att arbeta med standardföretag på spiris.se. Då riskerar du att koppla integrationen mot “fel” företag. Detta gäller då enbart dig som har tillgång till mer än ett företag i Spiris. Du ser att du har valt att arbeta med standardföretag i Spiris genom att klicka på Välj företag och då har ett av dina företag en stjärnmarkering vid företagsnamnet. För att bryta den kopplingen behöver du klicka på Välj standardföretag och avmarkera ditt företag i listan och Spara.
Se till att du arbetar med redigeringsläget i Resor & Utlägg som ger dig möjlighet att samla upp rapporter och välja när du vill skicka in dem till Lön. Denna rutan hittar du under Inställningar - Utläggshantering - Integrationer - Använd redigeringsläget och Alla rapporter.
Se till att du har möjlighet att styra datumet när rapporten skickas in till lönebeskeden. Detta är viktigt då du måste välja ett datum inom avvikelseperioden på din lönekörning i Lön för att utläggen ska synas på din aktuella lönekörning. Denna inställningen gör du också under Inställningar - Utläggshantering - Integrationer - Lön och under Bokföringsdatum för rapporter väljer du i rullisten Välj bokföringsdatum när rapporten skickas in.
Nu har du bästa möjliga förutsättningar att arbeta med Resor & Utlägg och Lön på ett smidigt sätt. Hurra!
Så här funkar det framöver:
1. Användaren skapar ett utlägg och lägger i en utläggsrapport och skickar in.
2. Rapporten syns under Rapporter - Redo att skickas och du som administratör väljer ett datum inom avvikelseperioden på lönekörningen och skickar in den till Lön.
3. I Lön - Lönekörning - Importera från integrerade tjänster. Nu kommer utlägget in på den pågående lönekörningen
Så enkelt är det att arbeta med Resor & Utlägg och Lön tillsammans.
... Visa mer
Etiketter:
2023-06-22
09:05
Hej @Anni_Explore
Tack för ditt önskemål.
Jag har lyft det med vår utvecklingsavdelning och jag återkommer i tråden när jag har mer information. /Cecilia
... Visa mer
2023-03-08
11:38
Hej Susann @Svenningssonskan
Tack för att du skriver en fråga i forumet.
Börja med att skapa en ny Kassa- och Bankhändelse på Sparkontot och välj Bokföringshändelse "Inbetalning av kundfaktura" och matcha mot fakturan som är inbetald. Nästa händelse du får göra är att flytta pengarna från Sparkontot till Företagskontot: Ny Kassa- och Bankhändelse på Företagskontot (eller utgå från den händelsen där pengarna kommit in via bankkopplingen på Företagskontot) och välj "Överföring mellan egna bankkonton" det vill säga från Sparkontot till Företagskontot, så ska pengarna hamna rätt.
Ha en fin dag och väkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2023-01-25
15:24
Hej @norrebo
Här finns inte en färdig utskrift att tillgå.
Vi har övertidslistan som visar övertid och mertid summerat per anställd men enbart i timmar inte i pengar
Ackumulatorlistan däremot kan man välja att ta specificerad på ackumulatorn arbetad tid i timmar och den är då inklusive övertid/mertid
Arbetad tid som specificeras på den är faktiskt arbetad tid då timmar för tex sjukfrånvaro räknar ned antalet timmar på totalsummeringen. Däremot kan du inte få denna listan specificerad per löneart också.
Vill man se lönearterna och historiken på dem är det bättre att kika på utskriften Lönehistorik, specificerad men den visar inte uppräkning per ackumulator utan enbart saldot som har registrerats på en specifik löneart.
Jag får inte till någon kombination av de båda, tyvärr.
Jag vet inte om vi har någon annan forumanvändare som kanske har lyckats få till en bra utskrift som ger allt.
Kommer du på något som jag missade så får du gärna återkomma i tråden.
/Cecilia
... Visa mer
2022-12-30
12:28
Hej @Anneli Sv
Det stämmer att vi sedan version 2022.4 har gjort lite förändringar i semesterskuldlistan och detta efter önskemål från användare. Är det så att många har feedback på de förändringar som har gjorts så får vi självklart se över om det är något som behöver ändras ytterligare framåt.
De förändringar som har skett är bland annat som du noterar hur vi väljer att presentera semesterförskottet i utskriften.
Numera påverkar även semesterförskottet arbetsgivaravgiften om man har markerat rutan Visa även förskott vilket den inte gjorde tidigare.
Vill man inte ha med den i beloppet för arbetsgivaravgiften så kan man börja med att ta ut utskriften inklusive förskottsskulden och notera beloppen på den. Därefter tar du ut semesterskuldlistan på nytt utan förskottssemestern så räknas den ej in i arbetsgivaravgift på skuld eller i den totala skulden.
Om man ska eller inte ska ta man med förskottsskulden är upp till var och en.
Man kan välja att tillämpa den så kallade försiktighetsprincipen och inte ta med semesterförskottsskulden alls i bokföringen om man förutsätter att den ändå kommer räknas bort inom 5 år.
Gott Nytt År! /Cecilia
... Visa mer
2022-11-08
08:50
Hej! Tack för att ni jobbar på detta! Jag förstår dock inte vad en egen procentsats för beräkning av semesterlönen ska hjälpa? Kan du förklara när den skulle kunna vara användbar? Mvh Tomas
... Visa mer
2022-08-22
16:24
1Gilla
Hej! Eftersom jag nu har fått svar från supporten via chattfunktionen så kan jag tala om att det har löst sig! Jag fick veta av dem att om jag gör rättelserna direkt på lönebeskedet så kommer saldona i Lön Anställd att bli korrekta nästa månad i samband med att Lön Anställd och Visma Lön synkroniseras. Det beskedet känns okej, även om jag hade önskat att det hade gått att backa registreringen, så att det hade blivit rätt i kalendern också. Men det viktigaste är ju att lönebeskedet blir korrekt och att saldona i Lön Anställd, när det gäller antal kvarstående semesterdagar och saldot i arbetstidsförkortningen, stämmer, så att den anställde kan se vad han har tillgodo!
... Visa mer
2022-07-11
13:34
Hej Blomman12!
Nej du har helt rätt och tack för att du sa till. Tråden har några år på nacken och vi ska rensa upp länkarna i den framöver. Tills dess får du gärna kika i användartipset Bokföra Swish-betalning - hur du bokför Swish där vi har samlat information som jag hoppas kan hjälpa dig. Om du inte hittar det du söker är det bara att återkomma med en beskrivande frågeställning så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.
Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-04-29
13:01
Hej @AsaH Detta felt är nu åtgärdat i och med att vi släppte vår senaste version av appen Lön Anställd till iPhone den 25/4. Se till att användaren har version 3.0.9 så ska den faktiskt registrerade tiden synas när ni korrigerar en tidsregsitrering.
Ha en fin helg! /Cecilia
... Visa mer
2022-02-17
16:14
1Gilla
Hej, Vi har idag släppt en ny version av Visma Lön Anställd där detta är åtgärdat. Om du nu står i en anställds kalender och trycker på symbolen för skrivaren så kommer du till den anställdes tidrapport så som det ska vara. Ha en fin dag!
... Visa mer
2022-02-17
12:37
1Gilla
Hej, Det finns många olika saker som kan göra att en klarmarkering på en lönekörning tas bort. Det absolut vanligaste är att man har ändrat något av följande:
ett belopp/beräkning på en löneart i löneartsregistret
mall för lönespecifikation under personal - flik 3 lön
ändrat i företagsinställningarna
ändrat något på anställningskortet
när det finns en daglön på lönekörningen
En klarmarkering försvinner när något på lönebeskedet vill räknas om till standard. Tex. kan det försvinna om du har lagt in ett eget à pris på en löneart, vid upplåsning vill då programmet räkna om sig till standard igen. Vi rekommenderar alltid att man tar en säkerhetskopia av sitt företag innan man eventuellt låser upp en lönekörning. Skulle man däremot uppleva att klarmarkering släpper ofta och att det inte bör bero på någon av följande saker jag har tagit upp här så är min rekommendation att man tar kontakt med vår support och att vi kan ta in en säkerhetskopia över bolaget för att kika på varför detta sker och ge oss en möjlighet att förbättra hanteringen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2022-01-26
15:42
1Gilla
Hej och tack för svar. Jag var i kontakt med supporten som även kopplade upp sig och inte kunde lösa problemet. Anledningen till att jag skrev här var egentligen bara att jag ville förvissa mig om att man tog problemet vidare. Det vi gjorde med de två i personalen som det avsåg var att vi tog bort all klarmarkering för januari (i VLA) och backade tillbaka till december men varken de eller jag kunde klarmarkera december. Det enda som hände var att januari blev klarmarkerad när de klarmarkerade i appen. Knappen klarmarkera försvann (VLA) i december men jag kunde gå in och ändra deras tider. Men fortfarande utan klarmarkering. Inget gick över i synkroniseringen. Eftersom jag fick uppmaningen av supporten att "registrera dessa två manuellt direkt på lönespecen i körningen" så gjorde jag det men hade en känsla av att man inte tog detta vidare vilket känns viktigt! Det är ju snart dags för körning igen och då får vi se vad som kommer att hända med januari för dessa två. Tack för återkoppling!
... Visa mer
2022-01-26
07:53
Hej EvgeniaM!
Jag ser att du har skrivit två frågor i tråden, jag besvarar båda i det här inlägget.
1) I Visma eEkonomi ska ditt egna IBAN-nummer ligga upplagt under Inställningar och Kassa- och bankkonton när du skapar fakturor vid utlandsförsäljning. Visma Spcs kunder ska ha ett unikt IBAN. Anledningen till detta är på grund av att när våra kunder använder bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer. Kundnumret kopplas nämligen samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer, skulle kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot och skulle därför inte kunna urskilja varifrån den ska hämta information.
Det är alltså du som kund till Visma Spcs som behöver ha ett unikt IBAN-nummer, inte dina kunder. Du kan registrera en kund i ditt program som har delat samma IBAN-nummer till andra leverantörer. Så om din kund har IBAN-numret till Marginalen Bank går det alltså fint att skicka fakturor till denne.
2) Om du skapar en utländsk faktura som en manuell verifikation så kommer det inte att visas i den Periodiska sammanställningen, då den baseras på fakturor.
Momsrapporten inkluderar däremot manuella verifikationer så länge som du har rätt momskod på bokföringskontona. Bokföringskontona har olika momskoder som avgör i vilka block och rutor beloppen kommer att visas på momsrapporten, läs mer om det i vårt hjälpavsnitt Momsrapportens innehåll.
Jag hoppas att detta hjälpte dig att reda ut dina funderingar. Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-18
14:21
Hej SamCam71, När det kommer till Handelsbanken har vi alltid haft inställningen i Visma Lön att bankgiro ska anges oavsett vilket filformat du väljer. IBAN och BBAN används framförallt för utländska betalningar och Visma Lön har endast stöd för betalning till svenska konton.
Du kan läsa mer om inställningarna för din bank i den skrivna hjälpen. Har du fått nån annan information från din bank så får du gärna kontakta supporten och dela den med dem. Ha en fin dag!
... Visa mer
2022-01-18
13:26
Hej @HL____
Såhär gör du för att registrera en Registrera leverantörsfaktura med omvänd skattskyldighet i Visma eEkonomi. ''
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag.
Tinna
... Visa mer
2022-01-14
13:43
Hej Ulf!
Jag har fått information om att mina kollegor på supporten har mejlat en lösning till dig. Hoppas du får det att fungera och annars är du välkommen att svara på mejlet så hjälper vi dig
Trevlig helg!
Tinna
... Visa mer
2021-11-08
12:36
Det hjälpte mig delvis. Undrar om det är samma sak om jag köpt bilen via bank och vill överlåta bilen med kreditköp till firma.
... Visa mer
2021-09-08
12:18
1Gilla
Hur bokför jag köp av fonder? Jag har fört över pengar från mitt vanliga bankkonto till mitt fondkonto och sedan därifrån köpt 5 olika fonder. Hur bokför jag detta?
... Visa mer
2021-08-30
13:59
snart dax för bokslut hur gör man för att kolla av periodiseringarna så dessa stämmer vid bokslutet vet att revisorn la ner många tusentals kronor i timmar förra bokslutet skulle iår vilja kolla av dessa själva
... Visa mer
2021-06-21
11:50
2 Gillar
Tack båda för snabbt svar! Jag har ångrat och tagit bort. Bankkopplingen var inte registrerad vid den här fakturan så då kanske jag måste göra det manuellt. EDIT: Supersmidigt! När jag gjorde en ny bankhändelse med samma summa så förstod programmet att det gällde den obetalda fakturan. Så det var bara att trycka på bokför! Tack för hjälpen!
... Visa mer
2021-05-27
11:30
Hej igen @Fd medlem
Jag förstår. När det gäller rättningar så långt bakåt i tiden brukar jag inte vilja redogöra exakt hur långt man ska gå för att rätta detta, jag kan tycka den biten är bra att kontrollera med din redovisningskonsult. Däremot så tycker absolut du är inne på rätt spår, enligt bokföringsnämnden så ska en rättning göras i den period då felet upptäcks. Om till exempel en affärshändelse har inträffat under 2019, bokförts löpande under 2019 och 2020 men företaget sedan i maj 2021 upptäcker att affärshändelserna blev felaktigt bokförda, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i maj 2021. Sen är då frågan om du bara behöver flytta över den kvarvarande skulden från konto 2893 till konto 2390 eller om du dessutom ska rätta dem andra händelserna när det gäller återbetalningarna och bokföringen av själva lånet från början. Detta är jag inte helt hundra på måste jag erkänna och rekommenderar en kontakt med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ska du bara flytta över den kvarvarande skulden så ska konto 2893 debiteras med saldot och konto 2390 krediteras tänker jag.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-01-25
13:11
1Gilla
Tack för svaret, Jag gick in på kassa och bankhändelser och gjorde det, det var enkelt😊. Mvh //Vinh
... Visa mer
2020-11-21
17:25
Resultatet av felsökning av Visma är att matchningen inte fungerar och inte kommer att fungera. Rekommendationen är att skaffa direkt bankkoppling och har därför bytt till Danske Bank. Fungerar ganska bra, dock om kunderna anger OCR nummer blir det matchat men ej bokfört, anger kunden enbart fakturanummer bokförs det direkt! Så det finns lite att slipa på. Kan bli ganska kostsamt med bankkopplingen då varje filöverföring debiteras av banken. Återkommer när det varit igång ett tag. Skulle behövas en mer exakt guide over vilka inställningar i eEkonomi som skall göras.
... Visa mer
2020-10-23
11:53
Hej!
Jag ber om ursäkt för det något otydliga budskapet i denna tråden. När tråden skapades första gången hade vi ingen kopplingen till Zapier alls och det vi informerar om här är därför endast att vi nu har koppling till Zapier. Tyvärr finns det ingen koppling just till BokaDirekt i dagsläget. / Emil H
... Visa mer
2020-08-26
08:24
Hej Helena,
En checklista för hur du kan flytta anställda mellan företag i Visma Lön 600 bjuder vi gärna på och hoppas den kan vara ett stöd för dig. Säkerhetskopiera noga innan du drar igång projektet och krydda med lite tålmodighet så fixar du det.
I checklistan finns även instruktioner för hur du gör för de anställda som använder t ex Lön Anställd.
/Tinna
... Visa mer
2020-08-14
14:24
Hej @Fd medlem
Det går att göra så men den kundfordran som "blir över" får bokas upp manuellt. Dvs att själva kundfakturan blir registrerad som slutbetald under Försäljning - Kundfakturor men kundfordran kommer manuellt bokföras av dig i verifikationen du skapar. Detta innebär också att själva fordran som du bokar upp manuellt behöver bokas bort manuellt när betalning sker eller när det finns en ny leverantörsfaktura att kvitta mot.
Du gör precis som vanligt en ny manuell verifikation, när du plockat upp alla aktuella fakturor så bokför du de sista 1411:- i debet på konto 1510 -Kundfordringar.
Jag hoppas detta var tydligt och en lösning som kan fungera för dig. Återkom om det känns oklart.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-13
17:33
1Gilla
Då min fråga slogs samman med den här tråden så antar jag att traktamente ska faktureras som en ny artikel och på samma sätt som för enskild firma. TYP: Varor Moms: 25% Momspliktig: 3590 - Övriga fakturerade kostnader.
... Visa mer
2020-08-07
15:46
2 Gillar
Hej Ombokningen från 2099 till 2098 kan du göra per 2020-05-01. Detta datum är ju resultatet inte Årets resultat utan Förgående års resultat. Ombokning från 2098 till 2091 och i ditt fall 2898 görs med samma datum som Bolagsstämman. Har du redan haft Bolagsstämma kan du ju hoppa över 2098 och ta det direkt på 2091 och 2898. Eventuell automatik i detta överlåter jag till Visma. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-03
10:37
1Gilla
Hej, Helt rätt tolkat. Det hade blivit samma sak om du sålt till ett företag så länge du inte har haft möjlighet att göra momsavdrag på inköpet av motorcykeln, vilket du nog sällan har när du handlar med begagnade varor. Enda undantaget är om du har köpt in en begagnad motorcykel från en näringsidkare som har haft den i sin verksamhet och därmed gjort momsavdrag vid inköpet, i det fallet ska de lägga moms på försäljningen, men det är inte så vanligt att man har motorcyklar i sin näringsverksamhet. Hade det varit så så skulle det även varit moms på fakturan/kvittot till en privatperson. Beräkningen du gjort ser rätt ut.
... Visa mer
2020-07-30
13:39
Hej Daniel,
Det är som sagt lite fel att konto 2013 används i ett aktiebolag så jag får nog be dig kolla med din redovisningskonsult vilket konto han/hon råder dig att använda istället. Men börja med att du själv går igenom din bokföring och felsöker enligt min kollega Cecilias förslag längre ner i tråden.
Tinna
... Visa mer
2020-07-23
13:55
Hej! Kan jag fakturera försäljning av en förbrukningsinventarie i visma eekonomi? Tänker om jag tar försäjning av varor kanske det inte kommer på rätt bokföringskonto..? Eller hur ska jag gå tillväga? Mvh, JL
... Visa mer
2020-07-17
11:38
Hej! Jag köpte lager av kläder innan jag startade bolaget för att sedan sälja vidare till kunder. Jag ska nu bokföra dessa. Vilket konto ska dessa bokföras på? Inventarier antar jag gäller för egendomsförsäljning men vilket konto ska jag bokföra kläder på? Tack på förhand!
... Visa mer
2020-05-15
16:04
Hej! Vill informera om att vi nu har gjort det enklare för kunder att acceptera byråns inbjudan till en samarbetstjänst. Läs mer om detta i foruminlägget Nytt sätt att acceptera ett samarbete »
/Amanda - Content Producer
... Visa mer
2020-05-06
15:20
1Gilla
Hejsan!
Det är toppen att du ändrat du så framtida försäljning blir uppbokad på korrekt konto framåt. Precis som du är inne på så påverkar denna ändringen inte redan utställda och bokförda fakturor bakåt i tiden men i detta fallet är inte det någon större fara.
Eftersom kontona 3041 och 3051 har samma momskod, är i samma kontoklass och påverkar samma ruta i momsredovisningen behöver du inte göra en rättning av verifikationerna, det kommer bli korrekt redovisat ändå. En anledning till att korrigera verifikationerna är i så fall för din statistiks skull så du kan följa upp på kontonivå vad du sålt i varor respektive tjänster under året, men det är som sagt inte ett måste för att det ska bli rätt hos skatteverket.
Ha en fin fortsatt dag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-21
09:54
@Fd medlem
Det jag reagerade på var att det oplacerade kontot bestod av bokförda periodiseringsfonder, stämmer inte det?
Ej placerade konton innebär att det finns konton som har ett bokfört saldo men att programmet inte vet kontot ska placeras i Balans- eller resultaträkningen. Om du skapar deklaration för din enskilda firma bokför du inte periodiseringsfonder löpande på dina bokföringskonton i eEkonomi utan det hanteras direkt i din inkomstdeklaration och i tillägget för deklarationsmodulen hittar du det under Deklaration - Skattemässiga justeringar - Periodiseringsfond för att registrera det.
För att det ska bli rätt och riktigt behöver jag därför lite mer information.
Vilket kontot är det som är oplacerat?
Vad är bokfört på kontot? Är det periodiseringsfonder som bokförts?
Om inte, vad består saldot utav?
/My
... Visa mer
2020-04-01
12:07
Hej! Jag har utfärdat ett antal självfakturor och funderar nu på hur jag ska bokföra dem? Pengarna har alltså gått ut från 1930. Tack! /Saga
... Visa mer
2020-03-01
11:35
Jag ska sälja en korttidsinventarie, där finns inte möjligheten att gå in via Åtgärd. Hur gör jag? Hur upprättar jag fakturan? Hur bokför jag?
... Visa mer
2020-02-06
14:12
Hej!
Vi har redigerat inläggen i detta inlägg så att beloppen är korrekta enligt förändringen av aktiekapitalet som trädde i kraft den 1 januari 2020. Det lägst tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag är idag 25 000 kronor.
... Visa mer
2020-01-16
14:03
Hej Magnus!
När du har bankkoppling med SEB så finns det egentligen två olika varianter. En variant (den som du har nu) innebär att du måste signera betalningarna inne i eEkonomi och därmed ha tvåstegsverifiering för att kunna utföra detta. Med den andra varianten så skickas betalningarna direkt till banken och det är istället där du godkänner att dom ska betalas.
Det låter helt klart som att du ska ta kontakt med SEB och be om att få använda lösningen där du godkänner betalningarna på banken istället. Titta på filmen Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera på banken så får du se hur flödet är med den varianten.
Lisa
... Visa mer
2019-11-30
12:20
Det är lite förvirrande med de olika uppgifter som finns kring mobiltelefon. Om man har fria samtal som många abonnemang är. Då läste jag att man kan dra hela på firman då privata samtal inte påverkar kostnaden eller ska man fortfarande bara dra hälften? Sedan kostnaden för telefonen. Man kan ju inte driva företag utan den? Sedan måste man ju ha en bra kamera till produktbilder till kund/webshop. Då borde man ju få dra hela eller mer än halva kostnaden för själva mobilen? Men som sagt jag har läst så olika svar på detta, både från skatteverket och företagssidor som länkats ovan. Vad tusan är rätt?
... Visa mer
2019-11-15
13:40
hm.. är det appstore som är köpare så bör du ha deras VAT-nummer och redovisa det som försäljning tjänst EU med omvänd beskattning samt lämna Periodisk sammanställning. Är däremot appstore bara en kanal och du säljer direkt till t.ex. en privatperson i EU så skall du använda det s.k MOSS-systemet. D.v.s du skall vara momsregistrerad i köparens land och redovisa moms där. Men jag antar, och hoppas, att appstore löser den delen åt dig vilket borde framgå av den redovisning du får från dom vilket är, antar jag, någon form av självfaktura? Och isf gäller det första om appstore hanteras från t.ex. Irland...
... Visa mer
2019-09-23
14:13
Hej Marie J, Det jag direkt tänker på är ifall den anställde är timavlönad och inte har månadslön. Programmet hanterar endast förskottssemester för månadsavlönade. Detta kan du även se om du kikar på lönearten 3223 Semesterlön förskott och på raden beräkningsformel. Du kan läsa mer i den skrivna hjälpen Skillnad mellan förskottssemester och uttag av semesterdagar under innevarande semesterår» Återkom om det inte är så och du inte får rätt på det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
11:55
2 Gillar
Hej Anna-Karin Cavallin, I eEkonomi är det fullt möjligt att när som helst byta bokföringsmetod under ett pågående år. Vilket som sen blir mest praktiskt för er är kanske en annan sak. Har ni pratat med Skatteverket om när det är dags att byta och har ni gjort en ändringsanmälan? Annars kanske ni kan läsa mer om det i Byte av redovisningsmetod på deras hemsida. När det kommer till programmet annars så är det rent praktiskt möjligt att byta när som under året. Bytet gör ni under Inställningar - Räkenskapsår och IB - klickar på det valda året och väljer Redigera - flytta markören till Faktureringsmetoden och Spara. Det som händer då när ni har arbetat med kontantmetoden tidigare och nu byter är att eEkonomi gör så att de obetalda kundfakturor som ligger under försäljningsdelen då bokas upp på konto 1510 och det kommer även skapas verifikationsnummer på de händelserna. Från och med den stunden ni byter så kommer då programmet bara börja arbeta efter den nya metoden. Likadant blir det med obetalda leverantörsfakturor som då bokas upp mot konto 2440. Om jag har missuppfattat dig eller om du har fler frågor så bara återkom. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
11:18
Hej terapeutenAB, Denna inställning är redan idag möjlig om ni ändrar behörighet på användaren. Om du går in under Inställningar - Behörigheter och på användaren så bockar ni ur rutan Tillgång till Lön. Sen ska er kund som använder eEkonomi Smart ej ha tillgång till lönemodulen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-19
12:12
Hej Maggis, Det finns ett smidigare sätt att sköta detta på. Om du kikar i din lista under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor. Så ser du fakturan med ett rött kryss på. Klicka på Öppna och så ser du igen det röda krysset med en förklaring till varför den blev stoppad. Nu har du möjlighet att fylla i referenskoden och kan skicka om den på nytt som elektronisk faktura. Om du inte löser det så kontakta gärna supporten så hjälper vi dig. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-04
19:13
Hej Petronella, Rekommendationen gör om gör rätt håller jag med om. Jag hade gjort så här i eEkonomi. Jag hade bokfört den delbetalda felaktiga kundfakturan som fullbetald på samma datum som delbetalning skedde. Sen hade jag skapat en kreditfaktura på den på exakt samma datum och bokfört även denna som fullbetald på samma datum som den ursprungliga debetfakturan. På så sätt tar dessa två händelser ut varandra i bokföringen. Därefter hade jag skapat en ny korrekt ROT faktura på ursprungsdatum och bokfört den som delbetald på det datum och det belopp som kunden betalade in sin del på. Efter det har du möjlighet att gå in under Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för ROT och RUT arbeten. Återkom om du behöver mer hjälp. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2019-08-23
09:59
2 Gillar
Två gånger om året, betalar man moms och AGA per den 17 (nu blev det per den 19 i och med att den 17:e var en lördag) i stället för den 12:e. Det är för att man ska hinna ha lite semester även om man jobbar med siffror. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-13
07:44
1Gilla
Hej Marcus, Om jag har förstått dig rätt så tänker jag att när händelsen bokfördes enligt följande: 2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % 2641 - Debiterad ingående moms 6050 - Försäljningsprovisioner 2647 - Ingående moms omvänd skattskyldighet varor och tjänster i Sverige 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto Så fick du exakt samma belopp på raderna 2614, 2641 och 2647 men du hade endast velat ha med konto 2641? När du nu då går in på verifikationen och väljer att skapa en korrigeringsverifikation och bockar i rutan korrigera framför konto 2614 och 2647 så lägger programmet upp dem igen på den nya korrigeringsverifikationen med kontona på omvänd sida av debet eller kredit. Detta innebär att programmet bokar bort dessa konton helt från din ursprungliga verifikation och du behöver inte göra något mer. Är det svårt att se resultatet av det hela är min rekommendation att skriva ned dessa verifikationer på ett papper och stryka de konton som finns både på debet och kredit. Det du har kvar är det som har bokförts. Återkom om det var otydligt. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-24
09:40
Hej Sin, Jag vill rekommender att du kontaktar vår support för vidare instruktioner i detta ärende. Det behöver tittas på så vi inte ger fel svar här igenom. Enklast är om någon tar det direkt via telefon eller chatt och eventuellt även kopplar upp sig och kikar på det och ser var det faktiskt blivit knasigt 🙂 Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-08-21
09:00
Ok, får jag då föreslå att förslaget innefattar möjlighet att ange att halva momsen dras av vid tolkningen av fakturan (så att inte "lösningen" är att inte förhindra felmeddelandet). Detta bör vara möjligt att ställa in eftersom det finns de som kan lyfta hela momsen också.
... Visa mer
2019-08-15
12:24
Hej Yasmine, Om du har bankkoppling och behöver lägga in en redan betald faktura i ditt program så får du börja med att gå in på den leverantören under Inköp - Leverantörer och redigera den valda leverantören. Bocka då i rutan Skicka inte leverantörsfakturor till banken så tror programmet att fakturorna redan finns på banken. Nu kan du lägga in fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. När detta nu är gjort har du en faktura att matcha din bankhändelse mot. Gå då till Kassa- och bankhändelser , leta fram händelsen och klicka på Matcha, matcha nu mot en betalning av leverantörsfaktura och välj fakturan i rullisten. Bokför därefter. Viktigt är nu att inte glömma att gå in under Inköp - Leverantörer - Redigera din leverantör igen och bocka ur rutan Autogiro. annars kommer inte nya fakturor gå iväg till banken. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-07-26
06:42
Hej Konsult, För att lättare förstå vad som hamnar i de olika fälten på din deklaration så kan man kika på www.bas.se Där kan du klicka in dig under kontoplaner och vidare till sru, välj sedan ink2. I fältet 2.50, upplupna kostnader och förutbetlada intäkter hamnar det som har bokförts på konton som börjar på 29XX. Du kan kika i din kontoanalys som du har i eEkonomi och söka fram vad du kan ha bokfört på de kontona. Kanske har vi nån annan medlem i vårt forum som är duktig på detta och har nåt mer förslag. Hoppas detta hjälpte dig lite. Ha en fin dag och en skön sommar! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-13
07:20
1Gilla
Hej malmocityschakt, Om du redan har ett avtal på Visma Lön 300 idag och har bytt det till Visma Lön 600 så behöver du vare sig avinstallera 300 eller installera 600. Du behöver endast logga in i ditt företag i Visma lön 300 och sen klickar du på Hjälp högst upp i din meny, sen väljer du Om Visma Lön 300 - Uppdatera licensen och kontrollerar att det är ditt kundnummer och organisationsnummer som kommer upp i rutan. Klicka på Nästa och sen OK. Nu har ditt program blivit ett Visma Lön 600 istället. Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-13
09:31
Hej Julia, Det kommer inte gå att kvitta förskottet på konto 1489 mot 2440 om det är en leverantörsfaktura i annan valuta än SEK. Detta då beloppet på 2440 inte blir fastställt förrän din faktura blir betald och vi kan veta valutavärdet. Mitt förslag till dig är att du bokför leverantörsfakturan mot 1930 alternativt 1910 om du har bankoppling och sen skapar du en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation där du bokar om beloppet från 1910/1930 till 1489 istället. Hade det kunnat fungera för dig? Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-26
09:11
Hej Frida, Tack för att du har tagit dig tid att skriva i vårt forum. Jag kommer lägga det vidare till utveckling för Lön Anställd. Däremot är det så att det behövs mer information än endast en veckoarbetstid vid heltid för en anställd och en sysselsättningsgrad för tjänsten att kunna veta när arbetad tid utanför deltidsschemat ska vara mertid eller övertid. Tjänsten Visma Lön Anställd behöver få veta klockslag för den schemalagda deltiden och klockslag för den anställdes heltidsschema för att kunna veta att det ska vara mertid. Vi tar det med oss och ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-13
11:23
Hej Leif, I eEkonomi kan du direkt ladda upp ett bildunderlag från din dator genom att trycka på Ladda upp fil under Inköp - Bildunderlag eller direkt i rutan för Kopplade bilder på till exempel en leverantörsfaktura och Koppla bild. I rutan där du kan se bildunderlaget direkt inne på fakturan kan du även dra och släppa filer direkt från dina filer på datorn. Det går alltså att ladda upp bildunderlag direkt via datorn till programmet utan att gå via mobiltelefonen. Om jag misstolkar din önskan på funktion får du gärna återkomma i tråden med ytterligare en beskrivning på hur du vill att det ska fungera i eEkonomi. Kanske är det så att du genom datorns webbkamera vill kunna skanna in en bild på samma sätt som du gör genom mobiltelefonen? Denna funktion finns inte tillgänglig i programmet utan då får du istället ta en bild med datorns webbkamera, spara bilden på datorn och sedan ladda upp den som jag beskrev ovan. Du kan även som Cecilia skriver i tidigare svar mejla ett bildunderlag till appen så det landar direkt i Visma eEkonomi. Ha det fint! /Fanny
... Visa mer
2019-05-23
10:29
Hej Svenfabian, Om jag har förstått din fråga rätt så har du först gått in under Kassa- och bankhändelser och där har du valt att kopiera och klistra in ditt kontoutdrag. Då kom det med en överföring mellan bankkontot och kassakontot. I detta läget tycker jag att du endast borde ha ett uttag på ditt företagskontot och än så länge ingen händelse under kassakontot. För här hade man då valt att Matcha detta uttag från företagskontot mot en Överföring mellan egna konton och valt Kassakontot. Först nu då hade det skapats en händelse även under kassakontot i kassa- och bankhändelser som då redan kommer vara bokförd. Slutsumman av detta hade då tex. kunnat bli: Debet 1910 Kredit 1930 detta då det endast är en överföring utav pengar och inget annat. Har du fortfarande en extra omatchade händelse under det ena kontot så rekommenderar jag dig att klicka på krysset som du ser längst ut på raden så kan du välja att ta bort denna händelse. Har jag missuppfattat så återkom gärna annars önskar jag dig en trevlig dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-04-18
11:01
1Gilla
Hej Sofie, Du kan inte skriva in ett negativt belopp i rutorna B13-B16 då detta är skulder. Ett negativt belopp i en av dessa fält skulle innebära att det istället finns en fordran i företaget och då ska beloppet synas i ett annat fält. I ditt fall där det verkar bero på en momsfordran så borde värdet istället synas i rutan B8 tänker jag. Men dubbelkolla gärna detta med Skatteverket. Ha en fortsatt bra dag och trevlig påsk! /Cecilia
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-15
... Visa mer
2019-04-05
08:09
Hej Eva A, Precis som Laila skriver så får du skapa en ändringsverifikation för att boka bort uppbokningen utav årets resultat. Detta gör du genom att gå till Bokföring - Verifikationer - letar fram din verifikation där du bokade årets resultat - klickar på den raden och när den maximerar sig ser du knappen Åtgärder. Där väljer du Skapa korrigeringsverifikation. Nu öppnar sidan upp sig och visar hur den ursprungliga verifikationen ser ut och där bockar du i rutan Korrigera framför varje konto. Nu vänder programmet bort din uppbokning när du klickar på knappen Bokför. Hoppas att du är med på vad du behöver göra. Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2019-04-05
08:44
Hej Frameless, Mikael har redan givit dig bra svar men för att förtydliga lite extra så är det så här. Via filerna blanketter.sru och info.sru så skickas sidorna 2-4 (INK2R och INK2S) in till Skatteverket. Däremot behöver du skriva under huvudblanketten (sid 1) och skicka in den separat. Om du i ditt eEkonomi går vidare till Deklaration/Årsbokslut - Deklaration - Inlämning - fliken Förhandsgranska så kan du se vilken/vilka sidor jag menar. Är du fortfarande osäker dubbelkolla gärna med Skatteverket. Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2019-04-05
09:37
Hej Beach2019, Om du under avsnittet Kassa- och bankhändelser har valt att klicka på knappen Bokför så ska det vara helt omöjligt att händelsen även ska kunna ligga kvar med notisen ingen överenskommande bokföringshändelse hittad. Speciellt inte när man har en aktiv bankkoppling som ni har i ert program. I ditt fall känner jag att vi hade velat kika i ditt program för att se hur det ser ut. Jag kommer därför göra så att jag ber en kollega på supporten att ta kontakt med dig via telefon så får ni kika på det tillsammans. Därför lägger jag statusen på denna formtråd som besvarad då vi fortsätter med kontakten via supporten istället. Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2019-04-04
06:28
Hej Tom S, Precis som Mikael skriver i svaret ovan så är det endast konton i sifferserien 2091-2099 som hamnar i ruta 2.28. Dessa SRU-kopplingar kan man enkelt se via www.bas.se Däremot gällande din kommentar att värdena ur balansrapporten inte stämmer med det värde som överförts till deklarationen så tänker jag att du kanske behöver hämta bokföringsvärden på nytt för att se till att du har fått med dig rätt värden över från eEkonomi. Detta gör du inne i Visma Deklaration/Årsredovisning - Bokföringsvärden - Hämta bokföringsvärden. Där kan du även se datum och klockslag på när du hämtade dina bokföringsvärden senast. Kan det möjligtvis vara så att du innan du påbörjade ditt deklarationsarbete redan då bokförde årets resultat via en manuell verifikation? Detta ska man ej göra med företagsformen aktiebolag då tillägget deklaration/årsredovisning gör det åt dig när du skapar deklarationen. Hoppas att detta eller Mikaels svar hjälper dig på traven. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-28
12:07
Hej Joacim, Precis som du skriver så ska du endast ange det momsbelopp som faktiskt ska bokföras. Så i ditt fall skriver du endast 606 kr uppe i "huvudet" i eEkonomi. Programmet kommer ej varna om detta när du gör din momsdeklaration då ditt kostnadskonto ej har momskod. /Cecilia
... Visa mer
2019-02-25
12:47
Hej Konsult. Om det är så att du har flera räkenskapsår upplagda i ditt eEkonomi så behöver samtliga år vara låsta för att du ska slippa få ordet preliminär på dina rapporter. Detta gör du under Inställningar - Räkenskapsår och IB- klickar på ditt äldsta år - Redigera och bockar i rutan Lås bokföringsåret - Spara. När alla äldre år är låsta slipper du får ordet preliminär på din utskrift. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-25
10:23
Hej Konsult, Det är hårda krav som gäller för att få sitt hemmakontor som avdragsgillt. Därför vill jag hänvisa dig till att kolla med Skatteverket om det kan göras för tidigare år. Återkom gärna i tråden när du sen har fått svar. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-26
11:49
2 Gillar
Karensavdraget ÄR större än sjuklönen, och ska vara det eftersom det ska motsvara 20% av sjuklönen för en hel vecka. Jag tror att de två timmarna särredovisas just för att visa att det inte var hela dagen som personen var sjuk, för att timmarna ska stämma bättre med datumen. För när man är borta hela dagar i en sammanhängande period så skrivs det ut som från-till-datum, och om de här två timmarna skulle slås ihop med de tre dagarna skulle det i stället se ut som om personen varit borta fyra dagar, och det skulle den anställde garanterat ifrågasätta.
... Visa mer
2019-02-19
09:50
Hej Adel, Jag ser att du redan har fått massor med jättefina svar i frågan. Har du varit i kontakt med supporten redan? Annars rekommenderar jag dig att göra det då vi behöver veta inställningarna på den anställde i Bokföring & Fakturering. Det du däremot kan göra är att kontrollera så att skatteinställningarna är korrekta i programmet, men utifrån de belopp du anger först i tråden så verkar det som att den anställde är inställd på skattetabell 34 och kolumn 1. Är det skattetabell 34 som gäller för er i Sundsvall. Hoppas detta hjälper! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-07
15:02
3 Gillar
Puuh. Nu har jag kollat ännu mer och tolkningen av Skatteverkets ställningstagande är tydligen att man skall göra precis som du (och programmet) föreslår. Även om det inte är prövat än så gäller det tydligen. D.v.s om du börjar en månad men får lön för den månaden efter och haft bilförmån så måste du få bilförmånen samma månad du har den. M.a.o så hamnar dom i otakt... märkligt men sant. Jag har skickat en fråga till Skatteverket även om jag inser att jag nog inte får mycket till svar. Men det är väl bara att bita ihop och tugga i sig. Ibland skulle man vilja bli fransk bonde och låna någon närbelägens gödselspridare. Men som god svensk så muttrar vi väl lite och går vidare... Kan också konstatera att AGI inte bara är ett nytt sätt att rapportera utan den är en väldigt strikt kontantprincip där allt skall hamna på rätt månad och rättelser MÅSTE ske på rätt period, oavsett storlek... det var det nog ingen som insåg.... Tack och hej, leverpastej....
... Visa mer
2019-01-31
13:59
Hej Emma, Om jag har förstått dig rätt får du detta meddelande när du lägger in en ny leverantörsfaktura. Programmet har redan hämtat konto 2440 för fakturans totalbelopp och även konto 2641 om det var moms på fakturan. Detta innebär nu att det även behövs ett kostandskonto för belopp exkl. moms. Utbildningar kan man bokföra på konto 7610, utbildning som ligger i kontoklass 7 för personalkostnader eller eventuell konto 6590, övriga externa kostnader. Du kan läsa mer om de olika kontoklasserna på vår hemsida under Baskontoplan» Hoppas att det var detta du menade. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer