Hej!
Ber om ursäkt för sen återkoppling.
Eftersom att OSS hanteringen är så pass ny så finns det inte riktigt någon officiell vägledning kring hur man hanterar det rent bokföringsmässigt ännu. Som AnnicaL skriver så lägger Skatteverket sig inte i vilka konton som används i bokföringen, utan bara att det redovisas korrekt till dem. Den informationen du hittade hos Skatteverket är vad som behövs redovisas till dem, inte vad som nödvändigtvis behövs redovisas i bokföringen.
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du skall redovisa detta, alternativt att man kanske kan höra av sig till BFN och höra om de har någon vägledning i huruvida man behöver redovisa det separat i bokföringen eller om det räcker att redovisa det särskilt vid rapporten till Skatteverket.
Den information jag kan hitta indikerar att man antingen kan lägga upp egna momskonton och försäljningskonton för varje land samt konton för den momssats landet har. Baskontoplanen har dock inte så pass många konton, vilket kan skapa lite svårigheter. I min research har jag också sett att man istället skulle kunna använda ett skuldkonto för momsen och ett annat för försäljning och vid sidan av ha koll i ett separat dokument, tex Excel, för att kunna deklarera rätt siffror. Det är dock svårt att hitta konkreta svar och exempel eftersom det inte kommit ut någon direkt vägledning kring detta ännu.
När det kommer till OSS hantering i Visma Administration har vi i dagsläget inte någon funktion för det i programmet. Det är något vi undersöker för tillfället. Du kan läsa mer om det och få uppdateringar när vi har någon ny information att delge i tråden Ändrade momsregler vid e-handel 2021. Under tiden har vi en manuell rapport som kan användas för att hantera OSS i programmet. I vårt hjälpavsnitt Hantera utländsk moms i ditt program kan du läsa mer om rapporten och dess funktion samt också hur du går tillväga med inställningar i programmet för rapporten.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer