Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

forestav
MEDLEM

Bokföra inköp av aktier m.h.a. avräkningsnota

Hej!

Jag har köpt aktier i ett onoterat bolag, genom mitt aktiebolag. Har fått en avräkningsnota, se följande:

forestav_2-1720123128722.png

Det som har hänt är följande:

• Jag flyttar 131 000 SEK den 2024-07-01 från företagets sparkonto till aktiedepån där aktierna köps.
  • Aktierna köps för 127 500 SEK och courtage är 3188 SEK.
  • Likviddatum för köpet är 2024-07-02. 
  • Avanza tar en avgift på 150 SEK för DvP (överföring av aktier som handlats genom annan mäklare).
  • Jag har nu 171 SEK kvar på aktiedepåns konto.

Jag har haft en redovisningsfirma som bokfört åt mig tidigare när jag köpt samma aktier 2023, och de har endast gjort enligt följande:

1350 Debit: Beloppet jag köpt för, inkl. courtage (här 130 688 SEK)

1930 Kredit: Samma som 1350 för att matcha, dvs. här 130 688 SEK

De har inte bokfört courtage (vet ej om det behövs), men inte heller DvP-avgiften från Avanza.

Jag ser också att de inte bokat överföringarna till aktiedepån utan endast de långsiktiga placeringarna, direkt från företagskontot.

I verkligheten har det ju dock skett:

1. Pengar förs över till aktiedepå från 1930 eller 1940
  2. Pengarna byts ut mot aktier på likviddatum
  3. Avanza tar en avgift på 150 SEK
  4. Pengar finns kvar på Avanza aktiedepå
  5. Pengarna som är kvar flyttas ut från Avanza aktiedepå

Så jag är kluven nu - hur ska jag bokföra detta för att det ska bli korrekt, då jag inte vet om mina tidigare redovisningskonsulter har gjort rätt tidigare (vill ej rätta dem men vill göra rätt på framtida notor iaf).

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Kristina99
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej"

Avgiften till Avanza kan du ta som en bankavgift.

Det är vanligt att courtageavgiften läggs till anskaffningsvärdet på aktierna så där har din redovisningskonsult gjort rätt. 

Courtage är en avgift som tas ut av mäklare vid köp eller försäljning av värdepapper. Courtaget får vid kapitalvinstberäkningen dras av från försäljningsintäkten respektive läggas till anskaffningsutgiften.

Tack - det är dock nu 9 kr diff på kontot 1941 Aktiedepå mot vad som faktiskt finns som likvida medel på aktiedepån hos Avanza, 

på grund av att redovisningskonsulten inte bokfört via detta konto. Hur åtgärdar jag detta?

Hej @forestav

Ser att du inte har fått något svar på din sista fråga, och jag har svårt att svara på den själv. Om det finns någon annan forummedlem som kan hjälpa till, vore det mycket uppskattat om ni kunde hoppa in i tråden. Tack på förhand!

/Tinna