2023-01-20
08:29
2 Gillar
När du skriver vanligt köp, menar du då att det är ett privat köp som betalats av företaget? Är det ett AB så är det likställt med lön, men om ägaren har ett tillgodo på företaget på konto 2893 eller 2393 så kan det kvittas mot det kontot under förutsättning att det är tillräckligt stort belopp kvar som tillgodo. Är det en enskild firma så blir det privat uttag på 2013.
... Visa mer
2023-01-19
15:08
1Gilla
Det beror ju helt på vad köpet gäller. Är det en gåva till en kund så är det ej avdragsgillt konto 6072. Är det julklapp till personalen så kan du bokföra det på 7631 eller 7690 under förutsättning att beloppet inte överstiger gränsen för skattefri julklapp (500 kr inkl moms). Är det till en personalfest så hamnar det troligtvis på 7632, dvs representation ej avdragsgillt.
... Visa mer
2023-01-16
08:36
1Gilla
I samband med bokslut brukar jag boka om pensionsdelen i Fora till 741X för att lättare se underlaget för löneskatt i resultatrapporten.
... Visa mer
2023-01-16
08:08
Det är ju en smaksak. Jag föredrar att gå igenom alla periodiseringar i samband med att jag gör månadsavslut och avstämningar för att ha en fast rutin.
... Visa mer
2023-01-13
15:51
1Gilla
Hej, Nej, sätta tillbaka fakturadatum ska man inte göra. När man kör månadsavslutet så får man göra manuella bokningar. Du gör enligt följande: Innan du avslutar november så periodiserar du intäkten med följande bokning Debet 1790 och kredit 3090 - Endast försäljningsbeloppet, ingen moms. När du sedan kommer till nästa månadsavslut så vänder du tillbaka fg månads bokning Debet 3090 och kredit 1790, därefter bokar du upp den nya intäkten som ska periodiseras.
... Visa mer
2023-01-13
10:44
1Gilla
Hej, Tipsar dig om den här sidan https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/content/online-help/ladda-ner-kontoplaner.htm Här hittar du olika branschkontoplaner, bla LRF's Jordbrukskontoplan för olika företagsformer, tänk bara på att använda de som heter EU-bas. På konto 4430 börjar skogskostnaderna, nedan ett klipp från kontoplanen. Finns ytterligare konton, men de hamnade på nästa sida.
... Visa mer
2023-01-11
11:56
1Gilla
Hej, Eftersom sjukpenningen har gått in på företagskontot så får du bokföra den som privat insättning i kredit på konto 2018. Du ska inte blanda in något momskonto utan endast debet 1930 och kredit 2018. //Carina
... Visa mer
2023-01-11
09:59
Hej Sofia, Därför att semesterlönen/-ersättningen är något som man har tjänat in tidigare och som företaget har en skuld till de anställda på till den dagen den anställde tar semester eller slutar. Man ska ju inte få en lägre semesterersättning för att man är sjuk. Detta eftersom semestern är beräknad per dag.
... Visa mer
2023-01-04
08:35
1Gilla
Hej, Om de är pågående så är de inte aktiverade ännu, dvs tillgången är inte tagen i bruk och därmed ingen avskrivning ännu. Så snart tillgången är tagen i drift (aktiverad) så bokas den bort från pågående nyanläggning till rätt konto för tillgången och då påbörjas även avskrivningarna. Det året den blir aktiverad så kommer den med i underlaget för överavskrivning. //Carina
... Visa mer
2023-01-04
07:46
1Gilla
Hej, En värdeökning på fonder ska inte bokföras. Värdet i bokslutet ska vara det lägsta av anskaffningsvärde och verkligt värde. I ditt fall så är det då anskaffningsvärdet som ska vara bokfört. //Carina
... Visa mer
2023-01-04
07:44
2 Gillar
Hej, Det stämmer att den anställde får mer än normalt när hen är deltids sjukskriven och samtidigt har semester. Semesterlönen är intjänad sedan tidigare och kan aldrig bli lägre än det som är fastställt, dvs ersättning för hel semesterdag = 8 tim. Eftersom du gör avdrag 2 tim för sjukdom så kan avdraget för semester endast bli för 6 tim. //Carina
... Visa mer
2023-01-02
07:55
1Gilla
Står det en text på presentkorten att de har en viss giltighetstid? Om inte så gäller 10 år.
... Visa mer
2022-12-22
08:24
1Gilla
Hej, Rättelsen gör du som en manuell verifikation. De automatiska momsraderna tar du bort eftersom du endast ska byta intäktskonto. //Carina
... Visa mer
2022-12-20
09:53
1Gilla
Hej, Jag bokar såna kostnader på 6490, övriga förvaltningskostnader. //Carina
... Visa mer
2022-12-15
15:57
1Gilla
Du kan göra en ombokning genom att tömma 3051 och lägga beloppet på 3041 istället. Därefter ser du till att konteringen blir rätt framöver. Det ska väl vara 25 % moms även på tjänsterna som du säljer? I så fall så är ju momsdeklarationen rätt. Varor och tjänster separeras inte när du redovisar omsättning och moms till Skatteverket. Omsättning i ruta 5 och momsen (25%) i ruta 10 oavsett om det är vara eller tjänst. //Carina
... Visa mer
2022-12-15
11:01
1Gilla
Är väl en koncern där ägaren tar utdelning från moderbolaget, men all verksamhet finns i dotterbolaget. Det ska gå att använda löneunderlaget från dotterbolaget för utdelning i moderbolaget. Var några år sedan jag satt med såna här frågor, men har i alla fall för mig att det inte ska vara några problem.
... Visa mer
2022-12-13
14:14
1Gilla
Du kan ju inte bokföra någon moms utan att ha ett underlag för det. Så i det här fallet är det nog enklare med en månadsfaktura under förutsättning att de inte tar ut en massa avgifter för att fakturera.
... Visa mer
2022-12-12
15:52
Hej, Här kommer ett förslag. Inbetalningen på 2 500 kr bokar du i debet på 1684 (Förskott leverantör) och kredit 1930. När du sedan får avräkning från leverantören var månad så bokar du upp kostnad och moms i debet och krediterar 1684. //Carina
... Visa mer
2022-12-12
09:33
Ja, det är ett korrekt konto.
... Visa mer
2022-12-12
08:54
1Gilla
Förlåt, jag misstolkade din kommentar 🙂 Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
... Visa mer
2022-12-12
08:50
1Gilla
Det ser korrekt ut. Du måste bara vara observant på att du inte får ha ett saldo som ligger i debet på konto 2893 efter att du bokat verifikationen. I så fall behöver du omgående betala in beloppet till företaget så att saldo på 2893 antingen blir noll eller ligger i kredit. Du har säkert redan koll på detta, men upplyser för säkerhets skull eftersom man inte får låna pengar av sitt aktiebolag. //Carina
... Visa mer
2022-12-12
08:43
1Gilla
Varsågod 🙂 Sen måste du tänka på att detta är ett forum med där många av oss som svarar inte är anställda av Visma utan vi hjälper helt ideellt i mån av tid. //Carina
... Visa mer
2022-12-12
08:37
1Gilla
Hej, Det stämmer att du ska ha en momsdiff eftersom det är en inventarie som du har sålt och därmed inte omsättning. Du gör en notering i rutan för notering på skattedeklarationen där du skriver att differensen beror på såld inventarie. Såld för 30 000 kr + moms. Du ska alltså redovisa 7 500 kr mer i moms än vad omsättningen i ruta 5 säger. //Carina
... Visa mer
2022-12-08
09:01
1Gilla
Är det en ren programfråga så får jag tyvärr avstå från att svara. Kolla med supporten, brukar vara superbra service på chatt-tjänsten 🙂
... Visa mer
2022-12-08
08:25
Hej Maria, Kostnaden för lagfarten ska fördelas på byggnad och mark (konto 1110 och 1130) på samma sätt som köpeskillingen för fastigheten. Lagfartskostnaden blir en del av anskaffningsvärdet. //Carina
... Visa mer
2022-12-06
14:15
Har inte ägaren en tjänstepensionsförsäkring? Det brukar finnas en sjukdel i den och då ska du i så fall anmäla till dem istället för det försäkringsbolag som gäller för de anställda.
... Visa mer
2022-12-06
13:51
1Gilla
Hej, Enligt kollektivavtalen så brukar det bara vara t o m dag 90 som den anställde får behålla 10 % av lönen. Fr o m dag 91 så ska det anmälas till Collectum/Alecta och den anställde får ersättning från försäkringen istället. //Carina
... Visa mer
2022-11-28
12:54
1Gilla
Sjukersättning är väl det som tidigare kallades för sjukpension. I så fall så ska väl den anställdes anställningsgrad förändras i motsvarande grad. Tror att du kan kolla med försäkringskassan eller arbetsgivarorganisationen om ni är medlemmar där. Mvh Carina
... Visa mer
2022-11-21
15:50
1Gilla
Precis, du kör hela fakturan som utbildningskostnad inkl administrationsavgiften.
... Visa mer
2022-11-21
14:39
1Gilla
Hej, Får man inte lönen i förskott (vilket är extremt ovanligt) så ska hela lönekostnaden (inkl sociala avgifter) påverka resultatet den månad utbetalning sker. Har man lönen i efterskott så måste man ta hänsyn till upplupen lön (inkl sociala avgifter) när man ska beräkna resultatet. Mvh Carina
... Visa mer
2022-11-21
14:32
1Gilla
Hej, Tänk på att det kan vara ett lagkrav på att du har kassaapparat med dig. Det beror på vilken omsättning du har om det är ok att inte ha någon apparat med sig. Det är ganska vanligt att Skatteverket gör kontroller vid den här typen av evenemang. //Carina
... Visa mer
2022-11-18
15:33
När det gäller ingående moms så är det väl just egenkontroller som gäller. Man har ju inte momskoder på kostnadskonton om de inte är knutna till omvänd skattskyldighet.
... Visa mer
2022-11-16
11:57
2 Gillar
Hej, Du kan använda 7240, det avser styrelsearvoden enligt baskontoplanen. När det gäller frågan om inkomsten ska redovisas till Skatteverket så är jag lite osäker, men eftersom man inte lämnar någon annan kontrolluppgift än den som görs på arbetsgivardeklarationen var månad så tänker jag att det ska redovisas till Skatteverket, men man ska inte betala arbetsgivaravgifter på beloppet. Har försökt att läsa mig till vad som gäller, men har för närvarande inte tid att grotta för mycket 🙂 //Carina
... Visa mer
2022-11-09
08:35
3 Gillar
Hej, Det ser rätt ut. Är du momsregistrerad så får du troligtvis en faktura från verkstaden som omfattar självrisk och moms på hela reparationskostnaden. Momsen bokför du i debet på 2641 i sin helhet om du har full avdragsrätt för momsen och självrisken bokar du i debet på 6320 eller som en reparationskostnad på 5613. //Carina
... Visa mer
2022-11-07
13:55
4 Gillar
Hej, Tradera måste redovisa två olika moms på fakturan då det ena är en utgående moms (försäljning) och det andra är en ingående moms (inköp). De måste även ha med både sitt och ditt momsregistreringsnummer på avräkningen som du får. Konteringen på ovan exempel blir enligt följande: Debet 1930 / 90 kr Kredit 3XXX / 80 kr Kredit 2611 / 20 kr Debet 6090 / 8 kr Debet 2640 / 2 kr Där jag skrivit 3XXX så ersätter du XXX med det konto som du använder i kontogrupp 3. Konto 6090 är ett förslag, kontot avser övriga försäljningskostnader. //Carina
... Visa mer
2022-10-21
08:11
1Gilla
Hej, Konton i grupp 4 används för inköp som man ska sälja vidare. När det gäller toapapper och grill så är det ju saker ni ska använda i verksamheten/föreningen och de ska då bokföras i kontogrupp 5. Förbrukningsmaterial har konto 5460 och förbrukningsinventarier har 5410. Dessa kan du slå ihop och använda huvudkontot, dvs 5400. Du kan ladda ner en kontoplan från www.bas.se Eftersom det rör sig om en förening så kan du troligtvis använda kontoplanen för K1, finns två varianter. Min tanke är att du kan använda huvudkontona istället för att fördela på massa underkonton, men det hänger ju lite på hur stor föreningen är. Att tänka på är bara så det hamnar på rätt sida i balans- och resultaträkningen. Konton som börjar på 1 är tillgångar Konton som börjar på 2 är skulder Konton som börjar på 3 är intäkter och konton från 4- och uppåt är kostnader
... Visa mer
2022-10-18
10:05
2 Gillar
Hej Jonas, Jag är förespråkare av den första metoden som du använder, dvs ett justeringskonto. Detta för att det ska vara lätt att granska redovisningen i efterhand och göra avstämningar mot inlämnade skattedeklarationer (moms) utifrån gällande redovisning. Du använder då justeringskontot direkt på verifikatet/leverantörsfakturan som du erhåller och kan i efterhand se vilket konto som bär kostnaden för inköpet. Kan ju vara så att även köper in annat via EU eller land utanför EU, då underlättar det att göra korrekt bokning direkt istället för att sitta och göra justeringar när månaden är slut. Tänk på att saker ska gå att följa och någon annan ska kunna tolka redovisningen, därav så tydligt som möjligt redan från början eftersom ombokningar gärna strular till historiken. /Carina
... Visa mer
2022-09-14
10:55
1Gilla
Hej Elisabet, Man bokför inte detta i enskild firma. Det är poster som endast syns i deklarationen. //Carina
... Visa mer
2022-09-13
09:30
1Gilla
Det håller jag med dig om, ett önskemål från mig också! Har vid flera tillfällen upptäckt att karensdagen trillar in om man behöver låsa upp lönekörningen för att göra någon justering på någon annan anställd. Då gäller det att kolla upp lönen för den person som har högriskskydd så att inte karensdagen trillat in med automatik igen.
... Visa mer
2022-09-13
08:45
1Gilla
Hej Roger, Är du momsregistrerad? I så fall måste du informera elbolaget om det eftersom du ska redovisa moms på energiintäkterna från solpanelerna. Gäller både elen som levereras till elhandelsbolaget och intäkten för nätnytta som du får från ditt nätbolag. Mvh Carina
... Visa mer
2022-09-06
08:06
Hej, Har du inte redovisat någon moms på underlaget kunden fått för inbetalning av förskottet så hade jag lagt hela bruttobeloppet på konto 2420. När du sen skapar en faktura så kvittar du bort den som betald mot 2420. //Carina
... Visa mer
2022-09-05
14:10
1Gilla
Hej, Jag har inte hittat någonstans att lägga in detta med automatik, men kolla med supporten för säkerhets skull. Finns det något så får du gärna återkoppla. Själv hanterar jag detta manuellt var månad, men vi är bara 10 anställda så det är ju hanterbart. Mitt förslag är att du lägger in en notering på den anställde. Noteringen "Pluppar" upp vid varje lönekörning och ge i alla fall en påminnelse om detta. //Carina
... Visa mer
2022-08-30
07:55
2 Gillar
Hej Emma, I den första verifikationen ska du byta ut 1920 mot 1580. Du använder 1920 i verifikation 2 när pengarna kommer in och avgiften bokas. Dvs Verifikation 1: 3052 Kredit 2621 Kredit 1580 Debet Verifikation 2: 1920 Debet 6040 Debet 1580 Kredit Detta under förutsättning att kortavgiften regleras i samband med insättning på kontot. Vissa banker samlar avgifterna och man får ett underlag på vilka avgifter som kommer att dras ett visst datum från kontot. I de fallen så bokar man endast verifikation 1 och använder 1920 direkt. Avgifterna bokas sedan separat enligt underlag från banken. //Carina
... Visa mer
2022-08-16
11:30
1Gilla
Hej, Först nollställer du. Dvs debiterar de konton som blivit fel med de felaktiga beloppen D3001 400 kr D2611 1600 kr Därefter gör du om och gör rätt, dvs K3001 1600 kr K2611 400 kr //Carina
... Visa mer
2022-08-16
09:53
Då är mitt tips att du kontaktar supporten. De har kanske något bra tips 🙂
... Visa mer
2022-08-16
09:05
Hej, Blir lite konfunderad... Om du glömmer att ändra timmarna så bör det ju bli fel lön, för har man timlön så ska ju antal timmar anges och raden ska räkna antal timmar gånger timlönen. En lönespecifikation ska ju även vara tydlig för den anställde, så information ska nog aldrig plockas bort. //Carina
... Visa mer
2022-08-11
09:46
Tack detsamma 🙂
... Visa mer
2022-08-11
09:42
Håller med dig. Därför jätteviktigt med tydlig information till de anställda om hur semestern fungerar. Vad den anställde kanske inte tänker på är att de har en skuld till företaget om de avslutar sin anställning under hösten och de har tagit ut full semester under sommaren.
... Visa mer
2022-08-11
09:07
1Gilla
Hej, Fakturorna ska inte krediteras, kunden ska ju fortsatt betala fakturan. Avgifterna som blir ska bokas som factoringavgifter. Factoringbolaget ska ju fortsätta att kräva in pengarna, men eftersom fakturan är "för gammal" för att belånas så ligger den inte med i den "klumpen" längre. Du ska nog försöka söka efter bra instruktioner för hur hanteringen av belånade fakturor ska göras. Tror att det blir väldigt fel om du prickar av fakturorna som betalade när du får pengar från factoringbolaget. Dessa ska nog läggas på ett skuldkonto. Kundinbetalningarna (som görs till factoringbolaget) tar du ut specifikationer på löpande och bockar av dessa när kunden har betalat. Bokar betalningen i kundreskontran, men istället för motkonto 1930 använder du det skuldkonto/avräkningskontot du har mot factoringbolaget. Månadsvis tar du ut underlag på vad du har betalat för avgifter och bokför dessa som kostnad. Nu var det länge sedan jag jobbade med kundfakturor som gått till factoringbolag, så ovan är en väldigt grov översikt för hur det går till. Förhoppningsvis så kan du hitta en bra instruktion någonstans hos Visma eller ditt factoringbolag. //Carina
... Visa mer
2022-08-11
08:29
Hej, Har ni semester innevarande år? Om svaret är ja på den frågan så stämmer det med minusdagar eftersom man då har tagit ut semestern under sommaren, men den är ju inte fullt intjänad ännu. //Carina
... Visa mer
2022-08-08
08:10
1Gilla
Vad är elpalldragarna inköpta för? Att ha och använda själva eller att sälja vidare, dvs lager? Som du har bokat det (konto 1210 debet) så är de inköpta som anläggningstillgång, dvs en varaktigt tillgång som ska användas i företaget och göras löpande avskrivningar på. Är tanken att de ska säljas till kund så är det fråga om varuinköp. Varuinköp kan hanteras på olika sätt. Antingen bokar man direkt på 4010 eller vilket inköpskonto man nu vill använda eller så använder man lagerbokföring och bokar inköpet mot ett lagerkonto, t ex 1410. Vid lagerbokföring så gäller det att man har rätt inställningar i programmet för att slippa göra en massa manuella bokningar. Hur just du ska göra dina inställningar kan jag inte svara på, men det kan säkerligen supporten. Hur fungerar då lagerbokföring? Jo, när du plockar ut produkten ur lager genom att skapa en order/faktura så bokas försäljningen på ett 30-konto med det belopp som du anger på fakturan. Samtidigt sker en lagerbokning i bakgrunden som krediterar 1410 och debiterar ett inköpskonto i 40-klassen.
... Visa mer
2022-08-02
12:48
Som jag ser det så är det ju en kostnad man har som är direkt kopplad till en intäkt, så i min värld är det en avdragsgill kostnad.
... Visa mer
2022-08-02
12:42
1Gilla
Är det en anställd eller ägare till bolaget som hyr lägenheten? Om ja, så måste kanske samfällighetsavgiften läggas som en förmån beroende på hur hyran är beräknad. I det fallet så läggs förmånen på lönen var månad på samma sätt som en bilförmån. Är det en extern som hyr lägenheten så bör man ju ha räknat med kringkostnaderna när hyran sätts och därmed så blir ju samfällighetsavgiften en del av bolagets kostnader kopplade till hyresintäkten.
... Visa mer
2022-07-28
15:14
1Gilla
Tack för info, då ska jag försöka hjälpa dig. Eftersom det är en bil med hel kaross så har du inte rätt att dra av momsen. Du får därför boka hela bilens inköpspris som en anläggningstillgång i debet på konto 1240 (692 500 kr) kredit det konto du betalat från vilket vanligtvis är 1930. När det gäller inredningen till bilen så är Skatteverkets syn på det att om inredningen har byggts på plats i bilen innan den har hämtats ut så ska den ingå i bilens anskaffning, dvs du har inte rätt att göra momsavdrag på inredningen heller. Att det ligger på två olika fakturor har ingen betydelse när det gäller Skatteverkets ställningstagande. Vill att du ska vara medveten om den risken ifall du får en granskning, sen väljer du själv hur du vill göra med inredningen. Dvs göra momsavdrag på anskaffningen eller inte. Inredningen kan du också boka på 1240, alternativt 1220, men den tillhör ju bilen och kommer antagligen att avyttras i samband med att du säljer bilen en dag i framtiden.
... Visa mer
2022-07-28
13:46
En skåpbil? Om svaret är ja på den frågan så behöver jag få reda på vilken verksamhet du bedriver
... Visa mer
2022-07-28
12:01
1Gilla
Hej, För att kunna svara så behöver man veta vad det är för kaross på bilen /lastbilen. //Carina
... Visa mer
2022-07-27
08:23
1Gilla
Ett dotterbolags aktier blir en tillgång i moderbolaget så debet 1312 är ett bra val. Kreditkontot borde vara 1930 för pengarna har väl betalats ut och satts in på dotterbolagets bankkonto, alternativt betalats till den som man har köpt aktierna av.
... Visa mer
2022-07-25
15:56
De flesta system har ju så man kan göra valet om markören ska stanna i fältet eller inte och därutöver så brukar det finnas val om det ska vara valfritt eller tvingande. Det kan ju finnas vissa konton som man vill ha det tvingande medan det på andra inte ska med.
... Visa mer
2022-07-25
15:32
1Gilla
Hej, Har du lagt in rätt under semesterfliken, dvs rätt antal dagar på betalda dagar och obetalda dagar? Systemet borde ha räknat fram en semesterdaglön per betald semesterdag när du gjorde semesterårsavslutet. Vissa kollektivavtal har en minimidaglön vid semester, det gäller då att man lägger in den på villkoret så att semesterdaglönen räknas upp ifall det framräknade beloppet blir lägre än minimibelopp enligt avtal. Tror att det kan vara lättare för dig att kontakta supporten, de är fantastiska att ha att göra med. Du kan även dela skrivbord med dem så de kan gå in och se på de inställningar du har. //carina
... Visa mer
2022-07-25
07:39
2 Gillar
Hej, Det blir som du skriver, dvs ett inköp av en underentreprenad och en försäljning till kund. //Carina
... Visa mer
2022-07-25
07:28
1Gilla
När du gör inköp från ett annat EU-land ska du ange ditt VAT-nr. Säljaren ska debitera utan moms och du ska själv redovisa momsen, s k omvänd skattskyldighet. Det finns bra förklaringar på det om du söker här i forumet.
... Visa mer
2022-07-20
13:44
1Gilla
Hej, Jag hade samma problem förra året. Då la jag den nyaste nya lönen fr o m 2/5. Prova det så tror jag inte att du behöver justera så mycket manuellt. //Carina
... Visa mer
2022-07-15
13:47
1Gilla
Hej, Svårt att svara på. Man behöver se redovisningen innan det går att svara på den frågan. Kan vara så att det är upptaget i redovisningen och bara momsredovisningen som ska rättas. Har du gjort bokslutet själv eller har du haft hjälp? Är det gjort i samma system som du har redovisningen? Som du förstår så är det en del kontroller som behöver göras innan man kan svara rakt av på din fråga. Det är ju ganska dumt att ta upp en intäkt två gånger om den bokningen har gjorts med automatik i Visma i samband med årsavslut.
... Visa mer
2022-07-15
13:34
1Gilla
Bokslutsmetoden (kontantmetoden) innebär att man bokför intäkten när man får betalt, men när man gör bokslut ska man boka upp alla kund- och leverantörsfakturor som är obetalda, men har fakturadatum det år man gör bokslut för. Dessa bokas då upp som en intäkt/kostnad och momsen redovisas i samband med detta. När man sen får betalt för kundfordringar som är skapade innan bokslutsdatum så bokar man endast D1930/K1510, detsamma när det gäller en leverantörsfaktura som betalas där fakturadatum är innan bokslutsdatum, D2440/K1930. Den ska alltså vara intäktsförd och momsen redovisad i samband med bokslut 2021.
... Visa mer
2022-07-15
13:12
Intäkten och momsen är redovisad i samband med att du fakturerat (alt. det år du fakturerat om du har bokslutsmetoden). När du nu får betalt så minskar din fordran och dina likvida medel ökar. Det sker alltså ingen bokning mot något resultatkonto eller momskonto. //Carina
... Visa mer
2022-07-14
14:06
Hej Pontus, Tyvärr uppstår problemet när man säljer något till en som räknas in i närståendekretsen. Det kan tolkas som dold lön av Skv, men det är så klart endast om du får en granskning. //Carina
... Visa mer
2022-07-14
11:46
1Gilla
Hej, Du behöver få maskinen värderad av oberoende värderingsman som kan skriva ett utlåtande, ibland kan det vara bra att ha två oberoende värderingar, men i det här fallet så är det ju inte något skyhögt belopp det rör sig om så det kanske räcker med ett utlåtande. Detta gör man för att ha något att utgå ifrån så att man inte riskerar att Skv anser att det är avyttrat till ett för lågt belopp och att man därmed får en förmånsbeskattning på skillnaden mellan uttaget pris och marknadsmässigt värde. //Carina
... Visa mer
2022-07-14
11:41
2 Gillar
Hej Pontus, Eftersom det inte rör sig om någon EU-försäljning så ska det väl inte redovisas i kvartalsredovisning till Skv. Därav ser jag inte att det skulle vara något krav på VAT-nr. Du måste använda ett försäljningskonto som visar att det är en försäljning av tjänster till land utanför EU så att det hamnar i rätt ruta på momsdeklarationen. //carina
... Visa mer
2022-07-14
11:39
2 Gillar
Hej, Så här hade jag bokat: 1. Som ett förskott till leverantör: Debet 1684/Kredit 1930 / Därmed har jag lagt ihop punkt 1 och 2. 3. Debet 1240 - 210 000 / Kredit 1930 - 195 000 / Kredit 1684 - 15 000 //Carina
... Visa mer
2022-07-13
09:58
1Gilla
Hur länge har personen varit tjänstledig? Är tjänstledigheten mer än 5 dagar så görs det avdrag per kalenderdag och därmed ska även helgen dras av. Sen finns det inget krav på att göra avdrag för helgen innan man börjar jobba, men egentligen är det mest rätt att göra så. Du kan ju göra en kontroll på vad lönen för arbetade dagar blir om du räknar 4,6 % av månadslönen x antal arbetsdagar från den 20/6-30/6, men räkna då med midsommarafton som en arbetsdag. Blir det jämförbart med den lön som är kvar när du har gjort tjänstledighetsavdrag t o m den 19/6 så gör du avdraget till det datumet. Blir lönen betydligt lägre med avdraget så kan du ju justera och göra avdrag till den 17/6 istället, under förutsättning att det varit tjänstledighet 1/6-19/6 Hade personen varit sjuk en längre tid så att du gjort sjukavdrag med kalenderdagar så hade du ju gjort det för helgen innan personen börjar jobba också. Är frånvaron för tjänstledighet max 5 dagar så görs ju avdrag per arbetsdag och då ska man inte göra avdrag för helgen. Är ni medlemmar i en arbetsgivarorganisation och har kollektivavtal så kolla vad det står i avtalet och ställ även frågan till arbetsgivarorganisationen. De brukar vara hjälpsamma och snabba med svar. //Carina
... Visa mer
2022-07-08
15:07
1Gilla
När du gjorde köpet skulle du ha angett att du hade ett svenskt VAT-nr. Fakturan skulle varit utan moms eftersom det är omvänd moms på inköp från EU-land och import från land utanför EU. Antingen får du återkoppla till leverantören och be om en ny faktura/kvittens och retur av momsbeloppet på fakturan eller så får du kostnadsföra hela beloppet inkl moms. //Carina
... Visa mer
2022-07-08
14:34
1Gilla
Tack @Tinne Lestrin Jag har lagt in att markören ska stanna på datum framöver så jag får rätt på det senare. Tänker inte låsa upp gamla lönekörningar då jag inte vill riskera att något blir tokigt. Vet du om det går att ta sig förbi varningen som kommer upp när någon passerar gränsen, eller om man är tvungen att plocka bort gränsvärdet som är lagt för att få igenom lönekörningen när 5 000 kr passerat? Trevlig helg! //Carina
... Visa mer
2022-07-07
16:06
1Gilla
Nej, du kan inte göra något momsavdrag på detta. Hela beloppet blir kostnad.
... Visa mer
2022-07-07
08:43
Hej, Vill återkoppla till ovan när det gäller nollställning av ackumulator. Nu har jag missat att skriva in datum på ersättning som har betalats ut på lön i januari där den anställde har gjort utlägget i december. Går det att få in datum på händelsen i efterhand? Det kommer troligtvis att komma fler kvitton under året och då ska ju händelsen i december (utbetald i januari) inte påverka ackumulatorn, vilket det ju kommer att göra i mitt fall då datum saknas. Är det någon som har bra tips på hur jag kan hantera detta? //Carina
... Visa mer
2022-07-06
10:26
2 Gillar
Hej Pontus, Estland är väl ett EU-land så där krävs VAT-nr på fakturan. När det gäller England så är ju inte de med i EU längre, men det är inte självklart att det ska faktureras utan moms för det. Klipper in en länk nedan där du kan läsa mer och därefter ta ställning till vad som ska gälla mellan dig och din kund i England. https://skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljatjanstertilllanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd3726e.html //Carina
... Visa mer
2022-07-06
10:12
1Gilla
Jag hade gjort det som en manuell transaktion, men har du fått en kreditfaktura från leverantören som underlag för återbetalningen så kan du ju lägga den som en leverantörskreditfaktura först och därefter lägga betalningen mot banken. Samma konton som jag angav ovan, men 2440 istället för 1930 om du väljer att göra så.
... Visa mer
2022-07-06
10:06
1Gilla
Du använder samma konton som tidigare, men omvänt. Dvs du krediterar 5420 och 2645 och debiterar 2615 och 1930.
... Visa mer
2022-07-06
08:43
1Gilla
Det får inte vara ett konto som står kvar i ditt namn. Ska aktiefonden flyttas över till bolaget så måste kontot för aktiefonden tillhöra bolaget även hos banken.
... Visa mer
2022-07-05
11:17
1Gilla
Använder man ett eget intäktskonto för periodiserade intäkter så blir det inget strul när man kör momsrapport. Jag tycker du har gjort rätt 🙂
... Visa mer
2022-06-29
13:08
En fråga... Om du inte fått något företagskonto förrän nu, på vilket konto har du då satt in aktiekapitalet? Där ska man ju ha ett intyg från banken att det är insatt och då måste det ju finnas ett konto.
... Visa mer
2022-06-29
13:06
Kostnaden avseende företagskort brukar debiteras en gång per år, men de har kanske ändrat. Har du ett företagskort så är ju kontot och kostnaderna företagets så där uppstår det ju inga frågetecken om vems kostnaden är.
... Visa mer
2022-06-29
13:05
3 Gillar
Samma konton som du har lagt inköpet av fastigheten på. Normalt 1110 för byggnaden och 1130 för marken.
... Visa mer
2022-06-29
11:41
1Gilla
Om det är i samband med köp av industrifastighet så ska kostnaden läggas till på anskaffningen precis som lagfarten. Fördelning ska göras på byggnad och mark. Man använder normalt samma fördelning som taxeringsvärdet har.
... Visa mer
2022-06-29
11:39
Har du AB eller enskild firma? Om det är ett AB så kan du inte boka upp kostnaden i företaget eftersom den inte är utställd till ditt bolag utan kommer att klassas som en privat kostnad. Om du har kreditkortet för kostnader i samband med tjänsteresor så är mitt förslag att du skaffar ett kreditkort som är knutet till Visa på ett bensinbolag. Det finns även möjlighet att teckna t ex ett konto på Volvofinans eller Volkswagen finans. Övriga bilmärken har säkerligen också liknande konton. Själv har jag ett Volvokort med kredit som inte har någon års- eller månadsavgift.
... Visa mer
2022-06-29
11:24
1Gilla
Är avstyckningskostnaden i samband med ett köp eller försäljning? Om det har med en försäljning att göra så tycker jag att den ska läggas på anskaffningen eftersom den påverkar resultatet av fastighetsaffären. Har den med köp att göra så är det som @AnnicaL skriver ovan. Om det endast ska klassas som en kostnad och inte påverka anskaffningsvärde på fastigheten så passar nog konto 5190 bäst.
... Visa mer
2022-06-27
08:24
2 Gillar
Är det lämnat en rättelse till Skatteverket avseende momsen på kundförlusterna? Om inte så kommer du få en differens på 1630 istället för 2650 efter bokningen ovan.
... Visa mer
2022-06-27
08:20
1Gilla
Hej @stabo_ Vad fint att du fick hjälp at @Tinna Gunnarsson Jag har varit ledig en vecka och varit helt avskärmad från mail och dator, riktigt skönt 🙂 //Carina
... Visa mer
2022-06-27
08:17
Hej, Om de är sjuka så registreras ingen timlön när du lägger in sjukfrånvaro. Det som ska redovisas är karensdag och sjuklön. Nu har jag inga timanställda så jag är osäker på hur det redovisas med de nya reglerna för karensavdrag, men tror att du kan hitta i hjälp eller kolla med supporten.
... Visa mer
2022-06-20
17:09
1Gilla
Om de anställda har timlön så registreras endast frånvaron, inget löneavdrag eftersom de får timlön för de timmar de arbetar.
... Visa mer
2022-06-17
11:19
1Gilla
Hej, Det är en tjänst som du har sålt. Om du inte fördelar dina olika uppdrag på olika intäktskonton så kan du lägga det mot samma konto du brukar använda. Man brukar ha olika konton för om det gäller varuförsäljning eller tjänsteförsäljning, detta för att man ska kunna matcha varuförsäljningen mot inköpskonton, men det är inget krav. Det viktiga är att du väljer ett försäljningskonto som har rätt momskod (25 % moms i detta fallet).
... Visa mer
2022-06-17
11:14
1Gilla
Vad för typ av faktura? Är det du som gjort jobbet och ska skicka en faktura eller har du köpt in tjänsten och fått en leverantörsfaktura?
... Visa mer
2022-06-15
11:26
1Gilla
Hej, Enligt baskontoplanen så finns konto 6993 - Lämnade bidrag och gåvor. Tänk på att kostnaden blir en ej avdragsgill kostnad när det är dags för bokslut och deklaration. //Carina
... Visa mer
2022-06-13
14:33
1Gilla
Ja precis. Därav är det bra att ha olika konton i redovisningen för fakturerade intäkter och periodiserade intäkter. Kontot med periodiserad intäkt har man utan momskod så att den inte kopplas till momsrapporten. När periodiseringen sedan vänds tillbaka så blir det inte heller någon påverkan i systemets momsrapport. Detsamma är ju om du har leverantörsfakturor som kommit i januari, men kostnaden tillhör december. Du bokar upp kostnaden i bokslutet, men redovisar momsen i januari.
... Visa mer