2023-10-20
09:53
3 Gillar
Superbra @Tinne Lestrin att du kunde förklara hanteringen i systemet 🙂 Jag har inget att tillägga. Trevlig helg! //Carina
... Visa mer
2023-10-20
09:51
Eftersom det är olagligt att betala ut lön inkl semesterersättning så gissar jag att det anställningsavtalet inte är giltigt.
... Visa mer
2023-10-20
08:39
1Gilla
När man använder snabbvalet så får man en slutsumma klumpad som visas på lönespecen. Mitt förslag är att du tar ut en semesterskuldlista på den anställde per sista anställningsdatum. Kontrollera bara först att samtliga uttagna dagar är reglerade innan. Du kan sedan kontrollräkna manuellt för att säkerställa. På vilket sätt är det fel ersättning på de sparade dagarna? Sparade dagar har samma värde som intjänade dagar om inte den anställde hade en annan tjänstgöringsgrad när de sparade dagarna tjänades in. Vid de tillfällen när jag har kontrollräknat slutlönen mot vad Visma lön har räknat fram så har det alltid stämt.
... Visa mer
2023-10-20
08:34
2 Gillar
Mitt förslag är att du kontaktar er arbetsgivarorganisation för att få hjälp med hanteringen av frånvaron.
... Visa mer
2023-10-19
16:06
Hej, Använder du Visma lön 600? Om ja, så fixar programmet det själv om du använder snabbvalet vid slutlönen. Tror att du kan hitta information i hjälpen för programmet. //Carina
... Visa mer
2023-10-19
11:26
Hej 🙂 När det gäller hantering och matchning i systemet så är jag tyvärr inte rätt person att svara. Kan man inte skapa ett verifikat i samband med att man matchar? Kolla om det finns några hjälp-filmer eller -texter. Har du inte fått något underlag från hotellet på de felaktiga transaktionerna så får det ju bli kontoutdraget som blir underlaget i bokföringen. En tanke... Eftersom transaktionerna har skett samma dag så kan man ju göra en fuling och bara ta bort de två sista raderna i listan över poster som ska matchas. Därmed så struntar man i själva bokföringen på dessa. Ok, det är inte helt korrekt eftersom alla transaktioner ska bokföras, men en möjlig lösning 😉
... Visa mer
2023-10-19
10:10
2 Gillar
Hej, Nu numrerar jag uppifrån och ner 1. Boka enligt kvitto, dvs resekostnader och moms. 2. Felaktig debitering, boka i debet 1680 (eller 1684) 3. Återbetalning av 2 - boka i kredit på samma konto du använt på 2:an När det gäller den felaktiga debiteringen så ska du inte bry dig om någon moms. //Carina
... Visa mer
2023-10-18
08:32
Hej, Om ni inte har tänkt att ta ut pengarna så är min spontana tanke att det omvandlas till ett aktieägartillskott. Villkorat eller ovillkorat? Det vågar jag inte svara på. Här är det nog bäst att kontakta en konsult för att få det rätt. //Carina
... Visa mer
2023-10-17
15:28
Chansar du så måste du vara medveten om att du kan få nedslag från Skatteverket vid en granskning.
... Visa mer
2023-10-17
15:27
Ja, det kan du göra, men du ska vara medveten om att vid en granskning från Skatteverket så har du hanterat momsen fel om du inte lägger upp det med omvänd skattskyldighet på momsen. Om du ska fortsätta att ha Officepaket så kan det vara bättre att meddela Microsoft så att det blir rätt framöver. Det här kan tyckas vara petigt eftersom Microsoft är momsregistrerade i Sverige och betalar in den debiterade momsen, men det gäller bara privatpersoner. Du kan även chansa och boka upp kostnad och moms enligt fakturan/kvittensen. Eftersom du har kontantmetoden så behöver du inte registrera fakturan utan du bokar kvittot i en banktransaktion i samband med att beloppet dras från kontot.
... Visa mer
2023-10-17
15:07
Hej, Du måste kontakta leverantören och meddela ditt VAT-nr och tala om att du handlar som företag. Det är omvänd beskattning som råder vid inköp från annat EU-land. Momsen som har lagts på fakturan/kvittensen är felaktig och därmed inte avdragsgill. Det gör att du måste boka hela beloppet som kostnad och beräkna omvänd moms på bruttobeloppet. Eftersom du handlar som företag så är det troligtvis ett annat officepaket du ska ha då det ser ut som du har köpt ett paket som är för privatpersoner. //Carina
... Visa mer
2023-10-10
12:39
1Gilla
Hej Adde, Såg Annikas förslag nedan, men du kan även använda 4600 Legoarbeten och underentreprenader om inköpet till fullo kan kopplas till din intäkt. Det blir då en kostnad som påverkar bruttovinsten. //Carina
... Visa mer
2023-10-09
14:36
En tanke som slår mig när jag läser ovan info är att ni hänvisar till räntelagen när det gäller uttag av dröjsmålsränta efter förfallodatum. Har man inte avtalat om annat betalningsvillkor i avtal eller offert så får man inte ta ut dröjsmålsränta förrän 30 dagar efter fakturadatum (dvs betalningsvillkor 30 dagar netto om inget annat avtalats i förväg).
... Visa mer
2023-10-09
11:15
Hej, Om säljaren har redovisat det som försäljning av skrot så måste du redovisa det som inköp av skrot. Det innebär omvänd skattskyldighet, dvs du ska redovisa in- och utgående moms på inköpet. Du bokför hela kostnaden i debet på 4415, sedan räknar du fram 25 % av inköpet och bokför i kredit på konto 2614 och samma belopp i debet på konto 2647.
... Visa mer
2023-10-09
09:43
Hej, Om det är reservdelar till en bil som du ska sälja så ska du använda ett konto som börjar på 4 (varuinköp). Konto 5613 använder du bara till de fordon som används i verksamheten. Om det är skrot som du har köpt så ska du troligtvis redovisa moms enligt de regler som gäller för skrot (omvänd skattskyldighet), men om det är inköp av en begagnad bil så är det vinstmarginalsbeskattning som gäller. Det innebär att du köper in bilen utan moms och sedan när du säljer den så betalar du in moms på vinsten. Detta finns troligtvis att läsa om här i forumet, annars hänvisar jag till information på Skatteverkets hemsida. //Carina
... Visa mer
2023-10-09
08:26
Hej, Depositionsbeloppet är en säkerhet som du fått betala. Du kan bokföra beloppet (1 500 kr)i debet på t ex 1684 (Kortfristiga fordringar hos leverantörer). När du sedan får tillbaka beloppet så krediterar du samma konto. Du bör få ett kvitto på det när du får tillbaka beloppet. //Carina
... Visa mer
2023-10-09
08:21
Hej, Har företaget som finns i ett annat EU-land debiterat dig moms så är det en felaktigt debiterad moms och därmed inte avdragsgill. Du måste därför bokföra bruttobeloppet och beräkna moms på det enligt momsreglerna för handel med annat EU-land. Det är viktigt att du informerar leverantören om att du är momsregistrerad och lämnar ditt VAT-nr till dem. Om de inte har den informationen så kommer de att debitera moms enligt de regler som gäller när privatpersoner handlar från ett företag i annat EU-land. //Carina
... Visa mer
2023-10-05
14:48
1Gilla
Inköpet ska inte deklareras på momsrapport i Sverige. Så alltså ingen momskod för det kostnadskonto du använder.
... Visa mer
2023-10-05
14:32
1Gilla
Hej @Hadil Salem Det beror på var tjänsterna nyttjas någonstans. Köps tjänsten in i Norge och nyttjas i Norge så bör leverantören fakturera med norsk moms och då ska ni inte ta upp det i det svenska momsdeklarationen eftersom momsen då redovisas i Norge i den norska momsdeklarationen. Köps tjänsten in i Norge och nyttjas i Sverige så är det fråga om en tjänst från land utanför EU och ska då faktureras från leverantören utan norsk moms. Då ska den tas upp i den svenska momsdeklarationen. Detsamma gäller varor. Lämnar produkten Norge så är det en import. Stannar produkten i Norge och nyttjas där så ska leverantören fakturera med norsk moms. //Carina
... Visa mer
2023-10-04
14:30
1Gilla
I så fall är det bättre att den konsult ni anlitat skickar fakturan direkt till företaget i fråga. Är man en förening som inte är momsregistrerad så finns det inget exklusive moms eftersom momsen är en kostnad i föreningen.
... Visa mer
2023-10-04
14:20
I samband med att pengarna lånades ut så bör ni ha bokat det som en fordran på ett konto som börjar på 16 eller 13. Är det två personer som har lånat pengar så bör de ha ett varsitt 16-/13-konto i redovisningen. Det underlättar för att se hur mycket var och en har kvar att betala. När det nu börjar amorteras så ska motsvarande konto krediteras. Betalar den som lånat även ränta så ska räntan bokas som en intäkt på ett konto som börjar på 83. Betalar de ränta ska du även lämna kontrolluppgift.
