2024-03-28
08:03
Hm. Antar att du avbokat t.ex. en resa eller boende eller liknande... Det funkar fint med 6991 isf... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
08:01
Du skall bokföra försäljningen brutto och bokföra Elavons avgift som en kostnad. Då får du rätt omsättning och rätt belopp som går in... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
07:52
Hej @rragnar
Grymt att du fick ihop det och tack för att du uppdaterade din tråd med lösningen.
Glad påsk
/Tinna
... Visa mer
2024-03-22
10:28
Hej @AccountantfromHell_singland
I Visma Skatt & Bokslut Pro finns inget direkt stöd för att hantera flera verksamheter i enskild firma förutom att NEA-deklarationsblanketten finns med som manuell blankett. Likaså finns det ingen särskild funktion för att hantera maka/make och enskild firma.
Programmet bygger idag på att bokföringen importeras och sedan genereras NE och så vidare baserat på den importerade informationen. På grund av detta begränsas möjligheten att skapa NE-deklarationer som inte innehåller BR/RR. Vi har inga planer på att införa stöd för detta i dagsläget.
Trevlig helg!
/Tinna
... Visa mer
2024-03-22
08:23
1Gilla
Om du fått sjukersättning från Försäkringskassan som avser inkomst av näringsverksamhet så fyller du i det beloppet på NE-blanketten, sidan två i ruta R44 och det är bruttobeloppet, d.v.s före skatt.
... Visa mer
2024-03-21
17:35
Länken avser väl så vitt jag förstår aktiebolag och då bokför man skattekontot separat på konto 1630. I en enskild firma så är skattekontot ditt "privata" och hamnar därför i eget kapital. Då du bör då bokför en sådan här månad enligt typ så här: debet 2710 kredit 2012 debet 2731 kredit 2012 debet 2012 kredit 3XXX (vilket konto nu bidraget avser) Och får du åter moms så bokför för du det så här: debet 2012 kredit 1650 momsen in på skattekontot debet 1930 kredit 2012 ut från skattekontot...
... Visa mer
2024-03-18
09:55
Hej Du bör använda särskilda konton för både inköp och försäljning. Då jag tolkar det som du gör inköp av större partier där man inte vet vad det individuella värdet på varje vara är så är det helt säkert förenklad VMB du skall använda. Då finns det konton i eEkonomi för inköp och försäljning som du skall använda. Ett inköp av VMB varor bokförs då på konto 4020 helt utan moms En försäljning bokförs på konto 3020 även det helt utan moms. sedan gör du en omföring av det eventuella överskottet när momsperioden är slut. /Joachim
... Visa mer
2024-03-11
07:22
Fann denna tråd när jag sökte på samma fråga:) Gäller det samma förutsättningar för ett aktiebolag? Med vänlig hälsning, M
... Visa mer
2024-03-04
07:35
1Gilla
Bra fråga och svår att hitta svar på. Bifogar en länk som gäller ideella föreningar vilket ni då, kanske, inte är men ändå en förening. Så det är ju ett alternativ. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324965.html Där skriver man iaf att gåvor som föreningar får skall tas upp till nettoförsäljningsvärdet/marknadsvärdet vid tidpunkten för gåvan. Verkar som om det gäller oavsett vad det är för slags gåva även om värdepapper inte nämns. Ni kanske bör försöka fastställa vad ni är för slags förening och sedan ta det därifrån. Viktigt med tanke på skattefrihet eller ej.... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-03
12:57
1Gilla
Hm. Undrar då lite var felet ligger från början och mellan vilka konton man bokfört fel. Har det bokförts mot ett 89XX-konto så blir ju även bolagets slutliga resultat fel och då även eget kapital... Finns nog ingen qvick-fix på det här utan man bör kolla vad som gått fel, även historiskt...
... Visa mer
2024-03-02
16:55
1Gilla
Var tvungen att kolla i ett gammalt bokslut, 2019 så var skatten 22% så då blir det 106%... Antar att den här infon kommer från Skatteverket. Kan helt förstå varför du ville bokföra det hela när infon ser ut så här. Otroligt missvisande....
... Visa mer
2024-02-29
12:48
Vi gör ingen ombokning av den till något annat konto utan vi låter det ligga kvar på 1630. Det är ju en skatteskuld och summan av underskottet på Skattekontot och skulden som är hos Kronofogden är egentligen samma sak. Så någon ombokning behövs inte. Man får helt enkelt lägga ihop dom två saldona när man stämmer av konto 1630 som då innehåller summan av dessa. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-28
12:56
Du har även VMB-reglerna att tänka på. Om du köpte dessa bilar av privatpersoner så får du inte lyfta någon moms och normalt sett så skall du sedan bara momsa vinsten. Men VMB-reglerna har även en begränsning om man "ändrar funktion" på varan man köpt och där kan Skatteverket vingla lite enligt min erfarenhet. En bil är dock, enligt mig, alltid en bil. Du får då lyfta full moms på de reservdelar du köper men reparationerna påverka inte vinsten som blir skillnaden mellan försäljning och inköp. Finns att läsa lite om det här hos skatteverket. Se även till att bilarna är avställda när du reparerar dom. Idag kan man få bilförmån för flera bilar då det är dispositionsrätten som beskattas, inte själva användandet.... och till sist, du får ta ut full moms på försäljningen om du vill vilket är lite enklare än att hantera VMB-moms..... Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-26
19:15
Exakt! 😍👍 Förstår att du inte hänger med där! * 2991 var ett skrivfel (åtgärdat nu!), det skulle förstås vara 6991 som i exemplet ovan.🙈 Då tror jag att jag förstått det hela. Tack snälla för hjälpen! Elisabet
... Visa mer
2024-02-26
16:43
En nyfiken och helt annan fråga är vilken typ av utbildning som detta avser och vilken företagsform du har. Grundutbildningar är t.ex. aldrig ok. Vidareutbildningar i vissa fall och i vissa bolagsformer. Snåriga regler....
... Visa mer
2024-02-12
14:24
1Gilla
ok tack för extremt snabba svar 😃
... Visa mer
2024-02-12
14:04
1Gilla
Det finns en väldigt bra bok som hanterar ombildning till AB från EF som nästan är nödvändig för att göra rätt... Den finns hos Björn Lunden Information (om man nu får nämna dom här) och kostar som E-bok inte mycket... väl värt.. minst sagt...
... Visa mer
2024-02-12
14:00
1Gilla
Risken med att inte ha ett separat företagskonto är att om du åker på en skatterevision, vilket kan hända vem som helst då det ofta är slumpmässigt urval, och det finns många insättningar på ditt privata konto, så finns det en risk att Skatteverket anser att det är näringsverksamhet. Då är det upp till dig att bevisa att insättningarna inte har något med firman att göra, vilket kan vara svårt. Det finns också en risk att du missar en inkomst som skall vara med... vilket Skatteverket inte tycker om. Om du missar en utgift så är det dock inget dom bryr sig i. Men just inbetalningar kan ställa till det. Finns ju fall där man startat insamlingar som privatperson där Skatteverket då anser att det skall beskattas.... försäljning av arvegods kan bli näring m.m..... Men du behöver ju inte ha ett, ibland kostsamt, företagskonto. Bara ett särskilt som du använder till firman.... och för över ifrån när och om du tar ut en "lön"..... Lycka till!
... Visa mer
2024-02-11
10:38
1Gilla
Tack för utförligt svar. Jag insåg efter att jag hade postat inlägget att det skulle bli fel i momsrapporten om man gjorde som jag skrev, men hade inte möjlighet att ändra svaret då och det gick inte att ta bort det jag hade skrivit.. Jag har inte använt konto 4549 tidigare, men har använt ett eget konto som jag döpt till justering omvänd moms. Och då hade jag gjort såhär: 2440/1930 K 1200 kr 4056 D 1200 kr 4598 K 1200 kr (kontot för justering av omvänd moms) 5410 D 1470 kr 2614 K 300 kr 2645 D 30 kr
... Visa mer
2024-02-11
08:25
Du har helt rätt... var nog lite för trött igår. Egenupparbetade immateriella tillgångar får endast aktiveras i K3. Materiella tillgångar som är egentillverkade får man aktivera i K2. Går att läsa en hel del är under rätt rubrik: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324714.html#h-Anskaffningsvarde-for-tillverkade-tillgangar
... Visa mer
2024-02-10
16:03
2 Gillar
Att traktamente och milersättning i faktura överstiger det skattefria saknar betydelse. Det blir då vinst för firman, d.v.s mellanskillnaden mellan det fakturerade och det som ni sedan drar av i deklarationen, alternativt betalar ut löpande som skattefri. Tänk också på att det alltid skall vara moms på dom ersättningarna i fakturan. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-07
23:24
För att undvika missförstånd och eventuella konsekvenser är det viktigt att förstå de olika reglerna som rör momssystemet och särskilt omvänd skattskyldighet. För övrigt har jag länge letat efter information om https://casinonsvenska.se/casinon-med-svensk-licens kasinon som har svensk licens. Det visar sig att det inte är så lätt att göra. Skatteverkets rättsliga vägledning kan vara en värdefull informationskälla för att klargöra dessa frågor, så det är bra att hålla denna information uppdaterad.
... Visa mer
2024-02-07
11:54
2 Gillar
Hejsan och tack för snabb respons. Jag har ju använt Visma sedan tidigt 90-tal och tidigare så var jag något som hette partner, vilket då innebar att jag hade demoversioner av dom, då lokalt installerade, program som jag ansåg att mina gamla och nya kunder kunde ha behov av. Vilket då underlättade när jag skulle se till att dom köpte programmen. Tror även att det var en tid då jag fick någon form av ersättning, men det har i mitt fall aldrig varit intressant då vinsten för mig låg i (ligger i nuförtiden) att jag kan hjälpa kunden med inköp av ett program där jag sedan kan supporta honom och enkelt koppla ihop med oss. Men så är det inte nuförtiden och det blir dessutom sämre. T.ex. så har ju möjligheten med samarbete mellan eEkonomi Fakturering och Administration tagits bort, med väldigt kort varsel dessutom. Ställde iofs bara till det när kunden har/hade faktureringsmetoden men det var ändå bra då det i eEkonomi fakturering inte finns påminnelser t.ex. Men det är ju som det är. Inser så klart att vi går mot en tid då Administration skall försvinna, även om eEkonomi har långt kvar till den kvaliteten och dom möjligheter som det ger mig som erfaren i branschen när jag använder Administration. Kollar så klart på andra program men alla molnprogram lider ju av automatik och en anpassning till att använder varken kan eller begriper bokföring, skatteregler och annat. Har inga problem med molnet i sig och ett program med samma funktioner som Administration men i molnet skulle ju vara fantastiskt... men sannolikt så anser marknaden, i mångt och mycket styrt av drakarna i branschen, att bokföring skall utföras av kunden själv, automatik eller AI medans vi skall ge råd med det underlaget. Där har jag en tanke på att utveckla en rådgivarapp som jobbar helt med slump, vilket då inte blir så långt ifrån om man jämför med att ge råd där kunden gjort bokföringen själv, stödd av automatik.... Men det är ju jag som tycker så och faktiskt många med mig....
... Visa mer
2024-02-06
07:46
1Gilla
Det var lite nervöst, minst sagt, ett tag men efter lite fundering så insåg jag att det sannolikt var det felmeddelande som jag fick när jag uppdaterade via Byråstöd (om jag inte minns fels så stod det att byråstöd skulle stängas ner då vissa filer behöver uppdateras, en nedstängning som inte gick automatiskt) som krånglade till det. Och man har ju varit med en del så då blev det en avinstallation och en nyinstallation via, den inte helt datoramatörvänliga, vägen, men som funkar...
... Visa mer
2024-01-09
18:12
Tack. Det framgick inte av TS inlägg att det är olika belopp. Nu blev det tydligt. /Tibor
... Visa mer
2024-01-08
13:33
För min del kan jag inte skicka fakturorna direkt. Jag behöver få upp fakturan i ett e-postmeddelande så att jag kan byta ut fakturan till en faktura som är en sammanfogad pdf eftersom våra kunder kräver attesterade underlag tillsammans med fakturan. Bra att det finns olika alternativ.
... Visa mer
2023-11-27
09:23
Hej Svaret är mest troligt nej om verksamheten bedrivs i hemmet. Svårt att styrka att övervakningskameran enbart används i din verksamhet, Jag skulle råda dig att höra efter direkt med skatteverket gällande vad som gäller för just dig. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-13
10:03
Hej @AccountantfromHell_singland
Tack för att du kontaktar oss.
Om det under Arbeta med - Start - Grunduppgifter inte finns några datum på andra år än det aktuella året så finns det en rad för Insatt kapital vid bolagets start och det är där du ska skriva in aktiekapitalet. Testa hur det blir om du kompletterar där och hör gärna av dig så jag vet att du har löst det.
Du är självklart välkommen att höra av dig till mina kunniga kollegor på supporten också men uppdatera mig gärna så blir jag glad.
Ha det fint och lycka till
/Tinna
... Visa mer
2023-08-21
08:11
Tolkar det som att du gör en försäljning av fastighet och det då ingår/lämnas med vissa inventarier. Om det inte är något belopp fastställt för dessa inventarier så krediterar du tillgångskontot, debiterar gjorda avskrivningar och bokför nettot som förlust försäljning inventarier. Egentligen rätt logiskt då du typ inte fick något betalt för dom.... Lycka till!
... Visa mer
2023-08-20
20:10
Stort tack för ett bra svar. Ja verkligen ,det finns fördelar med ett AB som bolagsman. Har kikat runt och fann vissa handelsbolag med ett AB som delägare och de inte har nån årsredovisning. Tack så mycket för ett bra och proffisionellt svar. MVH
... Visa mer
2023-08-18
08:49
Du kan ju alltid göra det men jag är rätt säker på att skatteverket är av annan åsikt. Framförallt då du har enskild firma då den likstom typ är du som person. Du kan ju t.ex. inte ha friskvårdsbidrag i enskild firma på samma sätt som i ett aktiebolag. Möjligen så skulle det kunna funka om du gjorde på samma sätt som dansband. D.v.s manikyren du har är så freakad att den privata nyttan blir noll. Det är av den anledningen dansbandens kostymer ser så märkliga ut. Just för att den privata nyttan/användningen inte skulle uppkomma och därmed ge förmånsbeskattning. Och förmånsbeskattning är något av en fetisch för Skatteverket det.....
... Visa mer
2023-08-17
15:58
1Gilla
Hejsan och tack för svaret.. Inge elektroniska fakturor och sånt i företaget så då är det ju bara att läsa in i den version vi redan kör i .... grymt bra....
... Visa mer
2023-08-17
14:28
Hej igen @AccountantfromHell_singland Jag känner samma sak med IKEA-möbler ibland.. Men hursomhelst skönt att det fungerar nu för dig, och tack för att du återkopplade! Hälsningar/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2023-08-17
09:57
Hej Känns nästan lättare att betala trängselskatten helt privat istället. Det blir ju i slutändan samma sak men mindre krångel med bokföringen av det. Med det menar jag att du helt enkelt tar och betalar fakturan från ditt privata konto och att du aldrig tar upp den i företagets bokföring. Vill du fortfarande betala det från företaget så gör du som du skrivit ovan. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-07-13
11:01
Hej @AccountantfromHell_singland!
Det låter helt korrekt! Du kan då även byta konto på lönearten under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter, så behöver du inte ändra konto vid varje lönekörning.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-23
13:09
Varsågod och välkommen åter om fler funderingar uppstår. Ha det fint Joachim
... Visa mer
2023-04-13
09:27
Hej @AccountantfromHell_singland!
Jag vill börja med att be om ursäkt för att du har fått vänta länge på ditt svar här. Jag hoppas att du redan har hunnit lösa ditt bekymmer gällande säkerhetskopian. Annars så är det så att du får välja vilket företag du vill återställa lösenordet i. Det stämmer också att du behöver välja en signatur och namn. Rutan för e-post kan du hoppa över.
Gällande att ni inte kan vara flera stycken inne och jobba i Visma Lön så tycker jag det låter lite märkligt. Det kan vara så att ni inte har tillräckligt med licenser. Kontakta gärna vår support så kan de hjälpa dig att kika på varför ni inte kan arbeta samtidigt, det ska nämligen fungera.
I vår molnvärld så går det jättebra att vara flera användare inne i samma företag och jobba samtidigt!
Jag kommer att ta ditt ärende vidare internt som ett förbättringsförslag, jag förstår att det är ett bekymmer för er och håller med om att hanteringen inte är optimal. Du får gärna också gå in via programmet och lämna detta som en idé. Ha en fortsatt fin dag! //Ebba
... Visa mer
2023-03-13
10:12
1Gilla
@Gunilla-57
Härligt att du valt Lön Smart! Mycket bra val.
Tack för återkopplingen och ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-02-09
15:55
1Gilla
Hejsan och tack för svar, även om det inte var vad jag hoppades på. Anser nog att ert nya skatteprogram, som jag antar att kommer att prioriteras, har ett upplägg som i mångt och mycket blir sämre, framförallt ur en rådgivningssynpunkt. Dessutom så innehåller det ju ännu, och som det verkar även det oprioriterat, inte handelsbolag. Till skillnad mot för, som det verkar, många andra så vill jag ha koll på vad som händer och vill även kunna påverka slutprodukten på det sätt som jag vill ha det (och som jag vet är ok) istället för att programmet skall styra mig enligt någon utvecklares förenklingsintentioner.. Over and out....
... Visa mer
2023-02-01
16:36
Hej @AccountantfromHell_singland
Majoriteten av kontona i kontoplanen går finfint att redigera, men precis som du säger så finns det ett antal som vi har låst för redigering. Det beror på två olika anledningar:
Det ena är att kontot används i samband med fakturor (t.ex 1510 kundfordringar och 2440 leverantörsskulder) och där är det extra viktigt att kontot blir rätt för att bokföringen i sin tur också ska bli rätt. Det finns mycket logik i programmet som kopplas just till dessa konton.
Den andra anledningen (och som är fallet med kontot i ditt inlägg) är att det specifika kontot används på en artikelkontering. Vi erbjuder ett par färdiga artikelkonteringar i programmet för att du ska kunna komma igång snabbt och enkelt med faktureringen. Hade du kunnat byta momskod på kontot så hade du behövt komma ihåg att gå in på artikelkonteringen och byta ut det kontot för att momsberäkningen på fakturan skulle bli rätt.
Nu blev det en lång utläggning, men jag ville förklara logiken bakom det hela. Vi har för nu ingen avsikt att ändra detta i närtid då det inte bara är att öppna upp alla konton för redigering, utan det medför en hel del andra saker som behöver verifieras och fixas till samtidigt.
Jag hoppas detta svarade på din fråga.
Ha en fin onsdag!
/Agnes
... Visa mer
2022-12-22
14:30
Hej!
Jag ser att du även skrivit i denna tråden, där vi har besvarat din fråga om hur du skall hantera detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-12-08
08:52
Den finns inte som alternativ i 2022.1 Admin 2000 som jag kör...? Och även om den gjorde det så ät det inget vi vill köra eftersom det drabbar alla användare, varje gång någon stänger av, så vi får fortsätta med en pling i outlook och manuell lösning....
... Visa mer
2022-11-24
10:16
2 Gillar
Ah.. Då skall vi se. Du har bokfört den ingående momsen direkt mot 1650, det kontot är då momsfordran och du bör istället använda 2641 som avser den avdragsgilla ingående momsen som du har under perioden. Det summeras sedan när du gör momsavräkningen/rapporten för perioden. Är lite osäker men tror nog ändå att din vinst i det här fallet bör bli 19 205 kr (försäljningen) minus 6 200 kr (inköpet) d.v.s 13 005 kr. Inte 11 069,10 som du uppgett. Är som sagt var osäker men tror inte att säljprovision och slagavgift skall påverka den delen då om bör räknas som omkostnader. Det skulle isf innebära att kto 3030 blir kredit 10 404 kr och 2616 kredit 2 601 kr. Kto 3028 blir då debet 13 005 kr. I övrigt så ser det, enligt mig, ok ut. Roligt att du tycker bokföring är kul även om det är den absolut svåraste delen av vårt yrke. Rekommenderar starkt att du köper lite litteratur inom typ bokföring, moms och sånt och kanske framförallt, köp tjänster av en välrenommerad redovisningsbyrå i närheten. Ta gärna hjälp av dom med frågor och avstämningar. För det är alltid ditt ansvar och det finns inga ursäkter om det blir fel. Lycka till!!
... Visa mer
2022-11-24
09:51
3 Gillar
Helt rätt att man enligt Skatteverket skall hantera ett inköp med moms från EU som ett inköp med omvänd moms från EU. Personligen så har jag väldigt svårt att förstå det i och med att det förstör den kontroll man har där försäljning som rapporterats visa periodisk sammanställning skall mötas av en sådan redovisning hos köparen. Här redovisar man då ett köp som inte redovisas som en försäljning. Märkligt av Skatteverket....
... Visa mer
2022-11-23
14:19
1Gilla
Hej!
Tack för att du uppmärksammade detta och för din input. Vi har nu uppdaterat nyheten så att det är lite tydligare gällande att detta är frivilligt och inget krav.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-22
08:10
1Gilla
Intressant fråga dom belyser ett "problem" i dom flesta löneprogram, om inte alla. Om vi t.ex. tar vårt bolag där alla har månadslön för innevarande månad och justering för månaden före så blir det märkligt under sommaren. Under semestermånaden så får alla full lön, möjligen med justering för månaden före, trots att man då inte jobbat. Månaden efter får man då istället semesterlön vilket då bokförs mot konto 2920 då den redan är kostnadsförd. Detta gör att resultatet för t.ex. juli är uruselt, full månadslön, ingen intäkt. Medans augusti går strålande. Full intäkt, ingen eller ringa lönekostnad. Nu kan man ju hålla på och bokföra detta på eget sätt men det blir många felkällor. Det borde vara en relativt enkel sak för löneprogrammen att hålla reda på allt detta och då även se till att man inte redovisar fel skatteavdrag och avgifter fel månad men där lönekostnaderna hamnar rätt. Fick den här fråga för många år sedan där vi, på kundens uppdrag, var rätt noga med periodiseringar och avskrivningar. Men lönen ställde då till det rejält i hans bolag då den inte periodiseras alls, inte i något program.... Märkligt....
... Visa mer
2022-11-16
07:32
1Gilla
Hejsan. Låter korrekt. Att programmet varnar går som sagt att ingnorera och så länge du alltid stämmer av per den sista i månaden att banksaldot stämmer så är det ju lugnt... Och som sagt, kom ihåg löneskatten när du gör bokslut och missa inte underlaget för det på aktiebolagets deklarations första sida. Men det bör programmet fixa... Lycka till!
... Visa mer
2022-11-03
13:05
1Gilla
Stort tack för ditt svar! Jag kommer att boka VMB försäljning enligt din beskrivning. Super roligt att det finns trevlig folk som hittar tid och ork för att hjälpa andra så att det blir rätt. Evig tacksam!
... Visa mer
2022-11-02
10:31
Hej @AccountantfromHell_singland
Du har helt rätt att det är felaktigt årtal angivet i bilagan. Vi kommer att justera det till kommande version av programmet och mer information kring Fora finns att läsa på Min sida i Visma Bokslut.
Vi är tacksamma över att du uppmärksammade detta och för att du hörde av dig till oss.
Ha en fin höstdag! //Tinna
... Visa mer
2022-10-13
09:44
Hej!
Jag ser att du fått svar på din fråga i denna tråden här. Återkom om du har fler funderingar!
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-28
16:18
Hej!
Min rekommendation till dig är att du kontaktar vår supportavdelning via telefon angående både problemet med procentsatserna samt kontonamn.
När jag har kontrollerat båda inställningarna uppdateras dels procentsatsen i alla mina bolag, nya som gamla, när jag har uppdaterat via ett företag. Enda gången det inte skulle uppdateras är om jag har flera olika installationer av Visma Bokslut på flera datorer, då behöver jag uppdatera på respektive dator.
Även när jag byter namn på ett konto i Visma Administration och därefter gör en import till Visma Bokslut (både direktimport och via SIE-fil) får jag en upplysning i samband med importen som meddelar att det har skett en förändring på kontot och i detta exemplet lyser kontobenämningen rött i bokslutsprogrammet.
Du får gärna återkomma i tråden med mer detaljer men min rekommendation är som sagt att du kontaktar vår supportavdelning via telefon för att tillsammans med dom kontrollera varför procentsatserna inte uppdateras hos dig i samtliga bolag samt varför det inte sker någon varning/meddelande kring att konton bytt namn vid import till Visma Bokslut.
Ha en trevlig dag
... Visa mer
2022-07-25
15:43
1Gilla
Som tidigare lyfts fram i tråden så är Skatteverket rätt tuffa i sin tolkning när det gäller olika former av periodkort. Soophie: I ditt fall kan det kanske fungera med hänvisning tills att du inte bor i Stockholm (?) men till och med din situation kan vara problematisk förmånsmässigt. Se även: Årskort och periodkort | Skatteverket "För lokala och regionala kort som bekostas av dig förutsätts kortet vara för privat användning, även om det också används för tjänsteresor på arbetsorten. I sådana fall förmånsbeskattas den anställda för hela kortvärdet. Bara om kort av den här typen förvaras på arbetsplatsen för att endast användas av personalen vid tjänsteärenden undviks förmånsbeskattning."
... Visa mer
2022-07-15
07:33
1Gilla
Hejsan. Ur bokföringssynpunkt så kan det absolut ligga kvar där men i årsredovisningen så bör det ligga som en fordran. Vet inte vilket program du använder, vi använder Visma Bokslut och där kan man "märka" kontot att tillhöra olika balanskonton vid debet eller kredit-saldo... Då flyttas det i årsredovisningen till rätt ställe. Lycka till!
... Visa mer
2022-07-13
10:53
2 Gillar
Hejsan. Då blir det bara konto 3020 som används då det inte blir någon vinst och ej heller någon moms. Och så klart nollar man även lagret, 4020/1465.... Lycka till....
... Visa mer
2022-06-13
10:52
Hej!
Jag förstår att du är besviken och du har helt rätt att det inte hjälper dig i nuläget. Hoppas och tror att du kommer att bli nöjd med de förändringar vi kommer att genomföra framöver och att du fortsätter ge oss input och utmana oss till att bli bättre.
//Tinna
... Visa mer
2022-06-09
15:56
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du bokför själva privata lånet mot 2893 i kredit och mot lämpligt mot konto i debet. I och med att du säger att det handlar om en leasingbil och kontantinsats så antar jag att detta är en finansiell leasing. Detta skall hanteras som en operationell leasing, dvs som hyresavtal, om man använder sig av K1 eller K2 regelverken vilket du kan läsa om här. Detta betyder att kontantinsatsen bör hanteras som en första förhöjd leasingavgift och bokföras mot ett 172X konto. Mer om hur man bokför första förhöjd leasingavgift m.m. kan du läsa om här.
Om man skall ge ett exempel på hur det hade kunnat se ut så kan vi ta ett exempel där du privat betalade 50 000 för kontantinsats/första leasingavgift på bilen. I mitt scenario så har du halv avdragsrätt på momsen men du kan kontrollera hur det blir för dig i denna länken hos Skatteverket.
2893 med 50 000 i kredit
172X med 45 000 i debet
2641 med 5 000 i debet
Dock så kan det vara bra att fundera kring det Accountantfromhell_singland skriver kring om det bör räknas som ett företagslån eller privatlån, dvs om det kanske hellre skall bokföras mot ett 235X konto än 2893. Om du känner dig osäker kring detta så kan du kontakta en konsult för mer vägledning.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-06-02
07:51
1Gilla
Beroende på program så kan du ju ha ordermodul. Finns till eEkonomi om inte annat. Då kan man först lägga upp ordrar och sedan skapa fakturor från dom när man så vill. Lycka till!
... Visa mer
2022-05-27
07:58
1Gilla
En helt annan märklig sak är när man använder digital signering av själva årsredovisningen. Har precis gjort det på en långväga kund. På sedvanligt sätt så har jag då skrivit in datum i årsredovisningen när underskrift var tänkt. Men kunden dröjde då med sin underskrift vilket gör att vi nu har en årsredovisning där det på sidan för underskrifter står 2022-05-22 medans den digitala underskriften skedde 2022-05-27. M.a.o fel.. Det här är ju inget som bolagsverket märker och jag har nu ändrat på den jag skickar in till rätt datum men faktur kvarstår att på det digitala originalet så diffar datumen. Det borde nog vara så att datumen på en digitalt underskriven årsredovisning lämnas oifyllda tills man vet när det blev gjort. Och programmet borde nog säga till om det. Använde helt den funktion i programmet som hjälper till med digital underskrift. Kollade för säkerhets skull igen så att jag inte missat något men det här framgår ingenstans. Blir minst sagt förvirrande och dessutom fel då originalet (digitalt) nu inte ser ut som det jag skickar in, vilket jag kan tycka är väldigt illa.
... Visa mer
2022-03-25
11:30
Hej Raza! Tidigare hanterade vi inte periodiseringskontona 2130-2139, men numera, i version 2022.1, ska dessa konton hanteras. Läs gärna mer om detta i Versionsnyheter Visma Bokslut 2022.1 - februari 2022
På bilagan Skattepliktig schablonintäkt på periodiseringsfonder hämtas nu periodiseringsfonder från baskonton 2110 - 2139.
Om bokslutet är skapat i version 2021 med procentsatsen 3 % så slår inte alltid den nya procentsatsen (6% och 4%) över mot det gamla värdet när de läser in bokslutet i version 2022.1. Då kan man behöva gå in under arkiv - uppdatera - procentsatser via internet.
Testa detta och skulle det inte hjälpa är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten
Trevlig helg!
Tinna
... Visa mer
2022-03-14
13:56
1Gilla
Utdelning från noterade aktier är i aktiebolag skattepliktiga och skattas med aktuell vinstskatt i bolaget. Den stora skillnaden mellan innehaven blir dock vid försäljning. Vinst och/eller förlust på onoterade andelar är ju skattefri resp. ej avdragsgill. Vinst på noterade andelar skattas även det med aktuell bolagsskatt medans en förlust endast får kvittas mot vinster på noterade andelar. Så köper du andelar i noterade bolag för låt säga 100 000 kr, säljer dom sedan för 50 000 kr, så påverkar den förlusten inte övrigt resultat. Den hamnar i en sk "aktiefålla" som följer med bolaget tills den dag man gör vinst på noterade andelar, då får man kvitta mot den gamla förlusten. Så det gäller att hålla koll på dom förlusterna något som man oftast för göra själv. Det är inget som Skatteverket har koll på.. Lycka till!
... Visa mer
2022-03-14
13:50
1Gilla
Det är nog mycket stök för lite verkstad med cykelförmån om man säger så. Rent bokföringsmässigt så bör du få lyfta moms på inköpet, åtminstone om du kan bevisa att den även används för tjänstecykling (det är ju även en förutsättning för momslyft på bilar, d.v.s. att den används i tjänsten). Så frågan är väl om du kan bevisa att det finns ett behov av tjänstecykling. Bokförs i övrigt som en inventarie, du får ju, om du vill, göra direktavdrag på den när den kostar så pass lite. När det gäller elcykel så är det lite andra kostnader där men principen med moms blir ju densamma. Och du kan även idag få två förmåner. Tidigare så fick man förmån på det dyraste fordonet men idag så beskattas dispositionsrätten, inte själva användandet så har du två cyklar så kan det absolut bli två förmåner. Hur man beräknar förmånen kan du läsa om här, lycka till: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/cykelforman.4.46ae6b26141980f1e2d466e.html
... Visa mer
2022-03-14
11:09
Hej!
Jag håller med Accountantfromhell_Singlands svar och vill bara tillägga att tillämpar man K2 regelverket så skall man redovisa alla leasingavtal, både finansiell och operationell samma, dvs som operationella. Du kan läsa mer om det här. Så det förslaget du skickat i din fråga går igenom hur man redovisar ett finansiellt leasingavtal, men dock så gäller det för de som tillämpar K3 regelverket inte de som tillämpar K1 och K2.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-07
19:35
1Gilla
Jag har tittat närmare på detta nu och jag har faktiskt inte gjort fel ändå! Tacksam för svar dock.
... Visa mer
2022-03-01
09:30
1Gilla
Hej Andreas!
Att det blir såhär beror på att vi har en automatisk avrundning. Den förklaras närmare i hjälpen under Avrundningar i Resultat- och Balansräkning Så man kan inte själv välja vilken rad som ska användas för avrundningen. Enda sättet att ändra det är att manuellt ändra beloppen i Balansräkningen/resultaträkningen i programdelen Årsredovisning
Det skulle också kunna handla om att det inte blir exakt samma belopp i Årsredovisning som i Deklarationsblanketter. I Deklarationsblanketter gör vi som du märkt inte samma avrundning. Vi håller på att ser över och göra justeringar i denna modul och vi vet att det finns saker att förbättra.
Känner du att du vill ha mer direkt hjälp och vägledning för att komma vidare i detta ärende så rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten där vi har möjlighet att kika tillsammans med dig i ditt system och så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Tinna
... Visa mer
2022-02-27
17:18
1Gilla
Bör väl bokas som en omkostnad. Typ 5410, förbrukningsinventarie om du kan använda den igen och den inte kostar över 24 150 kr. 5460, förbrukningsmaterial om det förbrukas. Dock så flaggar jag för att Skatteverket kan ha synpunkter då det här är sånt som man kan använda privat. Så det gäller att inte "bära iväg" med inköpen. Har man dessutom studion/lokalen i hemmet så blir det ännu knivigare då man egentligen inte får göra avdrag för moms på sånt som normalt finns i ett hem...
... Visa mer
2022-02-24
17:46
Hej!
Tack för din fråga. Tyvärr kan jag inte riktigt hitta någon bra information kring hur detta hanteras, men jag skulle nog säga att det bör bli antingen någon form av försäljningskostnad/reklam alternativt att det kan bli någon form av Goodwill beroende på. I och med att det är potentiella kunder och inte ett faktiskt kundregister ( i och med att det är leads ) så kan det nog snarare anses som en direktkostnad då det inte är säkert att man får kunder utav leadsen.
Mitt råd är att ta kontakt med en konsult alternativt att Bokföringsnämnden/Skatteverket kan ge dig mer information kring om det blir en tillgång eller ett direktavdrag.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-22
15:56
1Gilla
Som det ser ut nu har du ingen möjlighet att dra momsen , utan hela beloppet blir en kostnad. Däremot finns en tjänst hos Skatteverket att du kan göra en begäran om återbetalning av moms från EU-land. Det görs kalenderåret efter inköpet och kan fungera om momsen är minst 50 Euro. Lite mickel med ifyllnad av alla uppgifter blir det.
... Visa mer
2022-02-21
15:50
Hej @Fd medlem
Tack för ditt inlägg!
Som en fortsättning på min kollega Tinnes replik i den här tråden så är detta något som just nu ses över och som planeras att åtgärdas i kommande version, det vill säga version 2022.1, som släpps inom kort. Med vänlig hälsning/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2022-02-15
07:39
1Gilla
Tack så mycket, era svar gör stor skillnad för oss här inne 🙂
... Visa mer
2022-02-11
09:18
1Gilla
Hej!
Jag ser att du fått svar i denna tråden här på din sista fråga. Återkom om det är något mer du undrar över.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-10
15:32
2 Gillar
Hej, Utgå ifrån vad keramiken ska användas till. Är det något som ska säljas vidare så lägg det som hemtagningskostnader på ett 4-konto. Är det något ni ska ha för eget bruk så väljer du det konto som du skulle ha bokat inköpet mot om du hade betalat för det. //Carina
... Visa mer
2022-02-08
07:22
1Gilla
Nja, det är ju ingen förlust då du isf kommer att krediter 6351 och alltså få en intäkt. Skulle nog faktiskt välja att lägga det som kredit på något konto som har med administration att göra om det finns något. Du kan ju även kolla bakåt i den tidigare bokföringen och se om du kan hitta när det dyker upp. Men det beror helt på var dem bokföringen förvaras, vilket iofs bör vara hos föreningen...
... Visa mer
2022-02-07
13:09
2 Gillar
En kort kommentar till lägenhetsuthyrning som ni kanske redan känner till. Det luriga med att ha en lägenhet är att man med all säkerhet åker på förmån för de tider den inte är uthyrd. Inte för att man använder den utan för att man har dispositionsrätten till den. Kan ju vara en bra info även för någon annan som läser detta.
... Visa mer
2022-02-04
14:20
Bra då vet jag. Stort tack. 🙂
... Visa mer
2022-02-01
09:41
1Gilla
Hej! Tack så mycket för snabb hjälp och svar! Ha en fin dag! 🙂
... Visa mer
2022-02-01
08:41
2 Gillar
och sedan skall du även göra planmässiga avskrivningar på bilen. Bokas kredit 1249 och debet 7834. Beloppet beror helt på vilken avskrivningstid du bestämmer men du kan aldrig skriva av till noll på kortare tid än 5 år skattemässigt. Vilket ställer till det en hel del...
... Visa mer
2022-01-27
13:39
Hej UlrikaM!
Som min kollega skrev ovan så lyckas vi inte återskapa felet ni beskriver. Vi vill undersöka detta närmre, men skulle behöva mer information
Vad hade du gjort innan i programmet när problemet uppstod och vad är det som har ändrats hos dig? Kan du återskapa felet igen?
Återkom gärna med mer info så ska vi titta vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-25
10:53
2 Gillar
Låter som en bra lösning. Se bara till att det blir rätt datum på ny/ändringsverifikationen. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-24
11:52
Ja okej men då vet jag hur jag ska göra, det är som du säger inte helt logiskt men finns inte så mycket att göra än att bara finna sig i det och göra på det sättet. Stort tack för hjälpen, uppskattas! 🙏
... Visa mer
2022-01-20
13:58
1Gilla
Hm.. personligen så skulle jag välja att lägga in dom fakturorna i systemet i februari och mars. Konteringsmässigt så få du då, i och med att du betalar dom, lyfta momsen i februari och mars. Den första fakturan bokför du då som förutbetald hyra medan nästa bokför du som hyra, typ kto 5010. Då slipper du hålla på och och kostnadföra och jiddra utan du har då hela tiden en förutbetald hyra och nästa faktura ser ju till att kostanden för hyran hamnar på rätt period. Även om det typ blir fel period, men det blir rätt i det stora hela. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-19
08:21
1Gilla
Stort tack för svar. Jag inser att jag har gjort en "höna av en fjäder"... a) Korrekt b) Det är inte frågan om någon överföring till privata konton. Likvid som överförst från KF till Företagskonto kan bara tas us som aktieutdelning. Vad jag menade var att likviden är redan bolagsskattad, så det enda som återstår är utdelningskatt, men det är privatpersonen som står för den. c) Ok. d) Ok Förenklat. 100% av det som finns i KF kan omsättas i likvid, redo att överföras till bolaget om det behöver kapital eller så. Ingen skatt på detta, då det är skattat. Skall man ta ut utdelning av detta kapital om bolaget så tillåter, så gäller utdelningsreglerna. 20% skatt på detta som betalas privat. Mvh P
... Visa mer
2022-01-18
13:26
Hej @HL____
Såhär gör du för att registrera en Registrera leverantörsfaktura med omvänd skattskyldighet i Visma eEkonomi. ''
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag.
Tinna
... Visa mer
2022-01-17
13:37
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Det är tyvärr svårt att ge något råd kring detta, då precis som Accountantfromhell_Singland säger så skall man rent generellt så bör man hålla isär en enskild firma och ett aktiebolag och minimiera dom gemensamma affärerna. Mitt råd är att du kontaktar en redovisningskonsult eller någon skatteexpert som kan hjälpa dig att ge råd kring hur du hanterar detta på bästa sätt.
Även om ens uppsåt inte är så, så finns det alltid en risk att Skatteverket tolkar det så och har man inga bevis på motsatsen så kan man hamna i en dum sits onödigt. Sen finns det väl inte uttryckligen något som hindrar en, förutom som det redan sagts att detta kan ses som att flytta resultat eller försöka undvika sämre villkor.
Så mitt tips är att du kontaktar en konsult/skatteexpert för mer råd, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-13
10:13
2 Gillar
Beror även lite på vad hon har för verksamhet och vilken roll hon har i denna. En ren hjärtundersökning är sannolikt en förmån men en enklare hälsokontroll kan vara skattefri. En, som vanligt, svajig gräns mellan skattefritt och skattepliktigt. Finns lite exempel här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324000.html#h-Halsoundersokning-skattefritt-i-vissa-fall Lycka till och Gott Nytt 2022
... Visa mer
2022-01-13
07:24
Efter en fastställande av BFN så skall ju aktiekapitalet första året ses som en ingående balans. Så jag tror att du i bokföringen måste lägga in den manuellt, d.v.s inte bokföra det. Och lägg då även in banksaldot. Varningen bör bero på att du inte har det beloppet i bokföringen men lägger in den i bokslutet.
... Visa mer
2022-01-12
16:16
3 Gillar
Det ser rätt ut i korrekta fall. Vill man även få "rätt" kostnadskonto så bokar man då även kredit 4549 (motkonto beskattningsunderlag import) och sedan debiterar man "rätt" kostnadskonto. Då liksom nollar 4549 ut bokningen på 4531 och man flyttar kostnaden till rätt kostnadsslag. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-12
11:55
3 Gillar
Bra och korrekt svar. Öresavrundning är bra att generellt baka in i kostnadskontot, typ 5615 eller 6991 i detta fall men det är en petitess. Ett tillägg är att om du bokför i eEkonomi så ska du välja konto 5615 istället för konto 1720 och sen klicka på Periodisera (dock viktigt att du lägger upp en levfaktura isf) längst ner till vänster. Välj startperiod och antal månader som kontraktet lyder på. Oftast är det 36 månader men kan vara värt att kolla upp så det blir rätt från början. Det är den stora posten på 147 tkr som ska periodiseras över hela leasingperioden. Mvh Lovisa
... Visa mer
2022-01-10
15:50
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att bilen och laddningsboxen är två separata enheter vilket bör göra att försäljning av bilen inte skall relatera något till laddningsboxen. Så det bör inte bli någon skillnad för dig i hanteringen kring laddningsboxen för att du säljer och köper en ny bil, men det kan du alltid höra med Skatteverket om det blir någon skillnad rent bokföringsmässigt.
Om laddboxen inte såldes eller byttes ut i och med försäljningen så känns det rimligtvis som att du inte behöver göra något, då inget har förändrats kring hanteringen av den.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-10
14:00
Hej!
Jag hoppar in i din och Accountantfromhell_Singlands tråd för att du skall få hjälp. Man behöver alltid betala in preliminär skatt, den enda gången man inte behöver det är det första året eller om man lämnar in en inkomstdeklaration 0 för att företaget är vilande. Om du känner att du ligger för lågt så kan du lämna in en ny preliminär inkomstdeklaration, det kan man göra när som helst på året när man känner att den gamla inte längre stämmer.
Angående ditt resultat så är vinst och resultat samma ja, men resultat kan även vara en förlust. Så resultat är gruppnamnet kan man väl säga, i att det är företagets resultat, men resultatet kan vara antingen en vinst ( dvs positivt resultat ) eller en förlust ( negativt resultat ).
Om du nu hade ett resultat på 266 000, dvs en vinst, och du förväntar dig att du skall jobba mer och få samma intäkter samt ha proportionerligt samma kostnader så borde du rimligtvis ha lite mindre än dubbelt så mycket detta året. Det kanske du inte kommer ha, så där får man försöka tänka efter vad man kommer få för intäkter under året, och vilka kostnader och därmed få ett preliminärt resultat. Resultatet är alltså intäkter minus kostnader, dvs intäkter är inte detsamma som ditt resultat då man nästan aldrig har 0 kr i kostnader. Resultatet är det man sedan räknar skatten på, så det är det man även utgår ifrån i den preliminära inkomstdeklarationen.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-10
09:03
Hej!
Tack för din fråga. Man kan bokföra det mot 7631 så länge man kan visa vad som är gåvans värde och vad som är frakt m.m. Om du hellre vill dela upp det så kan du bokföra frakten och adminkostnaderna mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader eller något liknande. Det funkar även att lägga det mot ett konto inom 57XX, dock brukar de vanligtvis användas mer för frakt gällande sina egna varor.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer