2025-04-04
15:04
Hej @Pellefotograf
Välkommen som ny forummedlem.
För att föra över din utgående balans från Administration 500 till ingående balans i eEkonomi behöver du göra detta manuellt eftersom vi inte längre stödjer import av kontoplanen BAS96. I hjälpavsnittet Hur lägger jag in min ingående balans? beskriver vi utförligt hur du går tillväga. Dock kommer du behöver byta ut vissa konton eftersom det skiljer sig så pass mycket mellan dagens kontoplaner och BAS96. Behöver du hjälp med något kontoval kan du alltid ställa din fråga i forumets område för bokföringsfrågor.
Lycka till och trevlig helg
... Visa mer
2025-04-04
12:28
Hej @Julia
Det kan vara mycket att hålla koll på runt semesterårsavslutet men i hjälpavsnittet När ska jag göra semesterårsavslutet? står vad som gäller och här finns även en checklista så du inte missar något moment. Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att slå en signal till supporten så ser vi över dina inställningar.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
10:21
Hej @Ekonomi1
Det går att lösa förutsatt att du inte ska lämna in digitalt till Bolagsverket.
Du ändrar från nolla till streck under Arkiv - Programinställningar enligt bild nedan.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:20
Hej @martin61
Sign kostar idag 18 kronor per signering plus 3 kronor vid SMS-inbjudan. Mer info finns på sidan Sign.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:07
Hej @Sampletekk1
Kontoutdragen läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, kan de importeras tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Upplever du att detta inte stämmer hos dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:45
1Gilla
Hej hej!
Jag hittade hjälpavsnittet Finns det någon loggning på vem som gjort vad i programmet?
Hoppas det kan hjälpa.
... Visa mer
2025-04-03
13:33
Hej @noaide
Vi hade ett problem som berör detta igår men idag ska det vara fixat. Prova gärna igen och om det inte fungerar så slår du en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:31
Hej @Mirrelin
Välkommen som ny forummedlem.
Det är en kontroll för att säkerställa att du har valt rätt ruta. Egenavgifterna justeras automatiskt i skatteuträkningen och det är där du kan se dem. Om du markerar eller avmarkerar tilläggsuppgifterna om sjukersättning eller ålderspension, ändras egenavgifterna automatiskt i skatteuträkningen.
Vi har tagit frågan om tydligheten vidare, och våra produktspecialister kommer att se över meddelandet framöver.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-03
08:25
2 Gillar
Hej @Skåneadministratör
Tack för en bra fråga.
När du väljer att säkerhetskopiera alla bolag och senare vill läsa tillbaka en säkerhetskopia, så får du möjligheten att välja vilket av bolagen du vill återställa.
Ha en härlig dag!
... Visa mer
2025-04-03
08:14
Ja gör så och om dina frågor klassas som bokföringsfrågor så ställer du dem i forumet under kategorin Bokföring så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-02
13:13
Hej @MarikaLa
I Administrationsprogrammet har du ingen automatisk bankkoppling som vi har har eEkonomi utan du skapar själv betalfilen med dina utbetalningar.
Jag delar med mig av vårt användartips Bankfilsformat och återrapporteringsfiler som kanske kan vara användbart för dig.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
13:00
Hej Jag har hört mig för och bollat din fråga med vår bokföringsexpert i forumet. Vår rekommendation är att du slår en signal till din redovisningskonsult, som kan se helheten i din bokföring och hjälpa dig med att fylla i rätt information i deklarationen.
Det är aldrig roligt att känna sig runtbollad, och vi beklagar verkligen att du har haft den upplevelsen. Vi vill alltid hjälpa våra kunder så mycket det bara går, men vi är också måna om att allt ska bli korrekt hanterat. I vissa fall varken kan eller bör vi besvara frågor som berör våra kunders bokföring, eftersom en redovisningskonsult har den detaljerade insynen i din specifika situation och kan ge dig ett korrekt och skräddarsytt svar.
Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-04-02
12:35
Hej @Inger M
Enligt den information vi har i forumet så kan det idag bli en tomrad i vissa scenarier i tjänsten, och detta beror på hur avsnittet är utformat/designat i bakgrunden. Om exempelvis rubriken "intäkter" är en egen rubrik och innehåller underrubriker, skrivs dessa rubriker ut olika. Vissa "huvudrubriker" är större än andra och skrivs ut på olika sätt i tjänsten, exempelvis med fet text eller icke-fet text.
Detta är rapporterat till våra produktspecialsiter för att se om det går att åtgärda i framtiden. Dock har vi inget svar på om eller när detta skulle kunna implementeras.
I dagsläget går det alltså inte att justera den extra raden i balansräkningen direkt i Visma Skatt & Bokslut Pro. Om du inte vill ha den, kan du alltid välja att lämna in årsredovisningen på papper och innan dess justera den genom att exportera den till exempelvis Word och där ta bort den oönskade raden.
Vill du att vi kikar på hur det ser ut hos dig är du varmt välkommen att ringa supporten. Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-02
12:08
Hej @Marja-Lena P-F
Toppen att du läser i den skrivna hjälpen, men gällande Export till bankfil beskriver den hur du gör i företagsinställningar, inte vilka val du kan göra inne på de anställda i anställningsregistret. Prova att du gör så här:
Börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalning. Bocka i Export till bankfil och välj Swedbank (SUS) som bank. Glöm inte att fylla i ert avtalsnummer hos banken. Kontrollera de anställdas personnummer under Flik 1. Personuppgifter. Personnumren ska ha formatet ÅÅMMDD-XXXX. Det är viktigt att detta är rätt eftersom SUS-filen enbart använder personnumren. Gå till Flik 3. Lön och välj Utbetalning till: Bank. Här ska fälten för clearingnummer och kontonummer vara helt tomma.
Om alla inställningar är korrekta enligt ovan så ska varningarna inte dyka upp men ta gärna en extra titt för att vara säker. Syns de fortfarande kan det bero på att andra inställningar är felaktiga.
Tveka inte att kontakta vår support för ytterligare hjälp i så fall – vi hjälper dig gärna 🌻
... Visa mer
2025-04-02
10:19
Hej @webtomten
Förstår att det skulle vara bra att få bort dessa och det tror jag faktiskt att vi kan lösa om du kontaktar vår supportavdelning. De har vanligtvis utmärkta lösningar på sådana problem och kan säkerligen hjälpa dig att rätta till situationen.
Välkommen att kontakta supporten ☀️
... Visa mer
2025-04-02
10:10
Hej @Sven-Erik
Jag tycker att du ska ringa till oss på supporten så får vi se över ditt arbetsflöde och hur du arbetar smidigast i programmet i ditt fall. Har du en aktiv bankkoppling så kommer händelser som sker på banken automatiskt över till eEkonomi och kan många gånger kan programmet hjälpa dig med att matcha betalningarna mot dina fakturor. Vi ska även hjälpa dig att få Scanner att fungera för det är verkligen en toppenfunktion som du kommer att ha nytta av.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-02
09:51
Hej @AnnaLJ
Först och främst tack för ditt förbättringsförslag. Det är alltid värdefullt med feedback från våra användare.
Vi förstår ditt behov av att få notiser vid specifika inbetalningar, särskilt med tanke på den komplexitet som kan uppstå med dubbelbetalningar och inkassoärenden. För tillfället finns det ingen direkt inställning för detta i systemet, men vi tycker att det är en mycket bra idé.
Gör så att du registrera ditt förslag längst ner till vänster inne i programmet under avsnittet Feedback och Förslag. På så vis kan vår produktavdelning bättre hantera och överväga din idé inför framtida uppdateringar av programmet.
Ha en solig dag ☀️
... Visa mer
2025-04-02
09:45
1Gilla
Hej @JJJackson
Om du skapade ett helt nytt företag enligt mina instruktioner ovan så är det tomt och sedan läser du in SIE-filer med din bokföring och då får du inte med dig några fakturor. Om du däremot skapade företaget från säkerhetskopia så får du med dig rubb och stubb.
Saknar du serviceavtal på ditt program och inte har sparat installationsfilen så rekommenderar jag inte att du avinstallerar ditt program.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-02
09:15
Hej @LW -60
Tack för din feedback.
Jag förstår att det kan vara frustrerande med låsningar i programvaran och att det påverkar arbetsflödet. Vårt mål med programmet är att erbjuda en lösning som samtidigt uppfyller krav på säkerhet och noggrannhet i bokföringsprocessen, vilket ibland kan leda till begränsningar i flexibiliteten särskilt för dig som kan det här med redovisning.
Snyggt att du ändå lyckas göra dina egna lösningar och jag är glad över att du är nöjd med vår support. Supporten möter så många olika kunder med så många olika behov och erfarenheter så här kan du säkert få en massa värdefull input på vilket arbetssätt som kanske skulle passar dig. Ha det fint ☀️☀️☀️
... Visa mer
2025-04-02
08:48
1Gilla
Hej @Esther1
Som anställd bör du vända dig till din löneadministratör för att få hjälp med detta. Om din löneadministratör inte vet hur detta ska hanteras, är hon välkommen att kontakta vår support för att få vägledning. Vi visar gärna hur hanteringen sker i vårt löneprogram.
Vi har flera olika löneprogram/lönetjänster och hanteringen kan se olika ut i dessa, men det är möjligt i samtliga att betala ut komptiden som ligger i tidbanken i pengar i efterhand. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
08:41
Hej @Profilprisma
Kontoutdragen i Visma eEkonomi läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, importeras de tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-02
08:34
Hej @Skåneadministratör
Jag är inte riktigt med på din fråga. Det finns ingen funktion för att flytta båda medarbetarna samtidigt utan du gör samma moment för var och en av dem som du behöver flytta. Vill du att vi pratar om det så får du gärna slå en signal så undviker vi missförstånd.
Välkommen att kontakta supporten 🌻
... Visa mer
2025-04-02
08:31
1Gilla
Hej @Flexon
Vi har landat i att det borde gå att kontakta Bolagsverket/Alla bolag och ändra det där. I årsredovisningen i programmet känns det kanske inte riktigt lika relevant.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-01
17:13
Hej @ChrisW
Tack för din fråga och för att du har varit en trogen användare av Visma Enskild Firma! Det är fantastiskt fint att höra att du har haft en positiv upplevelse med vårt program.
Jag förstår absolut att det kan kännas överväldigande att gå över till ett nytt system, särskilt när man är van vid att arbeta med ett som fungerar så bra. Vårt mål är att du ska känna dig trygg och nöjd med ditt val, och att programmet ska hjälpa dig att fortsätta arbeta smidigt och effektivt, utan att vara mer avancerat än du behöver.
För att säkerställa att du får den bästa möjliga hjälp och att du väljer rätt variant av eEkonomi, skulle jag varmt rekommendera dig att slå en signal till vår försäljningsavdelning. De har en bred kunskap om alla våra programvaror och tillval, och kan guida dig genom de olika alternativen för att hitta den bästa lösningen för dina behov. Precis som du säger, är det viktigt att undvika onödiga funktioner som du kanske inte behöver.
Ha en fin kväll 🌻
... Visa mer
2025-04-01
17:04
Hej @michaels
Enligt den info jag har beror det på vilken version du uppdaterar ifrån och hur uppdaterad din server är med alla Windows updates.
Vi rekommenderar att du kontaktar Supporten direkt för att få exakt lista på vilka komponenter och uppdateringar som behöver laddas ner manuellt för att kunna genomföra installationen utan internetaccess. Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-01
16:51
Hej @SCB207
Enligt den information vi har här i forumet, ska du kunna ta ut dels TC1, precis som du själv nämner, men även rapporten EXC7.
Välj rapporten "EXC7 - Excel-export tidrapporter" och bocka i alternativet "Ta med intern kommentar". så kommer denna rapport att inkludera de interna kommentarer som du lägger in på dina projekt.
Hoppas detta hjälper och skulle du behöva ytterligare assistans är du varmt välkommen att slå en signal till vår kunniga support.
Trevlig eftermiddag ☀️
... Visa mer
2025-04-01
16:37
1Gilla
Hej @LW -60
Jag är inte riktigt med på vad du menar med första frågan. Har du bara läst in SIE-filer eller har du också börjat använda bankkoppling? Tyvärr är det inte möjligt att ändra eller frikoppla 19xx konton när de har bankkoppling. Programmet hanterar dessa transaktioner via Kassa- och bankhändelser och du kommer inte att kunna ändra dem efteråt. Du kan istället skapa en korrigeringsverifikation eller boka om posterna manuellt, beroende på vad du vill göra.
Vissa verifikationer som inte är inkluderade i ett låst år eller bokföringsperiod har statusen Preliminär och kan ändras. De verifikationer du kan ändra är Manuell verifikation, Övrigt uttag, Övrig insättning, och Inköp mot kvitto. I hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer får du en massa information om vad som funkar och vad som inte funkar att ändra.
Ja, det spelar ingen roll vilken typ av fil det är. Om du bokför på konto 19xx kommer programmet att hantera dessa transaktioner via Kassa- och bankhändelser och du kommer inte att kunna ändra dem efteråt.
Vi är jättemåna om att detta ska bli så bra som möjligt för dig och det kanske är klokt att du slår en signal och pratar med supporten så vet jag att du är i goda händer.
Trevlig eftermiddag ☀️
... Visa mer
2025-04-01
13:10
Hej @Unius-subtilitas Om du har en bankkoppling i så kommer alla transaktioner som sker på ditt företagskonto automatiskt att importeras till programmet under Kassa- och bankhändelser. När du gör en överföring till konsultens bankkonto för utlägget, kommer denna transaktion också att dyka upp där.
Eftersom utlägget redan har bokförts i Utlägg mot företagskontot, kan du enkelt matcha bankhändelsen mot den importerade verifikationen som skapades av utläggsrapporten. Detta gör du genom att välja Matcha på bankhändelsen och sedan koppla den till den specifika verifikationen.
Om utlägget däremot har bokförts mot ett balanskonto istället för företagskontot, klickar du på Matcha på bankhändelsen, och väljer därefter Övrigt uttag/Insättning - Egen kontering för att manuellt bokföra händelsen.
Så det är möjligt att lösa detta direkt i eEkonomi utan att du har ett löneprogram.
Har du några följdfrågor eller vill att vi visar dig i programmet så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-01
10:51
1Gilla
Hej @Gunilla-57
Jag har undersökt saken och vi har ingen information om de specifika kraven. Samtidigt bör du ha den nödvändiga behörigheten eftersom du hanterar utbetalningar av löner och liknande. Kanske kan du prova på ett av företagen? Uppdatera mig gärna hur det går för dig.
/TInna ☀️
... Visa mer
2025-04-01
08:44
Hej @Uffe_R
Det verkar som att betalningen av dina e-fakturor inte fungerar som önskat, och jag förstår att det kan vara frustrerande att inte hitta var problemet ligger. För att få hjälp med att se över och kontrollera så att allt stämmer, rekommenderar jag att du kontaktar vår supportavdelning.
Jag tycker att det ser ut som om en leverantörsbetalning har gått iväg via din bankkoppling, men vi behöver titta närmare på hur det ser ut inne i ditt program innan vi rådgör vidare med dig. Supporten har möjlighet att koppla upp sig och hjälpa till att felsöka mer detaljerat.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-01
08:44
Hej @Harry_
Det framgår inte vilket löneprogram du använder så jag skriver om dem båda 🙂
I Lön Smart kan du skapa arbetsgivarintyg och även skicka det digitalt till Arbetsgivarintyg.nu direkt från programmet. Läs mer i avsnittet Arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyget finns kvar i 12 veckor hos Arbetsgivarintyg.nu och du hittar det under Skickade intyg. Du kan skriva ut intyget eller spara det som en pdf efter att du har signerat det. Den anställda har åtkomst sitt arbetsgivarintyg direkt via "Mina sidor" hos sin a-kassa. Även i Lön 600 kan du skicka arbetsgivarintyget digitalt via Arbetsgivarintyg.nu. Om du vill skicka intyget manuellt finns val för att skriva ut eller skapa intyget i pdf-format när du skapar arbetsgivarintyget. Läs mer i avsnittet Skicka arbetsgivarintyg.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @kgbatt
Jag förstår verkligen att det skulle uppskattas och inte minst underlätta arbetet. Vi har tidigare framfört det som ett internt förbättringsförslag men även du får gärna lämna ett önskemål till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på startsidan av programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @Bokforlaggaren
Välkommen till forumet!
Som programmet ser ut idag så stödjer vi endast utskrift av en faktura åt gången. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vårt system, och det är mycket värdefullt för oss att få återkoppling från våra användare.
Jag rekommenderar att du delar ditt förbättringsförslag med vår produktavdelning via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
12:32
Hej @Magnus W
Du kan istället välja alternativet Övrig insättning och sedan Bokföringsförslag Egen kontering. Där kan du välja att föra över pengarna till konto 1630.
Om händelsen finns registrerad på Skattekontot i ditt program kan du radera händelsen efter att du gjort överföringen. Du kan göra detta genom att klicka på soptunnan som finns längst till höger på bankhändelsen.
Hoppas detta hjälper och annars är du varmt välkommen att ringa supporten så visar vi i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
11:19
Hej @Gunilla-57
Vilken anställningstyp du ska välja måste du avgöra själv, men jag delar gärna med mig av den information vi har så att du kan fundera på vad som passar bäst för dig.
Komplett:
Denna typ används för anställda med arbetsschema, avtal och semesterhantering. Många beräkningar görs automatiskt, vilket är användbart för ordinarie anställda som har ett mer komplext lönesystem.
Förenklad:
Denna typ passar tillfälligt anställda, säsongsanställda eller personer som får utbetalningar utan att vara formellt anställda (som styrelsemedlemmar). Du behöver bara ange grundläggande uppgifter för att skapa lönebesked, utan automatiska beräkningar för semester eller andra detaljer. Beräkning av OB och övertid finns inte i förenklad.
När du har bytt från anställningstypen Förenklad till Komplett i löneprogrammet, är det inte möjligt att ångra eller byta tillbaka till Förenklad. Detta innebär att du måste fortsätta med den kompletta anställningstypen och hantera de ytterligare uppgifter som krävs för denna typ, såsom arbetsschema, avtal och semesterhantering.
Mer information finns i hjälpavsnittet Välj eller byt anställningstyp
Jag hoppas detta hjälper dig att fatta ett beslut om vilken anställningstyp som passar bäst för din timanställda med oregelbundna tider.
Önskar dig en solig dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
10:51
Hej @Mikael Östergren
Tack för ditt önskemål och för att du delar med dig av dina tankar. Vi förstår att en förvarning med bättre framförhållning innan leverantörsfakturorna förfaller hade varit en väldigt bra funktion och hjälpt till att undvika sena betalningar.
Vi uppskattar ditt förslag. Om du registrerar ditt önskemål via Feedback och funktioner, så får vår produktavdelning ta del av behovet och kan överväga detta för framtida uppdateringar.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-31
10:46
Hej @Martin8
Välkommen som ny forummedlem.
Här är några tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig med din nya start:
För att lägga in ingående balanser efter omstart kan du göra så här:
Lägg in beloppet för kassa på 1910 med 10.000 kr. Lägg in beloppet för plusgiro på 1920 med 100.000 kr.
Sedan när du har lagt in saldon för dina likvida medel, måste dessa balanseras mot ett eget kapital konto, exempelvis 2061 (Kapital/Stiftelsekapital/Grundkapital). Detta konto representerar de pengar som föreningen äger och kan nyttjas.
Hoppas detta hjälpte dig att komma vidare utan tråkiga felmeddelanden och att du får en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-31
09:40
Hej @Hanna_Pod
Välkommen som ny forummedlem 🙂
Precis som du skriver så när du raderar en offert, raderas den helt från programmet. Vill du se en annan hantering är du självklart välkommen att registrera detta som ett önskemål till vår produktavdelning via "Feedback och förslag" längst ner till vänster inne i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:31
Hej @Masen01
Du behöver gå in under Deklaration så ser du Underhåll i den lila listen högst upp enligt bild nedan.
Vill du att vi visar dig i ditt program så är du självklart välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-31
09:16
Hej @Skåneadministratör
Du kan inte välja att exportera bara en del av artikelregistret – det är allt eller inget som gäller och precis som du är inne på så rensar du när allt är överflyttat till det nya företaget.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:11
Hej @stabac
Jag har svårt att avgöra det här via forumet men gör så att du ringer supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten!
... Visa mer
2025-03-31
09:09
Hej @Skåneadministratör
Min tanke är att du kan lika gärna göra flytten tidigare om du vill i och med att du kommer lätta in uppgifterna om den anställde utifrån uppgifterna på semesterskuldlistan.
Lycka till 🌻
... Visa mer
2025-03-31
09:01
Hej @Jonasx
Vanligen får man detta meddelande eftersom det inte finns någon fakturamall vald för det specifika företaget i Visma Administration 2000. För att åtgärda detta kan du kontrollera följande inställningar: Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar. Kontrollera att det finns en vald mall för fakturor.
Om det redan finns en vald mall men du fortfarande får upp felmeddelandet och programmet stängs ned, rekommenderar vi att du kontaktar vår support för vidare hjälp. Det är svårt att lösa detta via ett forum eftersom vi behöver se hur det ser ut hos dig för att kunna ge rätt stöd.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-28
10:57
Hej @HannaK
Välkommen som ny forummedlem.
Vi förstår att det är frustrerande att behöva ändra yrkeskoderna varje gång beroende på vilken rapportering som ska lämnas in.
Vi har tagit din fråga vidare till löneteamet hos oss och kommer att undersöka möjligheten att implementera en lösning i löneprogrammet som tillåter två olika yrkeskoder att hanteras separat. Tyvärr har vi ingen information om detta blir aktuellt eller när en sådan lösning kan vara på plats. Tills vidare rekommenderar vi att du fortsätter att hantera yrkeskoderna på det sätt du gör idag.
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-28
10:16
1Gilla
Hej @GJ stable
Ja det går att starta om men då får du lova mig att du noga läser igenom hjälpavsnittet Omstart av företag först. Här har vi punktat ner viktiga saker som du behöver ta hänsyn till särskilt om du har ett löneprogram kopplat till programmet.
Tänkte även på att du skriver att det mest blivit fel vid bokföringen - det kanske är bra om du också slår en signal till supporten så vi får visa och förklara momenten för dig så det inte blir fel igen efter omstart. Vi hjälper dig jättegärna!
Här är hjälpavsnittet Omstart av företag.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-28
10:08
Vad härligt att höra och mina kollegor på supporten kan säkert berätta ännu mer och dela med sig av små tips och klurigheter utöver informationen jag delade.
Då hoppas jag att ni kommer att bli nöjda med tjänsten och att vi ses i forumet snart igen.
Ha det bra ☀️
... Visa mer
2025-03-28
09:11
Hej @Therese HA
Tack för din fråga. Vi förstår att hantering av sena betalningar är viktig för din verksamhet.
Visma Påminnelse Direkt i eEkonomi fungerar på liknande sätt som AutoCollect i Visma Administration.
Om du har kundfakturor som förfallit till betalning kan du använda Visma Påminnelse Direkt, en tjänst från Visma Amili (tidigare Visma Financial Solutions), för att få hjälp med att driva in betalningar för dina förfallna kundfakturor. Tjänsten sköts vid sidan av, efter att du har skickat iväg de sena fakturorna, och du behöver inte göra något själv.
Dessutom erbjuder eEkonomi tjänsten Visma Betalt Direkt. Med denna tjänst kan du sälja enskilda fakturor direkt i ditt program. Detta gör att du får pengar snabbt, blir effektivare och minskar din administration.
För att få en tydligare bild av hur påminnelsetjänsten fungerar i både eEkonomi och Administration, samt att läsa FAQ och få annan nyttig information, besök vår hemsida på Visma Påminnelse Direkt. Du kan också slå en signal till vår support så kan vi bolla tankar och funderingar med dig.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-28
09:02
Hej @Tobban
Vad händer om du inte skriver i något i fältet "välj bankhändelse" och bara klickar på Bokför? Testade hos mig och det ser korrekt ut.
Vill du att vi tittar på det tillsammans med dig så ring supporten så hjälper vi dig.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-27
12:37
Hej @eva-marieF
Välkommen som ny forummedlem.
I detta fallet rekommenderar vi att du först kontaktar Skatteverket för att säkerställa hur hanteringen ska se ut och om förmånen fortfarande måste redovisas även om den anställde betalar hela förmånen, eftersom de kommer i olika rutor på AGI.
Jag skickar med dig hjälpavsnittet Nettolöneavdrag för drivmedel vid privat körning med förmånsbil och hur det ska redovisas i arbetsgivardeklarationen. Där visar vi även exempel på hur du hanterar det i programmet.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-03-27
09:05
Hej @Sofia1 För att kunna se var nedsättningen av egenavgifterna räknas ner, kan du följa dessa steg:
Gå in i Skatteuträkningen.
Tryck på texten Egen avgifter och allmän löneavgift
När du har tryckt på denna text, ska du kunna se alla delar i avgiften, inklusive nedsättningen av egenavgifterna.
Jag hoppas att detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-27
08:06
Hej @webtomten
Att följa din redovisningskonsults råd angående att skjuta upp löneutbetalningar till senare eller välja utdelning kan säkert vara en bra lösning men samtidigt är det viktigt att du känner dig trygg med att du gör rätt val, särskilt när det kommer till försäkringskassans regler. Det är ett klokt beslut att kontakta försäkringskassan för att få tydligare information om sexmånadersregeln och hur det kan påverka din situation.
Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt och att pengarna börjar rulla in snart!
Ha en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-26
13:37
Kul att svaret hjälpte dig en bit på vägen @Norrland
När man jobbar med stämplingsavrundning innebär det att all tid som registreras före och efter schematiden kommer att registreras som flex eller tidssaldo, beroende på vad som har bockats i. Tiden utanför stämplingsavrundningen kommer att registreras som arbetad tid utanför schema.
I ditt fall, där stämplingsavrundningen är inställd på 30 minuter före och efter schematiden, kommer tid mellan 07:30-08:00 och 17:00-17:30 att registreras som flex eller liknande. Tid utöver detta kommer att registreras som arbetad tid utanför schema, om du inte väljer att registrera den som övertid istället. Om du inte vill detta kan du ändra stämplingsavrundningen till mindre tid.
Här är ett exempel där stämplingsavrundningen är inställd på 0 minuter före och 30 minuter efter, och arbetad tid är stämplad mellan 07:51 och 17:03. I detta fall registreras 9 minuter innan kl. 08:00 som arbetad tid utanför schema och efter kl. 17:00 registreras 3 minuter som flex plus. Arbetad tid utanför schema kommer alltid att registreras eftersom programmet inte vet vad som ska göras med den registrerade tiden. Du kunde istället ha registrerat övertid mellan 07:51 och 08:00 för att få övertid, beroende på vilka övertidsregler som gäller.
Mer förklaring än så har jag inte möjlighet att ge via forumet men om du vill så är du självklart välkommen att slå en signal till supporten så kan vi bolla tankar och alternativ som kanske dyker upp 🙂
Hoppas detta hjälper dig! ☀️
... Visa mer
2025-03-26
12:50
Hej @Bohlin Office
Om du inte vill få e-post eller notifikationer när du tilldelas en ny badge kan du enkelt ändra detta via din profil och dina inställningar. För att justera aviseringarna från forumet, klickar du på din avatar uppe till höger på sidan och väljer sedan "Mina Inställningar" i drop-down menyn. Därefter klickar du på "Prenumerationer och bokmärken - Inställningar för informationsmeddelanden".
Här kan du välja att aktivera eller avaktivera pop-up aviseringar, realtidsaviseringar etc. efter dina preferenser. Du kan även i listvyn under "Meddelanden via e-post" välja vilken information från forumet du vill ha direkt i din inbox.
Hoppas det hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-26
12:33
Hej @Ragnhage
Ja så länge det inte ska beskattas så kan du hantera det så som du beskriver.
Lycka till och ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-26
12:31
Hej @JennyPenny
Vi vill gärna att du kontaktar supporten för att undersöka vidare varför hela beloppet inklusive moms visas. En tanke som slog mig är att kvittot kanske är av ganska dålig kvalitet, men eftersom de andra beloppen registreras korrekt så verkar den teorin vara mindre sannolik.
Återkoppla gärna här i forumtråden när du varit i kontakt med supporten.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
11:13
1Gilla
Hej @Annnni
Ser att du precis registrerat dig som medlem och då krävs det lite handpåläggning från vår sida. Jag har sett över dina behörigheter nu och om du loggar ut och sedan logga in igen så kommer du att kunna ladda upp din bild förutsatt att den inte är gigantisk. Välkommen att skriva till oss 🌻
... Visa mer
2025-03-26
11:02
Hej @anne-b
Skönt att du lyckades få bort ett par av dina händelser - bra jobbat!
Jag är lite mer fundersam på dina resterande funderingar men tror att lösningen på ditt problem finns i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt. Där beskriver vi steg för steg hur du kan hantera olika situationer, exempelvis kundfakturor som betalats i klumpsumma, hur du matchar flera bankhändelser samtidigt, samt många andra situationer som kan uppstå kring matchning.
Hoppas att något av dessa förslag är användbart och hjälper dig att komma vidare. Om inte, rekommenderar jag att du ringer oss så ska vi se över din specifika situation och hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
10:50
Hej @Lama Kh
När det gäller avdrag för arbetsgivaravgift för anställda som arbetar med forskning är det viktigt att komma ihåg att om du markerar rutan för avdraget, så tillämpas det på hela lönekostnaden för den anställde. Tyvärr kan avdraget för forskning och utveckling endast appliceras på hela lönen eller inte alls. Det innebär att om en anställd arbetar 70% av sin tid med forskning, kan avdraget inte bara tillämpas på den delen av lönen. Ni kommer därför att behöva göra omräkningen mot Skatteverket manuellt.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-03-26
10:29
Hej @Bohlin Office
Jag testade att lägga in datumet genom att gå via den lilla kalendern istället för att manuellt knappa in datumet, och då fungerade det utmärkt.
Gällande om det är korrekt att använda bilagan för inköp efter ett visst antal år, har du säkert bättre koll på än jag. Men om du har specifika frågor om detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket eller konsultera en skattexpert för säkerhetens skull.
... Visa mer
2025-03-26
10:15
Hej @Norrland
Om den anställde har stämplat in inom ramarna för 30 minuter före och 30 minuter efter ordinarie arbetstid, bör det inte uppstå någon registrerad tid utanför schemat. För att programmet ska korrekt hantera stämpelavrundning, måste det veta hur det ska behandla tid utanför ordinarie arbetstid.
Kontrollera att ni har markerat att ni använder antingen flexsaldo eller tidssaldo. Om detta inte är aktiverat, kan det vara anledningen till problemet.
Om du har kontrollerat detta och problemet kvarstår, rekommenderar vi att du kontaktar vår support så att vi kan undersöka inställningar och tidstämplingar mer ingående.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-26
10:14
Hej @Ekebacks
Enligt den info jag har så är kortet redan inaktiverat men ligger kvar synligt ett tag till innan vår produktavdelning går in och plockar bort det.
Ha en fin dag! 🌻
... Visa mer
2025-03-26
08:25
Hej @webtomten
Förstår verkligen att du har funderingar på hur du bäst skyddar din SGI och det är så lätt att vara efterklok och därför kanske du bör dra ditt ärende en vända till.
Jag skulle nog rekommendera att du tar kontakt med din redovisningskonsult och diskuterar din situation med henne eller honom. En erfaren redovisningskonsult kan ge dig specifika råd och kanske till och med en alternativ lösning som passar dina behov bäst.
Det kan också vara en bra idé att slå en signal till Försäkringskassan direkt för att få klarhet i deras regler och hur de tillämpar dem. På så sätt kan du få konkret information direkt från källan och säkerställa att du följer deras riktlinjer exakt.
Lycka till och hoppas att allt ordnar sig smidigt! ⭐
... Visa mer
2025-03-26
08:11
Hej @Charlotte1
Gör så att du slår en signal till supporten så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Innan du ringer är det bra om du rensar cache så det är gjort.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
08:08
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
Vi förstår att du fortfarande upplever problem med egenavgifterna. Tanken är att detta skulle vara åtgärdat sedan i fredags, men det verkar som att problemet kvarstår för dig.
För att vi ska kunna undersöka och lösa detta så snart som möjligt, behöver du ringa till vår support. Om du ringer nu på morgonen brukar det vara ingen eller endast korta köer. Tyvärr har vi inte möjlighet att ringa upp, men vi ser fram emot att hjälpa dig när du hör av dig till oss.
... Visa mer
2025-03-26
08:05
Hej @nagge01
Tack för din fråga angående stafflade priser i Visma Admin 2000. Jag tolkar dig som att du upplever problem med att priserna inte uppdateras korrekt när du skapar en order, trots att det fungerar som det ska på offerter och fakturor.
Jag har undersökt detta i mitt eget system och kan bekräfta att stafflade priser normalt sett ska fungera på både offerter och ordrar. Eftersom det fungerar korrekt för dig på offerter och fakturor, men inte på ordrar, verkar det vara ett specifikt problem.
Här är några saker du kan kontrollera: Säkerställ att prislistan är korrekt uppsatt för de berörda artiklarna. Kontrollera att rätt prislista är kopplad till den aktuella kunden eller kundgruppen.
Om problemet kvarstår efter dessa kontroller rekommenderar jag att du kontaktar vår support för ytterligare felsökning. De har möjlighet att gå igenom dina specifika inställningar och kan ge mer detaljerad hjälp.
... Visa mer
2025-03-25
15:00
Hej @LW -60
Tack för ditt härliga inlägg! Det är fantastiskt att höra om din långa erfarenhet som redovisningskonsult och din passion för Visma Admin. Din insikt om de automatiska funktionerna i våra program är verkligen inspirerande.
Det gläder oss att du nu har startat din egen verksamhet och att du har valt oss som din pålitliga partner. Det är alltid trevligt att höra hur våra system kan göra vardagen enklare och mer effektiv för våra användare. Din feedback om utbildning och support är också mycket värdefull, och vi tar med oss dina observationer för att fortsätta förbättra oss.
Vi önskar dig stor framgång med din nya verksamhet och ser fram emot att fortsätta samarbeta med dig som en del av Visma-familjen. Om det är något vi kan hjälpa dig med eller om du har fler synpunkter, tveka inte att höra av dig. Ha en riktigt härlig eftermiddag 🌻
... Visa mer
2025-03-25
14:55
Hej @webtomten
Som vi tolkar dig så vill du bokföra lönen som en skuld till dig själv och ta ut den vid ett senare tillfälle. Tyvärr går det inte att styra konto 2893 till att vara utbetalningskonto då programmet endast hanterar kassa- och bankkonton under 19xxx-serien.
Vi föreslår därför att du bokför lönen som en verifikation istället för att göra en faktisk utbetalning.
Ha en fortsatt fin eftermiddag
... Visa mer
2025-03-25
14:26
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
Vi har haft ett fel gällande egenavgifterna men detta ska vara löst i fredags. Gör så att du slår en signal till supporten så ska vi felsöka vidare.
... Visa mer
2025-03-25
11:53
Hej @kriwic
Ditt filformat är helt korrekt och på något vis ska vi klura ut varför du måste göra manuella moment. Stegen för att läsa in en återrapporteringsfil ser ut så här:
Gör så här för att hämta och läsa in en återrapporteringsfil:
Välj Betalningar - Utbetalningar.
Välj kommandot Gå till internetbank för att komma till bankens hemsida. Du kan också gå till din internetbanks hemsida på vanligt sätt via din webbläsare.
Hämta din återrapporteringsfil. För mer information om hur du hämtar filen kontaktar du din bank. När filen är hämtad går du tillbaka till ditt program.
Välj kommandot Läs in återrapporteringsfil.
Markera filen du vill läsa in och klicka på Öppna.
När inläsningen är klar får du upp en informationsruta som visar vilka fakturor som har blivit betalda och totalsumman för dessa. Den kan du välja att skriva ut. De betalda leverantörsfakturorna har ändrat status till Betald. I och med att du får göra manuell handpåläggning för att betalstatus ska ändras så är min rekommendation att du slår en signal till oss nästa gång du ska läsa in en återrapporteringsfil så vi får se hur det arbetssätt ser ut och så allt är korrekt inställt. Det är ju automatiken vi vill åt tänker jag 🙂
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-25
11:36
Hej @WahidR
Tack för att du anmälde detta, delade med dig, och återkopplade. Vi uppskattar det!
/Tinna
... Visa mer
2025-03-25
11:11
Jag hann precis posta svaret till dig så fick jag besked om att jag skulle be dig att kontakta supporten för våra specialister såg inget avvikande på ditt kundnummer. Du får gärna ta upp det nästa gång du är i kontakt med supporten eller om du vill ringa nu när rusningen efter lönekörningarna är över. Ha en fin dag @CarinaM_ 🌻
... Visa mer
2025-03-25
10:38
Hej @Anja Jansson
Vi är inte riktigt med på din fråga så återkom gärna och förtydliga vad du behöver hjälp med så hjälper vi dig gärna sedan.
... Visa mer
2025-03-25
10:36
Hej @CarinaM_
Jag har kontakt med våra ansvariga som inte har något rapporterat kring detta men som lovade mig att undersöka detta vidare och återkomma. Uppdaterar dig så snart jag får mer info.
... Visa mer
2025-03-24
14:48
Hej @Ragnhage
I Lön Direkt kan man ha två aktiva anställda, men det finns ingen begränsning på antal inaktiva anställda. Systemet tittar på antal aktiva anställda, så rent teoretiskt skulle du kunna inaktivera de nuvarande anställda för att frigöra möjlighet att registrera de andra. Det kan dock bli svårt att följa upp och det är inte en lösning vi supporterar eller rekommenderar. Vår rekommendation är att du överväger att uppgradera till Lön Smart som är ett löneprogram med bättre stöd, som du sannolikt kommer att ha nytta av i andra situationer också.
Slå gärna en signal till supporten så berättar vi mer.
... Visa mer
2025-03-24
14:45
1Gilla
Hej @LW -60
Tack för ditt fina svar och varmt välkommen tillbaka till forumet ⭐ Vi har saknat din kunskap och alla dina grymma svar!
... Visa mer
2025-03-24
13:15
Hej @åverlingbygg
Vi tolkar dig som om du har fakturor med husarbete där ansökan har skickats till Skatteverket och godkänts, men utbetalningen har kvittats mot skuld på skattekontot och nu funderar du på hur du ska bokföra dessa fakturor som betalda.
För att bokföra betalningen kan du göra följande: Bokför betalningen mot kassakontot (1910) och därefter gör en korrigeringsverifikation. Kreditera kassakontot och debitera skattekontot (1630).
Genom att du gör så kan du korrekt bokföra betalningen trots att utbetalningen har kvittats mot ditt skattekonto.
Lycka till och ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-24
13:03
Hej @ Jennie76
Det är alltid lite klurigt med den här typen av situationer, men jag har ett förslag som du kan testa. Eftersom du har sålt bilen så misstänker jag att summan av redovisat värde, 179 952 kr, ska läggas in i rutan "försäljningar/utrangeringar". Så, prova att göra detta.
Om problemet kvarstår även efter du har testat med försäljningen, rekommenderar jag att du kontaktar supporten för vidare assistans.
Hoppas detta kan lösa ditt problem!
... Visa mer
2025-03-24
10:59
Hej @Masen01
Precis som tidigare lösning så behöver du gå under Underhåll - kontoplan och koppla om till ett referenskonto som ligger under Handelsvaror. Som nämnts i tidigare svar är konto 4900 kopplat till handelsvaror.
För att koppla om konton:
Gå till Underhåll - Kontoplan.
Hitta de konton som du vill ändra
Klicka på "pennan" bredvid kontot för att redigera.
Koppla om kontot till ett referenskonto under Handelsvaror (t.ex. 4900 eller 4960).
Om detta inte hjälper dig rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
2025-03-24
10:02
Åh vad glad jag blir. Bra jobbat och ha en fin dag @anne-b ⭐
... Visa mer
2025-03-24
09:57
1Gilla
Hej @dysell
Jag förstår att du upplever frustration med hur programmet hanterar dina bokföringsförslag och konteringar. Tack för att du delar med dig av dina synpunkter och detaljerade exempel, det hjälper oss att förstå din situation bättre.
Angående bokföringsförslagen: Programmet är utformat för att automatiskt föreslå bokföringsförslag baserat på tidigare transaktioner och händelser. Om den i vissa fall inte ger relevanta förslag kan det bero på olika faktorer, till exempel att programmet behöver mer tid för att lära sig dina specifika rutiner eller att vissa typer av transaktioner behöver manuell kontering. Eftersom du nämnt att du upplever att samma typ av händelser inte föreslås korrekt, kan det vara en indikation på att något inte fungerar som det ska.
Din arbetsprocess: Jag ser att du väljer ”egen kontering” vilket innebär att du manuellt vill sätta upp dina egna konteringsförslag. Om du föredrar detta för att säkerställa större kontroll över dina bokföringsposter, kan vi absolut hjälpa dig med att skapa och hantera dessa förslag så att de bättre passar dina behov.
Koppling av fakturabilder: Automatisk koppling av fakturabilder till verifikationer är en funktion som ska underlätta bokföringen. Om det inte fungerar som förväntat, kan det vara bra att vi får se över varför det inte kopplas korrekt.
Jag rekommenderar varmt att du tar kontakt med vår supportavdelning för att gå igenom ditt flöde och arbetssätt. Vi vill verkligen hjälpa dig att få ut maximal nytta av programmet och se till att det fungerar smidigt för dig. Vårt supportteam är rutinerade och jag är säker på att ni löser detta tillsammans.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-24
09:39
Hej @johannaB
För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och se hur det ser ut i ditt program, kontakta gärna vår support så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
2025-03-24
09:31
1Gilla
Hej @anne-b @Emmali
Här kommer ett förslag på hur ni kan hantera problemet:
När du kopplar automatiska händelser mellan skattekontot och företagskontot, ska du alltid välja alternativet "Överföring mellan egna bankkonton" för att undvika dubbelkontering. Eftersom detta inte gjorts, förutsätter jag att bokföringen stämmer på skattekontot men att företagskontot har blivit fel.
För att rätta till detta kan du välja mellan två olika alternativ:
Ta bort omatchade bankhändelser på skattekontot:
Om bokföringen på skattekontot stämmer, kan du ta bort de omatchade bankhändelserna som ligger på skattekontot. Detta gör du genom att klicka på papperskorgen till höger om respektive händelse.
Ångra matchning på företagskontot:
Om du föredrar, kan du istället ångra matchningen på företagskontot och istället matcha transaktionen som "Överföring mellan egna bankkonton".
Om du inte får detta att fungera eller om du vill att vi tittar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-24
09:13
1Gilla
Hej @Johan Ekman
Från sidan Inlämning kan blanketten genereras antingen som en sru- eller pdf-fil för att sedan kunna bifogas till den privata deklarationen. Läs om hur du gör i avsnittet K10 för delägare i fåmansaktiebolag.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-24
08:09
Hej @Skåneadministratör
Tack för att du kontaktar oss. Jag tror att detta felmeddelandet kommer från Outlook och inte från Administrationsprogrammet. Gör så att du slår en signal till oss för att säkerställa att jag tänker rätt.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-21
14:40
1Gilla
Hej @anne-b
Förståeligt att det känns förvirrande med den dubbla leverantörsfakturan. Jag ska försöka hjälpa dig att reda ut detta.
Anledningen till att fakturan fortfarande finns kvar under "Obetalda leverantörsfakturor" är att det endast har skett en korrigeringsverifikation, men själva fakturan har inte "tagits bort".
För att åtgärda detta behöver du först vända tillbaka korrigeringsverifikationen så att fakturan förblir obetald i bokföringen. Därefter skapar du en kreditfaktura som speglar ursprungsfakturan, dvs. samma datum, belopp, konton osv. Innan du bokför kreditfakturan kan du bocka i "Skicka ej till bank".
När kreditfakturan är skapad, välj åtgärder och kvitta. En ny sida kommer då upp där du kan välja vilken faktura du vill kvitta krediten emot och sedan bokföra. Efter dessa steg kommer fakturan att försvinna från "Obetalda leverantörsfakturor" och bokföringen blir korrekt. Om du tycker att det är krångligt och vill att vi visar i ditt program så är du självklart välkommen att slå en signal till supporten.
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-21
13:19
Hej @Cassandra
Rapporten medelantalet anställda visar inte en uppdelning mellan heltidsanställda och deltidsanställda. Däremot kan du göra urval på rapporten och specificera per anställd och inkludera deras sysselsättningsgrad.
På så vis kan du identifiera vilka anställda som inte har 100% sysselsättningsgrad och därmed få en tydligare översikt över heltids- och deltidsanställda.
Trevlig helg och välkommen som ny forummedlem 🌻
... Visa mer
2025-03-21
12:41
Hej @Johan Ekman
Du gör det genom att gå in under Deklarationsunderlag - Deklarationsbilagor och välj Hämta värden från kalkyler (se gul markering). VIll du att att vi visar dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-21
12:30
Hej @Valantina
Det enklaste sättet är att skriva ut en semesterskuldlista från ditt löneprogram och bokföra utifrån den. Om det inte finns någon semesterskuldlista kan du manuellt räkna ut värdet på de anställdas semester och bokföra det.
För ytterligare detaljer kan du läsa mer i vårt hjälpavsnitt Bokföra semesterskuld. Om du vill ha hjälp att säkerställa att allt är korrekt så är du välkommen att boka en tid hos någon av våra lönespecialister via sidan Boka specialisthjälp.
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-21
11:35
Hej @Skåneadministratör
Vi har inget hjälpavsnitt för hur importen görs men om du ringer supporten så hjälper de dig att beställa gratis flytt av register för upp till 10 företag .
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-21
11:27
1Gilla
Hej @Josefina1
Precis som Carina skriver så görs inget avdrag för timanställda utan den anställde får ingen timlön eftersom hon inte har någon arbetad tid. Läs mer i vårt användartips Sjuk - Sjuklön, sjukavdrag, karens och mycket mer
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-21
10:57
Hej @Mina1508
Här är en steg-för-steg guide för hur du kan hantera betalningar med Swish i ditt program.
Ställ in Swish som betalningsvillkor för din kund:
För att din kund ska kunna betala med Swish, går du till Försäljning - Kunder. Markera den kund det gäller, klicka på Redigera och välj Swish direktbetalning som betalningsvillkor. En utskriven faktura via programmet fungerar sedan som kvitto för din kund.
Skapa kundfaktura:
Du skapar en ny kundfaktura via Försäljning - Kundfakturor. Vid utskrift av kundfakturan kommer det att stå Betalningsbekräftelse istället för "Att betala", som vid en vanlig faktura. När du bokför fakturan skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish.
Registrera och bokför betalningen:
När pengarna finns på ditt företagskonto går du till Kassa- och bankhändelser för att registrera och matcha händelsen. Om du har en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken helt automatiskt. Om inte, kan du manuellt registrera transaktionen. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser, klickar du på Matcha, väljer bokföringshändelsen "Inbetalning från kort eller Swish" följt av den faktura det gäller - och sedan är det bara att bokföra.
Sammanfattningsvis behöver du först skapa en faktura som sedan matchas mot bankhändelsen, trots att kunden redan har betalat med Swish. Detta säkerställer att transaktionen bokförs korrekt i systemet.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
10:19
Tack snälla @Emma__30 för att du delade med dig av svaret.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
10:09
Hej @Nellie 123
Tack för din fråga angående uppbokning av semesterårsavslut per 2024. För att boka upp semesterårsskuld i Lön Smart, kan du följa instruktionerna som finns beskrivna i hjälpavsnittet Uppbokning av semesterskuld.
Om du vill ha hjälp att kontrollera att allt blivit rätt, rekommenderar vi att boka en tid med en av våra lönespecialister. Du kan enkelt boka din tid via vår sida Boka specialisthjälp - Lön Smart
Trevlig helg ☀️️
... Visa mer
2025-03-21
09:51
Hej @Johanz
Tack för din fråga. Utbetalningsdatumet som programmet sätter är ett standardvärde som väljs automatiskt. När jag testade själv, märkte jag att programmet kopierar datumet från den senast låsta lönekörningen och föreslår detta datum. Stämde även av detta med våra produktspecilister och det är så programmet fungerar.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-21
09:35
1Gilla
Hej @birgittaairas
Vi förstår att det skulle vara till stor hjälp att tydligt kunna se att en betalning är gjord via Swish direkt i bankkopplingen under bankhändelser på ditt kontoutdrag. Olika banker skickar olika mycket information, och vi tar också in olika mycket information från det de skickar.
I detta fall med Nordea som bank, framgår det i dagsläget inte så tydligt att det är en Swishbetalning, vilket vi är medvetna om.
Vi har vidarebefordrat detta som ett önskemål om att kunna visa mer detaljerad information, inklusive att tydligt markera Swishbetalningar. Detta har även lyfts internt direkt till våra utvecklare, så att de kan undersöka möjligheten att inkludera denna information i framtida uppdateringar av programmet.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
09:13
2 Gillar
Grymt jobbat och stort tack för att du återkopplade till mig.
Trevlig helg @Anna F ☀️
... Visa mer
2025-03-20
13:35
Hej @Josefina1
Precis som Carina skriver så ska du låta månadslönen ligga kvar och sedan göra avdragen för tjänstledighet och semester utifrån den. Detta gör att du får hjälp av programmet att hålla koll på den semestergrundande/ej semestergrundande frånvarotiden inför nästa semesterårsavslut.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-20
13:18
Hej @Skåneadministratör
Hur du exporterar ditt artikelregister kan du läsa om i hjälpavsnittet Exportera register. Du kan inte inte exportera lagersaldo för att läsa in i ett nytt bolag utan för att få in korrekt lagervärde får du göra manuella inleveranser på artiklarna med dina respektive inköpspriser.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-20
11:28
Hej @Ann-Britt1
Jag misstänker att problemet du upplever med att filerna får "(1)" i filnamnet kan bero på att det redan finns en fil med samma namn i mappen där du sparar filerna. För att undvika detta, kan du genomföra följande steg:
1. Radera befintliga/tidigare skapade filer: Gå till den mapp på din dator där du sparar deklarationsfilerna och säkerställ att inga filer med samma namn ("blanketter.sru") redan finns kvar. Radera dem om de finns. 2. Skapa filen på nytt: Efter att du har säkerställt att inga filer med samma namn finns i mappen, skapa filen igen i ditt program. Anledningen till att parenteserna (1) läggs till i filnamnet är att operativsystemet inte tillåter två filer med exakt samma namn i samma katalog. Genom att följa stegen ovan borde problemet lösas annars ringer du supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-20
11:20
Hej @Admin Gottskär Grundskola
Jag har inte fått in någon info om att vi skulle ha ett pågående fel så slå gärna en signal till supporten så ska vi felsöka vad det beror på i ditt fall.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer