2023-08-17
15:58
1Gilla
Hejsan och tack för svaret.. Inge elektroniska fakturor och sånt i företaget så då är det ju bara att läsa in i den version vi redan kör i .... grymt bra....
... Visa mer
2023-08-17
14:00
Hejsan. Ska lägga in en ny kund som kört själv. Han har, liksom oss, Visma Administration 2000 men då i version 2016.23. Min fråga är då; vilken är den nyast version som klarar av att konvertera 2016.23? Jag har sparat 2020.31 fullsetup.exe... Funkar det för mig att läsa in en backup av hans version i den versionen? Eller kanske t.om. i en nyare version?.....
... Visa mer
2023-08-17
13:53
Och helt plötslig så funkar nu mina sidor även i Bokslut... med andra ord så var det som vanligt i datorvärlden (och i den vanliga för den delen)...oförklarligt... Men funkar det så är man ju nöjd..
... Visa mer
2023-08-10
10:00
2 Gillar
Håller med om den slutsatsen. Får ta det med vår IT-kille. Om vi hittar nåt som kan påverka andra så meddelar jag det här, utifall fler råkar ut för det.... Tusen tack så länge...
... Visa mer
2023-08-09
13:45
Hejsan. Japp.. funkar på andra enheter och senaste versionen är installerad...
... Visa mer
2023-08-09
11:08
Hejsan och tack för snabbt svar. Hade en rad i ini.filen (Mypageweberr=1) som jag tog bort men det hjälpte icke... Märkligt minsann....
... Visa mer
2023-08-09
11:03
1Gilla
Svar på fråga 2 är att du har helt rätt. Betalar du den själv genom nettolöneavdrag så uppstår ingen förmån och du behöver inte redovisa det till skatteverket. En info, som du sannolikt känner till men man vet ju aldrig, är att du alltid måste ha viss tjänstekörning (minst 100 mil/år) med din förmånsbil för att få lyfta någon moms överhuvudtaget på dess kostnader. Och om du betalar bränslet själv så skall du ju ta ut reseersättning för dessa tjänstemil...
... Visa mer
2023-08-09
10:55
Hejsan. I min dator (en av 8 arbetsstationer) så funkar inte mina sidor i bokslutsprogrammet. Funkar i Byråstöd, Administration m.m. Kollar först om ni kan tipsa om vad det kan vara. Har kört en reparationer utan att det hjälpte. Bifogar bild av det enda som står på mina sidor, sidan är för övrigt helt vit och tom....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-07-13
07:20
1Gilla
Hejsan och tack för svar.. Har, till slut, haft tid att kika på det och det ser ju ok ut. Förutom att det övriga nettoavdraget väl ska hamna på konto 7690 (eller liknande) inte 2790 som är standard på lönearten.
... Visa mer
2023-07-05
14:04
1Gilla
Hittad en gammal tråd där lösningen var, i mitt tycke, lite felaktig.
Vi använder Visma Lön 600 och nu har vi en kund som kör Lön Direkt. Han har då bilförmån och då vill ju vi ändra det till en med nettolöneavdrag då det är mycket förmånligare för honom.
Så som jag tolkar det så kan man då använda den vanliga lönearten "bilförmån" först plus och sedan minus men då blir väl, antar jag, det ingen rapportering via AGI´n, något som, så vitt jag förstått det, man skall göra med en nolla så att skatteverket vet att man har en förmån, om än med noll.
I lön 600 så finns det en färdig löneart för detta, även om jag inte kan se någon skillnad på den mot bilförmånen. Så frågan är om det blir rätt om man bara lägger in plus och minus på samma löneart eller hur gör man? Eller är det så att Lön Direkt inte klarar av bilförmån med nettolöneavdrag?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240506
... Visa mer
2023-04-20
08:00
Hejsan. Har en kund som nu lagt till mig som användare i hans eEkonomi Smart samt Visma Lön Anställd. Kan då se att jag blivit tillagd som användare vilket då kostar dryga tusenlappen per företag. Undrar om det är korrekt och hur vi gör när det inte är jag på firman som skall hjälpa den här kunden. I våra "normala" samarbeten så kan vi alla logga in och hjälpa kunden. Gäller då iofs samarbeten i eEkonomi Fakturering men det bör väl vara samma sak i det här fallet. Blir rätt dyrt annars.....
... Visa mer
2023-04-05
11:08
Problem 2! Startade upp Visma Lön utanför Byråstöd och upptäcker då att det redan finns ett sånt företag där. Sannolikt så har vi gjort så här en gång tidigare i det här företaget. Men så klart så saknar jag lösenord. Och uppkommer frågan; vi använder ju byråstöd. Om jag då, som hjälpen skriver, använder Visma Assist Lön för att återställa lösenord. Gäller det då alla företag, eller får jag välja vilket företag jag återställer lösenordet i? Vågar ju liksom inte gå vidare i den funktionen och hjälpen ger ingen info om hur det ser ut i nästa steg.... Så då provar jag att lägga upp ett nytt företag men justerar namnet så att det inte krockar. En sak som ställer till det är ju att jag måste även här lägga upp en signatur, ett förnamn och ett efternamn, e-post samt ett lösenord. Allt detta gör ju den här vägen lite komplicerad som vi då redan sett.... puuh.... Men jag provar ändå den vägen för att se vad som händer..
... Visa mer
2023-04-05
10:48
Hejsan. Vi provar att göra enligt alternativ 1 helt enkelt. Lite synd då vi tappar historiken och man kan ju även fundera på om det till någon del utgör räkenskapsmaterial. Vilket ställer frågan i en helt annan dager. Nu är ju vi iofs "lite" oldschool och skriver ut allt på papper och sätter i en pärm.. Men det finns ju en del som anser att det som är skapat i ett system utgör räkenskapsmaterial. Alternativ 2 och 3 funkar ju inte då jag inte har någon säkerhetskopia och inte heller kan ta någon då programmet inte startar. Ett rejält moment 22 helt enkelt. Just Lön är ju ett bekymmer för oss byråer då vi inte kan ha det igång i flera företag samtidigt. Det händer ju ibland att min personal sitter och gör en lön i ett företag. Av olika anledningar så måste man öppna ett annat för att kanske svara på en fråga och vips så har man bara det igång. Detta gäller, tack och lov, inga andra program men det gäller att ha tungan rätt i mun så att inget blir fel. Vet inte hur det är i molnvärlden men jag antar att där är man bara inne i ett program åt gången. Vilket då är rätt opraktiskt..... Eller också kan man ha flera igång....
... Visa mer
2023-04-03
10:40
Återigen så har vi problemet med att ett kundföretag tar ut lön efter några år som anställd. Och då kan vi inte öppna löneprogrammet då "versionen är för gammal". Vi använder byråstöd och visma lön 600 version 2023.0 medans kundens version tydligen är 2021.31.
Vi kan inte ta en säkerhetskopia och man kan väl inte ha två versioner av lön installerat? Eller??...
Det här är ett otyg när man vill ha kontinuitet i löneprogrammet även om kunden inte tar ut lön jämt. Och med 135 kundföretag som är märkta som lön så är det lite omöjligt att starta upp alla efter en uppdatering bara för att utifall liksom.... Så finns det något sätt....??
... Visa mer
2023-02-09
15:55
1Gilla
Hejsan och tack för svar, även om det inte var vad jag hoppades på. Anser nog att ert nya skatteprogram, som jag antar att kommer att prioriteras, har ett upplägg som i mångt och mycket blir sämre, framförallt ur en rådgivningssynpunkt. Dessutom så innehåller det ju ännu, och som det verkar även det oprioriterat, inte handelsbolag. Till skillnad mot för, som det verkar, många andra så vill jag ha koll på vad som händer och vill även kunna påverka slutprodukten på det sätt som jag vill ha det (och som jag vet är ok) istället för att programmet skall styra mig enligt någon utvecklares förenklingsintentioner.. Over and out....
... Visa mer
2023-02-08
15:27
Hejsan. Kikade på den senaste versionen av Visma Bokslut och dom "nyheterna" var väl kanske inte riktigt vad vi behövde. Undrar helt enkelt om det kommer någon bilaga eller liknande koppling som hämtar upp underlag på eventuella inköpta inventarier och tar med den skattereduktionen på skatteberäkningen. Kan se av skatteberäkningsbilagan att det inte finns något sådant där. Jag hoppas verkligen att den uppdateringen inte endast sker i Skatt & Bokslut Pro utan även i Bokslut. För jag förutsätter att den är på gång....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-01-30
08:27
Tänkte ju ställa den här frågan själv men ser att svaret redan är gett. Det går alltså inte att ändra en "standardpost" i eEkonomi. Och i den världen är tydligen vissa konton standardposter. Och då har jag en funderingen på om ni inser vilket jobb det sannolikt blir om man skall gå från ett "riktigt" bokföringsprogram typ Visma Administration till eEkonomi. Jag har vissa kunder kvar sedan jag startade i branschen 1989 och kontoplanerna är, kanske framförallt när det gäller försäljning, fulla av egna kontonamn. För BAS är bara en rekommendation och man får byta namn på alla konton om man vill. Och vill man ha en någorlunda intern ekonomistyrning så brukar man dela upp försäljningskonton. Nu vet ju inte jag vilka konton i "vanliga" eEkonomi som är standardposter men jag kan tänka mig att det är en hel del. Funderar verkligen på hur ni tänkt när ni så kraftigt begränsar programmet att vi inte ens får dela upp försäljningen hur vi vill. För vilka kontonummer har vi kvar att välja på när vi skall dela upp försäljningen i en restaurang, där uppdelning är väldigt viktigt. Kostnader i ett åkeri blir rätt många konton med "egna" namn. Att jag frågar istället för ett helt enkelt strunta i det här och fortsätta leta ett annat program är väl mest för att jag använt Visma sedan mitten av 90-talet. Det har varit ett av dom bästa för redovisningsbranschen. Prisvärt, användarvänligt och komplett vilket man då inte kan säga om eEkonomi. Och trenden fortsätter. Ni har ju t.ex. det nya Skatt och Bokslut där vi nu även i Skatt har den nackdel som även det gamla Bokslut hade, d.v.s man kan inte testa saker. I gamla Skatt så har vi dels en kalkylmodul som gör att när jag fyllt i den, fört över till deklarationen så kan jag förändra och testa skillnader mellan dom alternativen. Och öppnade jag en deklaration så kunde jag sedan stänga den utan att spara och inget var ändrat. För denna spara-knapp är en fantastisk funktion för oss som vill ge råd, testa olika alternativ och hjälpa våra kunder. Något som jag alltid saknat i bokslut då även där sparades allt med automatik. Precis som i dom flesta av dagens molnprogram som, sannolikt av tekniska skäl, inte har sparknappar. Men dom saknar även en till funktion som ett lokalt installerat program har, som jag genom åren ibland använt. Det är att ta en säkerhetskopia, läsa in den som ett nytt företag och sedan "leka" i den verkligheten. Väldigt bra i vissa rådgivningar. Så där, då har jag skrivit av mig lite och får sätta mig ner och byta konto i en av mina kunders kontoplaner då vi där bytt namn på konto 3042 till en annan försäljning av hans tjänster som har 25% moms, vilket då inte går att ändra i eEkonomi då 3042 är 12% moms och en standardpost. Tack för den.........
... Visa mer
2023-01-26
07:29
2 Gillar
Hejsan. Det är ju till arten en leverantörsskuld men allt annat hör ju till nästa år så vi brukar ändra fakturadatumet till nästa år om vi använder faktureringsmetoden och reskontra. Vid kontantmetoden så tar vi helt enkelt inte upp den som skuld. Nu var ju det här en försäkring och då utan moms och hade det varit en skuld med moms så hade du ändå inte fått lyfta den. Kravet för momslyft är endera att du betalat den eller att du fått tjänsten/varan levererad. Så vill man absolut bokföra en sådan faktura som leverantörsskuld så blir det förutbetald kostnad och vilande moms. Vilket är rätt onödigt och krångligt. Just den regeln gör ju att t.ex. en hyresfaktura för första kvartalet nästa år blir en lite redovisningsresa om man inte betalar den. Förs förutbetald och vilande moms. Sedan får man kostnadsföra varje månadshyra när månaden är (för då är ju tjänsten levererad) och man får även lyfta den delen av momsen. Bokföring är så enkelt;-)
... Visa mer
2022-12-07
14:01
1Gilla
Testade precis det som Tinna skrev men det hjälpte inte, vilket är mysko... men ta ett snack med supporten. Dom är kanon.
... Visa mer
2022-12-01
09:55
Kollade och när man avslutar programmet så får man upp den frågan. Men man kan där välja att inte få den frågan nästa gång och gör man det så kommer den inte igen. Har alldeles för mig att den går att få tillbaks men får inte till det. Förhoppningsvis så kommer någon i supporten och hjälper till med det. Om jag nu har rätt... men det vore märkligt om man inte kan få tillbaks den funktionen som gör att säkerhetskopiering blir lättare...och vid rätt tillfälle.
... Visa mer
2022-12-01
07:26
1Gilla
Den önskan har nog funnits lika länge som programmet. Men du kan ställa in så att programmet vid nedstängning ställer en fråga om säkerhetskopia skall göras. Då är det bara svara ja så görs det på en i förväg utvald plats. Vilket är nästan bättre än en schemalagd säkerhetskopia. På det här sättet så görs en säkerhetskopia bara när man faktiskt själv vill det då man vet att något är ändrat....
... Visa mer
2022-11-24
10:16
2 Gillar
Ah.. Då skall vi se. Du har bokfört den ingående momsen direkt mot 1650, det kontot är då momsfordran och du bör istället använda 2641 som avser den avdragsgilla ingående momsen som du har under perioden. Det summeras sedan när du gör momsavräkningen/rapporten för perioden. Är lite osäker men tror nog ändå att din vinst i det här fallet bör bli 19 205 kr (försäljningen) minus 6 200 kr (inköpet) d.v.s 13 005 kr. Inte 11 069,10 som du uppgett. Är som sagt var osäker men tror inte att säljprovision och slagavgift skall påverka den delen då om bör räknas som omkostnader. Det skulle isf innebära att kto 3030 blir kredit 10 404 kr och 2616 kredit 2 601 kr. Kto 3028 blir då debet 13 005 kr. I övrigt så ser det, enligt mig, ok ut. Roligt att du tycker bokföring är kul även om det är den absolut svåraste delen av vårt yrke. Rekommenderar starkt att du köper lite litteratur inom typ bokföring, moms och sånt och kanske framförallt, köp tjänster av en välrenommerad redovisningsbyrå i närheten. Ta gärna hjälp av dom med frågor och avstämningar. För det är alltid ditt ansvar och det finns inga ursäkter om det blir fel. Lycka till!!
... Visa mer
2022-11-24
09:53
1Gilla
Hejsan. För att kunna lämna ett någorlunda korrekt svar så vore det bra med ett exempel innehållande belopp. Kan du göra det?
... Visa mer
2022-11-24
09:51
3 Gillar
Helt rätt att man enligt Skatteverket skall hantera ett inköp med moms från EU som ett inköp med omvänd moms från EU. Personligen så har jag väldigt svårt att förstå det i och med att det förstör den kontroll man har där försäljning som rapporterats visa periodisk sammanställning skall mötas av en sådan redovisning hos köparen. Här redovisar man då ett köp som inte redovisas som en försäljning. Märkligt av Skatteverket....
... Visa mer
2022-11-22
08:10
1Gilla
Intressant fråga dom belyser ett "problem" i dom flesta löneprogram, om inte alla. Om vi t.ex. tar vårt bolag där alla har månadslön för innevarande månad och justering för månaden före så blir det märkligt under sommaren. Under semestermånaden så får alla full lön, möjligen med justering för månaden före, trots att man då inte jobbat. Månaden efter får man då istället semesterlön vilket då bokförs mot konto 2920 då den redan är kostnadsförd. Detta gör att resultatet för t.ex. juli är uruselt, full månadslön, ingen intäkt. Medans augusti går strålande. Full intäkt, ingen eller ringa lönekostnad. Nu kan man ju hålla på och bokföra detta på eget sätt men det blir många felkällor. Det borde vara en relativt enkel sak för löneprogrammen att hålla reda på allt detta och då även se till att man inte redovisar fel skatteavdrag och avgifter fel månad men där lönekostnaderna hamnar rätt. Fick den här fråga för många år sedan där vi, på kundens uppdrag, var rätt noga med periodiseringar och avskrivningar. Men lönen ställde då till det rejält i hans bolag då den inte periodiseras alls, inte i något program.... Märkligt....
... Visa mer
2022-11-22
08:04
Hejsan. Läste det här och blev intresserad och hittade då ett skrivfel i den sista meningen. Där skriver du "Det innebär att säljare utanför Norge ska registrera sig i VOEC eller norska MVA-registret om försäljning av varor med ett värde under 3000 NOK görs." vilket är fel. Man kan registrera sig där för att förenkla för köparna som då slipper betala moms till tullen, det är inte tvingande. Men det krånglar ju till det för säljaren så man kan undra vilka som vill göra det. Framgick när jag kollade på grensetjansten.com... tyckte det verkade mystisk om man var tvingad, vilket man då inte är...
... Visa mer
2022-11-16
07:32
1Gilla
Hejsan. Låter korrekt. Att programmet varnar går som sagt att ingnorera och så länge du alltid stämmer av per den sista i månaden att banksaldot stämmer så är det ju lugnt... Och som sagt, kom ihåg löneskatten när du gör bokslut och missa inte underlaget för det på aktiebolagets deklarations första sida. Men det bör programmet fixa... Lycka till!
... Visa mer
2022-11-15
07:37
2 Gillar
Hejsan. Antar att du använder eEkonomi där jag inte är så hemma på rutinerna men jag kan ändå svara på din fråga tror jag. När du betalar fakturan så krediterar du ju 1930 och debiterar, i det här fallet, 2440. Detta blir då korrekt när uppbokningen av leverantörsfakturan blir kredit 2440 (då det uppstår en leverantörsskuld) samt debet 7412. Ser att du även då bokar upp skulden på särskild löneskatt, vilket man absolut kan men vi brukar ta den, oftast ringa, delen i bokslutet. Men du bör egentligen inte lägga upp en pensionspremie som leverantörsskuld då den då kostnadsförs i bokföringen, även om du av någon anledning inte skulle betala den, och då blir det fel då det endast är premier som betalas som blir avdragsgilla. Vi har även samma tänk när det gäller aviseringar/fakturor på lån med amortering. Dom bör man inte lägga upp i reskontran då dom då bokas som amorterade även om det sker senare eller inte alls. Det är i det fallet dessutom rätt vanligt att banken drar beloppet månaden efter även om förfallodag var den sista i månaden före.
... Visa mer
2022-11-03
11:26
2 Gillar
Hejsan. Momskoderna p det du övertog ör ju direkt fel. Varken 4020,3020 eller 3028 skall, enligt min kontplan (från Visma) ha någon momsmärkning. 4020 avser ju kostnad och har inget på momsrapporten att göra. 3020 är ju då som sagt var själva omsättningen vid försäljningen. 3028 är "Positiv VM omföringskonto" och bokas debet för att nolla bort bokningen av vinst (kto 3030 o 2611). En bokning av försäljning med vinst skall då se ut som följande om varan bokats mot lager för 10 000 kr och sålt för 15 000 kr. 1930 debet 15 000 kr 3020 kredit 15 000 kr (kommer ej med på momsrapporten) 3030 kredit 4 000 kr (kommer med på momsrapporten och är vinsten ex moms) 2611 kredit 1 000 kr (momsen på vinsten och kommer med på momsrapporten som utg moms) 3028 debet 5 000 kr (nollar bort vinstbokningen) 1465 kredit 10 000 kr (tömmer lagret på varan) 4020 debet 10 000 kr (varukostnaden på försäljningen) Totalt sett här så får man en bokförd omsättning på 14 000 kr (3020 + 3030 - 3028) vilket då stämmer då momsen på försäljningen om 15 000 kr är 1 000 kr, netto 14 000 kr. Varukostnaden blir 10 000 kr d.v.s kto 4020. Hanteringen kan bli lite annorlunda om man använder lagerhanteringen i Administration men rent manuellt så blir det dom här konteringarna. Och inköp bokas alltid debet kto 1465.
... Visa mer
2022-11-01
11:09
Hejsan. På bilagan står det att avtalspension räknas från 25 års ålder. Den räknas, så vitt vi hittat, från 23 års ålder från 2022. Nästa år verkar den sänkas till 23 års ålder. Kika på det och kolla om vi eller ni har rätt...
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2022-10-30
16:35
1Gilla
Hejsan och tackar för dom orden. Har tyvärr emellanåt inte tid att svara på allt jag vill, man måste ju dra in pengar också.. men det är kul att resonera och ofta orsakar frågorna en fråga hos mig som jag då måste besvara.... När det gäller din momsdiff så var jag tvungen att kolla själv. Antar att det är försäljningen med förlust där man då endast bokför på kto 3020, som då skall sakna momsradskoppling. Märkligt men det är ju till arten ingen omsättning (antar jag) då det här är standard i programmet. Det kontot som är momsmärkt när det gäller VMB-handel är ju då 3030, som då avser den momspliktiga vinsten. Kollade för säkerhets skull i en nyupplagd kund i Administration och konto 3020 saknar momsmärkning. Fasen vet om det är rätt, det är ju ändå på sätt och vis en omsättning.... och jag antar att ditt problem då är att 3020 är momsmärkt...?
... Visa mer
2022-09-23
07:55
Jo, nu när jag ändå är igång så är det en sak som orsakar en hel del merjobb i Visma Bokslut. När man importerar bokföringen från, i det här fallet, Visma Administration och i Admin döpt om ett konto som redan finns i bokslut så varnar inte programmet för detta, det ändrar inte heller namnet till det som kommer från bokföringen utan låter glatt kontot behålla sitt gamla, numera felaktiga namn. Jäkligt irriterande och lätt att missa. Det har händer allt för ofta att man sitter och kollar på en balans- och/eller resultatrapport och funderar vad katten är det där för konto. En sak som sedan i förlängningen även den är spännande är när vi i bokslutet byter namn på ett konto som redan finns. För över bokslutstransaktionerna till Visma Administration som då, till skillnad från Bokslut, meddelar att namnen är ändrade och ger möjlighet till namnbyte automatiskt. Vilket vi tackar för. Men sedan har vi då förlängningen i Administration där kontot året efter behåller sitt gamla namn, oavsett överföring av IB. Det måste man då in i programmet och ändra manuellt. Man få inte heller någon varning där att kontot man använder har ett annat namn föregående år. Så manuella ändringar och manuellt kontroll måste då ske. Även om jag kan tycka att kopplingen mellan namn och år borde vara en relativt lätt sak att lägga in i ett program. Funktionen "Koppla konton" i Admin ska vi ju inte ens nämna här då vi egentligen pratar bokslustprogram men den är faktiskt lite sämre än usel i Admin... Som utöver det är och sannolikt kommer att vara ett tag till ert enda riktiga bokföringsprogram för oss som kan bokföring och vet vad vi får och vill göra i bokföringen.
... Visa mer
2022-09-23
07:26
Jo, en sak till. Uppdateringen via internet måste jag tydligen göra på varje klient. Provade även nu att öppna ett helt nytt bokslut och även där står då 4,5% så det sker inte som en centraluppdatering i den här versionen utan vi måste ändra det i varje bokslut i år..... Så brukar det väl ändå inte vara? Om det nu ändå är det gängse så är ju en uppdatering med rätt procentsats på sin plats kan jag tycka...
... Visa mer
2022-09-23
07:21
Stämmer bra det. Men då vi kom igång med några bokslut tidigt så verkar det som om denna ändring till 4,5% skedde i den sista uppdateringen. D.v.s det var rätt i version 2022.0 och blev sedan fel i version 2022.1. Visst är det så att man bör uppdatera via internet men då det är rätt den ena gången så tror man ju inte att det ändras åt fel håll i en senare uppdatering. Nu hade vi tur och kan fånga upp det här, men jag misstänker att det kan missas på sina håll. Vi hade sannolikt märkt det då vi alltid stämmer av mot Fora-fakturorna men dagens "moderna" konsult litar allt mer på programmet (vilket man även skall enligt programmakare, allt annat är förlegat) så personligen tycker jag att det är lite illa att det sker. Men även rätt märkligt....
... Visa mer
2022-09-21
13:35
1Gilla
Låter bra. Ser fram emot att ni kollar så att det inte är vi som har något fel... Ska iväg till Kista nästa vecka på mässan så jag kan väl "tjata" lite då om inget hänt...;-).....
... Visa mer
2022-09-20
08:23
Hejsan. Vi har upptäckt att bokslutsprogrammet idag har fel procentsats på underlaget för särskild löneskatt och att det tydligen ändrats i samband med en uppdatering. Vi har några bokslut, 04:or, som vi kom igång med tidigt. Nu när dom skulle färdigställas så stämde inte bilagan för löneskatt/fora. Då visar det sig att programmet har 4,5% vilket det då inte hade när vi lade upp bokslutet och gjorde bokningen. En uppdatering via internet ställer tillbaks underlaget till dom 4,3% som det skall vara... Men det måste vi då göra på varje kund. Vi har version 2022.21..... ifall ni undrar....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2022-07-15
07:33
1Gilla
Hejsan. Ur bokföringssynpunkt så kan det absolut ligga kvar där men i årsredovisningen så bör det ligga som en fordran. Vet inte vilket program du använder, vi använder Visma Bokslut och där kan man "märka" kontot att tillhöra olika balanskonton vid debet eller kredit-saldo... Då flyttas det i årsredovisningen till rätt ställe. Lycka till!
... Visa mer
2022-07-13
14:24
1Gilla
Beror helt på hur den uppstått. Är det ett regelrätt uttag som kan ses som ett lån så är det ett förbjudet lån och det skall då även omnämnas i årsredovisningen. Är det ett avräkningskonto som ändras under året och råkar ligga minus vid bokslutet så kan det absolut ligga på kto 1680. Många anser att ett bolags fordran på ägare automatisk är ett förbjudet lån vilket då enligt ännu fler inte stämmer. Det skall även vara till arten ett lån, vilket det ofta inte är... Sedan spelar ju även beloppets storlek in... Lycka till!
... Visa mer
2022-07-13
10:53
2 Gillar
Hejsan. Då blir det bara konto 3020 som används då det inte blir någon vinst och ej heller någon moms. Och så klart nollar man även lagret, 4020/1465.... Lycka till....
... Visa mer
2022-06-11
14:24
Det här hjälper ju inte i versionen som är högaktuell nu, d.v.s när vi deklarerar för 2021.
... Visa mer
2022-06-04
08:15
Jo, när jag en gång i tiden gick över till Visma även med Skatt och Bokslut (använde då Norstedts som var grymt bra, exakt, korrekt och med bättre funktioner men åt helsike för dyrt) så var det rätt irriterande att skatteberäkningen i Visma diffade på 1 kr allt som oftast. Är ju absolut ett minimalt belopp men det känns rätt oseriöst att inte kunna få samma skatteberäkning som Skatteverket har. På den tiden så märkte man det först när slutskatten kom men nu så ser man det direkt då skatteberäkningen följer med deklarationen. Hur som helst så försvann diffarna efter ett tag men nu är dom här igen. Dels så får man rätt ofta fel fastighetsavgift även om man fyller i samma underlag. Diffar då 1 kr. Även den tillfälliga skattereduktionen för arbetsinkomster diffar, på nästan alla, 1 kr. Och nu fick jag ännu en mysko diff. Jag gör alltid deklarationen i Skatteplaneringen. I det här fallet så har kunden en förlust på fonder om 507 kr. Enligt "Kapitalvinst/Kapitalförlust" i skatteplaneringen så blir då 355 kr avdragsgillt. En oooootroligt irriterande sak är att när jag sedan för över Planeringen till deklarationen så följer inte en sådan här uppgift med utan den måste jag fylla i igen.. Vilket då så klart är en felkälla, om än en annan än just i det här fallet. I det här fallet så ger samma förlust, 507 kr, ett avdragsgillt belopp om 354 kr. Vilket då även stämmer med Skatteverkets beräkning. Så nu har jag då alltså en beräknad skatteåterbäring i den förtryckta deklarationen om 3 000 kr. I Skatteplaneringen är samma återbäring 3 002 kr (1 kr på kapitalförlusten och 1 kr på tillfälliga skattereduktionen). Och till sist så har jag i deklarationsläget en skatteåterbäring om 3 001 kr för där är det "bara" tillfälliga skattereduktionen som beräknas fel. Jag förstår att det inte är så lätt men det är ur förtroendesynpunkt viktigt att vår beräknade skatt stämmer med den slutliga. Åtminstone tycker jag det för då känns det seriöst. Så jag hoppas på bättring.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
2022-06-02
08:00
1Gilla
Om det är ett särskilt lån och bilen skall vara med i firman så kan du bokföra upp lånet som ett företagslån. Man skall har lånen där dom hör hemma, d.v.s om dom använts i firman så bör man ha dom där. Kan vara väldigt intressant vid inköp av t.ex. en jordbruksfastighet där delar av lånen avser bostad och tomtmark och alltså inte skall vara med i rörelsen. Då får man proportionera. Historiskt sett så har många lagt lånen där man har mest nytta av dom. T.ex. ett jordbruk utan överskott och man haft anställning, då har man lagt lånen privat. Frekvent använt av en av dom större byråerna på jordbrukssidan och dom kallade det "låneallokering". Men flera domar visar att det är fel och lånen skall ligga där dom hör hemma. Och har du en verksamhet som är lönsam så är skatteeffekten av räntorna mycket bättre i rörelsen. Lycka till!
... Visa mer
2022-06-02
07:55
2 Gillar
Hejsan. Antar att det är en enskild firma som det här gäller, eller? Dom balansposterna bör då nollas men sedan tas bort ur skatteberäkningen för 2021 då dom, om allt är korrekt, höjde det skattemässiga resultatet 2020 och det verkar som det är gjort så. Vilket då alltså är så som Josefine skriver. Lycka till!
... Visa mer
2022-06-02
07:51
1Gilla
Beroende på program så kan du ju ha ordermodul. Finns till eEkonomi om inte annat. Då kan man först lägga upp ordrar och sedan skapa fakturor från dom när man så vill. Lycka till!
... Visa mer
2022-05-27
07:58
1Gilla
En helt annan märklig sak är när man använder digital signering av själva årsredovisningen. Har precis gjort det på en långväga kund. På sedvanligt sätt så har jag då skrivit in datum i årsredovisningen när underskrift var tänkt. Men kunden dröjde då med sin underskrift vilket gör att vi nu har en årsredovisning där det på sidan för underskrifter står 2022-05-22 medans den digitala underskriften skedde 2022-05-27. M.a.o fel.. Det här är ju inget som bolagsverket märker och jag har nu ändrat på den jag skickar in till rätt datum men faktur kvarstår att på det digitala originalet så diffar datumen. Det borde nog vara så att datumen på en digitalt underskriven årsredovisning lämnas oifyllda tills man vet när det blev gjort. Och programmet borde nog säga till om det. Använde helt den funktion i programmet som hjälper till med digital underskrift. Kollade för säkerhets skull igen så att jag inte missat något men det här framgår ingenstans. Blir minst sagt förvirrande och dessutom fel då originalet (digitalt) nu inte ser ut som det jag skickar in, vilket jag kan tycka är väldigt illa.
... Visa mer
2022-05-08
17:59
Ett helt annat "problem" med digital inlämning är en märkligt konsekvens av programmet. Sitter idag, söndag, och har gjort klart ett bokslut och årsredovisning. Kunden kommer in i morgon så jag vill ju gärna göra allt klart. Använder digital inlämning och fyller därför i underskrift av årsredovisning och stämma i morgon, 220509. Men programmet gör att jag inte kan skicka årsredovisningen idag då den väljer dagens datum för underskrift av fastställelseintyget (vilket i sig är märkligt då ingen vet när kunden verkligen skriver under), den protesterar alltså och säger att "Inlämningsdatum måste vara senare än årsstämmans datum. Vilket jag också fyllt i, det är bara programmet som anser att det blir idag. Men kunden kommer att skriva under i morgon. Så som jag ser det så är programmets datering av fastställelseintyget felaktigt då den inte kan veta det. Dessutom så blir det ju som så att om jag skriver ut ett original idag så får den morgondagens datum på allt utom fastställelseintyget. Vilket dessutom ändras när det skrivs på av kunden... Då kunden kommer in till mig i morgon och skriver på allt, även det digitala fastställelseintyget, så måste jag för att kunna förbereda skriva dagens datum som underskrift av årsredovisning och stämma. Den utskrivna kommer då att ha dagens datum som datum för underskrift av fastställelseintyg, men i och med att vi gör det i morgon så stämmer inte det utan det kommer då att få morgondagens datum på det ex som bolagsverket får.. jäkligt märkligt och irriterande trassligt.... Så för att lösa det får jag helt enkelt se till att skriva ut årsredovisningen och skicka in den direkt på morgonen i morgon. Men fasen vad onödigt...
... Visa mer
2022-03-14
13:56
1Gilla
Utdelning från noterade aktier är i aktiebolag skattepliktiga och skattas med aktuell vinstskatt i bolaget. Den stora skillnaden mellan innehaven blir dock vid försäljning. Vinst och/eller förlust på onoterade andelar är ju skattefri resp. ej avdragsgill. Vinst på noterade andelar skattas även det med aktuell bolagsskatt medans en förlust endast får kvittas mot vinster på noterade andelar. Så köper du andelar i noterade bolag för låt säga 100 000 kr, säljer dom sedan för 50 000 kr, så påverkar den förlusten inte övrigt resultat. Den hamnar i en sk "aktiefålla" som följer med bolaget tills den dag man gör vinst på noterade andelar, då får man kvitta mot den gamla förlusten. Så det gäller att hålla koll på dom förlusterna något som man oftast för göra själv. Det är inget som Skatteverket har koll på.. Lycka till!
... Visa mer
2022-03-14
13:50
1Gilla
Det är nog mycket stök för lite verkstad med cykelförmån om man säger så. Rent bokföringsmässigt så bör du få lyfta moms på inköpet, åtminstone om du kan bevisa att den även används för tjänstecykling (det är ju även en förutsättning för momslyft på bilar, d.v.s. att den används i tjänsten). Så frågan är väl om du kan bevisa att det finns ett behov av tjänstecykling. Bokförs i övrigt som en inventarie, du får ju, om du vill, göra direktavdrag på den när den kostar så pass lite. När det gäller elcykel så är det lite andra kostnader där men principen med moms blir ju densamma. Och du kan även idag få två förmåner. Tidigare så fick man förmån på det dyraste fordonet men idag så beskattas dispositionsrätten, inte själva användandet så har du två cyklar så kan det absolut bli två förmåner. Hur man beräknar förmånen kan du läsa om här, lycka till: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/cykelforman.4.46ae6b26141980f1e2d466e.html
... Visa mer
2022-03-14
10:27
1Gilla
Då läser du lite gent. Det stämmer om avtalet är ett finansiellt avtal, d.v.s för lågt restvärde, man får köpa lös den när som helst och lite andra delar. Dom allra flesta, för att inte säga alla, leasingavtal är operationella. D.v.s en helt vanlig hyra. Vilket då även framgår av texten som du hittade om du läser lite nogrannare... skumläsning (som även jag nyttjar blir ju inte alltid rätt kan jag intyga) har ju sina för- och nackdelar...
... Visa mer
2022-03-12
13:15
1Gilla
Ingen avskrivning på en leasad bil. Du hyr den, äger den inte. Leasingavgiften blir kostnaden.. Den skall ej bokas upp som tillgång...
... Visa mer
2022-03-12
13:13
Har du deklarerat avyttringen förra året så behöver du inte lämna någon K10:a det här året. Skatteverket är lite "tröga" när det gäller sånt...
... Visa mer
2022-02-27
17:22
1Gilla
Aj då. Du kan ju inte backa detta, även om du skulle vilja. Om vi förutsätter att du inte hade ett avräkningskonto med en fordran som du kan kvitta och att du hade fritt eget kapital nog för en utdelning om 200 000 kr (om inte så är frågan lite knivigare) så bör du upprätta ett protokoll för utdelning på extrastämma och då ta de 10 000 kr på den. Gör sedan en ny KU31 med rätt belopp och anmäl extrastämman till Bolagsverket (det gör du via verksamt). Sedan blir det att ta upp hela som inkomst på årets deklaration och skatta.. Har du överstigit gränsbeloppet på din K10:a så blir "överutdelningen" inkomst av tjänst....Lycka till!
... Visa mer
2022-02-27
17:18
1Gilla
Bör väl bokas som en omkostnad. Typ 5410, förbrukningsinventarie om du kan använda den igen och den inte kostar över 24 150 kr. 5460, förbrukningsmaterial om det förbrukas. Dock så flaggar jag för att Skatteverket kan ha synpunkter då det här är sånt som man kan använda privat. Så det gäller att inte "bära iväg" med inköpen. Har man dessutom studion/lokalen i hemmet så blir det ännu knivigare då man egentligen inte får göra avdrag för moms på sånt som normalt finns i ett hem...
... Visa mer
2022-02-15
07:36
2 Gillar
Hejsan. Du har helt rätt, räknar man in verifikatet där man bokför upp momskuld/fordran så blir det 3 verifikat. Många genar dock när det gäller själva betalningen och bokar den direkt debet 2650/kredit 1930 men då blir det väldigt svårt att stämma av skattekontot den dan det misstämmer, vilket händer för dom flesta någon gång.. Lycka till i fortsättningen..
... Visa mer
2022-02-14
16:27
2 Gillar
Frågar du skatteverket så skall du ändå boka det som inköp EU med omvänd moms. Frågar du mig så tycker jag att man bara bokar det som en kostnad. Du får absolut inte lyfta momsen dock på den fakturan. Orsaken till mitt synsätt är att tanken med hela den här omvända momsen och periodisk sammanställning vid försäljning är att det skall mötas i det centrala registret. Men om man gör som skatteverket så redovisar man ett inköp som säljaren inte redovisar som en försäljning och då fallerar hela tanken... Men det är ju min åsikt det. Lycka till!
... Visa mer
2022-02-10
13:45
2 Gillar
Håller helt med CarinaEsp om att det här tillhör inköpet. Brukar roa mig med att fråga vilka fraktkostnader som kan tänkas hamna på kontot "fraktkostnader". I princip alla tillhör ju t.ex. försäljning, varu- eller inventarieinköp, reparation eller annat. En lurig grej där är att åtminstone Visma Administration har en ruta för just fraktkostnad i bilden där man lägger in leverantörsfakturor. Vilket då vilseleder många som då bokför fraktkostnad på t.ex varuinköp som en omkostnad, men dom skall ju ingå i varukostnaden och påverka lagervärde och bruttovinst.
... Visa mer
2022-02-09
10:40
1Gilla
Din bokning av försäljningen blir då debet typ 1930, 20 000 kr kredit 3020, 20 000 kr debet 4020, 25 000 kr kredit 1465, 25 000 kr Det här förutsätter då att du bokade inköpet debet 1465 med 25 000 kr. För då nollar du bort den nu vid försäljningen. Just VMB-bokföring kräver full koll på lagret när det gäller bilar. Man kan i andra fall använda en schablonmetod för att få fram momsunderlag men det får man inte vid bl.a fordonsförsäljning. Utom som bilskrot då.... Lycka till!
... Visa mer
2022-02-09
07:44
2 Gillar
Det beror väldigt mycket på hur leasingavtalet ser ut. Den vanligaste leasingformen är operationell leasing och då skall den inte in i bolaget som tillgång. Mallen du lagt in avser finansiell leasing som har lite andra premisser och är ganska ovanligt framförallt för små företag. Så det beror helt på leasingavtalet. Hittade den här texten som kanske förklarar skillnaderna lite: https://kunskap.aspia.se/blogg/leasing-finansiell-eller-operationell-hur-paverkas-redovisningen Du kan även hittar fler ställen, bl.a Skatteverket som förklarar skillnaden (fast Skatteverket skriver sällan på vanlig svenska)... Lycka till!
... Visa mer
2022-02-09
07:35
1Gilla
Hejsan. Du debiterar typ 1930/1910 och krediterar 3020 med 20 000 kr, d.v.s. det du sålde den för och fick betalt. Sedan så krediterar du lagerkontot som du använde vid inköpet, typ 1465 och debiterar kontot som heter varukostnad VMB eller liknande.... Du skriver inte vad kontona heter så då är det lite svårt att säga vilket som gäller...Lycka till!
... Visa mer
2022-02-09
07:30
1Gilla
Hejsan. Vid en förlust så blir det som du skriver, d.v.s 3020 och ingen momspliktig vinst. Du bokar även bort lagret precis som du skriver. Det här sänker då resultatet i företaget med i det här fallet 1 000 kr då du får en omsättning på 4 000 kr men en varukostnad på 5 000 kr. Och någon moms blir det då inte i ett sånt fall. Lycka till!
... Visa mer
2022-02-08
07:22
1Gilla
Nja, det är ju ingen förlust då du isf kommer att krediter 6351 och alltså få en intäkt. Skulle nog faktiskt välja att lägga det som kredit på något konto som har med administration att göra om det finns något. Du kan ju även kolla bakåt i den tidigare bokföringen och se om du kan hitta när det dyker upp. Men det beror helt på var dem bokföringen förvaras, vilket iofs bör vara hos föreningen...
... Visa mer
2022-02-07
14:32
Har fått koll på vad den uppbokade kostnaden avsåg? Det skulle kunna vara bokslutskostnad om man köpte in den tjänsten. Man bör ju alltid "backa" en sådan bokning, d.v.s. debitera 2999 och kreditera samma konto som användes vid uppbokningen. Nu är det väl inte så noga i en idéell förening då dom är skattefria men det är ju alltid kul att göra rätt...
... Visa mer
2022-02-07
13:09
2 Gillar
En kort kommentar till lägenhetsuthyrning som ni kanske redan känner till. Det luriga med att ha en lägenhet är att man med all säkerhet åker på förmån för de tider den inte är uthyrd. Inte för att man använder den utan för att man har dispositionsrätten till den. Kan ju vara en bra info även för någon annan som läser detta.
... Visa mer
2022-02-07
13:06
1Gilla
Nu blir det en helt annan sak. Om han tillför kapital till ett bolag så kan man göra det på flera sätt. -som lån, funkar även mellan bolag men det gäller att det är affärsmässigt vilket är en snårig djungel -som "aktie"ägartillskott. Även andra än aktieägare kan lämna villkorade tillskott direkt in i eget kapital -som aktiepost i samband med en nyemission där man utfärdar nya aktier. Så det finns lite att fundera på och jag rekommenderar ett snack med någon närliggande konsult som kan ge råd. Lycka till!
... Visa mer
2022-02-07
13:02
1Gilla
Aktiefållan, och även fastighetsfållan, är väldigt speciell. Det finns ju inga speciella "underlag" för att hålla reda på den. Ditt skattemässiga underskott 2020 skilde sig från det bokförda resultatet med 20 000 kr, och kanske något mer då det finns både ej avdragsgilla och ej skattepliktiga kostnader/intäkter att ta hänsyn till. Det innebär att din bolagsdeklaration håller koll på ditt övriga eventuella inrullade underskott. Det är viktigt att hålla koll på sin aktie- och/eller fastighetsfålla i bokslutet, i Visma Bokslut så finns det tyvärr ingen "riktig" bilaga för det utan man får använda en vanlig. Om du några år senare säljer med vinst så reglerar du den vinsten skattemässigt i skatteberäkningen vilket även kommer att framgå av deklarationen. Inte lätt på något vis. En annan kuriosa är att vid försäljning av ett underskottsbolag så får man bara ta med sig dubbla köpeskillingen. Men en aktiefålla påverkas inte av ägarförändring utan rullar med in till nya ägaren med 100 % ... Men jag undrar hur många som "tappar bort" sina fållor....
... Visa mer
2022-02-04
16:03
1Gilla
Håller med Josefine om val av konto. Du bör byta till ett som är märkt med rätt momsrad. Vill du att kostnaden skall hamna rätt dom gånger det inte är varuinköp utan kanske en omkostnad så bokar du samma belopp som på 4056 kredit på konto 4549 (Omföringskonto omvänd beskattning) och debet det konto som du vill ha, t.ex. 5410, 5460 eller något annat. Lycka till
... Visa mer
2022-02-04
14:06
3 Gillar
Finns ingen större anledning till att boka kortfristig del i EF. I ett AB så har vi ju en offentlig årsredovisning som är underlag för diverse nyckeltal men så är ju inte fallet i en EF... Så vi gör inte på det viset. Har överhuvudtaget funderingar kring varför man skall göra noter i ett årsbokslut för en EF, ingen människa tittar ju på det. (så vi gör inga noter men säg inget hsssschhh).......
... Visa mer
2022-02-01
08:41
2 Gillar
och sedan skall du även göra planmässiga avskrivningar på bilen. Bokas kredit 1249 och debet 7834. Beloppet beror helt på vilken avskrivningstid du bestämmer men du kan aldrig skriva av till noll på kortare tid än 5 år skattemässigt. Vilket ställer till det en hel del...
... Visa mer
2022-01-31
08:04
Vi har upptäckt samma problem. Konto 2130 har huvudkonto 2130 Periodiseringsfond 2020 nr 2 som av någon anledning inte kommer med på bilagan för schablonintäkten. Vilket då gör att det blir fel i skatteberäkningen.
... Visa mer
2022-01-31
08:02
4 Gillar
Egentligen så blir det två transaktioner. Dels så betalar du ju in momsen till skattekontot vilket blir kredit typ 1930 och debet 1630 (om du har aktiebolag, vid enskild firma 2012). När skatteverket drar momsen från skattekonto så blir det debet 2650 och kredit 1630 (eller 2012 om du har enskild firma). Många har problem med skattekontot men det är egentligen som vilket konto som helst och alla transaktioner skall bokföras. Du betalar in eller får ut pengar från det och skatteverket sätter in eller tar ut beroende på deklarationer och beslut. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-31
07:58
2 Gillar
Hejsan. Du bokför det som import av tjänst, ej eu 25% kto 4531 Debiterar beräknad ingående moms import 25% kto 2645 och krediterar beräknad utgående moms 25% kto 2614, här bokar du då 25 % på beloppet som du bokade på konto 4531. Viktigt här är att använda rätt konton så att det inte hamnar på EU-handel på momsdeklarationen... Om du sedan vill ha kostnaden på "rätt" konto typ 5420 programvaror så debiterar du 5420 och krediterar 4549 med samma belopp som du hade på konto 4530. Då får du kostnaden på rätt rad (om det nu är en omkostnad och inte ett varuinköp för försäljning) och 4531/4549 tar ut varandra som varukostnad. Och allt bör även hamna rätt på momsrapporten... Lycka till!
... Visa mer
2022-01-27
13:35
2 Gillar
Hejsan. Det är då en import av tjänst. Import innebär att du gjort inköp utanför EU. Hanteras lite annorlunda mot inköp inom Eu. Antar att du laddat ner programvaran vilket innebär att detta räknas som tjänst istället för vara. Vilket då innebär att du skall bokföra på ett litet speciellt sätt. 385,77 debet kt 4531 (inköp av tjänst från land utanför EU 25%) Rad 22 i momsrapporten 96,44 debet kt 2645 (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 25%) rad 48 i momsrapporten 96,44 kredit kt 2614 (beräknad utgående moms omvänd skattskyldighet 25%) rad 30 i momsrapporten Vill du sedan att kostnaden skall hamna på t.ex 5420 Programvaror så bokar du även följande: 385,77 debet 5420 (programvaror) 385,77 kredit 4549 (Motkonto beskattningsunderlag import). Någon baklängesräkning av avdragsgill ingående moms får du inte göra utan man lägger på och drar av 25% istället. Krångligt? Absolut.... och inte blir det lättare med EU...Lycka till!
... Visa mer
2022-01-25
10:53
2 Gillar
Låter som en bra lösning. Se bara till att det blir rätt datum på ny/ändringsverifikationen. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-25
10:27
Oavsett hur du löser det i bokföringen så skall du alltid rätta på rätt period hos Skatteverket. Möjligen så kan man om man lyft för lite eller inte alls rätta i en senare period. Ingen blir hängd för att man lyfter moms för sent. I ditt fall där du lyft för mycket så bör du absolut rätta i rätt period hos Skatteverket. Kan du, så skulle jag förespråka att du även gör rättelsen i bokföringen på rätt period, om det nu går bra. Beror lite på om du låst perioden eller ej. Tanken bakom låst perioder och rättelser i bokföringen på en period och hos skatteverket på en annan är väldigt obegriplig. Man får ju väldigt svårt att förstå vad som hänt och jämförelsen mellan år stämmer helt plötsligt inte. Men även BFN´s vägar äro outgrundliga. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-24
11:47
1Gilla
Det är helt rätt enligt Skatteverkets åsikt. Enligt min åsikt så rapporterar du då ett EU-inköp trots att säljaren inte rapporterar en försäljning. Så jag skulle bokfört det mot det kostnadskonto som avses, beror ju på vad du köpt, är det varor så t.ex. 4010. Och då hela beloppet utan momslyft. Men som sagt, det är rätt att göra så där, dock ologiskt om systemet skall funka...
... Visa mer
2022-01-24
10:04
1Gilla
Har du uppgett ditt VAT-nummer? Det kan ju vara så enkelt att säljaren inte kan reglerna heller. Det här innebär ju att den moms som du fått på fakturan inte är avlyftbar för dig. Enligt Skatteverket så skall du ändå hantera inköpet som ett EU-inköp och då lägga på moms på ditt totalbelopp och sedan dra av samma belopp. Personligen så tycker jag det är fel då hela systemet bygger på att din rapportering av inköp skall mötas av säljarens rapportering av försäljning, vilket då inte sker. Så vi brukar helt enkelt boka hela bruttobeloppet som en inköpskostnad. För lyfta momsen är helt fel.... Lycka till!
... Visa mer
2022-01-20
13:58
1Gilla
Hm.. personligen så skulle jag välja att lägga in dom fakturorna i systemet i februari och mars. Konteringsmässigt så få du då, i och med att du betalar dom, lyfta momsen i februari och mars. Den första fakturan bokför du då som förutbetald hyra medan nästa bokför du som hyra, typ kto 5010. Då slipper du hålla på och och kostnadföra och jiddra utan du har då hela tiden en förutbetald hyra och nästa faktura ser ju till att kostanden för hyran hamnar på rätt period. Även om det typ blir fel period, men det blir rätt i det stora hela. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-20
13:18
1Gilla
Det här är en intressant del av momsvärlden. Man får lyfta moms när man betalat eller när man fått leverans av, i det här fallet, tjänsten. Så om du då t.e.x får en faktura för första kvartalet, men får den i december. Om du då betalar den i december så får du lyfta momsen men kostnaden blir en balanspost som förutbetald hyra. Om du inte betalar den förrän i januari så lyfter du momsen då och kostnaden blir då, och periodiserar du den kostnaden så blir det 1/3 per månad. En sådan gång så väljer vi att lägga in den i reskontran med datum 1/1 så slipper vi fundera. Lägger man in den i reskontran så blir det förutbetald hyra och vilande moms.... Om du däremot inte betalar den fakturan alls så får du kostnadsföra hyran med 1/3 varje månad och lyfta momsen med 1/3 för varje månad. Så det mesta beror ju på när du verkligen betalar den? Kostnaden blir februari och, kanske även momsen. Beror på liksom... Lycka till!
... Visa mer
2022-01-19
08:00
a) Uttag från en KF till bolaget som äger den kan man, tror jag, göra hur många gånger som helst. Vinst/förlust är lite speciellt men det är ju inte det du frågar om. b) Här är det en skillnad för överföringen till privat konto har ju inget med KF:n att göra utan är endera lön eller utdelning. Utdelning förutsätter dels att du har fritt eget kapital som är utdelningsbart (d.v.s fastställt på årsstämma) och dels att du, om det här sker under året, upprättat ett extrabolagsstämmoprotokoll. Så rent praktiskt skall alltid ett uttag från en KF först ske till företagets bankkonto och sedan uttag av utdelning. En utdelning på extra bolagsstämma skall även anmälas till Bolagsverket samt att alla utdelningar skall redovisas till Skatteverket via en KU31.... c) Beror helt på hur din K10:a ser ut. På den räknar man varje år ut gränsbeloppet för 20% skatt. Tar man utdelning som överstiger gränsbeloppet så blir det inkomst av tjänst i din privata deklaration. d) Det fria egna kapitalet möjligen. Aktiekapitalet är även det iofs ditt men det kan du inte ta ut. Detsamma gäller om du har reservfond, vilket idag är rätt ovanligt. Det egna kapitalet i ett AB delas upp i bundet eget kapital och fritt eget kapital. Fritt eget kapital är utdelningsbart, men utdelning får bara ske om det inte sätter bolagets fortsatta verksamhet i fara och skatten beror då som sagt på din K10:a. Det här är inte lätt och det gäller att göra rätt annars blir det dyrt. Gör du fel så kan du inte backa en tagen utdelning utan gjort är gjort. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-19
07:48
3 Gillar
Försäljningen av aktier sker ju av ägarna, så någon bokföring i dom bolag som sålts skall ju inte ske. Antar då att du i din nya fråga menar att du säljer del av dina privat ägda aktier i ditt bolag. Inte heller det är något som bokförs i bolaget du äger. Det är ju ägandet som ändras, inte aktiekapitalet. Din försäljning deklarerar du, sannolikt på din K10:a. Möjligen skall ägarförändringen tas upp i årsredovisning men ingen reell bokföring. Om ditt bolag däremot säljer några av aktierna i AB2/AB3 som det köpte in i första delen av din fråga så bokförs den helt enkelt kredit 13xx (det konto som du bokade inköpet på) . Mellanskillnad mellan inköp och försäljning bokas, om det är onoterade bolag, som vinst avyttring andelar eller förlust avyttring andelar. Viktigt där är att den i bokslutet och skatteberäkningen hanteras som skattefri, respektive ej avdragsgill... Lycka till!
... Visa mer
2022-01-13
10:13
2 Gillar
Beror även lite på vad hon har för verksamhet och vilken roll hon har i denna. En ren hjärtundersökning är sannolikt en förmån men en enklare hälsokontroll kan vara skattefri. En, som vanligt, svajig gräns mellan skattefritt och skattepliktigt. Finns lite exempel här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324000.html#h-Halsoundersokning-skattefritt-i-vissa-fall Lycka till och Gott Nytt 2022
... Visa mer
2022-01-13
07:39
En bra fundering, men skatteverket är ju märkliga i sitt tänk och som du ser i ställningstagande så blir det inte så.. Fick jag bestämma i fem minuter så skulle det vara omvänd moms mellan företag vid affärer över 100 000 kr och frivilligt under. Samt att man skulle redovisa vilka företag som man fakturerat utan moms via en lista. Typ som periodisk sammanställning fast i samband med momsredovisningen... Minimerar fusk, minskar likvidbehov vid stora investeringar m.m. Har haft kunder som överlevt genom att fortsätta handla utan att betala fakturorna och fått kapitaltillskott från staten då dom haft faktureringsmetoden.
... Visa mer
2022-01-13
07:28
1Gilla
Finns ju alltid en risk att Skatteverket misstänker att man flyttar resultat till aktiebolaget, där man kan omvandla resultatet till inkomst av kapital, eller tvärsom om man har underskott eller räntefördelning. Men visst är det möjligt och visst är det jäkligt irriterande att det ska vara så mycket dyrare så fort det är företag... Rent generellt så bör man hålla isär en enskild firma och ett aktiebolag och minimiera dom gemensamma affärerna. Även om även jag genom åren haft kunder med det upplägget. Lycka till och Gott Nytt 2022
... Visa mer
2022-01-13
07:24
Efter en fastställande av BFN så skall ju aktiekapitalet första året ses som en ingående balans. Så jag tror att du i bokföringen måste lägga in den manuellt, d.v.s inte bokföra det. Och lägg då även in banksaldot. Varningen bör bero på att du inte har det beloppet i bokföringen men lägger in den i bokslutet.
... Visa mer
2022-01-13
07:22
1Gilla
Jag har tidigare lärt mig att t.ex. en transport med kranbil av exempelvis takstolar i sin helhet skulle ses som byggtjänst om avlastningen skedde direkt upp på själva huset. D.v.s man lastade inte bara av dom utan man var en del av byggnadsarbetet. Vilket då även skulle kunna gälla grus beroende på var man lastade av det. Hittade nu nedanstående ställningstagande från Skatteverket som visar att den lärdomen numera är felaktig, så det är bara att tänka om. Det är ju märkligt vilken fabless Skatteverket har för just moms. Hela upplägget med byggmoms är ju för att det fuskats med moms. Har man omvänd beskattning så kan ingen få pengar av staten i form av moms, vilket gör det hela mer ointressant. Man kan även förstummas av att man inte måste meddela vem man inte tagit ut moms av utan det är bara en anonym siffra i momsdeklarationen. Ingen av våra kunder har någonsin fått en förfrågan gällande detta vilket är rätt skrämmande. Nåväl, här har du en länk till ställningstagandet: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/380263.html?date=2019-12-17&utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3 Lycka till och Gott Nytt 2022
... Visa mer
2022-01-12
16:56
1Gilla
Hm.. Om jag fattar det rätt så menar du typ att 2093 har kredit 10 000 kr och 2099 har kredit 10 000 kr vid årets slut? Tolkar det även som så att 2091 då har debet 10 000 kr i saldo för att få noll. Och det fattas då beslut om en återbetalning av aktieägartillskottet. Tillgängligt för disposition blir då tillskott 10 000 kr, avgår balanserat underskott -10 000 kr och tillkommer årets resultat 10 000 kr, summa 10 000 kr. Beslut om återbetalning av tillskott 10 000 kr blir noll att balansera i ny räkning. Året efter, när man då bokar upp stämman så debiterar man 2099 med 10 000 kr och det blir noll. Man krediterar då 2091 med 10 000 kr och det blir noll och sedan debiterar man 2093 med 10 000 kr som blir noll och krediterar typ 2393 med dessa 10 000 kr så att det blir tillgängligt för utbetalning till fordringsägaren. Att balansera noll är ju inga problem alls, om man nu har koll på den fortsatta verksamheten. Illa om det sätter bolaget på obestånd . Eget kapital en sådan gång består ju sedan bara av aktiekapitalet vilket inte heller är något konstigt. Så inga problem så länge man har "koll" på framtiden. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-12
16:16
3 Gillar
Det ser rätt ut i korrekta fall. Vill man även få "rätt" kostnadskonto så bokar man då även kredit 4549 (motkonto beskattningsunderlag import) och sedan debiterar man "rätt" kostnadskonto. Då liksom nollar 4549 ut bokningen på 4531 och man flyttar kostnaden till rätt kostnadsslag. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-12
14:47
1Gilla
När du gjorde inköpet från Nederländerna så borde du, någonstans, ha kunnat registrera ditt VAT-nummer, d.v.s momsregistreringsnumret. Och då skulle det företaget, om dom gjort rätt, ha fakturerat dig med omvänd moms, d.v.s fakturan skulle då ha saknat momsbelopp. Du skulle en sådan gång ha bokfört detta som inköp av tjänst EU 25% i det här fallet och sedan krediterat utgående moms och debiterat ingående moms , allt 25% . Rätt konton är viktigt så att det hamnar på rätt rader i din momsdeklaration. Men då du fått moms på fakturan så har sannolikt säljaren ingen uppgift om ditt VAT-nummer och då hanterat detta som en försäljning till en privatperson, eller ej beskattningsbar person som det kallas. Momsen du då har på din faktura är iofs svensk men sk MOSS-moms och ej avlyftbar. Enligt skatteverket så skall man trots detta bokföra detta som ett EU-inköp och lägga på moms och dra av moms. Vilket jag tycker är märkligt då hela tanken bakom systemet är att affärerna skall mötas. Vilket en sådan hantering då inte gör. Så det vi gör, även om det då är "fel", är att vi helt enkelt bokar hela summan som en kostnad. Man får ju inte lyfta en sådan här felaktigt påförd moms men jag tycker även att det blir fel i systemet om vi rapporterar det som ett EU-inköp när säljaren inte hanterar det som en EU-försäljning. Lycka till!
... Visa mer
2022-01-11
18:49
2 Gillar
Vill komplettera ditt svar lite, eller om jag helt enkelt är för trött och inte fattar, men man har ju rätt till momslyft även på den första förhöjda hyran och då, i det här fallet, även det till 50%. Resten bokar man, som du också skriver, upp som en förutbetald kostnad, som man sedan kostnadsför löpande i samma längd som leasingavtalet. Ändå lurigare blir det när man byter bil, men det är en helt annan historia...
... Visa mer
2022-01-07
12:50
Helt korrekt.
... Visa mer
2022-01-07
10:31
2 Gillar
Nej det blir ingen inkomst för dig som privatperson då dom skall motsvara dom kostnader som du har. Vilket då blir ett nollsummespel. Livet som enskild firma är inte lika logiskt och har inte riktigt samma fördelar som livet med aktiebolag. Friheten att jobba hur mycket som helst för hur lite pengar som helst är dock densamma.... Lycka till.
... Visa mer
2022-01-07
10:04
1Gilla
Ett knivigt ämne och det är en väldig skillnad på vad som är avdragsgillt skattemässigt och vad som gäller momsen. Då du har enskild firma så blir någon hyra dock inte aktuell, det hade funkat bra om du istället hade aktiebolag. Speciell inredning funkar absolut. Du kan läsa lite här om vad som gäller: https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter-enskild-naringsverksamhet/avdrag-for-kostnader Lycka till och Gott Nytt 2022!
... Visa mer
2022-01-07
09:59
Du skall fylla i beräknat överskott. D.v.s vinsten. och det bästa, men kanske inte helt korrekta, sättet att hantera sin skatt i en enskild firma är att spara pengarna i bolaget. Istället för att höja din preliminära skatt så kan du öppna ett till konto hos banken du kallar "skattekonto eller skattepengar". Där sätter du in så mycket som du själv tycker bör räcka. Normalt sett skall man spara lika mycket till skatt som man tar ut i "lön". Moms, investeringar och lite annat ställer till det men en bra grund är att utgå från sina egna uttag. Och kan du inte sätta undan så mycket så tar du sannolikt ut för mycket i egna uttag. 360 000 kr är i ditt fall din omsättning vilket då sannolikt inte är samma sak som resultat så du bör inte fylla i det beloppet. Vill man veta hur den egna enskilda verksamheten egentligen går så finns det ett enkelt sätt att jämföra den med en anställning. Ta bokfört resultat, dela den i 1,3142 och dela sedan det svaret i 12 delar. Där har du då typ vad din bruttolön före skatt ligger på. Det som saknas i en enskild firma är din lön och då kan man göra denna enkla jämförelse. Lycka till och Gott Nytt 2022!
... Visa mer
2022-01-07
09:41
1Gilla
Hejsan igen. Du får fel i momskontrollen då du bokat mot konto 3211 som bara gäller VMB-försäljning, vilket då det här inte är då denna bil är en helt vanligt momspliktig försäljning. Man bör i ett bilföretag hålla isär dom olika varianterna av bilar men du kan även använda 3051 (försäljning varor 25%) som konto. Säljer man även nya bilar så bör man ha olika konton för försäljning av nya och begagnade bilar (d.v.s ej VMB-bilar) så som ett underlag för sin kontroll. Men om du byter ut konto 3211 i din bokning mot då t.ex. 3051 så bör allt stämma. Lycka till och Gott Nytt 2022!
... Visa mer
2022-01-07
09:35
Hejsan. Dels så måste du missförstått något då du skriver att 2440 skall vara noll vid årets slut. Det gäller ju då bara om du inte har några leverantörsskulder. I de flesta fall så är inte 2440 noll utan innehåller då summan av de fakturor som avser föregående år men som betalats året efter. Detsamma gäller 1510 fast då gäller det kundfordringar. Om du betalat med kort så kan du boka upp denna skuld mot t.ex. 2899 (Övriga kortfristiga skulder) om du har ett företagskort. Är det ett utlägg och du har betalat med ditt privata kort så kan du boka det mot 2893 (Skulder till närstående personer, kortfristig del). Lycka till och Gott Nytt 2022!
... Visa mer
2022-01-04
16:27
1Gilla
Nja, den delen i AGI som avser utdelning gäller bara dom som har tvingande skatteavdrag, d.v.s. inte fåmansbolag. Det kan funka att redovisa in sin utdelning och avdragna skatt via AGI men sannolikt så hanterar skatteverket då ej denna som en utdelning via K10:a, utan som en "normalt" skattepliktig utdelning. Märkligt att Skatteverket inte lade till detta när man ändå höll på med AGI´n kan man tycka. Nu får man sitta med en jäkla massa KU31:or ändå liksom...
... Visa mer
2022-01-04
15:05
1Gilla
Ok. Du bör då boka upp betalningen i en kortfristigt del (den som betalas 2022) och en långfristig del (som betalas 2024). Debet kto 1380 (ett förslag för den långfristiga delen) Debet kto 1680 (ett förslag för den kortfristiga delen) Kredit kto 1312( du skall här använda det konto som innehåller anskaffningsvärdet för dina aktier i det onoterade bolaget, belopp blir det anskaffningsvärde som avser den del som säljs) Kredit kto 8221(vinsten, mellanskillnaden mellan ditt anskaffningsvärde och försäljningspriset, om det nu är en vinst vill säga, viktiga att detta konto sedan hanteras som skattefri vinst då vinst vid avyttring av andelar i onoterade bolag är skattefri, på samma sätt är förluster ej avdragsgilla) Hoppas det här klarlade lite. Lycka till och Gott Nytt År
... Visa mer
2022-01-04
14:53
2 Gillar
Ok. Det är alltid bättre att dom blir uppbokade i december som kundfordringar så att momsen kommer med, detsamma gäller ju eventuella leverantörsskulder. Ju mer som är klart innan bokslut, ju mindre måste man justera och rätta.
... Visa mer
2022-01-02
13:47
Hejsan. En fråga först så att allt är rätt, aktierna som "du" sålde ägdes av ditt aktiebolag antar jag? Vill bara kolla så att det är korrekt då många inte vet vad man kan och får göra.
... Visa mer