Hej igen!
Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men var tvungen att bolla med min kollega så du även får det rätt rent programmässigt. Jag tar svaren i tur och ordning:
1. Ja jag menar att det är A83 som är rätt, ber om ursäkt att jag var otydlig där 🙂 Det är tyvärr svårt för mig att svara på vilka dubbletter du skall ta bort och vilka som skall vara kvar, men det bästa vore att ta bort de som är manuellt gjorda och behålla de som är gjorda med automatiken. Hur du gör det är att du bokför en spegelvänd verifikation för att nolla bort detta, och hänvisa till varje verifikation. I den länken du skickade så verkar de finnas förklarat hur man skall korrigera verifikationer.
2. Jag skulle säga att det är okej att göra korrigeringen så som du visade, dvs både nolla den gamla och göra den nya på samma verifikation. Om du vill så kan du också nolla den gamla verifikationen först ( dvs du bokför omvänt för att nolla ut den tidigare bokföringen ) och sedan en ny korrekt för att få ett bättre flöde och enklare överblick.
Gällande felmeddelandet som säger att du inte kan använda ett konto som är anslutet till ett bankkonto med aktiv bankintegration så ser jag här att du har valt bokföringshändelse Övrigt uttag - Egen kontering. När du använder den bokföringshändelsen så kommer programmet skapa en manuell verifikation, vilket inte går när man har en bankkoppling.
Du ska istället använda bokföringshändelse Överföring mellan egna bankkonton. Eftersom att du har bankkoppling så bör du ha en bankhändelse på ditt företagskonto för skatteutbetalningen som du kan plocka upp:
Förhoppningsvis så fick jag svarat på alla dina frågor, återkom annars ifall jag missat något. 🙂
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer