2023-03-31
09:58
2 Gillar
Om du eller en anställd använder privatbil eller tjänste- /förmånsbil för tjänsteresor, kan milersättning betalas ut i samband med löneutbetalningen eller separat. Milersättning är en form av kostnadsersättning som ska täcka kostnader för drivmedel, slitage med mera vid tjänsteresa. Ersättningen är skattefri för den anställde upp till fastställda belopp. De belopp som överstiger de fastställda beloppen skall beskattas.
Skattefri milersättning enligt Skatteverket
Egen bil: 25 kronor/mil
Förmånsbil (ej elbil): 12 kronor/mil
Förmånsbil som drivs helt med el (ej hybrid): 9,50 kronor/mil.
Dessa belopp kan ändras så det är alltid bra att kontrollera de aktuella beloppen hos Skatteverket.
Milersättning tillåts från den anställdas tjänsteställe.
Vad är tjänsteställe? Tjänsteställe är den plats där den anställde utför huvuddelen av sitt arbete. En anställd kan bara ha ett tjänsteställe hos en och samma arbetsgivare även om hen stadigvarande arbetar på två olika orter. Tjänstestället är den plats där hen normalt arbetar flest dagar. Om arbetet utförs på arbetsplatser som hela tiden växlar brukar tjänstestället vara den plats där den anställde hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter. Om den anställde sett över en längre tidsperiod besöker arbetsgivarens lokaler i genomsnitt mer än en gång i veckan anses tjänstestället vara i dessa lokaler. Läs mer i Skatteverkets ställningstagande 2015-11-03, dnr 131 436185-15/111. Ställningstagandet finns på www.skatteverket.se/stallningstaganden Om ditt hem är ditt tjänsteställe räknas resor mellan hemmet och arbets - /mötesplatsen som tjänsteresa.
Bokföra milersättning i enskild firma
Om du tar ut milersättning i din enskilda firma kan du antingen göra avdraget i deklarationen, eller bokföra kostnaden när du betalar ut milersättningen från ditt företagskonto eller som eget utlägg.
Betalar du ut milersättning till dig själv som ägare av företaget, bokförs det så här:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
58XX - Resekostnader
x
Tips! Du som arbetar i Visma eEkonomi bokför händelsen via Kassa- och Bankhändelser. Har du en aktiv bankkoppling läses ditt kontoutdrag in automatiskt i Visma eEkonomi.
Nedan finns exempel på hur det kan se ut i Visma eEkonomi när du matchar din bankhändelse mot egen kontering.
Har du ännu inte betalat ut milersättningen men vill bokföra kostnaden bokförd det på följande sätt:
Konto
Debet
Kredit
2018 - Egna insättningar
x
58XX - Resekostnader
x
När du sedan betalar ut ersättningen bokför du det som ett eget uttag mot konto 2013 Egna uttag.
Bokföra milersättning i Aktiebolag samt till anställda i enskild firma
Betalar du ut milersättning i ett aktiebolag räknas som personalkostnader. Utbetalningen kan göras i samband med löneutbetalning eller vid separat tillfälle.
Skattefri milersättning som inte betalas ut tillsammans med lön
Konto
Debet
Kredit
2898 - Skulder närstående personer/
2820 - Skulder till anställda
x
7331 - Skattefri milersättning/
x
Skattepliktig och skattefri milersättning som betalas ut i samband med lön
Konto
Debet
Kredit
2820 - Skulder till anställda
x
7331 - Skattefri milersättning
x
7332 - Skattepliktig milersättning
x
7010/7210 - Lön anställda
7220 - Lön till ägare
x
7510 - Arbetsgivaravgifter
x
2731 - Skuld arbetsgivaravgifter
x
2710 - Källskatt
x
Använder du Visma Utlägg kan du läsa här om du hanterar milersättning.
Använder du som kund något av Visma Spcs löneprogram finns det funktioner i dessa som hanterar detta och delar av konteringen kommer då se annorlunda ut.
... Visa mer
2023-03-31
09:11
Hej igen!
Ja precis det stämmer. Du skall inte boka bort summan från 3XXX eftersom detta skall motsvara er intäkt. Dock så kommer ni även ha en kostnad för donationen på konto 6993 som bokför bort intäkten förutsatt att det då är samma summa. Det skall dock särredovisas eftersom försäljningen är en del och donationen en annan.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-30
17:03
Hej!
Tack för din fråga. Det finns en del regler kring när man får redovisa en kundfaktura som konstaterad kundförlust vilket du kan läsa om här. Detta avgör också om du får ta tillbaka momsen eller inte, eftersom man bara får ta tillbaka den vid konstaterad kundförlust eller vid krediterad försäljning. Om du kan skapa en kreditfaktura eller inte beror på, det finns inte lika tydliga vägledningar kring när man får och inte får göra så där får jag hänvisa dig till Skatteverket. Skulle säga att så länge kreditfakturan skickas till kunderna så bör det inte vara några konstigheter eftersom man då kan anse att ni kommit överens om att de inte skall betala och därmed skickar ut en kredit. Om det inte går att skicka kreditfaktura så skulle jag säga att det bästa är att hantera det som en kundförlust enligt de reglerna.
Om dessa förskott aldrig blev intäktsförda så skulle jag säga att du inte behöver göra något utan låta de ligga på 2XXX kontot i 2022 och sedan minska kontot vid återbetalningen om tjänsten/varan aldrig levererades. Om den levererades men att kreditfakturor ställdes ut och betalade tillbaka pengar så bör de intäktsföras i 2022 och bokföras som en kreditering i det år kreditfakturorna ställdes ut. Du får gärna återkomma om jag missförstått din sista mening med förskotten, så hjälper jag dig vidare i sådana fall.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-30
16:10
Hej igen!
Ber om ursäkt att svar dröjt men försökt tolka vägledningen och även tagit hjälp av en intern skatteexpert för att du och andra användare kan få ett så bra svar som möjligt. Själva vägledningen säger så som du skrivit men tittar man på lagparagrafen den hänvisar till så blir det lite mer otydligare då den då säger att det bara gäller om bilen är ett inventarium. Som enskild firma så verkar du kunna göra följande:
"I en enskild firma om man kör med egen bil i tjänsten och bilen är inte upptagen som en inventarie i näringsverksamheten så kan man enligt Skatteverket göra på två sätt. Antingen tar man upp 25kr (18,50kr 2022) per mil i den privata deklaration. Eller så kan man dra momsen på drivmedelsinköpet men då måste man kunna styrka avsikten med resan. Man måste alltså kunna styrka att drivmedlet användes för att tex. hämta varor eller liknande koppling till verksamheten. Det är den som yrkar avdrag om har bevisbördan om skatteverket ställer frågor. I de flesta fall borde det vara mer lönsamt att köra enligt schablon istället för att dra momsen då det oftast blir mer.
Dvs för att summera de två alternativen:
Kör man schablon: Får du inte dra moms och inte dra kostnaden utan det blir ett eget uttag om du betalat med företags. Sedan drar man av det i deklarationen 25kr/mil. Alternativt så kan du även bokföra milersättningen istället för att bara ta upp det i deklarationen. Kör man med momsavdrag: Då bokför du ingående moms och kostnad drivmedel i näringsverksamheten och gör inget avdrag i deklarationen eftersom du bokfört upp kostnaden redan i bokföringen
Så jag rekommenderar att du kollar upp med Skatteverket angående att få ta andra kostnader än drivmedlet då det bör vara lite svårare att bevisa att man har rätt att dra en del av momsen samt kostnaden i verksamheten än drivmedlet. Du får jättegärna återkomma i tråden när du fått svar från Skatteverket angående detta om det är något som kan hjälpa andra användare i forumet.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
Josefine
... Visa mer
2023-03-30
08:42
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det kan du göra om du skulle vilja vara mer specifik kring att dessa böcker inte kommer säljas vidare utan användas i reklamsyfte. Du behöver inte specificera mot vilka du ger boken till utan det är bara ett sätt att få din resultatrapport att visa dina olika kostnader mer tydligt.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
15:48
Hej igen!
Okej jag förstår, då tycker jag att du väntar på hjälp från byrån och ser hur du skall göra i ditt fall. Om även år 2 är stängt och deklarerat så bör du inte heller i det året göra ändringen utan det bör ske i år 3 eftersom det är öppet. Eftersom det inte är några egentliga fel utan bara att 2510 använts istället för 2514 så tycker jag personligen att du bör nollställa ändringen i år 1 och göra ändringen i år 3 istället så att du följer god redovisningssed för rättelser. Det är absolut extra viktigt att ändringen inte påverkat beskattningen utan bara balansräkningen. Om det nu inte finns några nya skulder angående skatt och särskild löneskatt förutom från år 1 och 2 så bör ju rimligtvis 2510 bara ha utgående saldo angående år 2s skatteskuld samt löneskatt om den slutliga skatten drogs för år 1 redan i år 2.
Resonemanget bakom att man inte ändrar i stängda och deklarerade år är för både att ens årsredovisning skall stämma överens med bokföringen samt att deklarationen stämmer med bokföringen. I ditt fall blir det just nu bara årsredovisningen som inte stämmer. Det finns också andra aspekter att man inte får lov att ändra bokföringen i efterhand så som att man då hade kunnat hantera saker i efterhand och inte lämnat i ändringar till Bolagsverket och Skatteverket och därmed visa felaktiga siffror jämfört med verkligheten. Det är därför viktigt att ta för vana att aldrig göra ändringar i stängda år förutsatt att man inte får någon form av beslut från Skatteverket eller liknande att något är felaktigt.
Hoppas detta gör det lite klarare kring vad man bör göra och inte göra gällande rättelser.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
15:45
Hej!
Tack för din fråga. jag rekommenderar dig att ta hjälpa av en redovisningskonsult för att få hjälp med denna frågan, då deklarationsfrågor är lite svårare att svara på utan att ha insyn i din verksamhet och vad som gäller i just din situation. Jag kan dock ge dig lite länkar som kan säkert hjälpa dig framåt.
Här finns det en hjälpsida över vad som får dras av som förbättringsutgifter som kanske kan hjälpa dig. Här finns även en hjälpblankett för att kunna räkna ut den totala avdragsgilla förbättringsutgiften. Till sist så finns det även en bra broschyr till hjälp för dina frågor kring detta.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
14:57
Hej!
Tack för din fråga. I programmet så kan du göra en faktura för att kunna matcha det mot inbetalningen om du vill, men det är även viktigt att behålla originalunderlaget från dem eftersom detta är det riktigt underlaget. Så jag rekommenderar dig att kontakta Amazon och be om korrekta underlag från dem, och det bör där stå om om detta går under försäljning inom/utanför EU. Detta bör säkert stå någonstans på utbetalningsspecifikationen du får också. Denna specifikationen bör vara tillräckligt som underlag så länge all nödvändig information står på den så som tex VAT nummer och hur de hanterat din intäkt från sin sida.
I denna tråden så hade en användare en liknande situation där jag bad hen att kolla med Skatteverket, där det verkar som att det är Amazon som du säljer till vid dessa tillfällen dvs till företag och det bör därmed betyda att det skall hanteras som försäljning inom och utanför EU beroende på om de angett VAT nummer.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
14:56
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar att du tar hjälp av en konsult för hur du skall bokföra försäljningen av fastigheten då det är ett mer komplicerat område så att allt blir rätt hanterat och bokfört för dig. I denna tråden så finns det ett exempel på hur man hanterar en liknande försäljning. Principen gällande tillgångarna blir att du nollar de tillgångskonton som gäller fastigheten och marken samt eventuella avskrivningar. Så de tillgångskonton som motsvarar skog och mark krediterar du de värdet som gäller för respektive del och för de tillgångskonton som motsvarar avskrivning på skog (bör inte finnas för mark då man normalt sätt inte skriver av detta) debiterar du. Differensen hamnar på ett 39XX eller 79XX konto beroende på om det är en vinst eller förlust du gjort.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
12:35
Hej!
Tack för din fråga. Lite osäker på vad du menar med att verifikatet ökat med 100%? Menar du att summorna för debet och kredit för verifikatet blev dubbelt så mycket? i sådana fall så är det naturligt eftersom det tidigare bokfört tas bort i samband med korrigeringen. Eftersom korrigeringsverifikationen först bokför bort det tidigare samt även det nya så blir summorna på debet och kredit annorlunda än vad det hade varit annars, då det blir "dubbelt" med siffror.
När du säger att förändringen på balansräkningen blivit dubbelt så stor, menar du att saldona på kontona inblandade blivit det? I sådana fall så bör du nog kontrollera om det blev bokfört mot rätt sida mot tillgångskontona. Här kan det vara bra att ta ut en kontoanalys på de konton som du menar blivit dubbelt så stora för att avgöra vart det kan ha gått snett. I denna tråden så kan du läsa om hur man hanterar försäljning av inventarier som kanske kan hjälpa dig.
Det enklaste kan nog vara att du gör en verifikation som nollställer korrigeringen, dvs en spegelvänd verifikation och "börjar" om för att göra en ny korrekt verifikation. Om det känns som något gått fel rent programmässigt med din rättelse så rekommenderar jag dig att kontakta vår support som kan hjälpa dig med den biten.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-23
14:15
Hej!
Jag har kollat med en kollega som kan Visma Administration som du verkar använda om hur du kan hantera detta. Du kan inte lösa det genom att ändra till ett annat bokföringskonto då rapporten utgår från fakturornas inställningar. Så det enklaste hade varit för dig att ta ut OSS rapporten för Januari som kommer innehålla moms och försäljning för varje land, och använda dessa siffror manuellt för att redovisa till OSS och till de andra länderna separat för den månaden och du kan sedan använda OSS funktionen på normalt sätt från och med Februari.
Vill du hålla intäkten och momsen separat i redovisningen så kan du flytta den delen av intäkten på 3109 till ett annat intäktskonto. Det finns inga direkta vägledningar kring vilket konto som bör användas utan det bästa är att skapa ett eget konto för detta, tex något annat inom 31XX kontogruppen.
I detta hjälpavsnitten finns mer information kring hanteringen av OSS.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-23
14:03
Hej igen!
Jag förstår vad du menar, men det är inte pengarna som är oskattade eller skattade utan resultatet. Årets resultat är baserat på alla intäkter och kostnader, där man tagit hänsyn till sådana interimsposter som t.ex förutbetalda och upplupna intäkter/kostnad, leverantörsskulder och kundfordringar m.m. Detta gör att årets resultat du redovisar för det året väldigt sällan är så enkelt som att du kan tänka det i form av pengar, eftersom det oftast inte är så enkelt.
OM det är så att du har inga kundfordringar, leverantörsskulder, interimsposter eller andra sorters tillgångar som inte är pengar i bokslutet så kan du på ett förenklat sätt utgå från ditt exempel vad som är vad du kallar "skattade pengar" men i annat fall så finns det tyvärr inte riktigt sätt att kolla detta eftersom det inte riktigt finns något som är skattade pengar i det avseendet.
Så har du alltså inga andra tillgångar än de pengar som finns på företaget, dvs din balansräknings utgående saldo året innan innehåller bara ett belopp på kassa och inga andra tillgångar så kan du räkna så som i exemplet på vad som du kallar skattade pengar. Dock så kommer du ju ha mer än dessa pengar på banken eftersom du även bör ha andra poster på eget kapital och skulder, t.ex aktiekapital.
Om du har några följdfrågor eller funderingar rekommenderar jag att du vänder dig till en redovisningskonsult så allt blir rätt och riktigt i din bokföring.
Ha det fint, hoppas detta gjorde det lite tydligare.
Josefine
... Visa mer
2023-03-23
13:39
Hej!
1. Jag skulle säga att du kan antingen bokföra det mot ett lämpligt konto inom 60XX konto alternativt mot ett 65XX konto.
2. Här kan du kolla hur du bokför detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-22
12:48
1Gilla
Vi får ett kvitto från PostNord med moms när vi fyller på vår frankeringsmaskin.
... Visa mer
2023-03-21
16:18
1Gilla
Tack för svar Josefine Jag har bytt redovisningsbyrå vid årsskiftet och därmed behöver jag göra detta manuellt. Det var även så att mitt sista kvartal fick denna negativa VMB och då jag inte kan dra någon "negativ moms" så fick man lov att utnyttja den på nästkommande kvartal enligt skatteverket och därmed, tror jag, lades det på 1790 och 2990 istället för att göras klart under kvartal 4.. Tack för hjälpen - det är alltid lite osäkert när man tar över. // Sara
... Visa mer
2023-03-21
15:31
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har du skickat en kreditfaktura i 2022 men inte återbetalat och har två st fakturor i 2023 som du skulle fått betalt för men som istället drogs av på den kreditfakturans belopp som kunden hade tillgodo? I sådana fall så bör du lägga in kreditfakturan med datum i 2022 och de andra två debetfakturorna i 2023 för det första. Sedan så blir arbetsgången som nedan:
Bankhändelse på 2500 kr pengar in.
Matcha först mot debetfakturan, 11 000 kr, se till att hela fakturan blir slutbetald så det inte blir delbetalning
Belopp kvar att stämma av slår över på -8 500 kr. Matcha mot kreditfakturan, -12 500 kr, se till att hela fakturan blir slutbetald så det inte blir delbetalning
Beloppet kvar att stämma av slår åter över på plus 4 000 kr. Matcha mot debetfakturan, 3 750 kr
När du gör på detta sättet så blir belopp kvar att stämma av 250 kr, så kanske att du råkat skriva fel belopp i tråden eller så bör du undersöka om det kanske saknas någon del som behöver kompletteras? För vad jag kan se så har kunden betalat in 2 500 och hade tillgodo 12 500 dvs 15 000 totalt, men de två fakturorna som ställdes ut i 2023 är enbart på 14 750 kr dvs verkar som att kunden betalt in 250 kr för mycket.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
15:29
Hej!
Om den anställde har använt sin egna bil på tjänsteresa så kan du betala ut milersättning, men kan dock inte ersätta den anställde för den verkliga kostnaden. I och med att den anställde inte har betalt något själv utan använt företagskortet så skulle jag säga att det inte går under milersättning utan snarare under reglerna för drivmedelsförmån. I sådana fall så kan du läsa här om vilka regler som gäller längst ner på sidan.
Om den anställde genom en körjournal eller liknande kan visa att ingen del av drivmedlet gäller privat resa så bör hela beloppet vara avdragsgillt för dig som företag och ingen förmån uppstå för den anställde, men här är det bäst att kontrollera med Skatteverket. Då bör det bokföras inom 58XX kontogruppen då det gäller resekostnader i tjänsten och om ingen del av bensinen är för privat resa.
Du får gärna återkomma om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
14:40
Hej!
Jag hoppar in i tråden för att du skall få svar. Jag skulle säga att du kan bokföra den kronan mot tex 3740 i och med att den är så pass liten och behöver inte blanda in 8920 i just detta fallet. I normala fall så bokför man det man bokfört som för mycket/för lite gällande inkomstskatten mot 8920 men i och med att diffen bara är en krona så kan du bara lägga det mot konto 3740 i mitt tycke. Jag tycker inte du skall låta det ligga kvar på konto 2510 utan alltid ha för vana att kontrollera slutliga skatten så som Roffakab rekommenderade, så du alltid har korrekt saldo på konto 2510. I det här fallet så bokför du alltså som Roffakab föreslog men lägger även med 3740 dvs:
1630 med slutliga skatten i kredit
2510 med den beräknade inkomstskatten i debet
3740/8920 med diffen i kredit om den beräknade skatten var högre än slutliga skatten
Om den beräknade skatten är annorlunda än slutliga skatten med mer än någon krona så rekommenderar jag dig att använda 8920 i framtiden. Här kan du läsa mer om hur du hanterar slutlig skatt i bokföringen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
09:54
Hej!
Detta låter som vidarefakturering, dvs att du hanterar försäljningen till företaget i Irland med normala regler och faktureringen mellan dig och din partner sker under normala faktureringsregler inom Sverige. Du kan kontrollera med Skatteverket om det kanske blir något form av utlägg men det låter som att det är vidarefakturering och därmed så hanterar man de olika händelserna var för sig och försäljningen går under ens normala försäljningsregler. Man kan se det lite som att man säljer tjänsten att hantera faktureringen till det Irländska företaget och den tjänsten säljs i Sverige mellan er.
En liten notis angående din kommentar kring momsen är att moms är aldrig en kostnad eller intäkt så länge man är momsregistrerad, för den som fakturerar med moms så får den in mer pengar från den andre parten som de sedan betalar in till Skatteverket. Samtidigt så får den som köper tjänsten dra av momsen på inköpet och får sedan tillbaka den från Skatteverket. Dvs intäkten samt kostnaden blir likadan oavsett om man tar ut moms eller inte på tjänsten. Det handlar bara om att det skall redovisas rätt helt enkelt, och det är därför viktigt att kontrollera med Skatteverket.
Om det är vidarefakturering så kan den som fakturerar bokföra intäkten mot ett 35XX konto och den som faktureras mot ett 46XX konto. Intäkten från företaget i Irland hanteras som en försäljning inom EU. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
09:30
Hej!
Tack för din fråga. Menar du att du bokfört den mot konto 8423 i 2023 men att den egentligen gäller för 2022? I sådana fall så tycker jag du kan låta den vara i 2023 eftersom den är på ett såpass litet belopp. Om du verkligen vill periodisera den så bokför du det mot 2990 i kredit och 8423 i debet i 2022, och gör en spegelvänd verifikation i 2023 med samma konton för att få räntekostnaden på rätt räkenskapsår.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
09:04
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar med "Periodiserar man självaste utgiften (betalningen) eller periodiserar man den manuella verifikationen man lagt in för 2023? Eller periodiserar man båda? " Jag tänker att jag förklarar hur man periodiserar intäkter och kostnader, så får du återkomma om hur du menar kring det. Jag rekommenderar dig att kolla in detta tipset som går igenom alla olika hanteringar av periodiseringar. Om vi tar förutbetalda intäkt, vilket det låter som att du pratar om, så bokför man först intbetalningen helt normalt och sedan gör man en manuell verifikation i 2022 samt en spegelvänd i 2023. Då ser de ut som följande:
2990 med beloppet i kredit
3XXX med beloppet i debet
I 2023 så gör man följande:
2990 med beloppet i debet
3XXX med beloppet i kredit
På så sätt får man intäkten i rätt år, dvs 2023. När det gäller din andra fråga kring elkostnader som betalats i 2023 men gäller för 2022 så beror det lite på om du fått fakturorna i 2022 eller om både betalningen och fakturorna kom i 2023. Om fakturan kom i 2022 och betalningen skedde i 2023 så är detta bara en normal leverantörsfaktura och då bokför du det mot 2440 kredit och lämpliga kostnadskonton i debet. I Visma eEkonomi så finns det en funktion där de automatiskt blir uppbokade som kundfordran respektive leverantörsskuld om man har fakturor med datum i föregående räkenskapsår när man matchar dem mot betalning i nästa år vilket du kan läsa om här.
Vid de tillfällen som du har fakturor med datum i 2023 samt betalningen sker i 2023, men själva kostnaden tillhör 2022 så kallas dessa för upplupna kostnader. Då bokför man dessa som vanligt i 2023, men gör en manuell verifikation i 2022 och en spegelvänd verifikation i 2023 som följande:
1790 med beloppet i debet
5XXX (eller annat kostnadskonto) i kredit
i 2023 :
1790 med beloppet i kredit
5XXX med beloppet i debet
På så sätt får du kostnaden i rätt räkenskapsår. Så det är alltså kostnaden eller intäkten man periodiserar, betalningen av fakturorna blir alltid i det året som det faktiskt sker och skall inte periodiseras på något sätt.
Hoppas detta hjälper dig framåt i dina funderingar, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
13:47
1Gilla
Hej Josefine och tack för snabbt svar! Då var det som jag misstänkte. Jag hade sett avsnittet på SKV sida som du länkar till och blev konfunderad eftersom de skriver så mycket om skattskyldighet i Sverige. Men det är korrekt i det här fallet att beskattningslandet bör vara Spanien. Supertack!
... Visa mer
2023-03-20
13:40
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Ja du kan göra en manuell verifikation i 2022 där du flyttar det saldo som gäller arbetsgivardeklarationen från 1630 D till 2990 K så att 1630s saldo stämmer i 2022. När beslutet sedan syns på skattekontot kan du bokföra bort fordran från 2990 i debet och 1630 kredit. På så sätt så får du korrekta saldon på 2710 och 2731 eftersom dessa tillhör 2022, men även rätt saldo på 1630.
Du hade även kunnat nollställa verifikationen som gjorts i 2022 som gäller bokföringen av besluten mot 1630, och bokföra om den manuellt i 2023 om du hellre vill det eftersom beslutet ändå skickades in först 2023.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
13:26
Hej!
Du kan antingen lägga upp detta kontot och ha samma inställningar som för kontona 3043 eller 3053 eftersom de båda har Försäljning Sverige 6% moms. Om du inte ännu har börjat bokföra din försäljning i programmet så kan du lika gärna använda någon av de intäktskonton som finns redan i kontoplanen med momskoder för 6% moms, för att slippa lägga upp ett eget konto. Om du väljer att lägga upp konto 3011 så skall den ha momskod 05 med valet 6% moms.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
13:12
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Har du bokfört betalningen av fakturan manuellt då du säger att den är bokförd som betald 2022 men att själva betalningen på banken är gjord i 2023? Precis som AnnicaL säger så skall alla fakturor intäktsföras i 2022 som är utställda i det året, men det betyder inte att de skall påverka 1930.
Om du har obetalda fakturor kvar när du gör momsrapporten i Visma eEkonomi så kommer den automatiskt bokföra upp dessa mot 1510 debet och mot lämpliga intäkts- samt momskonto i kredit. Det är först när betalningen görs i 2023 som 1930 påverkas dock, så det låter konstigt att du fått den betalregistrerad i 2022-12-31 men det kanske gjordes manuellt?
Jag tror det det bästa är om du ringer in till supporten för att kontrollera så allt gjorts korrekt rent programmässigt och se om du kanske behöver göra om något steg.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
10:24
Hej!
Tack för din fråga. Jag vet inte riktigt vad det är du hänvisar kring att man inte behöver periodisera kostnader eller intäkter enligt K1 regelverket, men det finns däremot en förenklingsregel som säger att någon periodisering inte behöver ske för belopp under 5 000 kr som du kanske tänker på. I och med att detta beloppet är över det så bör periodisering ske, och du skall därmed bokföra upp intäkten samt eventuell moms i kredit och mot tex 1510 i debet i 2022. När du sedan får in pengarna i 2023 bokför du bort fordran mot 1510 kredit och 193X debet.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
10:03
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker dina förslag ser rimliga ut angående detta, men jag skulle säga att konto 2990 är mer rimligt än konto 1790 eftersom det blir en skuld och inte en fordran du skall bokföra i 2022. I annat fall så ser det rimligt ut baserat på den informationen du gett.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-16
14:20
Hej!
Tack för din fråga. jag skulle säga att motkontot bör bli någon form av marknadsföringskostnad i och med att du ger bort presentkorten mot någon sorts reklam. Din försäljning av varorna skall fortfarande vara detsamma, dvs 2 000 (om detta var ex moms dvs), och presentkortet blir en skuld tills det används mot 2421. Detta kan du kontrollera med tex Bokföringsnämnden eller Skatteverket om du känner dig osäker på huruvida detta kan anses som en marknadsföringskostnad alternativt någon annan sorts kostad för dig. Det är möjligt att man även kan se det som en sorts lämnad rabatt i förhand så att det skall bokföras mot 373X kontogruppen istället för ett kostnadskonto. Om man kan anse att detta ges istället för en rabatt så bör du kan hantera det som detta, men det kan vara bäst att dubbelkolla detta.
Denna tråden går igenom hur man kan hantera presentkort om man tävlat ut dem till kunder, vilket kan likställas till viss del gällande din situation tänker jag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-16
09:16
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur du bokför inköp inom EU. I Visma Administration 500 så finns det konteringsmallar som du hittar via Bokföring>Konteringsmallar. Där finns det en konteringsmall som heter levfaktura EU som du bör kunna använda till detta. Du kan alltid testa med dina belopp och se hur bokföringsförslaget blir via att klicka längst ner till höger när du är inne i konteringsmallen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-15
21:29
1Gilla
Hej! Tack för svar! Vilken bra guide som du länkade till 🙂
... Visa mer
2023-03-15
16:47
Hej!
1. Du bokför mot själva uttaget/utbetalningen i kassa- och bankhändelser och väljer egen kontering, där du väljer tex 7331 om det är skattefri milersättning.
2. Vad jag kunde se så skall kostnadsersättningar lämnas som en kontrolluppgift i arbetsgivardeklaration, i en ruta som man klickar i. Om det är däremot är skattepliktig ersättning också så redovisas detta som en förmån och det skall därmed beräknas och redovisas arbetsgivaravgifter oavsett om du tar ut lön. Här kan du läsa mer om både hur du redovisar skattepliktig och skattefri milersättning.
Ha det fint
Josefine
... Visa mer
2023-03-15
16:44
Hej!
Så länge det är utlägg och inte kostnadsersättningar så verkar det inte behöva redovisas i arbetsgivardeklarationen. Detta bör i sin tur betyda att det inte krävs att redovisa det på lönebeskedet förutsatt att det inte betalas ut i samband med lönen utan vid ett separat tillfälle. Det kan dock vara bra att dubbelkolla med Skatteverket om detta även gäller vid tillfällen så som tex friskvård och liknande men det bör vara samma princip då detta är utlägg och inte kostnadsersättningar.
Ha det fint!
Josefine.
... Visa mer
2023-03-15
08:55
Hej!
Tack för din fråga. I denna tråden så kan du läsa lite om hur detta hanteras och andra sorters hanteringar kring kapitalförsäkringar. Det är mycket riktigt att nedskrivningar av kapitalförsäkring inte är avdragsgilla och att den hanteras i 4.3.b. Eventuella återföringar är sin tur inte skattepliktiga, där det finns vissa begränsningar till om detta får göras och till hur mycket uppskrivning av värdet som får ske.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-15
08:41
Hej!
Tack för din fråga. Om du redan gjort klart 2022 (dvs stängt och deklarerat) så kan du inte korrigera det året i efterhand enligt god redovisningssed utan rättelser skall göra i nästkommande öppna period. Här kan det dock vara bra att dubbelkolla med Skatteverket då rent bokföringsmässigt så kan rättelsen ske i 2023, men det kan vara så att du ändå behöver rätta deklarationer för 2022.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-15
08:36
Hej igen!
Ingen fara alls. Ja precis, det läggs tillbaka igen i R14 så det inte påverkar skattemässiga resultatet men redovisas fortfarande i resultaträkningen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-14
15:45
Hej Josefine! Toppen, tack för ditt svar. Skönt att få stämma av och se att jag tänker rätt kring balansräkningen. Också bra med tipset att kolla resultatrapporten och se om den är rimlig. Jag får se om jag får fler tips men annars så kanske det är så att det räcker fint med den månadsavstämningen just när verksamheten inte är så omfattande. Hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-03-14
13:55
Hej!
Skulle säga att det beror på om det är du som är redovisningsskyldig av moms och försäljning för slutkunden eller om det är Airbnb. Dvs om din intäkt blir istället försäljning mellan två företag, du och Airbnb, eller om det är försäljning mellan dig och slutkunden där Airbnb bara erbjuder plattformen. Där är det bäst att kontrollera med Airbnb och när du får svar så kan du ta kontakt med Skatteverket för vägledning hur du skall redovisa din försäljning. Airbnb bör vara ett plattformsföretag vilket du kan läsa mer om här.
Du skall oavsett alltid redovisa din intäkt i sin helhet och kostnaderna (avgifterna) i sin helhet då det inte är tillåtet att kvitta dessa. Så om totala intäkten är 3 000 och avgiften är 200 dvs du fått utbetalt 2 800 måste du redovisa intäkten på 3 000 i kredit och kostnaderna på 200 i debet. Om försäljningen skall redovisas som försäljning inom Sverige så stämmer det att det blir 12% moms ja. Avgiften de drar bör ha omvänd skattskyldighet men det får du kontrollera med Airbnb då det beror på vart de är momsregistrerade och hur de hanterar dig dvs som ett företag eller inte.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-14
10:25
Hej igen!
Aha okej, tack så mycket. Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister för att kontrollera så jag inte missar något som kan hjälpa dig.
Det finns ingen optimal hantering för det du önskar eftersom skapa order är en inbyggd funktion i programmet Visma Administration. En tanke är att om du inte vill skapa en vanlig faktura till din kund, kan du skapa en kontantnota från ordern istället. Du kan även välja vilket konto som ska användas för kontantnotor (kassa) under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Kontonummer. På så sätt kan du anpassa kassakontot för dina Swish- eller kortbetalningar om du önskar det.
Min varmaste rekommendation är att du testar detta i Övningsbolaget och inte i ditt skarpa bolag. Du hittar Övningsbolaget under Arkiv - Öppna företag.
Jag har full förståelse för att du vill hitta ett arbetssätt som förenklar och så du slipper alla manuella moment. Har du varit i kontakt med mina kollegor som arbetar med integrationer? Slå gärna dem en signal och hör om det finns något som skulle kunna fungera för dig. Du når mina kollegor på 0470 - 70 61 00.
Och om vi har någon annan användare som har något härligt tips att dela med sig av till @Jennie1977 så är det mycket uppskattat. För information så har jag flyttat din tråd till området för Visma Administration så du kan förhoppningsvis få hjälp från andra användare som använder programmet.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-13
16:51
Hej!
Är detta något som du är skattskyldig för som du lägger på din försäljning och sedan deklarerar? I sådana fall så bokför du det mot 2660 vid försäljningen i kredit och mot 2660 i debet när den dras på Skatteverket. Om man inte särredovisar den på något sätt innan så bör man kunna lägga det mot ett kostnadskonto då det redovisats som en intäkt, men detta är bäst att kontrollera med Skatteverket så att allt blir rätt för dig.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-13
10:12
1Gilla
@Gunilla-57
Härligt att du valt Lön Smart! Mycket bra val.
Tack för återkopplingen och ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-03-13
09:35
Hej!
Om det kontot är kopplat till företaget så behöver du även bokföra allting som händer på detta kontot. Det bokföringskontot man brukar välja till placeringskonton/sparkonton är 1940, så det verkar passa i ditt fall. Tänk på att 1940 då alltid skall ha samma utgående saldo som placeringskontot på banken har vid samma datum.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
16:14
Hej!
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att höra hur lång tillbaka i tiden du kan ta upp denna kostnaden för och hur stor del av den. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar om det skulle kunna hjälpa andra användare i forumet med liknande funderingar. Hanteringen blir som vilket annat sorts utlägg som helst dvs att du bokför upp det det mot 2893 kredit och mot lämpligt kostnadskonto debet för att få upp skulden till dig samt kostnaden.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
14:43
Hej, Om jag har ett kapitalförsäkring - depåkonto i mitt bolag. hur blir det med insättning och uttag av pengarna? behöver jag beskatta varje uttag av pengar? hur bokför jag insättning och uttag? hur påverkas detta skatt på vinsten av bolaget eller är det separat?
... Visa mer
2023-03-10
12:55
1Gilla
Tack! Jag är medveten om att man inte ska göra något i en låst period, därav rättelse 2022-12-31. Det går ju inte att låsa hela 2022 innan bokslutet är klart om jag har förstått rätt, eftersom det ska läggas till verifikationer den sista dagen i föregående år när det görs. Det får vara som det är nu, så blir det rätt från och med i år. Tack!
... Visa mer
2023-03-10
11:57
Hej!
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning kring detta så att allt blir rätt. Skulle säga att det beror på om tjänsten ingår i undantagen från huvudregeln, tex om det ingår i persontransporttjänster. Vid sådana tillfällen så skall säljaren registrera sig för moms i Sverige och ta ut svensk moms, vilket bör betyda att ni skall hantera det som vanligt inköp i Sverige. Då bör även de normala reglerna för hyra av bil gälla, dvs om det räknas som personbil så blir det halv moms. Det kan också vara bra att du kontaktar bolaget i Lettland över hur de fakturerar er och om de har lagt på moms eller inte på fakturan, då det är de som är ansvariga till att fakturera korrekt också från sida. Om de inte lägger på någon moms och hanterar det som försäljning av tjänst inom EU så bör även du hantera det som ett inköp inom EU dvs redovisa fiktiv moms.
Ha en fin helg. Josefine
... Visa mer
2023-03-10
10:16
1Gilla
Hej igen!
6590 Övriga tjänster används för de externa tjänstekostnaderna man har som inte passar in på något av de mer specifika kontona. Du kan skapa ett eget konto inom både 65XX kontogruppen eller 46XX om du känner att du inte hittar något som passar dig. Jag skulle säga att du kan använda konto 6590 för detta, alternativt skapa tex 4610 och döpa det till något du tycker verkar lämpligt. Om detta inte händer särskilt ofta så går det lika bra att använda 6590 och inte skapa ett eget.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
09:28
1Gilla
Hej!
Jag tycker ditt bokföringsförslag ser helt rimligt ut baserat på den informationen du gett.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
09:28
Hej!
Tack för din fråga, det låter spännande! Jag skulle säga att du kan bokföra det mot ett 52XX konto, tex 5220 Hyra av inventarier och verktyg.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
09:27
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om förslag på konton till just detta.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-09
13:54
Hej igen!
Lönearten 1174 har standardinställning på tabellskatt och påverkar semestergrundande lönen, samt påverkar 7010/7210 beroende på vad den anställde är dvs det blir en lönekostnad ja. Om du känner dig osäker på vilken löneart du skall använda för din situation så kan du ta kontakt med supporten.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-08
09:35
1Gilla
Hej Josefine, tack för svar, det var så jag misstänkte att jag behövde göra. Jag har även kollat med SKV för säkerhetsskull och de sa samma sak. /Louice
... Visa mer
2023-03-07
15:50
Hej!
Jag kunde hitta detta på Skatteverkets hemsida där det verka vara så att i och med att du har rätt att göra avdrag för samma belopp som ersättningen för trängselskatten blir så skall du inte beskattas för detta och det bör därmed bli en avdragsgill kostnad i företaget. Så du kan bokföra kostnaden mot ett 58XX konto, alternativt mot ett 56XX konto. Så länge trängselskatten kan hänföras till resor i tjänsten så bör det därmed inte vara någon förmånsbeskattning på ersättningen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-07
14:52
Hej!
Tack för din fråga. Oavsett om de har hunnit betala eller inte innan årsskiftet så kommer hanteringen rent bokföringsmässigt bli likadant, dvs att man hanterar det som en sorts förutbetald intäkt. Hur du bokför detta kan du läsa om här.
De fakturor du skickat som ännu inte betalats kommer bli bokförda som kundfordringar vid när du gör din sista momsrapport för räkenskapsåret eller när du matchar fakturan mot betalningen vid nästa år när du har kontantmetoden, vilket du kan läsa om här. Det är viktigt att inte glömma att periodisera intäkten också, eftersom intäkten tillhör året efter.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
15:34
Hej!
Här kan du läsa om hur du kan bokföra detta. För mer vägledning kring detta så kan du läsa här hos Skatteverket.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
15:07
Hej!
Tack för din fråga. Om de har angett sitt svenska VAT nummer samt att det står moms redovisat på underlaget så bör det vara så att du har avdragsrätt på moms och du kan då bokföra inköpet som om det vore köpt i Sverige. I annat fall så bör du hantera det som ett inköp varor inom EU, precis som du gjort tidigare, även om de har angett ett annat lands moms på fakturan. Om du känner dig osäker på hur det har hanterats så kan du alltid kontakta Amazon och se hur köpet har hanterats från deras sida.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
14:34
Hej!
Hur du hanterar uttag från kapitalförsäkring kan du läsa om här. Om du menar att verkliga värdet är 1,5 msek och bokföringsmässiga värdet är 1,5 msek så bör du även hantera en värdeminskning i bokslutet förutsatt att du har kalenderår, eftersom man ofta behöver hantera värdeminskning som går under bokföringsmässiga värdet i bokslutet för kapitalförsäkringar. Uttaget hanterar du sedan när det betalades ut, och eventuell övrig värdeminskning.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
14:10
Hej!
Det ser lite konstigt ut att du har 60 kr i kredit på 6991, eftersom detta är en kostnad och bör vara i debet. Om fakturan är på 1432,75 och det är det du skall betala så bör du lägga in detta som fakturabelopp. Du kan även hantera det som det står i denna tråden om du vill. Bokföringen bör bli som följande:
2440 -1432,75
2641 274,55
4000 1158,2
6991 60
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
11:44
Hej igen!
Ingen fara alls. Ja det ser helt korrekt ut.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-03
11:10
Hej!
Det bästa är att kontrollera med Skatteverket eller Bokföringsnämnden vad som krävs när det gäller underlag på bonusen då den ändå verkar ske vid flera tillfällen. Ett kvitto är en förenklad faktura så du kan läsa vägledning kring vilka krav det finns för faktura samt kvitto/förenklad faktura här och se vad som passar in i din situation.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-01
10:56
1Gilla
Om någon annan är i en liknande situation så har jag nu kollat med Skatteverket, och avgiften för att BEHÅLLA ett certifikat är avdragsgill.
... Visa mer
2023-02-28
17:43
Hej!
Rent programmässigt så kommer du behöva öppna 2020 respektive 2021 och bokföra årets resultat och sedan låsa dessa igen och föra över balanserna i alla åren. Då skall du inte längre ha ett beräknat resultat i 2022 som inte relaterar det året. Du kommer inte kunna bokföra det i 2022 för det då kommer påverka årets resultat, och det bör vara okej att göra dessa verifikationer i de stängda åren så länge det inte ändrar något som är deklarerat. Egentligen så får man inte ändra i stängda och deklarerade år, men eftersom detta bara relaterar till att de glömt bokföra årets resultat så är det egentligen inte någon korrigering/rättning utan mer att man glömt avsluta året skulle jag säga. Om föreningen inte deklarerar till Skatteverket utan bara redovisar resultatet till sina medlemmar så bör det inte vara några problem att göra detta heller. Känner du dig osäker så kan du alltid kolla med föreningens revisor alternativt bokföringsnämnden.
Du kan definitivt bokföra om det som ligger mot 2099 till 2067 så att konto 2099 bara används för årets resultat, och det låter rimligt att bokföra årets resultat nu i 2022 så som du beskriver.
Hoppas detta hjälper dig framåt. ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-28
14:26
Hi!
Thank you for your question. The closing balance in 2021 have to be the same as the opening balance in 2022, so you can't change just the numbers but have to actually correct it via manual bookkeeping vouchers. When you say that it gives negative values, do you mean that some accounts show up as minus that shouldn't have a minus in front of it? Then you need to look over the bookkeeping in 2021 to see if something has been bookkept wrong so you can decide how you can correct it. According to the "god redovisningssed", corrections from closed years should be handled in the next open year usually, which you can read about here. Depending on how big the fault is you might have to correct the tax report for that year again but do the actual correcting in the bookkeeping in 2022.
I recommend that you get help from an accountant if you can't find whats wrong in with the negative values or if you don't know how to correct the inventory.
Have a nice day!
Josefine
... Visa mer
2023-02-27
13:56
Hej!
Tack för din fråga. Hur man bokför Normal VMB kan du läsa om här, vilket jag antar att du pratar om i och med att du frågar hur vinsten bokförs. Det är korrekt att använda konto 2420 för förskotten som din vän får, När försäljningen väl skall påverka bokföringen så bokför du debet 2420 och kredit i lämpligt motkonton som du hittar i länken för VMB. Tänk på att momsen eventuellt kan behövas redovisas redan vid förskottet, vilket du kan läsa om här. I samband med försäljningen så skall även inköpet bokföras bort, som vanligen bokförs mot 1465 D vid inköpet. I länken jag skickade så står det beskrivet både hur man hanterar inköpen samt försäljningen enligt Normal VMB.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-27
13:12
Hej igen @anna__44 !
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du tycker är fel. Du säger att den inte påverkar december 2022, men säger sedan att när du bokförde betalningen i 2023 Januari så påverkades resultatet 2022? Det för mig låter som att intäkten bokfördes på 2022 trots allt. Jag tänker att jag kan förklara så som jag tolkar situationen och hur man hanterar detta, så får du återkomma om det är så att det inte stämmer.
Det du skriver i nr 1 stämmer ja, helt korrekt gjort. Tar vi sedan nummer två, där du säger att fakturorna gjordes i 2022, men betalades i 2023 och intäkten skall påverka det året så kommer fakturorna fortfarande bokföras som en intäkt samt kundfordran i 2022 eftersom fakturorna är utställda i det året. Så dessa skall alltså fortfarande hanteras precis som fakturorna i nr 1, eftersom man i bokslutet måste hantera alla fakturor som har datum i 2022. Så att de bokfördes upp som intäkt samt kundfordran i 2022 när du bokförde betalningen 2023 är helt korrekt. Så det som är kvar att göra eftersom dessa 2 fakturor inte skulle påverka resultatet i 2022 är att göra precis samma hantering som i nr 1, dvs bokföra mot D3911 och K2990 i 2022s bokslut och bokföra K3911 och D2990 i 2023.
För vad jag förstår från dig så skall även dessa fakturor inte påverka resultatet i 2022 men till skillnad från de andra 12 fakturorna så betalades dessa inte förrän i 2023. Dock så kommer hanteringen alltså inte skilja sig från de andra 12 för dessa 2 fakturorna, eftersom du fortfarande skall göra samma hantering gällande kontona 3911 och 2990. Du skulle alltså inte gjort något annorlunda eftersom det är så programmet fungerar i och med att fakturadatumet är i 2022 även om betalningen kom i 2023.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig.
Josefine
... Visa mer
2023-02-24
10:16
Hej @KentACar
Denna frågan bör du egentligen kontrollera med din redovisningskonsult men jag vill ändå dela med mig av hur vi har resonerat internt.
För att undvika eventuella avvikelser i momsrapporten samt problem vid import av SIE-filer hade jag skapat ett nytt intäktskonto utan momskod (ex 3012 om det är ledigt) och bokfört periodiseringen av de förutbetalda intäkterna i tre steg: 1. 1942 med 1 000 i debet 3011 med 800 i kredit med momskod 05 2611 med 200 i kredit med momskod 10 2. 3012 med 800 i debet utan momskod 2970 med 800 i kredit utan momskod (steg 2 blir i sista dagen i momsperioden) 3. 3012 med 800 i kredit utan momskod 2970 med 800 i debet utan momskod
(steg 3 görs i en senare period när intäkten skall tas upp)
Vi är måna om att det blir korrekt i din bokföring och därför behöver du kontrollera med din redovisningskonsult om du är det minsta osäker.
Trevlig helg!
//Tinna
... Visa mer
2023-02-23
18:16
1Gilla
Hej, det ska jag göra, tack så mycket för hjälpen! Hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-02-23
11:23
Hej @Tina22
Tack för att du hör av dig till oss med en fråga.
Om det på fakturan är ett irländskt VAT nummer och fakturan hänvisar till Reverse Charge Art 44 & 196 så bör det hanteras som ett inköp inom EU. Eftersom Irland är medlem i EU bör inte Brexit ha någon betydelse i sammanhanget. Dock nämner du att Skatteverket informerat dig om att bokföra fakturan som inköp utanför EU så det kan vara bäst att följa deras direktiv.
Ha en fin dag!
//Tinna
... Visa mer
2023-02-22
20:01
Hej @FutureMechanic! Absolut! Du tänker helt rätt. Ett tips är att i beskrivningen ange vad verifikationen avser. Du behöver inte skriva ut något och sätta i din pärm om det inte är så att du själv vill och att det underlättar för dig. Har du fler funderingar så är du varmt välkommen tillbaka. // Ebba
... Visa mer
2023-02-22
10:28
1Gilla
Tack så mycket. Jag kom på detta sedan, men det känns jättebra att du konfirmerar detta. Vi fick in allt och låste innan den 19:de.
... Visa mer
2023-02-21
16:23
1Gilla
Tack för svaret 🙂
... Visa mer
2023-02-21
16:23
1Gilla
Tack för svaret 🙂
... Visa mer
2023-02-21
14:55
Hej!
Jag tycker det verkar korrekt så som du hanterat det rent bokföringsmässigt, så det låter konstigt att du skulle bara ha ett resultat på -244 kr som bokföringsmässigt resultat. Kanske du tittar på skattemässigt resultat när du är i deklarationen, och förlusten på optionerna var ej avdragsgill? Hur optioner beskattas kan du läsa om här.
Det kan vara bra att kontrollera huvudboken för 1350 och 8222 för att se om något kanske blivit fel när förlusten bokfördes, samt kolla på din resultatrapport för 2022 för att kontrollera att alla kostnader finns med där.
Vad som blir årets resultat blir ju det bokföringsmässiga resultat, vilket bör betyda att även förlusten av optionerna skall tas hänsyn till, och hur du bokför årets resultat kan du läsa om här. Balanserna förs över automatiskt så det är inget du behöver göra manuellt.
Så kontrollera gärna det ovan, så bör du säker hitta varför du får ett resultat på bara -244 som bokföringsmässigt resultat (dvs det du ser i resultatrapporten). I annat fall så får du återkomma, och förklara lite mer hur det ser ut alternativt att du kontaktar supporten för att kontrollera att det inte är något fel programmässigt.
Ha det fint! 🙂
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
11:05
Hej igen!
Även detta rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult för, eftersom ovillkorade aktieägartillskott inte har något återbetalningskrav och jag kan inte hitta någon bra vägledning kring hur ditt företag skall redovisa detta. Jag skulle dock säga att det bör bokföras mot 13XX kontot eftersom det fortfarande handlar om satsade pengar i det andra företaget och bör öka aktiernas värde, men det är bäst att kontrollera detta så du får det redovisat rätt i ditt företag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
10:38
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att du kan bokföra den kostnaden mot ett 60XX konto, alternativt om man vill bokföra det mot ett 4XXX konto då det ingår i varukostnaden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
09:19
Hej!
Om företaget inte har angett ett svensk VAT nummer så är denna momsen inte avdragsgill för dig eftersom det då låter som du blivit hanterad som en icke beskattningsbar person. I annat fall så hade de hänvisat till reverse charge och inte tagit ut någon moms, eftersom det hade blivit inköp mellan två företag inom eller utanför EU. Just när det står den hänvisningen du skrivit så brukar det betyda att de har redovisat enligt One Stop Shop systemet och de är då skyldiga att redovisa varje försäljning till icke beskattningsbara personer som om de hade sålt det i det landet, dvs i detta fallet med svensk moms. Detta räknas som en felaktig debiterad moms, eftersom du borde ha blivit hanterad som en beskattningsbar person där du anger ditt VAT nummer och därmed skulle försäljningen varit utan moms vilket du kan läsa om i länken nedan.
Jag skulle alltså säga att du bör redovisa hela beloppet ink moms som en kostnad, och redovisa det som ett inköp inom EU, vilket du kan läsa om här under rubriken " om säljaren felaktigt tagit ut moms i ett annat EU land". Det bästa hade varit att be Amazon om ett nytt korrekt underlag utan moms där det står hänvisning till ditt VAT nummer samt reverse charge eller liknande.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
15:26
Hej!
Jag tror att denna tråden kan hjälpa dig kring hur du hanterar detta. Det låter rimligt att använda konto 8222 för att redovisa förlusten som blev vid återköpet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
13:24
Hej igen!
Låter bra. Man brukar oftast separera sådan försäljning mot ens huvudförsäljning, så konto 3520 är helt korrekt att använda.
Ha en fin dag.
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
13:17
Hej!
Tack för din fråga. Kontot som motsvarar försäljning av tjänst inom EU i Visma eEkonomi är 3048. Du kan dock självklart lägga upp konto 3308 om du skulle vilja via Inställningar>kontoplan>nytt konto och då välja samma inställningar som för konto 3048 för att det skall bli rätt i momsrapporten, dvs ha momskoden 39 kopplat till sig.
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2023-02-18
12:42
1Gilla
Jag hittade den sidan sen 🙂 Lite ologiskt att ni inte gör ett exempel med en faktura till kund istället för manuell verifikation. Nu hade jag tur att jag inte skickat fakturan än så jag kunde göra om och följa guiden till punkt och **bleep** 🙂
... Visa mer
2023-02-17
15:34
1Gilla
Tack så mycket för svaret. Du är bokföringens drottning! Ha en bra dag!
... Visa mer
2023-02-17
14:32
Hej!
Vad gäller den delen som är bokförd mot konto 6560? Detta konto brukar man använda för vissa avgifter till föreningar/andra liknande organisationer, så det är de enda som sticker ut i ditt bokföringsförslag. Så den kan vara bra att kontrollera och att den avgiften också kanske bör ha fiktiv moms redovisad. Annars så ser det rimligt ut att välja konto 4531 för ett sådant köp.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
13:59
1Gilla
Tack för ditt snabba svar Josefine. Då låter jag det vara som det är helt enkelt. Tack igen och trevlig helg. Mvh Tobe
... Visa mer
2023-02-17
10:55
Hej!
Förutsatt att de angett ett VAT nummer som är inom EU så låter det som att du kan hantera detta som ett inköp inom EU och att du inte kommer få en tulldeklaration ja, eftersom det då inte blir någon import då varan skickas via EU. Här kan du läsa om hur man bokför inköp inom EU.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
10:47
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara. Okej, det gör inget motkontona blir desamma men du använder istället tex 2018 egna insättningar och manuell kontering för att visa att det är köpt med privata pengar. Så istället för 1930/2240 så blir det 2018 alltså, men i övrigt likadan hantering.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
09:15
Hej igen!
Okej ja det låter rimligt. Fraktkostnaderna kan du bokföra mot ett 57XX konto, tex 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution. Det blir ingen egen kontering förutsatt att du inte betalar det separat från varuköpet, utan du delar i sådana fall upp köpet mellan VMB varan och frakten och bokför på två olika konton.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
15:23
Hej!
Tack för dina frågor.
Här kan du läsa om hur man hanterar försäljning utanför EU till privatpersoner samt företag. Där ser du att försäljning till företag så skall man sälja utan moms, och redovisa försäljningen i ruta 40. Så första förslaget verkar korrekt, däremot hade jag sagt att du inte bör redovisa avgiften som tas ut mot 6570 då det inte är en bankkostnad utan mot något annat 60XX konto. Tänk också på att det antagligen är omvänd skattskyldighet på dessa avgifter vilket du kan se på underlaget från Stripe.
När det gäller försäljning av tjänst till privatpersoner så kan du i vissa fall behöva ta ut svensk moms, och i vissa fall det landets moms som köparen finns. Det låter som att du säljer digitala tjänster så jag rekommenderar dig att kolla i vägledningen jag skickade under undantag och rubriken digitala tjänster. Så förslag nummer två är inte helt korrekt, då detta också kan betyda att du behöver registrera dig i momssystemet One Stop Shop som du kan läsa om här.
Inbetalningen till ditt företagskonto från Stripe kontot ser korrekt ut.
Vilket datum du bokför dessa händelser beror på vad du har för redovisningsmetod och om du skickar några fakturor eller bara har direktbetalningar. Om du har kontantmetoden så bokför du alltid på betalningsdatumet på både försäljningen och överföringen. Har du faktureringsmetoden och inte har direktbetalningar utan skickar fakturor och får betalning i efterhand så blir det på fakturadatumet försäljningen och överföringsdatumet på överföringen. Med tanke på att du använder Stripe så antar jag att du inte skickar fakturor vilket betyder att du ändå bokför på inbetalningsdatumet som syns på Stripekontot.
Nej, det är inte nödvändigt eftersom originalfakturorna är skapade utanför programmet och måste sparas i sin originalform.
Hoppas detta hjälper dig framåt, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
13:52
Hej!
Tack för din fråga. Du bokför det mot samma konto som du använde när du bokförde originalfakturan, dvs 4531 samt med samma momskod så att även den fiktiva momsen på 2645 och 2614 minskas med samma momskoder. På så sätt så blir det korrekt i momsrapporten eftersom det tidigare bokfört minskas med den summan du fått tillbaka.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
13:51
Hej!
Du skall inte göra något manuellt, utan programmet är uppbyggt på att beräkna valutakursen på fakturadatumet och därmed uppstår det nästan alltid en valutakursdiff gentemot vad man får betala sedan. Att kostnaderna är högre än vad du faktiskt betalat är inget som är konstigt och inget som gör att det ser ut som att du betalt mer utan helt normalt. Differensen mellan vad inköpskostnaden är vs vad du betalat bokförs som valutakursdiff för att hålla det separat mot vad som skall redovisas som inköp inom/utanför EU.
I Visma eEkonomi så hanterar du valutakursdiff på leverantörsfakturor som följande exempel:
Lägger in en levfaktura på 100 EUR med fakturadatum 2022-01-15, då bokförs den i SEK till den kurs som gällde den dagen enligt Europeiska centralbanken. Betalar fakturan den 2022-02-14 och ser då på kontoutdraget hur mycket SEK som dragits just det datumet.
Du får in/skapar bankhändelsen på SEK-beloppet, ser till att det är bock i Utlandsbetalning och att det står 100 EUR på raden. Matchar mot leverantörsfakturan och Bokför, automatiskt läggs det då till en rad med kontot för valutakursvinst/förlust och beloppet som diffar mellan fakturadatumet och betaldatumet.
Det krävs alltså inget manuellt, utan det sker automatiskt om man följer ovan sätt. Hoppas jag förstått din fråga rätt, annars får du återkomma så kan vi hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
09:37
Hej!
Tack för din fråga. Du behöver inte göra något då, eftersom detta bara skall påverka deklarationen och inte bokföringen vilket du kan läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
14:37
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult med detta, då jag inte riktigt kan hitta någon bra vägledning över hur du skall bokföra detta. Enligt denna vägledningen så är utdelningen skattepliktig för den som erhåller den, men jag kan inte hitta hur det skall hanteras rent bokföringsmässigt. Det bör rimligtvis vara så att det hanteras som en vanlig utdelning av aktier företaget äger, dvs att det skall påverka ett 8XXX konto i kredit och ett 13XX/18XX konto i debet för att visa att företagets aktieinnehav har ökat. Frågan är dock hur man beräknar anskaffningsvärdet för detta och om allt blir skattepliktigt, vilket gör att det är bäst att kontakta en redovisningsekonom.
Du får gärna återkomma i tråden om du får något svar som kan hjälpa andra användare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
13:13
Hej igen!
Förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med att du drar av dem 3 000 som egentligen var momsfria också. Menar du om du kan hantera returen och korrigeringen i samma verifikation? Jag rekommenderar inte detta, eftersom returen är en egen händelse och korrigeringen bör vara en egen som hänvisar till originalverifikationen. Det är också viktigt att du korrigerar momsen, eftersom i det förslag du skickade så verkar momsen vara beräknad på totalbeloppet och inte tagits hänsyn att det är en del som är momsfritt och en del inte. Det bästa är att skapa en korrigeringsverifikation av originalverifikationen vilket du kan läsa om hur man gör här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
13:12
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att du kollar detta med Bokföringsnämnden, då detta inte riktigt är helt tydligt i vägledningarna. Det finns vissa stycken som tyder på att detta kan vara okej så länge man tex har ett certifierat kassaregister som då uppfyller kravet på att försäljningen registreras som senast dagen efter/ den tid som är tillåtet enligt reglerna för senareläggning.
Jag skulle säga att så länge försäljningen finns registrerad i ett kassaregister på något sätt, där man kan få ut daglig försäljningsrapporter så borde det vara okej att bokföra en sammanställning för månaden om överföringen till huvudkontot sker då. Det är bäst att kontrollera med Bokföringsnämnden alternativt Skatteverket och se om du kan få mer vägledning därifrån dock. För mer information och för att avgöra själv hur du vill tolka vägledningen så kan du läsa här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
10:29
Hej!
När du säger skatteåterbäring så antar jag att du menar att du antingen inte hade någon slutlig skatt och fick tillbaka den f-skatt du betalt, alternativt betalade in mer f-skatt än vad den slutliga skatten blev. Här kan du läsa om hur man bokför och hanterar detta. Jag rekommenderar också detta tipset som går igenom hur skattekontot hanteras i ett aktiebolag.
Återbäringen bokför du mot samma konto som du bokför försäkringen på, alternativt ett 39XX konto om återbäringen övergår det räkenskapsårets bokföra försäkringskostnader gällande den försäkringen.
Du bokför det mot samma konto som du tidigare bokförde kostnaden, dvs 6310. Detta då det är en kreditering av tidigare inbetalda premier.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
15:07
Hej igen!
Aha okej tack, då förstår jag lite mer.
Jag kollade med en kollega som har bättre koll på Visma eEkonomi som sade att du bör ändra till det beloppet som har fakturerats och matcha mot kundfakturan. Detta kommer gör att du får ett minusbelopp kvar att matcha, där du skall välja Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Hon gav som exempel:
Om du har en bankhändelse på 75 kr - matchar mot kundfaktura på 100 kr så den blir slutbetald. Du får då -25 kr kvar att stämma av, skapa en Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Här kan du välja valfritt motkonto, exempelvis konto 2517 precis som du föreslår.
På så sätt får du bokat bort hela kundfakturan som betald och samtidigt redovisat att kunden inte betalt in hela beloppet utan att du skall få tillbaka den utländska skatten i ett senare skede.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:35
Hej!
Vad jag kan se så använder du Visma Administration stämmer det? För att hjälpa dig vidare behöver vi svar på hur det ser ut på inne på Fakturan - Fliken 4 Spårning. Bokade du betalningen mot 19xx eller valde du konto 2420 här? Dvs hur hanterade du det du drog av på den andra fakturan?
Återkom med lite mer info så hjälper vi dig gärna sedan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:32
Hej!
I denna tråden så kan du läsa om hur detta kan hanteras.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:14
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som att det kan blivit något knepigt med momskoderna eftersom du har importerat dessa händelser från ett annat program. Med tanke på att du inte ser momspliktig försäljning utan bara momsen så har nog inte konto 3011 momskod kopplat till sig. Jag rekommenderar dig att kontakta supporten för att få hjälp med hur du skall lösa detta bäst i ditt program.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer