Hej Det beror på om det är moms på garageavgiften eller inte? Är det moms på så måste du bokföra upp detta rätt i varje momsperiod löpande under året. Du lägger kosntaden för hyran på 5010 t ex i debet eventuell moms på 2641 i debet och motkonterar konto 2893 i kredit /Joachim
... Visa mer
Hej @liviatoje91
Tack för att du kontaktar oss.
Det beror lite på hur det ser ut hos dig. Vi har skrivit bokföringstipset Bokföra Swish-betalning - hur du bokför Swish. Kika på det och återkom gärna om du har några följdfrågor eller funderingar så hjälps vi åt.
Ha en fin vecka
/Tinna
... Visa mer
Hej @Therese Hildorsson!
Om du har sålt ett flerfunktions presentkort, dvs ett presentkort som kan användas till olika varor/tjänster med olika momssatser så är det korrekt att bokföra det utan moms, men du skall redovisa hela beloppet som presentkortet är på inte dra av momsen. Du kommer inte heller kunna använda 1930 vid två tillfällen, för du har bara fått in pengarna på banken en gång samt måste även redovisa själva intäkten vid tillfället som kunden nyttjar presentkortet. För att du skall få det rätt i momsrapporter m.m. så rekommenderar jag dig att kolla i detta tipset om hur man bokför presentkort i Visma eEkonomi. Utan att ta hänsyn till momskoder m.m. så blir hanteringen som följande om det är ett så kallat flerfunktions presentkort:
Vid försäljning av presentkort
1931 med 550 i debet
2420 med 550 i kredit
Vid inlösen
2420 med 550 i debet
30XX med 440 i kredit
2611 med 110 i kredit
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
Hej Linda,
Här skulle jag säga att du utgår från Kassa- och bankhändelser (Vad jag kan se så har du inte någon bankkoppling på ditt kundnr), Skapa bankhändelse på beloppet som kommit in, Matcha mot Övrig insättning - Egen kontering och sen följer du KjellP:s goda råd så tror jag att detta kommer att gå jättebra.
Ha en solig dag!
Tinna
... Visa mer
Som det ser ut nu har du ingen möjlighet att dra momsen , utan hela beloppet blir en kostnad. Däremot finns en tjänst hos Skatteverket att du kan göra en begäran om återbetalning av moms från EU-land. Det görs kalenderåret efter inköpet och kan fungera om momsen är minst 50 Euro. Lite mickel med ifyllnad av alla uppgifter blir det.
... Visa mer
Du tänker delvis rätt på den del som ni fått i bidrag. För 2021 kommer pengarna in på bankkonto D 1933 i ert fall. Sedan är det en skuld till följande år och bör ligga på K 2970. 2022 När fakturan kommer betalas den K 1933 med hela summan och bidragsdelen konteras med D 2970. Den del som överstiger blir er kostnad som jag skulle lagt på D 5170.
... Visa mer
Hej TeaLouice,
Har du i Visma Administration en överbetald leverantörsfaktura dvs. ett minussaldo på fakturan - Fliken Betalningar så kan du betala bort saldot genom att göra ytterligare en betalning så saldot blir noll. Detta gör du lämpligen inne på fliken Betalningar - Ändra betalstatus. Bokföringsmässigt så kommer programmet att kreditera 1930 och debitera 2440.
/Tinna
... Visa mer
Hej!
Jag vill passa på att upplysa om att vi idag har släppt en lagermodul i Visma eEkonomi. Där du bland annat får hjälp med att hantera in- och utleveranser från lager samt att bokföra det lagervärdet.
Läs mer om modulen i forumtråd; Visma eEkonomi Lager.
... Visa mer
Hej! Använder Visma Förening. 1. Borde inte alltid ingående balans i balansrapporten vara noll? I alla fall om man har en bokföring som körs årsvis i flera år? Eller när är den inte det? Ska man inte alltid överföra årets resultat som eget kapital? 2. I Resultatrapporten har jag två kolumner, perioden och ackumulerat. För mig är de alltid samma, vad är syftet med ackumulerat? Återigen, överför man inte alltid årets resultat som eget kapital? Tack!
... Visa mer
Jag håller på att bokföra en enskild näringsverksamhet där ägaren har avlidit. Hur gör jag med min faktura till den avlidna för nedlagt arbete efter dödsdatumet? Skall jag bokföra den i bokföringen?
... Visa mer
Hejsan! Jag flyttade ditt inlägg till denna tråd för att samla frågan på samma ställe. Om jag har tolkat ovan korrekt så kan du korrigera det mot det ursprungliga inköpskonto du använt, tex 4000. Vilket datum denna korrigering ska utfärdas på bör vara samma dag som du fick avslag tänker jag men detta skulle jag dubbelkolla med skatteverket. Kanske eventuellt någon i denna tråd som kan svara på det om inte annat? 🙂 Ha en fin eftermiddag! /My
... Visa mer
Välj utskrift. När fönstret kommer upp finns alternativet PDF. Välj det och ange mapp där du vill spara filen. Sedan kan du bifoga filen därifrån i dina brev. Lycka till!
... Visa mer
Hej Linnea! Jag har provat det mesta och nu har jag tagit bort 2013-2015 men skulden ligger kvar så jag har bestämt mig för att frysa de berörda leverantörerna och lägga upp de på nya lev nr, det finns ju back-up på allt så det kan jag stå ut med. //rg
... Visa mer
Hej! Har du tillgång till programmet på något media? I så fall är det enkelt. Gör säkerhetskopia på företaget/företagen. Sedan installerar du programmet från ditt media. Därefter installerar du företaget från säkerhetskopian. Det görs genom - Arkiv - Säkerhetskopiering - Installera från säkerhetskopia. Har du inte programmet sparat är nästa alternativ att gå in på Vismas hemsida och tanka ner senaste versionen och installera utifrån den. Det förutsätter dock att du har en giltig programlicens. Lycka till!
... Visa mer
Hej Moa, jag gjorde som du föreslog. Tyvärr räckte inte dessa åtgärder hela vägen. Beloppen i de vid årsskiftet obetalda fakturorna blev visserligen synliga i Resultaträkningen under Rörelsens intäkter/Nettoomsättning och i summeringen av Beräknat resultat. Men under 8999 visas fortfarande årets resultat som beloppet utan dessa fakturor. I Balansräkningen är fakturabeloppet fortfarande synligt på nedre raden, dvs den balanserar inte. Efter ett fruktlöst försök att få svar på varför med Visma-supporten ("jag hade gjort allt rätt" - men det blev ju fel ändå) gav jag upp och tog kontakt med en redovisningsbyrå jag tidigare har haft kontakt med och fick veta att detta är ett känt problem med Visma eEkonomi. Man måste för hand "intäktslägga" fakturabeloppen för att bokslutet ska bli OK, sa min kontakt och erbjöd sig att göra det åt mig. Så nu har jag lagt fallet i hennes händer. Men tack för att du hjälpte mig en bit på vägen och var så uppmuntrande. /Vänliga hälsningar, Agneta
... Visa mer
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avdragsgillt? Blomma till anställd då nära anhörig gått bort.. Hej, Vi har en anställd vars anhörig gått bort, chefen har skickat en blomma med hälsning från personalen. Min fråga är, är det avdragsgillt?
... Visa mer
Hej Pillis, Om en betalning senare sker för den konstaterade kundförlusten så ska detta korrigeras och dvs på nytt redovisa utgående moms på belopp som betalats. Detta gör du genom en manuell verifikation, Bokföring - Verifikationer - Ny Verifikation. Om vi utgår från att din verifikation ser ut som min kollega Susan beskrev ovan för Konstaterad Kundförlust så gör du denna verifikation på konto: 1930 Debet - Du byter ut konto 1510 mot 1930 för att matcha betalningen direkt 2611 Kredit 6351 Kredit - Kontrollera att denna rad har en momskod så det inte blir fel vid momsdeklarationen. Du kommer redovisa utgående moms på konto 2611 och då vill programmet att du även redovisas något i omsättning. Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
Dessvärre är det inte rätt. Momskonto 2643 finns inte i kontoplanen. Och man behöver inte dela upp momssatser vid inköp som vid försäljning. Förresten konto 4400 - vad är det? Jag skulle använt 5460 - förbrukning och 6071 - representation för detta inköp.
... Visa mer
Om Byggnads inte är din intresseorganisation borde du bokföra detta som en personalkostnad där du kanske har andra avgifter från personalfack bokförda Mikael Pettersson
... Visa mer
Du börjar med att gå in på fliken "Bokföring" Sedan ser du till vänster i menyn en knapp för budget. Där matar du in de värden du vill ha för respektive konto. Du kan även välja fliken "månadsbudget" för att dela upp årsavvikelser eller för värden som uppstår mer glest under året. När du är färdig med alla siffror väljer du "Skriv ut" för att kontrollera att resultatet blev som förväntat.
... Visa mer
Jag tycker det är ett bra förslag. Kostnaden som läggs på konto 7610 berör nästa år. Däremot kan du betala när du vill (eller har pengar). Om du gör det före årsskiftet så handlar det om att du har en fordran på nästa år. Därför ska konteringen vara på ett balanskonto 1790 över årsskiftet.
... Visa mer
Jag vet inte om jag tolkat rätt. Har din revisor lagt in lånet på angivet sätt? I så fall har det blivit fel. Pengarna har då kommit in på ditt konto (D), men bokförts som ett uttag (K). Lånet står som att du har en fordran (D) men ska ju vara en skuld (K) Du har sedan konterat rätt med amorteringar. Men eftersom banktillgodo och skuld varit fel från början har du nu en bokfört en dubbel tillgång på 2321. Om min teori stämmer har du fel saldo på bankkontot också. För att komma rätt ska du ändra på ditt ingående saldo för lånet. Alltså vända 1930 och 2321.
... Visa mer
Det är inte jätteviktigt vilket konto man använder under året, så länge man håller reda på hur mycket som är kort- respektive långfristigt när man gör sitt bokslut. //Tina
... Visa mer
Jag utgick från min erfarenhet av fakturor jag fått gällande böcker. Nu när jag sett Pacsacs svar kommer jag att returnera dessa fakturor med uppmaningen att göra om och göra rätt.
... Visa mer
Hej holm! Ja det kommer fungera bra. Det går även bra att registrera in fakturorna från första dagen om du vill det. För att registrera dom så behöver du inte stå inne på ett specifikt år utan det räcker att du går till Försäljning - Kundfakturor - Ny knappen - välj det datum du vill ha som fakturadatum.
... Visa mer
Hmm... Hur blir det då med medlemmens saldo? Eller snarare skulden vi har till denne? Kan man på något sätt göra en kontantnota för gåvan och använda skulden som betalning? Eller ska man göra en utbetalning 200.- i Visma och sedan göra en ny inbetalning för gåvan?
... Visa mer
Hej Martin, eEkonomi kan enbart hantera linjär avskrivning med 20% per år och det är därför du inte kan hitta nånstans att ställa in programmet på vilken avskrivningsregel du vill tillämpa. Om du ändå vill skriva av enligt 30-procentsregeln får du bokföra dina avskrivningar manuellt. När du sen då gör din deklaration måste du då i dina noter lämna upplysning om hur avskrivningen har fördelats. /Cecilia
... Visa mer
Hej, I Visma Administration kan du lätt lägga till konton genom att när du står på Bokföring - Kontoplan klicka på Nyknappen. Lägg upp ditt kontonummer och inställningar som gäller för kontot, stäng ner sidan så sparas ditt nya konto. /Mia
... Visa mer
Hej! Som KjellP skriver så skall du i din gamla dator gå in i Administration - Öppna företaget - Arkiv - Säkerhetskopiera - Aktuellt Företag, därefter lägga säkerhetskopian på Usb och flytta stickan till den nya datorn där du öppnar Administration - Arkiv - Säkerhetskopiera - Installera från Säkerhetskopia. Hur ser det ut i administration på den nya datorn sen, finns allt med? /Carl
... Visa mer
3740 används som du uppfattat för öresavrundning. Det är som man skulle kunna säga ett "slaskkonto" som fungerar i båda riktningarna. Vanligtvis lägger man till den konteringen i samband med bokföringen av fakturan.
... Visa mer
Bokför kostnaderna direkt på byggnadens balanskonto som då blir konto 1110. När du sen efter att alla kostnader på nybygget är klara och du börjar skriva av använder du 1119.
... Visa mer
Generellt svar: Ja - om det handlar om fortbildning inom det område du redan verkar. Man får alltså inte dra av kostnader för utbildning som syftar till att kunna ändra verksamhet/ge sig in i nytt område. Sedan är det som Adam skriver ett svårt område. Just detta är en av nackdelarna med att ha enskild firma, av någon anledning så är myndigheterna generellt mer motvilligt inställda till avdrag för enskild firma (inom flera avdragsområden) än för till exempel ett AB. Det håller på att ändras men går långsamt. //Egenföretagare som har både enskild firma och AB.
... Visa mer
Det här är ju verkligen i gränstrakterna, så en koll med storebror är nog vettig att göra, så att inga obehagliga överraskningar kommer sedan. Jag ser lite parallellen i min företagarförening där vi ibland står som mellanhand för annonser. Vi betalar fakturan till tidningen inklusive moms. Sedan fördelar vi ut annonsrutorna på företagen för bruttopriset, men företagen kan inte dra moms eftersom vi inte redovisar moms.
... Visa mer
Har du provat att skriva ut saldolistan? Där får du visserligen med ingående balans, debet, kredit och utg. saldo. Men om du skriver ut till Excel och raderar ej önskade kolumner så får du det du vill ha summerat per kontoklass.
... Visa mer
Om man vill ha två så skriver man i ett kommatecken efter och skrivet dit det också. Jag brukar t ex göra det när jag stämmer av momsen 1650,2650 skriver jag och då får jag ut det
... Visa mer
Där lägger man in sina inventarier som skall avskrivas, sedan kan man välja om detta skall ske varje månad, vilket ger en bra översikt på resultatet så att man inte skall dra en stor avskrivning det sista som händer vid bokslutet
... Visa mer
Hej, Konto 1630 är ditt skattekonto, har du där ett Plussaldo som täcker de skatter ditt företag ska betala in. 1: Har du pengar på ditt skattekonto? 2: Om ja, bör du göra en bokning från banken till skattekontot, t ex Kredit 1930 och 1630 Debet 3: Om nej, kan du göra en betalning till skattekontot och göra bokningen ovan Tack för din fråga. /Victor
... Visa mer
Jag brukar kopiera något som har likvärdig funktion så jag vet att jag får med mig bra grundvärden och ändrar sedan det som är fel bara...
... Visa mer
Hej, Har du bara nyinköpta inventarier som aldrig är avskrivna? Annars måste du ta hänsyn till avskrivning inventarier också. Mellanskillnaden mellan konto 1221 och 1229 (eller annat avskrivningskonto) är det bokförda värdet på inventarierna och mellanskillnaden mellan värdet och försäljningen ska upp på vinst- eller förlust vid avyttring. //Tina
... Visa mer
Jo, det ska redovisas i kassaregistret, du har ju inte gjort någon "försäljning" av detta förut. Se kundens tillgodo som ett betalningssätt där kunden betalar med ett tillgodohavande. (Du har ju redan fått in pengarna på bankkontot via Swish) Andra frågan: Om kunden betalar med Swish eller kort så tycker jag att man kan registrera försäljningen precis som vanligt i kassa och bifoga ett ordentligt kvitto.
... Visa mer
Om bokföringsperioden inte har låsts klickar du på ändra och markerar att du ska ta bort den felaktiga raden. Sedan gör du en ny rätt rad. Om verifikationen ligger på en låst period får du göra en ny bokföringsorder där du krediterar 8400 och debiterar 8490 med det belopp som du vill rätta.
... Visa mer
Hyresfakturan blir en verifikation som hamnar på 2015. Debet 5010 (Hyror) Kredit 2440 (Leverantörsskulder). Betalordern blir en annan verifikation som ska sättas i pärmen för 2016 Debet 2440 (Leverantörsskulder) Kredit 19XX. Tänk på att det är skillnad på kostnad och utbetalning. Kostnaden för företaget kommer i och med fakturan på 2015 men utbetalningen (som i detta fall) kommer 2016. Med kontantmetoden så kommer dessa poster oftast samtidigt utom vid årsskiftet där man ska rensa alla uteliggande poster.
... Visa mer
Hej Kjell! 5210 Borde också fungera, det är kanske mest en smaksak i detta fallet där det handlar om var i resultaträkningen man önskar sortera in utgiften.
... Visa mer