Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2020-10-02
07:22
2 Gillar
I och med att enskilda firmor har kalenderår som räkenskapsår, förväntas det att du skall göra din deklaration senare. Det är därför du får meddelandet. Ibland hjälper det inte att man ligger i framkant 😞 Mvh Lena
... Visa mer
2020-10-01
14:25
Nej, den påverkar inte de andra åren, men raden irriterar. Hur kan jag få bort den? Mvh Lena
... Visa mer
2020-10-01
14:22
Är lite trött idag, men jag tror något hänt. Jag gjorde som vanligt lönen i september. Nu är september över och vi har gått över till oktober månad idag. Därför ville jag skriva ut en semesterskuldlista och uppdatera bokföringen. Då kom jag bara åt löner från augusti och bakåt. Är det jag som kommer ihåg helt fel att man ska kunna ta ut listan direkt när lönen är över? Jag har kontrollerat att allt är utskrivet och klart och SKV har fått filen. Allt är ikryssat och klart och jag känner mig lite snurrig nu, tror jag.
Mvh Lena
... Visa mer
2020-10-01
10:05
1Gilla
Hej! Jag tolkar det som att när du startat Visma, har du två bolag att välja mellan med samma namn, nr 15 och nr 29 (att det inte handlar om dubbla kunder i kundregistret eller dubbel leverantör i leverantörsregistret). Du måste titta på bägge bolagens reskontror och i balans- och resultaträkningarna för att se vilka skillnader som finns. Det bolag som innehåller rätt siffror behåller du, det felaktiga bolaget kan då raderas. Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-30
13:57
1Gilla
Ta ditt kvitto och häfta fast kvittot på ett A4-ark Skriv på A4-arket: Kredit: 1930 summa Debet: 2641 momssumma Debet: 1210 skillnaden mellan totalsumman och momsen I bokföringsprogrammet, startar du upp funktionen verifikationer. Där registrerar du siffrorna med de konton jag beskrivit här ovan. Lycka till, Lena
... Visa mer
2020-09-30
10:43
2 Gillar
6310 är ett bra konto. På www.bas.se hittar du kontoplaner som är bra att ha. Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-30
10:41
Jo, det är ju ett alternativ, men det är ju enklare att man kan radera själv.
... Visa mer
2020-09-30
09:04
Återigen: När jag går igenom bankhändelserna, har jag INGA som ligger öppna. Alla är bokförda och klara. Kan det vara fel ändå? Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-30
09:03
Det är möjligt att det är så, för jag arbetade inte här 2018. När jag går in på kassa- & bankhändelser (vilket jag aldrig använder) och markerar en post, ser jag ju inte konteringen alls. Betyder det då, att jag då ska öppna upp verifikatet för att se hur konteringen skett och gissa om något är fel? Och, hur ser jag om det är fel? Det blir ju också rätt tidsödande att gå igenom 98 bankhändelser. Dessutom, vad menar du med "vanliga bankkontot"? Betyder det att om jag skapar ett nytt bankkonto (vilket inte är så ovanligt att man gör), så blir det fel att använda det för att det inte går att låsa en period två år senare? Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-30
08:45
OK - jag var otydlig, mitt fel. När jag valde helt år istället för del av år gick det bra så jag har fått in alla år som ska finnas nu, men jag kan inte radera det år som blev fel, det år med åtta månader. Programmet har (istället för åtta månader) lagt in ett nonsensår, 0001-01-01 - 0001-01-01, och i vänsterkanten har jag en rödfärgad cirkel med ett utropstecken i. Jag har testat radera alla år jag lagt in och när bara det röda året finns kvar, är raderaknappen grå och jag kommer inte åt funktionen. Nonsensåret går ej att radera, således. Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-29
14:14
Försöker låsa räkenskapsår 2018. Det är ju inte något som är superviktigt men jag är vetgirig. Jag har nämligen stött på patrull. Började med att försöka låsa hela året, men fick felmeddelande: "Du kan inte välja perioden för det finns ej bokförda bankhändelser i bankavstämningen." Jo, alla bankhändelser (är det lika med bankavstämning?) är ordnade med. Kan kanske har missuppfattat det hela, men i Kassa- & bankhändelser, står det klart och tydligt att det inte finns några ej bokade bankhändelser. Är det samma sak? Låste månad för månad istället, och felet uppstod igen i september 2018. Där återkom samma felmeddelande. För att säkerställa det hela, har jag matat fram datum fem dagar i taget i Kassa- Bankhändelser och allt står som "bokfört". Är jag på fel ställe och letar? Använder aldrig den här "Kassa- bankhändelser" när jag betalar. Är det därför det blir fel? Men i så fall, varför är det inte fel i datum före första september? Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-29
10:56
Jag gjorde ett fel. Jag skapade en SIE-fil för årets åtta första månader och importerade detta till Ekonomiöversikten. Då jag inte valde ett helt räkenskapsår utan valde en del av året, blev det fel. En röd cirkel visar att jag gjort bort mig och jag kan inte radera det, ser det ut som. De andra åren jag importerat gick att radera, däremot, för där gjorde jag SIE-filer på helår.
Hur gör jag?
Tacksam för hjälp.
Mvh Lena
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Ekonomiöversikt
2020-09-28
12:29
1Gilla
Hejsan! Är det så, att du under räkenskapsåret har tagit ut 12 löner, skall det gått ut 12 stycken arbetsgivaravgifter. Eller rättare, 12 stycken arbetsgivaravgifter skall ha registrerats i samband med dessa lönekörningar. Det bör också ha bokats upp en skuld för personalskatten, 12 stycken där också. Vad du måste göra är att ta ut ett kontoutdrag på dessa två konton och se ifall du har 12 av vardera (eller hur många löner du nu tog ut under räkenskapsåret). Då kommer du lätt hitta var felet är. Där det inte stämmer, där får du kontrollera verifikationen. Verifikationen bör innehålla enbart en lönekörning. Börja här och återkom och berätta vad du fått fram, så tar vi nästa steg i processen sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-23
13:37
1Gilla
Ja, du lär ha en diff någonstans. Nu när du fått fakturan betalad och väck ifrån reskontran, kan du göra så här: Leta upp verifikatet med diffen på Notera vilket datum diffen ligger på (ska vara den rätta utbetalningsdagen) När du gått in på det verifikatet, välj alternativet 'Ta bort alla rader' högst upp Du får fylla i din signatur och tala om att du verkligen vill radera alla rader Vad som hänt nu, är att du: A) först fick bort diffen i reskontran (du gjorde en betalning under Betalningar) och sedan: B) har du raderat bort det överbetalda du gjorde för en tid sedan. Vad du behöver göra sedan är att (jag gissar här) gå in på nya verifikatet som skapades när du betalade under Betalningar) för att byta datum där så det stämmer med datum i reskontran och på bankkontot. Då borde det blir sätt sedan! Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-23
06:58
Mitt förslag är att du bokar upp dessa transaktioner via att skapa en "vanlig" verifikation. Pengar in på bankkontot hamnar i debet och intäkten i kredit. Lätt som en plätt! Kom ihåg momsen om du är momsreggad, den ska in i kredit den också. Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-22
13:23
1Gilla
I Leverantörsfakturor, fliken 2: Betalningar, ser du kanske beloppet? Går du sedan till Betalningar -> Utbetalningar kanske du ser fakturan där? Markera i så fall fakturan med en bock i kanten och klicka på "ändra betalstatus" längst upp. Kan det vara något? Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-22
12:34
3 Gillar
😂😂😂 *14.VISMA = 2017 *12.VISMA = 2014 Varför ska numreringen vara enkel, haha! Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-16
12:19
Ja, det är ju det jag vänder mig emot. Jag vill söka på ett specifikt verifikationsnummer i en viss serie och programmet ger sken av att det skall gå att pinpointa ett verifikat så. Men det fungerar inte. Vill man hellre ha ett vidare sökkriterium, borde man kunna söka med jokertecknen. Eller är det helt ute nu för tiden? Har alla glömt bort dessa, att de finns? Det som är intressant, är att när jag först satt med det här programmet för snart två år sedan, såg jag inte att man kunde välja verifikationsserie ute till höger på skärmen, utan i söklistan skrev jag i "B25" (eller vad det nu var jag ville få fram). Då blev träfflistan tom. Jag försökte enträget med att söka på flera verifikat på samma sätt (för att säkerställa att jag skrev rätt nummer) men alla sökningar gav noll i resultat. Då tittade jag till lite mer noggrant på skärmen och såg att man kunde välja verifikationsserie separat. Då fick jag träff. Eller träffar, rättare sagt. Då fungerade det inte att i sökfältet till vänster skriva i B25 för att få träff utan man var tvungen att välja serie också ute till höger. Nu däremot när jag testade att söka på L494 i sökfältet till vänster (hoppade över fältet för verf.serie helt) fick jag en träff. Träff enbart på L494. Jaja... vad ska man säga... Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-16
10:05
Känner mig lite grinig nu, men varför kan inte eEkonomi:s sökfunktion fungera bättre? Jag reagerade på detta redan från start, men har inte brytt mig så mycket. Men jag måste nu till sist fråga er varför sökfunktionen fungerar som den gör. Jag vill söka upp ett verifikat som heter: L494 Jag går då till: Bokföring -> Verifikationer och väljer verifikationsserie L I sökrutan till vänster skriver jag sedan 494 Träfflistan blir då (efter jag sorterat den), hör och häpna: L95 L152 L249 L289 L375 L450 L494 L517 L579 L585 L589 L642 L660 L745 L764 Hur kommer det sig, att den inte nöjer sig med L494? Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-11
10:52
Först ett litet tips: Lås inte bokföringen: förrän räkenskapsåret är slut, förrän bokslutet är klart, förrän inkomstdeklarationen är klar och Skatteverket har sagt OK till den. Jobbar du med att få dessa punkter för räkenskapsåret klara innan låsningen, kan ju ändra saker och ting på rätt datum. Jag jobbar inte med eEkonomis inventarieregister så jag vet inte hur hårdkodade datumfälten är. Därför kan jag inte svara på ifall det fungerar göra så. Är det av vikt att inventarierna läggs in bakåt i tiden? Jag frågar, för om det hänger på att avskrivningarna hamnar rätt, kan man välja att påbörja avskrivningarna för inventarierna vid räkenskapsårets början eller vid inköpsdatum. Finns det flexibilitet i programmet, borde du kunna få till de avskrivningsdatum man vill ha. Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-09
09:20
1Gilla
Du har gjort ett felaktigt verifikat Du har gjort ett korrigeringsverifikat, som kvittade ut allt mot varandra. Nästa steg: Gå till: Bokföring -> Verifikationer -> Ny verifikation. Där skapar du det nya verifikatet med de rätta kontona du vill använda. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-01
12:39
1Gilla
När jag söker, söker jag endast med gemener. Då söker datorn upp: ord/namn med enbart gemener, versalgement och enbart versalt. Då blir det så här: Sökning: håkan - ger träff på: håkan, Håkan och HÅKAN Sökning: Håkan - ger träff på Håkan och HÅKAN Sökning: HÅKAN - ger träff på HÅKAN Om nu inte programmeringsspråken ändrats, bör det vara så här. Mvh Lena
... Visa mer
2020-08-31
11:38
1Gilla
Tack, snälla! Vad man kan komma ihåg fel! Jag var övertygad om att jag gjort avslut på alla villkor, men hade missat villkor 20. Tack igen!! Mvh Lena
... Visa mer
2020-08-31
09:19
Jo - som svar på din fråga. Det fanns en bock att betala ut vid semestertillfället.
... Visa mer
2020-08-31
09:14
Tack för påminnelsen om att dubbelklicka på 20 för att få in 13%. Den rackaren hade fallit ur minnet helt var den fanns. Kickar den in för de rörliga delarna också? Har du testat igen: Övningsbolaget i Lön 300 och i 600 samt "mitt" bolag (Lön 300). Alla tre varianterna gör samma sak. Vare sig jag står inne i lönekörningen eller i kalendariet och väljer "Semester, uttag" så kommer dialogrutan upp med löneart "9107 - uttag preliminära semesterdagar" upp. Vad har jag kommit åt för inställning när det blir så här? Mvh Lena
... Visa mer
2020-08-31
08:11
Har jobbat med Visma Lön 600 tidigare, men då vi är så få anställda har vi bytt till Visma Lön 300. Är det därför jag inte känner igen mig eller kommer jag ihåg fel?
De flesta anställda jag har, jobbar ibland övertid och på underliga tidpunkter. Därför har jag lagt in dem på semestervillkor 20. Har jag gjort rätt?
De tillhör Transport, där inte semesterberäkningen skall baseras på 12% utan på 13%. Jag är säker på att jag ställde in det i 600 och att det fungerade, men i 300 hittar jag enbart att uppbokning av preliminär semesterskuld kan sättas till 13%. Kommer jag ihåg rätt eller fel?
Påverkar denna inställning även lönearterna man använder när någon tar ut semester och vid uträkning av semesterersättningen vid slutlön? Om inte, hur gör jag? Jag vill ju att dessa 13% ska kicka in på Semestervillkor 20 på rätt sätt.
Mvh Lena
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 300
2020-08-28
10:40
Skulle ju göra lönekörning med semester nu i semestertider. Har tidigare bara klickat i den tomma raden, skrivit semester och tryckt Enter. Då har dialogrutan för semester kommit upp, jag har fyllt i från och med och till och med och sedan har det rasslat till och fyra rader med all uträkning har uppenbarat sig.
Nu kommer enbart en rad fram som kräver egen uträkning. Fick gå tillbaka till förra året för att se vilka lönearter som skulle till för att få ihop det.
Har suttit med Visma Lön 600 tidigare men har nu 300. Är det därför jag inte känner igen mig?
Mvh Lena
... Visa mer
2020-08-28
08:42
1Gilla
Är rätt säker på att du kan skapa en mall i skarpt läge och radera om det blir fel. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2020-08-27
13:46
2 Gillar
OK, det kan verka lite omständligt det här, men jag har också försökt beskriva saker i detalj. När du har gjort en avtalsmall, kan du kopiera den, så du har en grund att stå på bara du gjort första mallen korrekt. Du behöver således då enbart justera förändringarna i den nya kopian, det som skiljer den ena mallen från den andra. På det sättet behöver du inte göra om allt från början. Du måste tänka att vi har med en maskin att göra här. En dator. Bästa vore ju att ha ett interface via ens hjärna till datorn direkt så den gjorde som man tänkte. Men nu är det inte så. Man måste styra programmet att göra som man vill. Skit in blir skit ut, rätt in blir rätt ut. Därför måste man vara noggrann från början. Gör en mall och testa den att den gör som du vill. Då har du en mall till mallen som du kan kopiera. Du har en av de mest potenta programvaror inom redovisning att arbeta med och var glad för det. Jag önskar jag vore så lyckligt lottad. Försök gå efter min genomgång och ta tid på dig initialt. Jag jobbade med att skapa avtal och mallar i flera år, och jag upplevde inte att det var vidare krångligt. Visserligen blev det något fel ett par gånger men felet var mitt eget för jag inte sett upp. När väl mallarna var up and running, hade jag bara glädje av dem. Om man ska göra denna modul enklare blir själva funktionaliteten förenklad - den kommer inte vara lika flexibel - och man blir då också besviken för att den inte kan göra allt som man önskar och blir således oanvändbar. Det blir för stelbent och inte bra alls och så blir man sur för det. Man kan inte ha kakan och äta av den. Du kan gå in i en guide uppe till höger som hjälper dig att skapa mallarna. Då blir det enklare än någonsin. Men se upp, du behöver säkerligen lägga till lite saker när guidningen är över. Det enkla blir aldrig det fullständiga. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2020-08-27
11:09
2 Gillar
OK, Visma 1000, jag ville bara kolla så du inte satt på en version som inte hade funktionen tillgänglig 🙂 Steg 1 – en mall måste skapas: Börja med att skapa en säkerhetskopia! Avtalsmallar, Ny, Ge ett namn till mallen Välj artikelnummer. Det är av vikt att artikelnumret är korrekt upplagt med adekvat information, som moms och annat. Jag säger det, för det är ju flera led i det hela... Du fyller i summan i kolumnen summa och resultatenhet och projekt om du så önskar. Sedan måste du regga datum: Avtalets startdatum: om avtalet startas 2020-10-01, skriver du det. I regel, fakturerar man i förväg så man får betalt den dag som avtalet påbörjas. Ponera att du har ett betalningsvillkor på 20 dagar. Då fyller du i -20 i rutan under där det står "Dag". Då blir det så att man fakturerar 20 dagar före avtalets början. Skriver du enbart 20 utan minus före, faktureras det i 20 dagar i efterhand istället. Fyll i löptiden, hur länge avtalet gäller. Är det ett år i taget, skriv 12 månader. Då får du skapa ett nytt avtal efter ett år vid eventuell prishöjning, eller ändra det befintliga så det löper ett år till. Noll ger löpande avtal utan slutdatum. Första fakturan skapas månad: ... och dag: ... (är det här som det blir fel?) Fakturaintervall: 1 för en månad i taget, 3 för kvartalsfakturering. Var det här som det knasade till sig för dig? Ett litet tips i det hela är att klicka i rutan för "Period anges på fakturan". Då ser man på varje faktura mellan vilka datum som faktureringen avser, en liten bra grej för kunden att få information om. När du sedan skapar ett avtal (till skillnad från det jag beskrivit här som är en mall) kan denna mall användas till en eller till flera av dina kunder. Alla de kunder, en eller flera, som skall faktureras enligt denna mall, kopplar du till mallen när du skapar ett avtal. Har du en kund som skall ha ett annat upplägg, skapar du en ny mall - med de förutsättningar som den kunden ska faktureras efter - och kopplat den kunden till nya mallen. Vad jag förstår, måste du ha två mallar till dina två kunder då de skall faktureras olika. Steg 2 – avtalet Gör en säkerhetskopia till att börja med. Försäljning – Avtal (varje kund har sitt avtal och avtalen baseras på någon av de mallar du gjort) Här ser du i andra kolumnen från vänster, vilka avtal som finns och i den tredje kolumnen ser man vilken mall som använts. I ditt fall borde det blir så – om jag tolkat dig rätt – att du har två kunder med separata avtal. Dubbelklickar man på ett av avtalen, får man upp en sida som är mycket lik den sida man jobbade med när man skapade själva mallen. Det kan vara lite förvirrande att de ser så lika ut. (Man måste lära sig att inte blanda ihop mallarna med avtalen så man vet var man är när man grejar här.) Du kan här kontrollera att alla siffror stämmer, att avtalen har rätta datum och så vidare. I en av kolumnerna ser du vilket nästa faktureringsdatum är. Steg 3 – fakturering Gör en säkerhetskopia för säkerhets skull Det finns en knapp i mitten upptill som heter Skapa fakturor. Klicka där och en dialogruta kommer upp. Här väljer du datum ”Fakturera t o m:” och vid sidan om, kan du välja vilket fakturadatum du vill ha på fakturorna. Kika i listan över de kommande fakturorna i listan inunder, att faktureringsdatumet blev det du önskade och att perioden är korrekt. Du kan avmarkera ifall det är någon faktura du inte vill skicka just nu och fakturera senare om du önskar. Välj skapa för att skapa fakturor. Det är nu som det är bra ifall du har tagit en backup före. De skapade fakturorna går inte att få ogjorda. Behöver du göra om och göra rätt, är det alltså av vikt att du har gjort en backup före så du kan backa proceduren. I fliken Fakturor ser man vilka fakturor som är avtalsfakturerade. Det finns en kolumn till vänster som visar det. Hoppas det här kan vara svaret på det du önskar få hjälp om. Hör av dig igen om det är något. Jag kan ju ha missuppfattat dig någonstans på vägen. Tveka inte att höra av dig igen. Mvh Lena
... Visa mer
2020-08-26
14:50
Jobbar du i Administration? I så fall, vilken version har du 1000 eller 2000, eller? Mvh Lena
... Visa mer
2020-07-23
16:41
Förlåt att jag dröjt med svar. Jag gjorde det enklaste för stunden, printade ut och skickade med posten. Kikar igen om ett tag och hoppas på att det var ngt tillfälligt. Mvh Lena
... Visa mer
2020-07-23
10:50
1Gilla
Vore superbra om man kunde få upp alternativet att spara ner som en Excelfil direkt (helst också att Excel öppnar upp filen i samma veva man sparar ner den). Mvh Lena
... Visa mer
2020-07-23
10:47
Tips från mig blir att inte låsa ett år förrän revisorn godkänt allt och inkomstdeklarationen är inskickad till SKV. Själv låser jag inte förrän efter två räkenskapsår. Mvh Lena
... Visa mer
2020-06-26
08:53
Försöker - det fungerade i april - men nu får jag meddelande att jag inte kan skapa SRU-fil för att jag har uppgivit att inlämning inte ska ske via SRU-fil. Det är fel. I programinställningarna är noterat och ifyllt att huvudblanketten lämnas elektroniskt och att SRU-fil ska lämnas. Det jag kan tänka mig är att jag har bytt dator, kan det vara det, att inte filerna från backupen lästs in som de ska? Mvh Lena
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
2020-05-28
15:15
K3-reglementet / Leasing tung lastbil, åkeriverksamhet Företaget har köpt en ny stor, tung lastbil. Tidigare inköpta lastbilar har finansierats via lån, men denna går på leasing. I och med att det handlar om en och annan krona här, tycker jag att den borde räknas som en tillgång... I och med att vi har K3, tog jag fram ett par böcker för säkerhets skull. Där hittar jag konto 1260 Finansiell leasing. Läser mig till att man använder sig av det kontot om man har K3 (check), att tillgången förväntas ge upphov till ett inflöde av ekonomiska resurser (check), att de leasade tillgångarna ska upp i balansräkningen om de ekonomiska fördelarna som är förknippade med posten sannolikt kommer till falla företaget i framtiden (check) samt att postens anskaffningsvärde eller värde kan mätas på ett tillförlitligt sätt (check). I bibeln för K3, kan jag läsa mig till att vi ska ha ett finansiellt leasingavtal som redovisar rättigheter och skyldigheter (check), läser om variabla avgifter och vilken "hyra" det är månadsvis... check där också... Sen, tar jag fram Bokslutsboken: "Enligt K3 skall leasade tillgångar som aktiverats, skrivas av på samma sätt som ägda tillgångar", check på den och jag bokar då: D 7836 / K 1269 vid de månatliga avskrivningstillfällena. När jag ska boka upp tillgången, så är ju 1260 är tillgångens konto, vilket betyder att jag måste boka något i kredit, ett skuldkonto? Det är ju en lång skuld så vi tar 23xx. Jag läser vidare: "Leasetagaren ska dra av leasingavgiften som en kostnad det beskattningsår som den hänför sig till"... OK – jag bokar kostnadskonto (5222) istället för att minska en skuld på 23xx. Sen kommer det: ”I deklarationen skall leasingavgifterna dras av som en justerad kostnadspost (minuspost)". Vad menas här? och "den del som redovisats som avskrivning (7836?) ska inte dras av vid beskattningen.” ”Avskrivningarna i räkenskaperna ska tas upp som en justerad intäktspost (pluspost(debet igen?))". Ja, avskrivningar hamnade ju där i debet ”med automatik” på 7836. Fel? Vad menas? Hur ska jag tänka och vad menas med ”i deklarationen” (ska man inte bokföra rätt direkt)? Jag behöver således hjälp med att tänka klart så jag får en struktur. När de skriver om "i deklarationen" låter det som om man har företaget på fickan och inte gör något åt sina papper förrän första dagarna i maj varje år. ------ Hittade på en vettig hemsida, där det framkom att det var som att lägga upp leasingen på samma sätt som man gör med ett vanligt lån och att man betar av leasingavgiften från de månatliga fakturorna mot skuldkontot. Lite andra konton bara, vilket jag redan visste. Jag förstår inte varför det ibland ska vara så svårt att skriva tydligt? När jag arbetade med datautbildning, hade jag ett motto: "gör-så här-principen". Då blev det inga missförstånd. Ha en trevlig helg, alla! Mvh Lena
... Visa mer
2020-04-17
14:29
Ja, det vore bra att få fram de som är skickade för betalning. Admin har den funktionen och den hjälpte mig jättemycket. Ha en trevlig helg! Mvh Lena
... Visa mer
2020-04-16
15:06
Om jag väljer att se alla som har status: Ej i betalfil - kommer de upp som inte skickats till betalning, vilket är de som just har status Ej i betalfil och inget annat.
Men:
Om jag väljer att se alla som har status: Förfallen, obetald (= skickad till betalning) - visas både Ej i betalfil plus Förfallen, obetald
Varför? Jag skulle enbart vilja se de som är skickade till betalning! Varför visas bägge alternativen?
Varför kallar man inte detta alternativ för "Skickat till betalning" istället för Förfallen, obetald?
Mvh Lena
... Visa mer
2020-01-31
07:48
Ska man vara riktigt petnoga, måste man kika på hur räkenskapsåret ligger och till vilken månad bägge tillhör. Har du bokslut per december och den ena fakturan tillhör december, ska den kostnadsföras på december.
... Visa mer
2020-01-28
09:24
Ponera att ett företag (A), äger ett annat bolag till en tredjedel (B). Anställd (N) jobbar i bolag A, och bolag A hyr ut N till bolag B. N blir till sist anställd i bolag B istället. Så småningom köper A resterande två tredjedelar av B. Är det ett annat scenario då för N? Mvh Lena
... Visa mer
2019-12-05
12:39
1Gilla
Hejsan! Har tagit över texten i Word nu och ska titta på den. Vad jag tror jag kan läsa mig till är att Ikano köper en av era inventarier och hyr ut den tillbaka till er. Stämmer det? //L
... Visa mer
2019-12-05
11:04
1Gilla
Jag undrar om det här är ett köp, om det ska gå på leasing eller om det handlar om avbetalning på ett lån eller ifall det handlar om att hyra en maskin. Du skriver hyra, men även att det är ett köp. Det är olika. Vad står det i kontraktet? Mvh Lena
... Visa mer
2019-12-05
09:19
1Gilla
Skriv ett avtal med ditt bolag som stipulerar hur mycket det handlar om och hur det hela skall betalas tillbaka. Mvh Lena
... Visa mer
2019-12-05
09:18
1Gilla
Använd två konton, ett för dina momsfria och ett för din momspliktiga. Har du hört med SKV om hur du ska gå tillväga med brytpunkten mellan icke moms / med moms? Mvh Lena
... Visa mer
2019-12-05
09:13
Är det en hyra - vilket du skriver - är det moms på hyran. Är det ett köp och ett lån inblandat, får man först en faktura på hela beloppet med momsen specificerad. Sedan får man månatliga amorteringar på lånet, men de är utan moms. Vilket är det? Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-29
10:21
Du får börja med att kika i balansräkningen hur bilen ligger där, vilket konto. Sedan måste du veta hur mycket du skrivit av på bilen under perioden. Har du lån på bilen i dag eller är avbetalningarna klara? Ta fram detta först, så jobbar vi vidare sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-29
10:17
Hej igen! Du får söka på nätet. Det finns beskrivet, men jag har ingen länk i huvudet. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-29
10:15
1Gilla
Det som ändras, är att 2611 och 2641 ersätts av 2650 eller 1650. Om det är som jag tolkar det hela, att det enda som måste till är momsredovisningen, så blir det ingen skillnad för resultatet (om du inte gör någon annan ändring). När man gör bokslutet, så hamnar dessa konton under samma flagg (men undantag finns naturligtvis). Du kan låsa upp och göra momsen klar. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-28
08:13
Gör momsdeklarationen och bokför det hela så nära bokslutsdatumet det går. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-28
07:59
1Gilla
Tanken är att alla händelser som härör sig till ett visst år skall också tas upp i företagets bokföring under det året. Det gäller kostnader likväl som intäkter. Så har du intäkter och kostnader som härrör sig till december månad, men som betalas i januari eller senare, så skall de in på december månad. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-25
12:07
Har fått i uppgift att gå igenom bokföring från 2013 fram tills nu åt ett företag. Tyvärr saknas det verifierade data här och där genom åren. Det saknas inkommande fakturor men även den del utgående. Avier från internetbanken på inkommande och utgående betalningar saknas, även om det går att gissa mellan varven (däremot finns massa lösa blad med manuell kontering på som inte kan verifieras på något sätt). De revisorer som tittat på bokföringen har vägrat revidera som det såg ut i pärmarna (kontantmetoden) och har hänvisat till redovisningskonsulter. Men vad gör man när det inte går att få fram det som saknas på siffror från 2013 (och framåt)? Jag vill inte lägga ned ett hästjobb på något som en revisor kanske inte kan revidera ändå. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-20
13:43
Det är jättetrevligt om alla fakturor, även kreditnotor finns med på en betalningspåminnelse, för det är skönt att få med en lista över samtliga transaktionshändelser som skall regleras mellan bolagen. Däremot är jag lite osäker på hur en betalningspåminnelse ser ut i eEkonomi, för jag har inte emottagit någon. Är de som i Administration, är det en självklarhet att kreditnotorna ska med, men ser de ut som fakturan såg ut när man skickade den, så det blir en påminnelse per faktura, kanske det inte ser så bra ut. En påminnelse ska vara en påminnelse, inte en ny faktura (påminnelsefaktura). Ovana personer kanske registrerar påminnelsen en gång till som en faktura och så blir en transaktion dubbelbetalad. Utskick av en påminnelse ska vara en lista över obetalda fakturor, inget annat. Titta på hur Visma Administration har löst det hela. Så ska det se ut. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-12
13:03
Jag betalar originalfakturan med det belopp som den har, även om man hinner få en betalningspåminnelse eller ett inkasso med extra kostnader på. Det är ju originalfakturan som man registrerat som ska betalas och tas bort från reskontran. Gör man så, kommer det ju ett inkassokrav på resterande belopp senare, det man inte betalade in. Dessutom har de då räknat fram rätt ränta man ska betala, som baseras på ens betaldag. Om du betalar in det som står på ett inkassokravet, kommer du få ytterligare ett krav på ränta även om det fanns lite ränta med på inkassokravet. I och med att det alltid tar lite tid att få iväg betalningen, så kommer det ju ett nytt krav med enbart ränta på, när man som bäst tror att ärendet är avslutat. Det slipper du och du slipper allt krångel med diffande belopp hit och dit, om du enbart betalar ursprungsfakturan först och inväntar ett nytt inkassokrav på enbart inkassoavgiften och korrekt ränta.
... Visa mer
2019-11-12
12:55
Hejsan! Det här funkade innan det blev en SQL-baserad Visma. Jag hoppade med piltangent upp eller ner och det fungerade alldeles utmärkt före dess. Tyvärr inte ihop med SQL, men jag hoppas på att någon stjärna kan programmera SQL såpass bra att vi får funktionen tillbaka. Mv Lena
... Visa mer
2019-10-14
11:49
2 Gillar
Boka om 2429 till ett skuldkonto utan momskod på, eller ta bort momskoden på 2429 i kontoplanen. Då blir momsen ok sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-14
08:48
2 Gillar
Fiffigt förslag? Inte direkt... Gå till SKV:s hemsida. Gå till e-tjänsten för skattekontot och sedan en länk som heter: Fler transaktioner / beställning kontohistorik Du får upp en sida där du kan välja tre stycken flikar: Kommande / Bokförda / Kontoutdrag Välj Bokförda (för då får du ut transaktionerna samt kontoställningen) Välj datum månad för månad, så du ser vad SKV önskat få in och vad du betalat. Skriv ut kontoutdragen månad för månad eller hellre, spara ner utskrifterna i datorn i PDF-format, så du kan skriva ut när du vill utan att logga in på SKV. Stäm av mit dina siffror Men, ovanstående gäller det löpande då du skriver att du inte bokfört händelserna på skattekontot. Men vad du först skriver är att du inte bokfört årets skatt på resultatet. Att boka upp skatten på resultatet blir: D8910 / K2512 Så jag hoppas att något av dessa två svar är något av det du söker. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-14
06:50
Kontantmetoden: att man konterar när betalningen kommer in. Du har således skrivit en faktura som inte ligger konterad i bokföringen ännu. Sedan kommer betalningen. Jag gissar att du behöver skapa ett nytt verifikat, för jag tror inte du kan "matcha". Du har ju inget att matcha emot. Eller...??? Bokföring -> Verifikationer -> Ny verifikation sedan i debet på 1930 för banken, det belopp som kom in i kredit, 2611 för momsen och sedan intäktskontot 3xxx Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-14
06:10
1Gilla
Varför skulle ett av företagen försvinna? Jag har arbetat med Visma Admin i trettio år och det har aldrig hänt. Jag har gjort uppdateringar av programvaran så fort de kommit. Är du rädd att de ska försvinna, ta backup på samtliga bolag. Har ett eller fler företag försvunnit, vilket verkar osannolikt, kan du göra en restore hur enkelt som helst. Mv Lena
... Visa mer
2019-10-10
04:38
Du kan be redovisningsbyrån att maila de ändringar som behöver göras, så du lägger in dem själv, manuellt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-09
05:46
1Gilla
Om du har en summa på 2650, som du betalade i maj, bokar du upp det datum du betalade momsen: Kredit: 1930 - summan du betalade ut Debet: 2650 - och då ska momsskuldkontot bli tomt Resultatet i slutänden blir detsamma som du har beskrivit själv. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-09
05:39
De där matchningarna, det är de som ställer till det. Jag har för mig - men rätta mig om jag har fel - att programmet kan få för sig att matcha första bästa faktura den hittar med rätt summa på, så man måste verkligen se upp när man använder den där funktionen. Jag använder den aldrig. Det säkraste sättet att gå tillväga när man har fakturor som ska sättas som betalda, det är att gå in på Inköp -> Leverantörsfakturor -> klicka en gång på rätt faktura -> Välj Åtgärder längst till höger -> ta Betala. Håll koll på att du betalar på rätt datum... Då har du själv full koll på att det blir rätt! Men till din fråga. Junifakturan som skulle betalas 1 juli, men som inte blev betalad för att programmet matchade julifakturan istället: ta och "betala" junifakturan per 1 augusti. I det här fallet är kvittar det om du i systemet tagit fel faktura. Sista december är det ingen som märker något och autogirot har ju betalat rätt faktura till leverantören. Även som summorna diffar lite, så blir det ju rätt i systemet efter första augusti. På det här sättet krånglar man minst. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-04
06:30
Det finns ingen ruta där du kan justera kursen, när uppgifterna kommit in i Visma? Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-04
06:26
Om du betalar med fil, kryssar du för alla fakturor du ska betala, inklusive kreditnotan, sedan skickar du filen som vanligt. Banken grejar resten och ger leverantören spec över fakturanumren som ingår i betalningen. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-03
14:28
1Gilla
Visma Analys är ett trevligt program och man behöver inte byråpaketet. Jag har kört det ihop med Admin. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-02
06:31
Jag läser mig till i ditt första meddelande att du gjort en bankhändelse. Då kan du ångra den. Slutresultatet blir detsamma som om du skulle radera det. Plus blir minus och tvärt om. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-02
05:31
Bankhändelsen som ligger kvar, går det inte att radera den? Har du gjort dubbla korrigeringar, korrigera den ena av dem. Då blir det +/- noll. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-01
06:41
1Gilla
Nej, du ska inte behöva godkänna leverantörer. Jag tror att du varit för snabbt ute att testa funktionen. Det tar ett tag innan systemet är aktiverat. Är det så att du aktiverade det här för några dagar sedan och det fortfarande inte fungerar, måste du nog ringa supporten. För mig har det funkat med Autoinvoice efter ett dygn. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-30
06:12
Byggnadsinventarier 1222 Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-30
06:04
1Gilla
Om du vill fortsätta ta emot fakturor på mailen: Spara ner fakturorna i datorn När du valt att regga en ny leverantörsfaktura, kan du dra PDF-filen från filhanteraren i Windows till eEkonomi. Då kommer i alla fall datumen och summorna att slippas handjagas in av dig. Men du måste kolla att avläsningen skett korrekt. Om du vill använda autoinvoice: Inställningar -> Företagsinställningar och välj flik 2 (företagsuppgifter) Bocka i Ta emot e-faktura samt Aktivera scanningstjänsten Efter ett dygn eller så, kommer tjänsten att aktiveras. Du får en adress dit leverantörerna ska skicka fakturorna både pappersfakturaadress samt PDF-adress. De bägge alternativen går att kombinera ifall du vill ha bägge möjligheterna! Jag sitter visserligen med eEkonomi Smart, men jag hoppas att det här förfarandet är applicerbart i Bas också. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-24
07:39
2 Gillar
Vi får bena ut ett och annat... Du har betalat till Intrum en summa om 6.187,56. 5.625:- för en leverantörsfaktura 533:36 ränta till Intrum Sedan fick du återbetalt 5.625:-. Varifrån kom pengarna: från leverantören eller Intrum? Kom pengarna från leverantören, kan du skapa en kreditnota i leverantörsreskontran som neutraliserar fakturan och "betala" med pengarna som kom in. Här har i så fall leverantören erkänt sitt misstag, men inte skickat en kreditnota utan bara pengar. Leverantören har också fått räntepengarna från Intrum. Du bör vända dig till leverantören och begära att få räntepengarna åter. Kom pengarna från Intrum, vänd dig till Intrum och fråga om ärendet och vilken kommunikation Intrum haft med din leverantör i ärendet. Agera efter det svar du får. När du gör en kreditnota, så ska den bokas omvänt mot fakturan; debetsaldon blir kreditsaldon och tvärt om. Kreditnotan ska vara på samma belopp som den ursprungliga fakturan. Det överskjutande beloppet (räntan) bokar du / har bokat vid utbetalningstillfället: D1799 533:36 K1930 Du har betalat ut ränta från banken (ger ett kreditsaldo på bankkontot 1930). Motbokningen skulle jag lägga på OBS-kontot 1799 eller som en kort fordran på 1680. Jag brukar använda 1799 till galenskaper så de står ut och syns så man inte glömmer dem, men 1680 till andra fordringar. Det är en fordran du har, en fordran på en ränta du fått betala som låter fel i den beskrivning jag kan läsa mig till. Fordringar hamnar på tillgångssidan. I ovan text, har jag utgått från att du använder faktureringsmetoden och inget annat. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-23
10:34
Jag vet inte hur ni jobbar i eEkonomi idag, men jag tänker spontant att det nog bara är att börja fakturera i eEkonomi, så hamnar kundfordringarna under 1510 med full kontering på verifikaten. Sedan är det ju bara att "betala i systemet" när pengarna kommer in för att få fordran att minska. Klickar du på skrivaren och väljer obetalda kundfakturor, så ska fakturorna ligga där tills de är betalade. Man bör kontrollera att 1510 ligger med som ett konto för kundfordringarna och det gör man under företagsinställningarna. Är det något jag missförstått, ber jag om ursäkt. Jag arbetar själv inte med kontantmetoden, så jag har inte full kunskap i det förfarandet i eEkonomi. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-20
06:09
Jag skulle göra så att jag lade upp ett Excel-ark med köp, återköp etc. På så sätt har du järnkoll vilket hjälper till vid deklarationen. På den tiden då jag jobbade med sånt här så handlade det bara om korta placeringar. Det var där jag lade upp allt i Excel för enkelhetens skull. Vad jag kommer ihåg - om SKV inte ändrat på konceptet - så ska man fylla i en separat blankett för köp och försäljning i deklarationen. Därför förespråkar jag Excel och noggrann inmatning däri så snart man gjort en transaktion. Det blir enklare i deklarationen sedan. Jag skulle göra så att jag hade en flik i Excel för varje placering. Det är rätt kul pyssel att hålla på med, lite som räkenskapsmeditiation 🙂 Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-19
08:11
2 Gillar
Om du tar kvittot i handen och går in på företagets bankkonto och för över kvittosumman till dig direkt, bokför du: K1930 summa ink moms som du för över till dig D2641 momsen D4*** kostnaden Bokför du kvittot först för att betala ut summan senare gäller: K2893 summa ink moms som du betalat (2893 = skuld till dig) D2641 momsen D4*** kostnaden Vid utbetalning: K1930 summa ink moms D2893 summa ink moms Beträffande bonusfrågan, beror det på vad du köpt in och vad du ska ha det till, eller göra med det. Ska det säljas vidare, gäller ett konto på kontoklass 4 (det har jag antagit i mina exempel här ovan). Avser inköpen inventarier skall de in på ett tillgångskonto (12xx) och skrivas av på en tid som sträcker sig inventariets livslängd. I regel brukar man ha en avskrivningstid på 5 år, vilket gör att man kostnadsför en femtedel per år. Datorer brukar inte hålla i fem år, så har man tur med sin revisor, accepterar de en direktavskrivning, vilket betyder att man tar kostnaden för datorinköpet den månad man köpte in den. När det gäller avskrivningar, är du välkommen att återkomma ifall det är så att du känner dig lite osäker på hur man gör. Det är inte så besvärligt som det kanske låter. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-19
06:50
1Gilla
Tack! Vad du ska kika på är att momsen och kostnaden är rätt. Om momsen på fakturan uppgår till 100:- skall den sammanlagda momsen på dina två konteringar också uppgå till totalt 100:-. Resterande är en kostnad. Att det blivit två verifikat, spelar inte så stor roll, men notera gärna på bägge två vad som hänt och hur du tänkt. Man glömmer fort. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-19
05:49
Det beror på hur du gått tillväga från första början. Jobbar du med kontantmetoden eller med faktureringsmetoden? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-16
08:49
6 Gillar
Om du inte får lyfta momsen, kostnadsför du den på samma konto som du kostnadsför (resten) på. Samma sak här: ska du bara lyfta halva momsen, hamnar resten på samma kostnadskonto som kostnaden hamnar på. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-16
08:15
1Gilla
Vet du vad? Vad du skulle kunna göra i det här fallet är att vända bort den ursprungliga verifikationen på förskottet på samma datum som står på fakturan: 1930 D 1489 K 2641 K Lägg in fakturan i reskontran (K:2440 / D:moms och kostnadskonto) och "betala" det med 1930 i systemet på samma datum som fakturadatumet. Då blir 1930 +/- noll, 1480 är noll och en kostnad där kostnaden ska vara. Är leverantörsfakturan på ett högre belopp än ditt förskott, gör du samma sak, men gör en delbetalning med 1930 som motsvarar förskottsbeloppet, så att 1930 blir noll precis som ovan. Då har du en rest kvar att betala. Den resterade summan betalar du ut som vanligt D2440/K1930. Har du nu dribblat runt i dagsläget och gjort andra konteringar än de jag beskriver här ovan, försök vända bort dessa och efter det gör du som jag föreslår. Här gärna av dig och berätta hur det gick! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-13
11:25
Om man tittar på hur man skriver ut BR och RR i Visma Administration, kan man ju inne i dialogrutan välja om man vill ha dessa utskrivna enligt ÅRL, BFL eller K2... Undrar om det är så att eEkonomi skriver ut dem "K2-wise"... Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-13
10:55
1Gilla
Det där låter mysko. Det bästa vore nog om Visma kopplade upp sig mot dig för att följa vad som händer. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-13
09:20
Är det samma kunder som det hakar upp sig på, eller är det "random"? Kan det vara att programmet spottar ur sig fakturorna fortare än nätet kan hantera dataflödet? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-12
11:34
1Gilla
Jag skulle lägga utbetalningen mot 1799 (OBS-kontot) och vänta på att leverantören betalar tillbaka pengarna. När pengarna kommer tillbaka, bokar du sedan D1930 / K1799. Den här manövern gör du med manuell bokföring utan matchningar hit och dit. MVh Lena
... Visa mer
2019-09-12
09:18
1Gilla
Jag tycker nog man kan säga att det är en tjänst. Hyran kan man inte ta på fysiskt, så välj tjänst. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-12
08:35
Spontant känner jag (kanske beroende på okunskap) att "Matcha bankhändelse" är stelbent. Jag tycker inte att det lämnar något åt improvisation och undantagstillfällen. Jag har själv haft en situation som är liknande den du har, att jag skulle "betala" på annat sätt än via bankkontot. Jag fick göra så här: Betala fakturan med "pengar från handkassan", K1910 Sedan fick jag skapa ett manuellt verifikat (per samma datum), där jag i debet tog 1910 och i kredit det konto jag skulle betala ifrån. Hoppas du får lite inspiration av ovanstående, så du får till det. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-11
09:00
1Gilla
Sitter och försöker få lite struktur i resultaträkningen. Har gjort lite ombokningar så det ser snyggt ut, men då uppstår följande:
Konton på 42xx hamnar under råvaror och förnödenheter
Konton på 41xx hamnar under handelsvaror och hamnar efter 42xx i RR
Inte så jag tänkt det... ville att 41xx skulle hamna före 42xx av olika skäl.
Tittar i SRU för AB som jag hämtat från BAS.se (att rekommendera till alla!) och ser att kontona 40xx - 47xx både tillhör råvaror och handelsvaror.
Då är det så här:
Hur gör jag för att koda om, så att mina konton 41xx hamnar under råvaror de också, så de kommer före 42xx i RR. I Visma Admin kan man byta SRU-koder på kontona, men hur gör jag i eEkonomi för att lösa det här? Problemet fortplantar sig i boksluts- liksom i skatteprogrammet så jag skulle verkligen vilja få till det här.
Eller, är det så att jag måste göra om kontoplanen igen?
Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-11
08:28
3 Gillar
Det handlar om hur man uppfattar ordet "kvitta". Jag tycker att en kvittning är när en kredit och en debet tar ut varandra och man "betalar" dessa i sin reskontra. Du och jag tänker på olika sätt när vi hör det här ordet och det är inget konstigt med det. Vad jag menar med att "betala båda": Du har en faktura på 1.000:- Du har fått en kreditnota också, på 500:- Båda dessa kommer från samma leverantör. Om du betalar på fil, och lägger med båda dessa i betalfilen, blir "båda betalda", d v s banken gör en nettning (betalar nettobeloppet) och leverantören får uppgift om vad som hänt. Om leverantören hämtar hem en betalfil från sin bank, kommer både debetfakturan och kreditnotan att vara med och bockas bort hos dem som betalda och slutförda i deras reskontra när filen lästs in. Om du bara betalar ett delbelopp, i och med att du gjort en internkvittning på en del av fakturan hos dig, får inte leverantören denna information, utan får bara veta att du betalat en del av en viss debetfaktura. Om ekonomiavdelningen hos din leverantör hade rutin på att regelmässigt skriva ut kundreskontror och granska dessa, skulle de se att det finns ett debet- och ett kreditbelopp som tar ut varandra på ditt bolag. Då skulle de kunna kvitta bort det hela hos borta hos sig. Tyvärr tror jag att det är ovanligt idag att sådan kontroll sker regelmässigt. Det är ju inte direkt ett upphetsande jobb, att gå igenom en reskontra... Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-11
07:07
2 Gillar
Jag använder enbart kvittning när summorna är desamma på faktura och kreditnota. Inte annars. Är det olika belopp på debet och kredit, betalar jag bägge samtidigt och då bägge i sin helhet. Då kommer informationen med om vilka fakturor/kreditar det avser. I och med att du gjort en internkvittning på en del av beloppet, begriper inte programmet att du vill att kvittningsinformationen ska med. Programmet tycker att du gjort en delbetalning när du betalat som du gjort, inte en kvittning. Däremot kommer all info med om du betalar debet/kredit i sin helhet istället. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-11
06:53
Tanken var här att man inte lägger fakturan på 2440, utan gör en manuell kontering istället, ett vanligt verifikat utan inblandning av reskontran alltså. mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
13:29
1Gilla
Det var skönt att höra! Lycka till i fortsättningen!! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
10:28
1Gilla
Lycka till!
... Visa mer
2019-09-10
09:20
Om du går igenom kostnadskontot för dina importerade varor för juni, borde du kunna hitta posten. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:14
2 Gillar
Säg att du vill ha en lista på ej betalade fakturor som är fakturerade före 2018-09-30: Utskrifter -> Reskontra -> Kundfordringar -> Urval: <2018-09-30 Då får jag fram allt som är fakturerat före 2018-09-30 i och med att jag använde < framför datumet. > före, ger ett datum som är efter 2018-09-30, = före ger exakt datum. Funkar inte ändå? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:06
Eller, menar du att denna avgift ska vidarefaktureras i sin helhet till fastighetsboalget? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:05
Jag gissar att det är en anslutningsavgift på en avsevärd summa du talar om. På ett företag jag arbetat på, lade vi in anslutningsavgiften för el som en immateriell anläggningstillgång, på 1041, anläggningsavgift för kommunalt vatten på 1042, ackumulerade avskrivningar för bägge hamnade således på 1049. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:00
Hej, igen! Vilken lista / vilka listor använder du dig av när du inte får fram det du önskar? Har du kanske lagt in parametrar i urvalet som ligger och begränsar din utskrift? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
07:57
1Gilla
Det måste vara en faktura e dyl som inte kom med på förra momsrapporten men som har ett datum som tillhör den perioden. Kan du kolla? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
07:43
Jag testade i Övningsbolaget att gå in på "Kundfordringar" under Utskrifter och satte reskontradatum 180831. Då fick jag fram obetalade som fakturerats fram till 31/8. Men, du kanske vill ha en lista som ser annorlunda ut? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
06:38
1Gilla
Om du vill ha en lista med kundfordringar i datumföljd, finns listan som heter Kundfordringar. Men du kanske menar annat med "åldersanalys". Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-09
08:31
Hej! Hur du ska gå tillväga hänger på hur du gjort, hur du har betalat. Har du betalat på banken och inte i ekonomisystemet, eller har du betalat en summa på banken men reggat en annan i Visma? För att jag ska kunna veta hur du ska göra, måste jag veta hur du förfarit så här långt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-05
07:15
TIER med svenskt momsregistreringsnummer, blir som en vanlig svensk faktura med avdragsrätt på momsen. Men, du skriver att uthyrningen sker till en privatperson? Går fakturan till företaget och privatpersonen/ägaren ska stå för hyra av cykeln själv, kan du inte dra momsen i bolaget. Eller har jag missförstått något? Mvh Lena
... Visa mer