... Visa mer
2023-10-03
16:29
Hej, Det är inte moms på begagnade varor (finns säkerligen vissa undantag, men de är nog få). Differentierad beskattning bör vara samma som vinstmarginalsbeskattning. Det innebär att säljaren måste redovisa moms på sin marginal/vinst på den begagnade varan, men det är ingen moms som redovisas till köparen. //Carina
... Visa mer
2023-10-03
16:26
1Gilla
Hej, Vilket löneprogram använder du? Har du Visma lön 600 eller 300 så kan du välja att ta ut en semesterskuldlista med kompsaldo. Det redovisas då per anställd under semesterskulden. //Carina
... Visa mer
2023-10-03
16:25
Hej! 1. Här måste jag tyvärr säga emot din redovisningskonsult. Det som du räknar upp är privata kostnader. Hela köpet blir alltså ett privat uttag på konto 2013. 2. Eftersom du är momsregistrerad och får rabatt så kan jag inte se det på annat sätt än att momsbeloppet också ska minskas. 100 kr i rabatt får då fördelningen 20 kr minskad moms och 80 kr minskad varukostnad. //Carina
... Visa mer
2023-10-03
16:18
1Gilla
Hej, Att personen ifråga har ytterligare en arbetsgivare har ingen betydelse för vilket semestervillkor som ska användas. Har hen en anställning på en viss % och med fast månadslön så är det samma villkor som övriga anställda med månadslön har. //Carina
... Visa mer
2023-10-02
11:28
Jag delar aldrig upp den på ett eget konto. Den får ingå i de inköpskonto som själva fakturan bokförs på.
... Visa mer
2023-09-22
09:44
Hej, Ja, om du sätter ner tjänstgöringsgraden så måste du sätta ner månadslönen med motsvarande. Alternativet är att du gör tjänstledighetsavdrag med 60 % för hela kalendermånaden. Har du Visma lön 600 så gör du det via snabbvalet. Hur du gör med arbetsschemat är jag osäker på, men där har kanske supporten ett bra tips. //Carina
... Visa mer
2023-09-21
10:21
1Gilla
Hej, Om tjänstledigheten på 60 % varar under en längre tid så är det enklast att sätta ner tjänstgöringsgraden till 40 % under den perioden. Annars måste du göra tjänstledighetsavdrag med 60 % på samtliga dagar och inte bry dig om hur den anställde har jobbat. Det kan då strula till annat. Så mitt förslag är att sätta ner till 40 %. Skulle personen jobba mer än de avtalade 40 % så kan det hanteras som mertid eller lägga i tidbank timme för timme för att kunna använda om hen jobbar mindre någon månad. //Carina
... Visa mer
2023-09-20
13:35
1Gilla
Hej, Det är på nettolönen du ska göra avdraget. Fakturan som du fått bokar du i sin helhet på 1610 (dvs den ska inte påverka något kostnadskonto i företaget eller moms). Sen gör du nettolöneavdrag på samma sätt som ett förskott och nollar därmed ut 1610. //Carina
... Visa mer
2023-09-18
15:17
I ruta 4.3 c lägger du in kostnader som finns i bokföringen men som du skattemässigt inte får göra avdrag för. I ruta 4.5 c lägger du in intäkter som finns i bokföringen men som inte är skattepliktiga, t ex intäktsränta på skattekontot.
... Visa mer
2023-09-18
13:46
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Med skattedeklaration, menar du inkomstdeklaration?
... Visa mer
2023-09-18
08:47
Hej, Med skattedeklaration gissar jag att du menar skattedeklarationen för arbetsgivaravgifter. Intäktsränta från skattekonto ska inte redovisas i någon ruta på skattedeklarationen. //Carina
... Visa mer
2023-09-13
16:14
1Gilla
Vill bara flagga upp en liten varning här. Du skriver lätt lastbil, tänk på att det är karossens utformning som styr om du har rätt att göra momsavdrag eller inte. Det måste finnas en luftspalt mellan hytt och flak/skåp för att man ska få göra avdrag för momsen. Är det en så kallad van/skåpbil eller caddy så ska hela beloppet inkl moms bokas som inköp på konto 1240. //Carina
... Visa mer
2023-09-13
11:46
1Gilla
Hej, När man flyttar personer inom koncernen så brukar det gamla anställningsdatumet följa med, det innebär ju att årets intjänade dagar inte är annorlunda än de redan är. Det "gamla" bolaget ska ju ersätta det "nya" bolaget för redan intjänad semester och de anställdas bild i lönesystemet ska se likadan ut i det nya bolaget som i det de lämnar. Jag gissar att du ska lägga in de ingående värdena manuellt i det "nya" bolaget. Om du använder Visma lön 600 så ska det finnas instruktioner för hur du går tillväga när du lägger upp det nya företaget i lönesystemet. //Carina
... Visa mer
2023-09-04
09:04
1Gilla
Hej Reglerna för representation finns att läsa här Representation - moms och avdrag | Skatteverket På sidan finns även en "räknesnurra" där man fyller i belopp och får fram vad som är vad till bokföringen. Rent generellt så kan man säga att fika/mindre förtäring som inte överstiger 60 kr per person och heller inte är att se som en måltid är avdragsgillt. Fikar du på café så är det sällan man kommer under 60 kr om man inte bara tar en slät kopp kaffe. Om du köper kaffe till dig själv på väg till kontoret så är det inte en kostnad du kan göra avdrag för. //Carina
... Visa mer
2023-08-23
09:19
Hej, om du lägger den som en debetpost på ett intäktskonto så måste du använda kontot för utgående moms (2611), annars får du en diff i momsrapporten. du kan registrera den som en leverantörsfaktura ändå, men ta bort den automatiska momsraden och gör en egen kontering på momsen. Hoppas du är med på hur jag menar 😊 //Carina
... Visa mer
2023-08-22
10:32
Hej! Jag har kollat på bilden på den bilen som du nämner. Den är säkerligen registrerad som lätt lastbil, men eftersom det är en skåpbil som saknar luftspalt mellan förarhytt och skåp så har man inte rätt att lyfta momsen vid inköp. Bilen är alltså momssmittad, men det blir i stort sätt alla sådana bilar eftersom man bara får lyfta momsen i vissa undantagsfall (tror det gäller typ budfirmor, men är inte 100 % säker där). Kan bara konstatera att den revisionsfirma som gjort redovisningen tidigare har gjort ett ganska kraftigt fel om de har lyft momsen på bilen. Hur det felaktiga momsavdraget ska rättas vågar jag inte svara på. //Carina
... Visa mer
2023-08-22
10:23
Hej, Om det gäller en återbetalning av den hyra som ni har fakturerat till butiken så bör du minska intäkterna på det konto du använder när du skickar hyresfaktura till kunden. Kan vara bra att lägga upp ett underkonto och döpa det till hyresrabatt och där debitera beloppet. Är lokalen momsad, dvs har ni tagit ut moms på de 36 000 kr som debiterats var månad? Om ni fakturerat ren hyra utan moms så ska det inte vara någon moms på den fakturan som ni fått från kunden. Själv tycker jag det hade varit bättre om ni dragit av en hyresrabatt på nästkommande faktura. //Carina
... Visa mer
2023-08-22
10:17
1Gilla
Hej! Det ska framgå av inställningarna på lönearten för retroaktiv lön. //Carina
... Visa mer
2023-08-14
11:05
1Gilla
Hej Johan Om du skrollar långt ner på den här sidan https://bolagsverket.se/sjalvservice/blanketterochmallar/aktiebolag.1713.html så hittar du mallar för protokoll, styrelsens yttrande mm. Mallarna är i word. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2023-08-14
10:56
Hej, Man lägger ingångsvärden på de anställda. Tror att det finns en manual för hur man gör när man byter från ett annat program till Visma. Kontakta supporten om du inte hittar bland hjälpdokumenten. //Carina
... Visa mer
2023-08-04
08:00
1Gilla
Hej, Om kunden har returnerat varan så är det en kreditfaktura som ska göras, samma bör gälla vid en reklamation. //Carina
... Visa mer
2023-08-04
07:59
Hej, Du behöver ha ett protokoll för extra bolagsstämma där utdelningen fastställs. Du behöver nog även ha dokumentet "Förslag till beslut om vinstutdelning", samt en avstämd balansräkning som visar att det egna kapitalet är intakt när beslut om vinstutdelning fastställs. Samtliga mallar bör finnas på bolagsverket.se, du bör även kunna läsa mer där vad som krävs. //Carina
... Visa mer
2023-07-31
14:12
Det har ingen betydelse, men jag hade nog tagit uttagen som privata uttag mot konto 2013 och sedan redovisat i deklarationen. Resultatmässigt så blir det samma sak. Tror att Skatteverket anser att man ska ta det i deklarationen eftersom de har med den posten på NE-bilagan. //Carina
... Visa mer
2023-07-31
14:04
Hej, Om du tänker dig skattekontot som ett bankkonto så kanske det är lättare. När du gör inbetalningen så bokar du precis som du skrivit ovan. När månaden är slut så tar du ut ett kontoutdrag eller transaktionslista från skattekontot och använder som underlag för att boka av dina skulder som du har för t ex moms på konto 2650. Detsamma gäller om du får en utbetalning från Skattekontot, men då tvärtom, dvs du bokar 1930/2012 vid utbetalningen och själva händelsen utifrån kontoutdraget. Tror även att det går att göra en direktkoppling till Skattekontot på samma sätt som man kan göra med bankkontot, men eftersom det inte är något som jag använder själv är jag osäker om den funktionen finns i Visma eEkonomi. //Carina
... Visa mer
2023-07-31
07:46
Tänk bara på att om du tar ut körersättning och bokför det som kostnad så ska du inte redovisa körning med privat bil i näringsverksamhet när du deklarerar för då blir det dubbelt.
... Visa mer
2023-07-21
12:04
2 Gillar
Hej, Avser fakturan enbart moms så bokar du den mot kontot för ingående moms (2641), under förutsättning att du bedriver momspliktig verksamhet och har avdragsrätt för moms. //Carina
... Visa mer
2023-07-14
10:49
Det är väl ingen moms på en försäkringspremie?!
... Visa mer
2023-07-07
23:27
1Gilla
Körersättning som du debiterar till kund ska du lägga moms på. Det är en del av tjänsten som du utför.
... Visa mer
2023-07-07
08:03
Ok, i så fall så ska du göra som jag skrev när det gäller fakturan till kund. Antar att du tar ut lön från ditt AB, då tar du med körersättningen till dig vid lönekörningen.
... Visa mer
2023-07-06
15:24
Hej, Har du en enskild firma? Allt som du fakturerar kunden ingår i tjänsten som kunden köpt och ska därför debiteras + moms. Körersättningen kan du lägga på ett eget konto om du önskar annars så lägger du den på samma intäktskonto som tjänsten du har sålt. När du sedan gör din deklaration så lägger du till din egen körning på NE-blanketten i den rutan som avser "Kostnader som ska belasta resultatet, men som inte har bokförts". (Kanske inte helt rätt benämning på posten, men betydelsen är detsamma. //Carina
... Visa mer
2023-07-02
11:02
Avser återbetalningen försäkringspremien för bilen så ska du kreditera samma konto som du bokade premien på fg år.
... Visa mer
2023-07-02
10:58
1Gilla
Hej, Att fördela frakten som du har gjort i ditt exempel är helt ok att göra. Den enda nackdelen är att det blir lite merjobb genom att behöva räkna och fördela, men blir ju så klart mest rättvisande. Jag brukar "slänga" på frakten på den del av inköpen som kostar mest eller är störst/tyngst. //Carina
... Visa mer
2023-06-29
08:34
1Gilla
Ett tillägg till ovan. Om medlemskapet är personligt för dig så kan det anses vara lön även om ditt syfte med medlemskapet är för att främja framtida affärer.
... Visa mer
2023-06-29
08:33
1Gilla
Hej, Medlemsavgifter är ej avdragsgilla, konto 6982. //Carina
... Visa mer
2023-06-28
08:07
Hej, Om du markerar fakturor och skickar till banken som en betalfil så ska du inte behöva ändra beloppet utan du markerar även kreditfakturan. Viktigt att justera betaldatum för fakturan så att det är samma eller längre fram som den fakturan man ska kvitta mot, annars fungerar inte bevakningen hos bankgirot. Nu har jag aldrig använt det här med att skicka betalfil från Visma då jag själv endast har en faktura i månaden, men jag tänker att det ska fungera i Visma som i andra system. //Carina
... Visa mer
2023-06-27
16:31
Hej, Om fakturorna kommer direkt till internetbanken från leverantören så behöver du manuellt korrigera beloppet som ska betalas. Utöver det så bör du kontakta leverantören och informera om vilken faktura som du kvittar kreditfakturan emot. Detta för att de ska göra likadant i sitt system så att du inte får påminnelse på restbeloppet på den fakturan du ändrar beloppet på. Lycka till 🙂 //Carina
... Visa mer
2023-06-27
13:42
1Gilla
Hej, Det är är tyvärr inget som är lätt att svara på. Kan vara så att ni anses ha ett fast driftställe i Spanien om den anställde är bosatt där och utför sitt arbete därifrån. Så för säkerhets skull så bör du kontakta någon skatteexpert som är specialiserad på internationell skatt och anställning/arbetsrätt. Du kan börja med att ta kontakt med Skatteverket, men här kommer en länk som kan vara av intresse: Anställa utländsk arbetskraft för arbete i utlandet | Skatteverket Ovan information säger ingenting om vad som gäller enligt spansk lag, därav mitt råd att kontakta någon som vet. En skattejurist kostar pengar, men det kan bli väldigt kostsamt om man inte gör rätt från början. Din anställda ska ju också ha det sociala skyddsnät som finns i landet hen bor eftersom det sociala skyddsnätet i Sverige inte längre är tillämpligt.
... Visa mer
2023-06-26
13:11
1Gilla
Hej, Mitt förslag är 46XX Enligt baskontoplanen så är 4600 huvudkonto för Legoarbeten och underentreprenader. Du kan själv göra underkonton, t ex 4610 Hyrmaskiner för vidarefakturering till kund. Du lägger transportkostnaden på samma kontonummer.
... Visa mer
2023-06-07
09:52
1Gilla
Ja, momsen är avdragsgill så länge det har med verksamheten att göra och du driver en momspliktig verksamhet. Varför använder du 2670 (eller snubblade du på tangenterna 😉)? Det vanliga är att man bokar ingående moms på 2640 eller 2641. //Carina
... Visa mer
2023-06-05
09:44
1Gilla
Hej, Jag brukar bokföra kostnaden som en bankkostnad på konto 6570. Du kan periodisera kostnaden över perioden. //Carina
... Visa mer
2023-05-25
11:54
Det har ingen betydelse om det varit en förmånsbil eller inte. Samma regler och samma bokföring ändå.
... Visa mer
2023-05-25
08:20
Du skriver att du lagt inköp på 1240 och har ett restvärde i bokföringen på 33 250 kr. När du säljer en bil som ligger som anläggningstillgång så måste du ta bort den från tillgångarna (balansräkningen), därför krediterar du på 1240 med det belopp som du köpt in bilen för och debiterar 1249 med det belopp som motsvarar de avskrivningar som gjorts.
... Visa mer
2023-05-24
16:03
Ok, då är det ingen moms vid försäljningen heller och därmed ingen moms som ska redovisas på kvitto/faktura. Då ska jag försöka förklara konteringen. Kredit 1240 (eller det konto du lagt bilen på i balansräkningen) -35 000 kr Debet 1249 (eller det konto du gjort avskrivning på i BR) 1 750 kr Debet 1930 det belopp som du erhåller för bilen vid försäljning, t ex 100 000 kr Kredit 3973 resterande belopp för att få balans på verifikatet, dvs vinsten på försäljningen, -66 750 kr med ovan siffror. Du ska inte ha någon momskod på 3973 Lycka till! //Carina
... Visa mer
2023-05-24
11:30
1Gilla
Hej, Om ni tänker sälja bilen till en anställd så är det MYCKET viktigt att sälja till marknadsvärde, helst med två olika (oberoende) värderingar. Säljs bilen till ett lägre värde än marknadsvärde så är mellanskillnaden att betrakta som lön, beloppet ska då skattas och arbetsgivaravgifter ska betalas in. //Carina
... Visa mer
2023-05-22
10:06
1Gilla
Hej @Tinna Gunnarsson Tack för återkoppling. Jag löste det med hjälp av Visma bokslut 🙂 Är mycket bra att man har möjlighet att jobba i Visma bokslut och Visma skatt lokalt på datorn när man använder Visma smarta byrån. Är ju inte optimalt att köra med gammal kontoplan, men du vet, bara onödigt att försöka lära gamla hundar att sitta. Bättre att de kör på som de gör när det inte är någon avancerad redovisning. Ha en underbar dag, jag hoppas solen fortsätter att lysa så man får en härlig lunchpromenad. //Carina
... Visa mer
2023-05-22
07:59
1Gilla
Hej, Vinsten i dotterbolagen är inget som ska bokföras i moderbolaget. Endast utdelning eller koncernbidrag bokförs, så har du gjort något sådant från dotter till moder så ska det bokas. Har du gjort en nedskrivning av dotterbolagsaktier i moderbolaget tidigare så ska du eventuellt återföra den nedskrivningen. I moderbolagets årsredovisning ska det finnas en not där man redovisar dotterbolagen, ägarandel, eget kapital och resultat. //Carina
... Visa mer
2023-05-21
18:24
Hej,
Har en kund som använder Visma admin 200 och bokför enligt den gamla kontoplanen Bas96. Jag ser ingen anledning att lära om någon som sköter sin egen redovisning i ett mindre jord- o skogsbruk (enskild firma).
Innan jag startar upp kunden i Visma eEkonomi så undrar jag om det går att köra Bas96 i programmet eller om det endast är EUBas som gäller. Funkar ju att köra i Bokslut lokalt på datorn, men är en liten verksamhet som inte kräver så maffigt bokslutsarbete. Det är fokus på deklarationen, men jag behöver ju göra de sista bokningarna innan deklarationen.
Tackar på förhand!
//Carina
Innehållet är verifierat 24-05-27
... Visa mer
2023-04-28
09:35
1Gilla
När man har anställda som är föräldralediga så är det viktigt att ha koll på när de dagar som är semesterlönegrundande är passerade. Systemet håller inte själv koll på det. När du registrerar frånvaron i kalendariet så ska du bocka ur bocken "Frånvaron är semesterlönegrundande". Om den bocken är ibockad så blir all frånvaro semesterlönegrundande i systemet.
... Visa mer
2023-04-24
14:32
1Gilla
Har du ingen fysisk kassa så är det bara en onödig hantering att flytta från 2018 till 1910, bättre att ta det direkt mot 2018.
... Visa mer
2023-04-24
14:21
Om du inte har någon kassa i företaget utan har använt 1910 när du själv har lagt ut pengar vid inköp till företaget så är det 2018 du ska använda istället.
... Visa mer
2023-04-24
13:39
Hur kan du ha ett minus på 1910? Kontot speglar kontanta medel i fysisk form och kan därför aldrig bli minus i redovisningen. Har du ett minussaldo på banken i samband med bokslut så får man föra om det till ett skuldkonto, 2330 Checkräkningskredit
... Visa mer
2023-04-11
07:09
1Gilla
Hej, Omvänd moms gäller för hela fakturan. Du ska begära en kreditering av den fakturan du fått och be om en ny faktura med omvänd skattskyldighet. //Carina
... Visa mer
2023-03-27
14:39
2 Gillar
Hej, I kontogrupp 4 ligger sådana inköpskostnader som är direkt hänförliga till verksamhetens intäkter, därav så är branschkontoplanerna anpassade så att de kostnader som företag med andra verksamheter som som övriga kostnader istället ligger som inköpskostnad i grupp 4. Det är likadant om du tittar på en branschkontoplan för t ex åkerier, där ligger fordonskostnaderna i grupp 4 och för fastighetsbranschen så ligger fastighetskostnaderna i grupp 4. Detta gäller ju då de kostnader som är hänförliga till intäkterna. I ditt fall har du kanske även städ- och tvättkostnader i kontogrupp 5 ifall du t ex har städning av kontor eller tvätt av arbetskläder. När det gäller minigolf så har jag inget svar då jag i så fall behöver kolla upp det, men har inte riktigt tid med det just nu.
... Visa mer
2023-03-17
09:58
1Gilla
Hej, Det är förbjudet att låna pengar från sitt AB. Behöver du ta ut pengar utan att det finns tillgängligt belopp som tillgodo för dig så måste du ta ut det som lön. //Carina
... Visa mer
2023-03-02
09:34
1Gilla
Hej, Nej TRR ingår inte i underlaget för löneskatt. Jag brukar boka om den delen som är löneskattgrundande till ett 741X-konto. //Carina
... Visa mer
2023-02-27
14:08
Hej, Jag plockar bara bruttolöner (samma som i Fora-rapporten) för respektive kategori (kollektivanställda och tjänstemän) samt redovisar antalet personer omräknat till heltid. Fast har du flera tjänsteställen så blir det lite mer uppgifter att plocka fram för att fördela på respektive tjänsteställe. //Carina
... Visa mer
2023-02-23
10:15
1Gilla
Hej, IT-utrustning till ett värde >100 tkr omfattas väl av omvänd skattskyldighet och ska då hanteras som inköp inom Sverige med omvänd skattskyldighet om säljaren är momsregistrerad i Sverige. Vid omvänd skattskyldighet ska det stå på fakturan, dvs säljaren ska tydliggöra av vilken anledning det inte är debiterat moms. //Carina
... Visa mer
2023-02-20
10:28
1Gilla
Hej, Då blir det ju en kostnad hos er. Skulle nog lagt det mot 6090 Övriga försäljningskostnader. //Carina
... Visa mer
2023-02-20
07:48
1Gilla
Hej, Du får ta ut körersättning för det du kör i tjänsten med privat bil. Fr o m 2023-01-01 är det 2,50 kr per km som kan betalas ut som skattefri ersättning för privat bil i tjänsten. //Carina
... Visa mer
2023-02-16
13:53
1Gilla
Vad är det för typ av stöd? Erhållna räntebidrag har ett eget konto enligt BAS 2022, det är konto 8440.
... Visa mer
2023-02-16
09:52
1Gilla
Jag hade kört allt på samma konto, dvs 5410.
... Visa mer
2023-02-16
08:56
1Gilla
Nej, skuldkontona i balansräkningen ska spegla hur det ser ut på semesterskuldlistan. Kostnadskontona visar endast förändringen under året.
... Visa mer
2023-02-16
08:53
1Gilla
Hej Pontus, Jag hade nog valt konto 5410, men det beror på kostnaden. Vid inköpet så måste du se träningsredskapen som en helhet, dvs totalen kan bli så pass stor att du behöver lägga upp det som inventarie. //Carina
... Visa mer
2023-02-15
16:39
1Gilla
Hej, Är det ett AB du har? Om svaret är ja så bokar du upp räntan i debet mot 8423 (tror jag att det är). Det ska vara ej avdragsgill kostnadsränta. Du krediterar 1630. Saldo på konto 1630 ska i bokslutet vara det saldo som du har på skattekontot på bokslutsdagen. När sen räntan betalas in så debiterar du 1630 och krediterar 1930.
... Visa mer
2023-02-13
08:55
2 Gillar
Då man inte får kvitta intäkter mot kostnader så känns det mest rätt att lägga den på 3991 som du föreslagit ovan. Se bara till så det inte är någon momskod på kontot då det inte är en omsättning.
... Visa mer
2023-02-10
10:00
1Gilla
Hej, Du behöver inte boka upp någon semesterlöneskuld på dig själv som företagare. Så som du skriver så väljer du ju själv hur du vill ta ut lön. Är ju först när du få anställda som du behöver boka upp semesterlöneskuld och då räcker det att göra det för de anställda. Jag hoppas över att svara på dina övriga frågor eftersom det inte är relevant då du själv kan välja hur du vill ta ut lön.
... Visa mer
2023-02-09
08:32
1Gilla
Jo, det bör det ju bli. Nu har jag inte koll på hur specen ser ut, men här kommer ett par alternativ. 1. Kan det vara avstämning av fg års skatt? 2. Kan det vara fyllnadsinbetalning som ska redovisas där? Finns det möjlighet att få ett hjälpavsnitt om du trycker på F1 när du står i fältet?
... Visa mer
2023-02-08
15:45
Det bör vara den preliminärskatt som har betalats under räkenskapsåret.
... Visa mer
2023-02-08
13:00
2 Gillar
I redovisningen så rättar du felet när det upptäcks, i det här fallet i samband med bokslut dvs en bokslutstransaktion. Skattedeklarationerna måste du rätta varje månad.
... Visa mer
2023-02-06
07:45
1Gilla
Du har ju gjort en bokning som balanserar. Mitt förslag är att du kontaktar supporten. //Carina
... Visa mer
2023-02-03
08:41
1Gilla
Kan det vara så att du inte får med konto 1385 när du skriver ut BR från Visma? Kontrollera inställningarna på kontot. Du ska endast boka på flera konton om kapitalförsäkringen är knuten till en pensionsavsättning. //Carina
... Visa mer
2023-01-30
13:11
1Gilla
Värdet på andelarna i bokföringen ska vara det lägsta av anskaffningsvärde och marknadsvärde. Dvs man gör ingen uppskrivning i redovisningen, men det kan vara av intresse för noten i årsredovisningen.
... Visa mer
2023-01-26
08:25
1Gilla
Hej, Bör vara ett konto som börjar på 13. När det gäller IB så är det anskaffningsvärdet som ska anges i bokföringen, dvs inte värde enligt årsbesked från banken. //Carina
... Visa mer
2023-01-24
08:31
2 Gillar
Det var ett tokigt svar ni fått från revisionsbyrån tycker jag. Även plåtarbetena som är till er själva kan vara en byggtjänst om plåtverkstaden kommer till er och monterar på t ex er kontorsbyggnad, men jag tycker att det verkar som ni gör allt monteringsarbete själva och då är det ju endast en produkt ni köper. Jag tycker det är likställt med om ni skulle köpa t ex lister eller golv för att montera hos kund, det är ju också produkter.
... Visa mer
2023-01-24
08:11
1Gilla
Hej, Jag tolkar det så här: Om plåtverkstaden tillverkar en produkt, men inte monterar den ute hos kund så är det inte en byggtjänst. Ni köper då en produkt (som visserligen är bearbetad), men det är ni som utför själva byggtjänsten. Om plåtverkstaden tillverkar en produkt och även åker ut och monterar den så är det en byggtjänst. //Carina
... Visa mer