2025-03-21
10:57
Hej @Mina1508
Här är en steg-för-steg guide för hur du kan hantera betalningar med Swish i ditt program.
Ställ in Swish som betalningsvillkor för din kund:
För att din kund ska kunna betala med Swish, går du till Försäljning - Kunder. Markera den kund det gäller, klicka på Redigera och välj Swish direktbetalning som betalningsvillkor. En utskriven faktura via programmet fungerar sedan som kvitto för din kund.
Skapa kundfaktura:
Du skapar en ny kundfaktura via Försäljning - Kundfakturor. Vid utskrift av kundfakturan kommer det att stå Betalningsbekräftelse istället för "Att betala", som vid en vanlig faktura. När du bokför fakturan skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish.
Registrera och bokför betalningen:
När pengarna finns på ditt företagskonto går du till Kassa- och bankhändelser för att registrera och matcha händelsen. Om du har en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken helt automatiskt. Om inte, kan du manuellt registrera transaktionen. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser, klickar du på Matcha, väljer bokföringshändelsen "Inbetalning från kort eller Swish" följt av den faktura det gäller - och sedan är det bara att bokföra.
Sammanfattningsvis behöver du först skapa en faktura som sedan matchas mot bankhändelsen, trots att kunden redan har betalat med Swish. Detta säkerställer att transaktionen bokförs korrekt i systemet.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
10:19
Tack snälla @Emma__30 för att du delade med dig av svaret.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
10:09
Hej @Nellie 123
Tack för din fråga angående uppbokning av semesterårsavslut per 2024. För att boka upp semesterårsskuld i Lön Smart, kan du följa instruktionerna som finns beskrivna i hjälpavsnittet Uppbokning av semesterskuld.
Om du vill ha hjälp att kontrollera att allt blivit rätt, rekommenderar vi att boka en tid med en av våra lönespecialister. Du kan enkelt boka din tid via vår sida Boka specialisthjälp - Lön Smart
Trevlig helg ☀️️
... Visa mer
2025-03-21
09:51
Hej @Johanz
Tack för din fråga. Utbetalningsdatumet som programmet sätter är ett standardvärde som väljs automatiskt. När jag testade själv, märkte jag att programmet kopierar datumet från den senast låsta lönekörningen och föreslår detta datum. Stämde även av detta med våra produktspecilister och det är så programmet fungerar.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-21
09:35
1Gilla
Hej @birgittaairas
Vi förstår att det skulle vara till stor hjälp att tydligt kunna se att en betalning är gjord via Swish direkt i bankkopplingen under bankhändelser på ditt kontoutdrag. Olika banker skickar olika mycket information, och vi tar också in olika mycket information från det de skickar.
I detta fall med Nordea som bank, framgår det i dagsläget inte så tydligt att det är en Swishbetalning, vilket vi är medvetna om.
Vi har vidarebefordrat detta som ett önskemål om att kunna visa mer detaljerad information, inklusive att tydligt markera Swishbetalningar. Detta har även lyfts internt direkt till våra utvecklare, så att de kan undersöka möjligheten att inkludera denna information i framtida uppdateringar av programmet.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
09:13
2 Gillar
Grymt jobbat och stort tack för att du återkopplade till mig.
Trevlig helg @Anna F ☀️
... Visa mer
2025-03-21
00:12
Ja, detta upptäckte jag med idag. inte bra utvecklat.. bättre om man kan lägga upp delaägare i AB:ts skatt och bokslut pro och få till deras K10 blanketter i AB formen istället för att lägga upp nya kunder som privatpersoner - mycket admin..
... Visa mer
2025-03-20
13:35
Hej @Josefina1
Precis som Carina skriver så ska du låta månadslönen ligga kvar och sedan göra avdragen för tjänstledighet och semester utifrån den. Detta gör att du får hjälp av programmet att hålla koll på den semestergrundande/ej semestergrundande frånvarotiden inför nästa semesterårsavslut.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-20
11:28
Hej @Ann-Britt1
Jag misstänker att problemet du upplever med att filerna får "(1)" i filnamnet kan bero på att det redan finns en fil med samma namn i mappen där du sparar filerna. För att undvika detta, kan du genomföra följande steg:
1. Radera befintliga/tidigare skapade filer: Gå till den mapp på din dator där du sparar deklarationsfilerna och säkerställ att inga filer med samma namn ("blanketter.sru") redan finns kvar. Radera dem om de finns. 2. Skapa filen på nytt: Efter att du har säkerställt att inga filer med samma namn finns i mappen, skapa filen igen i ditt program. Anledningen till att parenteserna (1) läggs till i filnamnet är att operativsystemet inte tillåter två filer med exakt samma namn i samma katalog. Genom att följa stegen ovan borde problemet lösas annars ringer du supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-20
10:45
Hej @Andreas Hägg
Tack för din fråga. För mer information om hur du gör korrigeringar i en avslutad lönekörning rekommenderar jag att du läser hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning.
Eftersom det inte framgår om du redan har skickat in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket, vill jag tipsa om att det kan vara bra att vänta till månaden är slut innan du redovisar arbetsgivardeklarationen. På så sätt slipper du behöva rätta den, vilket kan vara ganska krångligt.
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen, rekommenderar jag att du inte gör förändringar i redan avslutade lönekörningar. Det är bättre att göra justeringen på nästa lönekörning. Läs gärna tipset Rätta tidigare fel i Visma Lön Smart för mer information.
Vill du att vi tittar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-20
10:08
Hej @MariaLöfqvist
Tyvärr kan man inte koppla ett och samma kort till flera personer i Visma Utlägg. Varje kort måste vara kopplat till en specifik person. När det gäller virtuella kort, eller "internetkort", fungerar det bra att koppla dessa till en person precis som du beskrivit i din fråga. Men inte heller dessa kort kan inte delas mellan flera personer.
Om du har några följdfrågor eller funderingar får du gärna slå en signal till vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-20
10:02
Hej @SimonO
Precis som du är inne på så väljer du Tjänster 0% moms i artikelkonteringen och enheten timmar.
Antalet timmar du ska fakturera väljer du på artikelraden inne på varje enskild faktura i fältet Antal.
Hoppas detta hjälper och om du vill att vi visar dig i programmet så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-20
09:12
Hej @Åsa Bergström
För att ta bort en bankhändelse går du in under Kassa- och bankhändelser, letar upp händelsen det gäller och klickar på papperskorgen ute till höger. Skulle bankhändelsen redan ha varit matchad behöver du först ångra matchningen innan du kan ta bort den.
Med en aktiv bankkoppling i Visma eEkonomi Bokföring kan du inte manuellt ta bort eller redigera bankhändelser. Alla händelserna kommer automatiskt från din kopplade bank. Om du behöver ändra eller ta bort en transaktion, kan du kontakta vårt support.
... Visa mer
2025-03-20
07:40
2 Gillar
Tack båda för svar!
... Visa mer
2025-03-19
09:20
1Gilla
Hej @Norrland
Om du vill lägga in lediga dagar i schemat gör du det genom att helt enkelt inte ange någon tid för dessa dagar i schemat. Det är korrekt att det borde fungera, men du kan kontrollera några saker:
Se till att det inte finns någon lunchregel på den dag som ska vara ledig. Om en lunchregel är inlagd för en dag utan arbetstid kan det orsaka problem när du försöker spara schemat. Ta bort lunchregeln för den lediga dagen.
Schema: Dubbelkolla att det inte finns några andra regler eller tidsposter som påverkar att dagen inte registreras som ledig.
Får du det inte att fungera tror jag det är enklare om du slår en signal till oss på supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-19
09:19
1Gilla
Hej @Norrland
Om du vill lägga in lediga dagar i schemat gör du det genom att helt enkelt inte ange någon tid för dessa dagar i schemat. Det är korrekt att det borde fungera, men du kan kontrollera några saker:
Se till att det inte finns någon lunchregel på den dag som ska vara ledig. Om en lunchregel är inlagd för en dag utan arbetstid kan det orsaka problem när du försöker spara schemat. Ta bort lunchregeln för den lediga dagen.
Schema: Dubbelkolla att det inte finns några andra regler eller tidsposter som påverkar att dagen inte registreras som ledig.
Får du det inte att fungera tror jag det är enklare om du slår en signal till oss på supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-19
09:06
Hej @BeFa Ekonomi
I dagsläget finns inte en motsvarande funktion för stafflade priser och mängdrabatter i Tid Pro som den du nämner för Administration. Det finns dock möjlighet att använda rabatter och ställa in dessa på ett projekt, vilket kanske kan hjälpa dig en del. Mer info finns i hjälpavsnittet Fliken Pris & fakturering, projekt Här är en bild som visar hur du kan ställa in rabatt på ett projekt i Tid Pro:
Rabattinställningar När det gäller eEkonomi, så finns inte funktionen för automatiska mängdrabatter inbyggd. Om det är viktigt för dig att få priset rätt direkt i eEkonomi, så rekommenderar vi att du använder möjligheten till rabatter på projekt i Tid Pro som ett alternativ. Jag har visat din fråga för våra specialister, och de bekräftar att detta är den bästa tillgängliga lösningen för närvarande. Vi uppskattar också att du gärna får lämna ett önskemål via Feedback och förslag i din produkt, så att vi kan ta detta i beaktande för framtida utveckling. Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-19
09:02
Hej @MarikaLa
Testade själv i mitt program och det är 10 tecken som gäller ingenting annat. I fältförklaringen står det så här: Här skriver du in projektnumret. Du kan använda upp till 10 tecken, du kan använda både siffror och bokstäver. Projektnumret kan inte ändras efter uppläggning.
Ber om ursäkt om vi har gett dig fel information när du pratade med oss.
Du får gärna lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare av programmet via Förbättringsförslag som du hittar i den lila listen på första sidan av programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-19
08:33
I mitt fall är firman registrerad för över tio år sedan, så det kanske inte är så konstigt att den föreslagna "fixen" inte har med problemet att göra. Men så här verkar det vara: I flerårsöversikten lägger Visma automatiskt in året, år-1, år-3 (obs!) och år-3 (igen!) Och så klagar den på sig själv, för ja, de två sista åren är ju överlappande. Om jag då väljer att tömma de två sista kolumnerna, så får jag fortfarande samma fel, för ja, det står ju att årtalen inte får vara tomma. Så lösningen är att manuellt skriva in år-2 och år-3. Även om kolumnerna med nyckeltal är tomma, och Visma markerar dem i orange, så kommer man vidare med sin årsredovisning. Egentligen är det ganska meningslöst att Visma tar med fler år än året och år-1, för siffrorna hämtas inte från bokföringen, åren visas inte i den slutgiltiga PDF:en med översikten, och man kan heller inte styra hur många år man vill ha med. Så det är grundproblemet som borde fixas.
... Visa mer
2025-03-19
07:42
1Gilla
Godmorgon @Johan Ekman
Då låter det som om vi kan utesluta att klockan i din dator går fel och att det är något annat som inte stämmer på den aktuella kunden. Ring vår support så ska vi felsöka och hjälpa dig att reda ut vad det beror på. Om du hinner får du gärna uppdatera mig här i forumet sedan så kanske vi kan hjälpa någon annan med likande problem framöver.
Välkommen att kontakta supporten och ha en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-18
13:16
Hej @AccountantfromHell_singland
Jag har inte hört att det ska vara något känt problem men dessa ärenden kanske inte når fram till mig i forumet 🙂
Dock vet jag att vi gärna hjälper dig att fixa detta via något som vi kallar för Flytthjälpen. Läs mer på länken Överflytt till Visma eEkonomi. Välj Fortnox och klicka på knappen Ladda upp för att starta guiden där du beställer flytten av register till Visma eEkonomi.
Du får logga in i Visma Spcs Flytthjälp och välja vilket företag du vill beställa flytten till. Följ sedan instruktionerna och ladda upp dina filer.
Du får sedan ett mejl från oss när flytten är klar.
Lycka till!
... Visa mer
2025-03-18
10:21
Hej @ZwedenAdvies
Tyvärr är det inte möjligt att skapa en NE-bilaga genom att välja samarbete med Skatt och Bokslut Pro som privatperson. För att komma åt NE-bilagan måste kunden registreras som enskild firma, även om det inte finns någon aktivitet i verksamheten för tillfället.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-18
09:25
Hej Frida @Lugnets Allfix
Testade hos mig och det funkar så jag misstänker att du behöver rensa cache eller testa en annan webbläsare. Löser det sig inte så behöver du ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-18
09:12
1Gilla
Hej @Weronica1
För att hitta en rapport som visar utbetalningar från er under en vald period, såsom hur mycket ni betalade ut i kronor under januari månad 2025, rekommenderar jag följande steg:
Gå in under Bokföring och välj Gamla journaler.
Välj sedan Utbetalningsjournal.
Skriv ut utbetalningsjournalen till Excel.
I Excel kan du enkelt summera beloppen för den specifika perioden.
Du kan på detta sätt få en översikt över vad som faktiskt betalats ut under den valda perioden, vilket kan skilja sig från resultatrapporten.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-03-18
08:57
Hej @oliwia66
Det är jättesvårt att säga varför du inte får det att fungera utifrån den information du ger oss. Efter att du har gjort någon avsättning till den anställda är min rekommendation att uttag av den avsättning som gjorts till arbetstidskonto/arbetstidsförkortning görs med snabbvalet Tidbank i kalendariet.Då får du hjälp av löneprogrammet att välja rätt löneart och allt bör fungera.
Om inte det stämmer i ditt fall vill jag be dig att slå en signal till supporten så ska vi felsöka tillsammans med dig.
... Visa mer
2025-03-18
08:37
1Gilla
Så bra att du hörde av dig till supporten och att vi följer upp vad det är som inte stämmer.
Ha en kanondag och varmt välkommen tillbaka till forumet framöver ⭐
... Visa mer
2025-03-18
07:49
1Gilla
Tack, då gör jag så!
... Visa mer
2025-03-17
14:42
Hej @Andreas Hägg
I Visma Lön Direkt finns det tre specifika lönearter för utlägg:
Utlägg logi
Resekostnader
Övriga utlägg
Det finns dock ingen specifik inställning för att hantera moms direkt i dessa lönearter. För att hantera momsen korrekt behöver ni därför göra detta manuellt via en manuell verifikation.
Här kommer även en gudie för hur du skapar ett inlägg i forumet:
Instruktioner för att skapa en tråd på Visma Spcs forum:
Logga in i Visma Spcs forum.
Gå till det område där du vill skriva ditt inlägg och klicka på knappen +Påbörja ett ämne.
På sidan Nytt meddelande finns fälten Ämne och Huvudtext.
Börja med att skriva en så tydlig och koncis titel som möjligt för ditt inlägg i fältet Ämne.
Under Huvudtext skriver du sedan innehållet i ditt inlägg. Försök att ta med så mycket relevant information som möjligt för att få bästa möjliga svar.
Förhandsgranska ditt inlägg för att se hur det kommer att se ut när det är publicerat i forumet genom att klicka på Förhandsgranska uppe till höger under fältet Ämne.
När du är nöjd med ditt inlägg, klicka på knappen Publicera inlägg.
Kom ihåg att undvika att dela personlig eller känslig information i ditt inlägg.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-17
10:56
Hej @Nelson
När du väljer rapporten Obetalda leverantörsfakturor så kan du välja att summera per leverantör och på rapporten Leverantörsreskontralistan sker det med automatik en summering per leverantör. Sorteringen för leverantörskontralistan är också med automatik förfallodatumet.
Är du i behov av ytterligare sortering eller urval på dina rapporter är du varmt välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag som du hittar långt ner till vänster inne i ditt program.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-17
10:16
Hej @Borensbergsparken
Nu är jag lite fundersam på vad du menar, men om du är inne på en vanlig manuell verifikation och fältet Beskrivning har texten "Visma", kan du lägga till ett kommatecken och sedan fylla på med fler tecken. Se min bild. När du sedan har sparat verifikationen, kommer texten att finnas tillgänglig nästa gång du gör en verifikation.
Om du istället vill ha fler valbara texter i Beskrivningsfältet, gäller samma princip. När du har bokfört en verifikation med den texten, sparas beskrivningstexten för framtida verifikationer.
Hoppas att jag inte har missförstått dig. Om så är fallet, återkom gärna med mer information eller ring supporten, så kan vi kika på det tillsammans.
... Visa mer
2025-03-17
10:00
Hej @Agneta A
För närvarande finns ingen inbyggd funktion för att hantera autogiro programmet. Vi rekommenderar istället att integrera med exempelvis Billecta, som erbjuder färdiga lösningar för autogiro. Mer information om denna integration och hur det fungerar hittar du på vår hemsida: Billecta Integration.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-16
20:44
1Gilla
Hej Tillkommande fordringar har den raden döpts om till så det är det fältet du använder för årets insättningar. /Joachim
... Visa mer
2025-03-14
15:52
Superbra! Betydligt bättre än tidigare, tack för det! Ni vet om att källskatten räknas minus medan sociala räknas plus just nu? Båda borde vara minus. /Anna
... Visa mer
2025-03-13
11:35
1Gilla
Hej @pauladehollanda
Guldstjärna till dig som hör av dig 🌟 Jag har uppdaterat länken och hoppas att du får god nytta av filmen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-13
11:31
Hej @Ann-Sofie Norin
Enligt den information jag har, har vi inte gjort några förändringar kring utskriftsfunktionen i programmet för bildunderlag.
Vill du ladda ner eller spara ett bildunderlag som är inläst i programmet, går du in på leverantörsfakturan eller verifikationen som underlaget finns på. Där klickar du på ikonen Skriv ut under själva bildunderalget. Därefter får du högerklicka på bilden och välja Spara som eller Skriv ut.
Har du sedan fortfarande har problem med att skriva ut bildunderlag eller om den fil som skapas inte kan öppnas, rekommenderar jag att du kontaktar vår support för vidare hjälp. Vi kan då kika på hur det ser ut hos dig och vad det är för typ av fil som skapas.
... Visa mer
2025-03-13
11:21
Hej @Tom Carlson
Tack för din fråga.
Precis som du redan är inne på så behöver varje obetald faktura hanteras separat när det kommer till att kreditera eller ångra dem.
Om du däremot vill skicka flera betalningspåminnelser samtidigt, så finns det en möjlighet att behandla flera betalningspåminnelser och fakturautkast på en gång. För mer information om detta, rekommenderar jag att du läser hjälpavsnittet Hantera flera betalningspåminnelser och fakturautkast.
Du är varmt välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra programutvecklare via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster i programmet.
... Visa mer
2025-03-13
11:01
1Gilla
Tack för hjälpen ändå! Jag får se hur jag gör, det är ingen jättestor kund.
... Visa mer
2025-03-12
11:15
Ok, tack för svar. Tycker ändå det är märkligt att det inte utvecklats sen 2023!! Borde prioriteras..?!?
... Visa mer
2025-03-12
10:58
1Gilla
Hej @Norrland
Tack för din fråga.
Precis som du är inne på, är detta en utmanande fråga som kan vara svår att lösa här i forumet. För att säkerställa att allt hanteras korrekt enligt ert specifika avtal, rekommenderar jag att du bokar en tid hos en av våra lönespecialister.
Du kan boka tid antingen via vår hemsida eller genom att kontakta vår support på telefon. Våra lönespecialister kommer att kunna hjälpa dig att sätta upp lönearter på bästa sätt och säkerställa att rapporteringen till Försäkringskassan sker korrekt.
Lycka till och välkommen att kontakta oss.
... Visa mer
2025-03-12
09:50
1Gilla
Toppen! Tack för att du delar @EvelinK
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-12
09:25
Hej @Argentum
Tack för din fråga.
Tyvärr är det i dagsläget inte möjligt att fakturera med tertial som intervall i vårt program. Vi uppskattar din feedback och skulle gärna ta emot ditt förbättringsförslag till våra utvecklare så att vi kan överväga att lägga till denna funktion i framtiden.
Du registrerar ditt önskemål via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-11
14:39
Tack för din fråga!
I nuläget finns det ingen specifik rapport eller filtrering som direkt kan visa vilka verifikationer som saknar bildunderlag. Det innebär att den metod du nämner, att scrolla igenom och leta efter gem, är den som finns tillgänglig för att identifiera saknade bildunderlag.
Vi förstår att detta kan vara tidskrävande och ineffektivt. Du får gärna lämna ditt önskemål via "Feedback och förslag" inne i ditt program. Din input är värdefull och hjälper oss att förbättra våra tjänster för att bättre möta dina behov.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-03-11
13:14
1Gilla
Nej det finns ingen sådan inställning idag men registrera gärna ett önskemål så kan jag göra det från min sida också.
/Tinna
... Visa mer
2025-03-11
13:06
Hej @moanandersson
Vi har ingen mejlsupport utan du är välkommen att kontakta supporten via telefon.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-11
12:59
1Gilla
OK, tack, jag ringer supporten, jag har en del frågor kring detta.
... Visa mer
2025-03-11
12:27
Hej @Annelie4
Här skulle jag vilja be dig att ringa supporten och hör vad vi kan göra för att hjälpa dig. Har för mig att det inte går att få bort men det vore ju fint om det gick att lösa.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2025-03-11
11:23
Hej @Baymax80
För att få in ett värde i ruta B3 på NE-blanketten, behöver du ha bokfört på något av de konton som är kopplade till denna ruta. För att se vilka konton det rör sig om kan du gå in på Deklarationsblanketter - Översikt - NE. När du är inne i NE-blanketten, kan du hålla över ruta B3, klicka på knappen i rutan och välja "Visa konton". Där får du upp en lista över de konton som är kopplade till denna ruta. Du kan bokföra taxeringsvärdet på ett av dessa konton; vilket motkonto som ska användas måste du själv undersöka. Efter att ha skapat en manuell verifikation i bokföringsprogrammet, kan du sedan hämta bokföringsvärdena på nytt i deklarationsmodulen.
Lycka till!
... Visa mer
2025-03-11
11:04
Hej @Nisse K
Här har vi ingen ny information att dela med oss av för närvarande. Begränsningen är dock ett pågående registrerat önskemål hos vår utvecklingsavdelning, och vi fortsätter att arbeta på en lösning. Vi uppskattar din förståelse och tålamod.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
15:09
Hej @Bjärke Stål
För att få med slutlönen på arbetsgivarintyget, inklusive utbetald semesterersättning och semestertillägg, måste du justera det datum som arbetsgivarintyget täcker. Exempelvis, om den anställde slutade den 2 februari och fick sin slutlön utbetald den 27 mars, bör du ändra datumet på arbetsgivarintyget till 2025-03-30, vilket är datumet då slutlönen finns på lönebeskedet. När du gör denna ändring kommer slutlönen att inkluderas under flik 6 kompletteringar på arbetsgivarintyget.
Vill du att vi kikar på det tillsammans eller om du inte får det att stämma så är du alltid välkommen att kontakta supporten.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
13:31
Hej @Pianni
Välkommen som ny forummedlem.
Vår rekommendation är att du alltid hanterar betalningar från 1930 via Kassa- och bankhändelser och då kommer det att skapas en verifikation per faktura, precis som du beskriver. Fakturan kommer även att bokföras som betald i systemet och det är så vi rekommenderar att du arbetar.
Att registrera kundfakturor som betalda via Kassa- och bankhändelser i eEkonomi är viktigt eftersom det knyter ihop bokföringen genom att matcha bankhändelser med bokföringshändelser. När du gör detta, säkerställer du att de betalningar som programmet med säkerhet kan stämma av mot kund- och leverantörsfakturor matchas automatiskt. Detta innebär mindre manuellt arbete och minskar risken för fel.
Dessutom har du möjlighet att få in kontoutdraget automatiskt med en bankkoppling, vilket ytterligare effektiviserar processen. Genom att arbeta under Kassa- och bankhändelser får du en tydlig översikt över betalningar och kan enkelt hantera dina bankkonton, vilket är avgörande för korrekt avstämning och bokföring.
Jag bifogar instruktionen Matcha inbetalningar manuellt samt Kom igång med Kassa- och bankhändelser. Läs gärna i dessa instruktioner och slå en signal till supporten så kan vi bolla tankar och idéer med dig.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-10
13:07
Hej @nina-payroll
Vår rekommendation är att du följer hjälpavsnittet Byt semestervillkor. Tänk även på att du byta semestervillkor innan du gör semesterårsavslut för att de nya dagarna ska beräknas efter det nya villkoret.
Lycka till och ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-10
10:51
Jag dristar mig till att slänga in en kommentar/svar här, endast för att du frågade om det och jag tolkar det som att det inte bara var riktat mot Visma. Jag är personligen långt bort i andra änden av skalan manuell <-> automatiskerad. Har länge strävat efter att digitalisera så mycket som möjligt av bokföringen och automatisera så mycket som möjligt av det (något som jag anser är en del av att digitalisera något). Jag är personligen övertygad om att det bara är en (kort) tidsfråga innan vi använder agenter (särskilda program eller särskilda delar av våra ekonomisystem) för att hantera 90%-95 av bokföring. Att sitta med redovisning på de traditionella sättet kommer drastiskt minska i omfattning. Trots denna, kanske något extrema, åsikt, skulle jag inte säga att ni är "helt uråldriga" i ert arbetssätt. Varje verktyg skall användas utifrån situation och behov. Min situation i egenskap av en fåmansföretagare med ett fåtal tjänstekonsulter, inga lokaler, inget lager, extremt mycket enklare än flesta företag. MEN samtidigt så är det just det "varje verktyg"... Jag skulle vilja påstå att ni kanske behöver ta en fördomslös, självröntgande blick på hur ni arbetar, hur era administrativa processer ser ut. Även för mig tog det att tag att landa och acceptera eEkonomis arbetssätt fullt ut. När jag väl gjorde det så blev det mycket lättare och mindre arbete för oss. Jag tror på att varje system har någonstans en filosofi, en tanke, hur det är tänkt att fungera. Och man kan arbete mot den filosofin eller med den. Ekonomi bygger sin tolkning av hur bokföring skall göras, på gott och ont. Kan man leva med det onda så får man samtidigt mycket gott från det. Jag reagerar dock på en sak du skriver, "datumordning". Det känns för mig som jag missar något här, jag ser inte vad "någon som handlat på sitt kort, överföringar mellan konton, aktieköp osv" har med hanteringen av kund- och leverantörsfakturor att göra? Verifikationsnummerföljd behöver inte vara vara i kronologisk ordning. Det är just därför vi har moderna system, det går att skiva och tärna sin bokföring på flera sätt än när man sett med en huvudbok i papper. Återkom gärna men ytterligare kommentarer och frågor. Även med vad för hjälp ni fick från supporten. Jag tycker det här är en intressant fråga.
... Visa mer
2025-03-10
10:44
Hej @KatrinBruce
Prova att du går in på rutan under Upprätta årsredovisning - Förändringar i eget kapital - ändra beloppet med en krona i rutan Balanseras i ny räkning. Om inte det hjälper så ringer du supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
10:13
Hej igen @Viktoria N
För inkomster över 80 000 SEK använder Skatteverket procentsatser i sina tabeller istället för framräknade fasta skattebelopp. Trots detta finns dessa fasta skattebelopp i bakgrunden när Skatteverket gör sina slutgiltiga beräkningar. Detta innebär att Lön 300/600 använder en exakt beräkningsmetod baserad på de fasta skattebeloppen, vilket kan resultera i mindre avvikelser från de procentsatser som visas i tabellen.
När du jämför de belopp som beräknas i Lön 300/600 med Skatteverkets tabell kan det således uppstå en differens, men skatten som dras i Lön 300/600 är mer exakt beräknad. För att kontrollera beloppen kan du använda Skatteverkets tjänst Räkna ut din skatt som ger en bättre förståelse för hur de fasta skattebeloppen används.
Mer info än så har jag inte att dela med mig av så jag hoppas detta hjälper dig.
... Visa mer
2025-03-10
09:17
1Gilla
Hej @Johanna67
Enligt bokföringslagen i Sverige behöver du spara räkenskapsinformation i sju år från det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Detta gäller oavsett om du har fakturan i digital eller fysisk form.
Om du har skannat in fakturorna och sparat dem digitalt på ett korrekt sätt (t.ex. i ett bokföringsprogram som uppfyller kraven på spårbarhet, oföränderlighet och säker lagring), så behöver du inte behålla papperskopian. Det digitala underlaget räknas som original så länge det är en korrekt och fullständig avbildning av originalfakturan.
Undantag: Om fakturan ursprungligen kom som pappersfaktura och du väljer att skanna den, bör du spara originalet i minst tre år innan du eventuellt slänger det. Därefter kan den digitala kopian räcka för resten av arkiveringstiden.
Läs gärna mer på sidan Arkivera bokföring digitalt eller i pappersform – detta gäller för att spara bokföring
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-10
09:06
Hej @annbaa81
Min kollega Joachim har svarat dig i den andra tråden som du skrev. Klicka här så kommer du till den.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
08:26
Hej @Delicious Food
Jag har ställt frågan vidare, men vi har tyvärr ingen ny information att dela med oss av i dagsläget. Vi är dock medvetna om att det är en efterlängtad rapport som vi hoppas kunna erbjuda framöver.
Ha fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
08:12
1Gilla
@haddock11 FInt att höra och stort tack för att du återkopplade.
Ha en härlig dag! 🌻
... Visa mer
2025-03-07
16:51
Hej Tar upp denna tråd på nytt.. Det blir för komplicerat för då måste man hålla koll på det. Är det inte bättre att ni fixar till att om ett avtal har en artikel som kunden har 10% på. Om priset ändras så Tycker Jag att Visma borde säga ok uppdatera priset och behåll rabatten. Vi vill inte ge någon rabatt på totala beloppet eller per artikel rad. då det kanske är 1 av 3 artiklar som skall ha rabatt på 10%.. och det borde också komma med på fakturan som genereras. då det är en SQL Databas så "borde" inte det vara svårt att lösa gissar jag? Om man har runt 1000-1500 avtal så är det omöjligt att hålla reda på om en kund har en rabatt på en produkt. och det är ohållbart om man ska behöva skapa en ny artikel per kund samt hålla priserna uppdaterade. samt skapa en ny kundrabatt för en artikel som en kund kommer använda för 1 artikel eller liknande. Vi ser fram emot om denna funktionen kan komma på plats. Det verkar som att ni lägger mer energi på ert nya "eEkonomi" än Visma Administration.
... Visa mer
2025-03-07
09:15
Hej @jega51
Att flytta era medlemmar till kategorin "Medlemmar" skulle kunna göra er administrativa hantering smidigare i eEkonomi Pro, särskilt om ni har både kunder och medlemmar. Genom att separera dessa grupper blir det lättare att hålla reda på all information och ni kan dra full nytta av de specialanpassade funktionerna för medlemmar. Det ger en klarare översikt och gör jobbet enklare för er. Om ni har både kunder och medlemmar i systemet, är detta en smart lösning för att få ut det mesta av eEkonomi Pro.
Slå gärna en signal till supporten så kan vi ta en diskussion utifrån era förutsättningar och hitta bästa möjliga arbetssätt för just din förening.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-06
09:53
Hej @daniels
Ja det går bra. Du har tre olika lönearter för utbetalning av utlägg i Lön Direkt. Du hittar dem under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter - sök på Utlägg.
... Visa mer
2025-03-06
09:47
Hej @daniels
Jag antar att du har ett aktiebolag och i instruktionen som jag länkar till ovan står det så här:
Betala tillbaka skulden för inköpet som gjorts med egna pengar
Om du har en bankkoppling, gå till steg 5 och följ instruktionerna.
Gå till Kassa- och bankhändelser och välj det Konto som du ska betala ut pengarna från.
Välj Ny bankhändelse, eller Ny kassahändelse om du gör betalningen från kassakontot.
Ange Datum och Belopp och att det är Pengar ut.
Välj Lägg till.
Leta upp bankhändelsen i listan och välj Matcha.
I fältet Bokföringshändelse väljer du Övrigt uttag.
Välj kostnadstypen Egen kontering.
Lägg till konto 2893 - Skulder till närstående personer, med beloppet i Debet.
Välj Bokför.
Du är varmt välkommen att slå en signal till supporten så visar vi dig gärna i ditt program.
/Tinna
... Visa mer
2025-03-06
09:25
Härligt att höra och tack för att du återkopplade. Ibland ser man inte skogen för alla träd 🙂
Välkommen tillbaka till forumet framöver
/Tinna
... Visa mer
2025-03-06
08:14
Hej @Ia Elia
Det kan du inte göra som programmet ser ut idag men jag testade att gå in på en försäljningsprislista och markerade allt - högerklickade och valde skriv ut. Prova om det skulle kunna hjälpa dig.
Sedan får du gärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag långt ner till vänster inne i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-06
07:55
Hej @FastRunner
För att matcha bankhändelserna mot den importerade verifikationen, trots att de har olika datum, kan du följa dessa steg:
I ditt fall är den importerade verifikationen på delvis fel datum eftersom alla pengarna inte kom vid samma datum som står på verifikationen.
Börja med att matcha bankhändelsen på det äldsta datumet mot den importerade verifikationen. På så sätt får du ett minusbelopp kvar att stämma av.
Matcha minusbeloppet mot "Övrigt uttag", "Egen kontering" och exempelvis konto 2999.
Nästa dag när bankhändelsen kommer in, matcha den mot "Övrig insättning", "Egen kontering" och samma konto.
Exempel Du har en försäljning på totalt 400 kr den 3 mars 2025, och på den importerade verifikationen finns 400 kr i debet på konto 1930.
När bankhändelserna läses in, kommer 250 kr in den 3 mars 2025 och 150 kr den 4 mars 2025. Matcha 250 kr mot den importerade verifikationen på 400 kr och mot "Övrigt uttag" med -150 kr. Matcha sedan 150 kr mot "Övrig insättning" 150 kr.
Hoppas detta hjälper dig och annars behöver du slå en signal till supporten så kikar vi på det tillsammans.
... Visa mer
2025-03-05
13:32
1Gilla
Hej @MarielleHF Jag förstår att det verkar krångligt och lite svårt att veta hur man ska göra gällande svaret du fick från Skatteverket att man behöver informera den anställde varje gång en frånvarouppgift har redovisats till Försäkringskassan via arbetsgivardeklarationen. Srf konsulterna tar upp just denna frågan på sin sida där dem skriver så här: "Det finns krav på att den som i samband med en arbetsgivardeklaration har lämnat uppgift om huruvida en betalningsmottagares ersättning har eller inte har påverkats av frånvaro av skäl som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska informera den som uppgifterna avser om de uppgifter som lämnats om denne i samband med deklarationen. Informationen ska lämnas senast den dag då arbetsgivardeklarationen har kommit in till Skatteverket. Eftersom frånvarouppgifterna som rapporteras motsvaras av det som registrerats i lönesystemet vilket även presenteras på lönespecifikationen uppfylls därmed det kravet. " Detta innebär att har man använt en korrekt löneart eller snabbval där beskrivningen på avdraget på lönearten fortfrande är den ursprungliga och då visar vad avdraget avser så har man uppfyllt detta kravet från Skatteverket. Hoppas att detta var svar på din fråga och undrar du något mer så tveka inte att höra av dig till oss.
/Cecilia
... Visa mer
2025-03-05
11:37
Hej @Sven-Erik
Tack för ditt meddelande.
När du registrerar betalningar och bara ser kassakontot som val, beror det troligen på att du har en bankkoppling. I detta fall ska alla betalningar som rör företagskontot hanteras via Kassa- och bankhändelser. Dubbelkolla gärna där och se om du kan hitta betalningen. Om problemet kvarstår, hör av dig till vår support så visar vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-05
10:27
Hej @Mikael22
Beslutet att prioritera K2 för BRF i Skatt & Bokslut Pro grundades på en förstudie och undersökningar, som visade att K2 var det mest förekommande alternativet. Som vi skrivit i tidigare forumtrådar så valde vi att börja med K2 för att möta de största behoven.
Med det sagt, det betyder inte att stödet för regelverk K3 inte kommer att komma i Skatt & Bokslut Pro. Vi följer noga utvecklingen om ett obligatorium för BRF:er att redovisa enligt K3. Beslut kommer tas under våren/sommaren 2025. På sikt kommer vi med all sannolikhet ha ett stöd för även K3 BRF. Exakt tidsplan ber vi att få återkomma till, just nu ligger vårt fokus på att stödja företagstypen stiftelse och ideell förening.
Vad gäller avsaknad av fullständiga nyckeltal i flerårsöversikten och kassaflödesanalysen har vi gått på det som framgår av årsredovisningslagen. Du får gärna upplysa oss om vad det är för uppgifter vi saknar i dessa två dokument och hänvisa till lag eller regelverk.
Du är välkommen att kontakta min kollega Henrik Andrén på 0730872321 eller på henrik.andren@visma.com. Det går förstås också bra att svara i denna tråd. Henrik arbetar som produktägare för Skatt & Bokslut Pro och är den som är ytterst ansvarig för tjänsten.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-04
21:04
Hej! Tinna, Tack för dina råd, men tyvärr provade jag detta flera gånger och det fungerar inte. Jag ska vända mig till supporten. Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-04
17:07
Hej Jag hr dessvärre inte någon bättre och smidigare lösning för detta är jag rädd. Då systemet inte har stöd för detta så finns det inte något annat sätt att hantera det på. /Joachim
... Visa mer
2025-03-03
19:15
Samma här. Synkroniserade klockan i datorn, så fungerade det sedan.
... Visa mer
2025-03-03
15:16
Hej @Delicious Food
Tack för din feedback och att du delar dina tankar med oss. Jag förstår verkligen att det kan kännas frustrerande att den automatiska uträkningen av arbetstidskonto inte finns i Visma Lön Smart ännu. Jag ber om ursäkt för att vår information har varit vilseledande, det var inte vår avsikt.
Vi har stort fokus på att utveckla och förbättra funktionerna i Visma Lön Smart, och arbetstidskonto är absolut på vår radar. Vi vill att din övergång från Visma 600 till Smart ska gå smidigt och vara värd väntan.
Om du har några andra frågor eller om vi kan hjälpa dig på något annat sätt, tveka inte att höra av dig. Vi finns här för att underlätta och göra ditt arbete enklare.
Önskar dig en fortsatt fin vecka! 🌼
... Visa mer
2025-03-03
15:01
Hej @Lisa_Boiardt_
Tack för att du kontaktar oss.
Fora månadsrapportering baseras på utbetalningsdatum. Enligt Foras hemsida: "Det är kontant bruttolön som ska rapporteras till Fora. Det vill säga all lön, före skatt, som betalats ut under den period rapporten gäller". Detta innebär att rapporteringen endast inkluderar löner som faktiskt betalades ut under den relevanta perioden.
Det skulle kunna vara så att differensen du upplever kan bero på att du valt att ackumulatorlistan ska vara baserad på "Händelsemånad" istället för "Utbetalningsdatum". För att säkerställa korrekt överensstämmelse med Fora månadsrapport, behöver ni kontrollera att ackumulatorlistan också är baserad på "Utbetalningsdatum".
Får du det inte att stämma är du självklart välkommen att kontakta supporten för vidare hjälp och rådgivning.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-03
13:16
Hej igen @Martin på Dftb Profil o Reklam
När du loggar in i Visma Påminnelse Direkt kan du följa din ärendestatus från det att den förfallna fakturan hämtats till det att ärendet avslutats.
Men som i detta fallet när du har mer specifika frågor om dina ärenden så kan du skicka ett mejl till Visma Amili: kundreskontra.collectors@visma.com så hjälper de dig.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-03
12:47
Hej @SandraZ
Välkommen som ny forummedlem.
Nej det gör det inte men jag funderar på om Visma eEkonomi Klimatrapport skulle kunna vara något för dig? Klimatrapporten läser automatiskt av alla inköpskostnader från ditt företags bokföring och matchar datan mot utsläppsvärden från Statistiska Centralbyrån. På så vis kan företagets klimatpåverkan beräknas. Ju mer noggrant bokförda transaktioner, desto mer detaljerat resultat. Klimatrapport är byggd på den mest vedertagna standarden för klimatredovisning: Greenhouse Gas Protocol. Läs mer om Klimatrapporten på vår hemsida.
... Visa mer
2025-03-03
11:19
Hej @matpåfat
Du ska matcha detta som övrig insättning och sedan välja egen kontering. Jag bifogar filmen Arbeta med Zettle by Paypal i Visma eEkonomi där vi berättar hur du gör.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-03
10:58
Hej @Peo Kbjj
Instruktioner för hur du kan kopiera och klistra in kontoutdrag finns i hjälpavsnittet Kopiera och klistra in kontoutdrag. Tanken är, precis som Annica skriver, att man ska ha bokfört och lagt in allt innan bankkopplingen startas så jag kan inte garantera att det funkar att göra som du önskar.
Vill du att vi kikar på det tillsammans är du välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-03
07:57
Hej @Oskar568
Lösningen på detta problem är att först ta bort appen från telefonen, detta gör man genom att klicka på ikonen under en längre tid och sedan välja valet "Ta bort app". Därefter logga in på AppStore och hämta Visma Scanner på nytt.
Om inte ovan skulle fungera så kontakta gärna vår supportavdelning
... Visa mer
2025-02-28
11:37
1Gilla
Dags att lyfta frågan igen? 🙂
... Visa mer
2025-02-27
08:16
Hej eSKD formetet är ett xml format så den fungerar att ladda upp. Skulle inte vara någon bra programutveckling om man skapade en funktion där man kan exportera en fil som sedan inte fungerar att använda. /Joachim
... Visa mer
2025-02-26
16:33
Jag vet inte vad som var fel. Men när jag la in budgeten för 2025 och markerade den som huvudbudget så fungerade det. Tack i alla fall! Tom
... Visa mer
2025-02-26
15:25
Är det .NET backend så kommer det en lösning i version 10: https://github.com/dotnet/core/blob/main/release-notes/10.0/preview/preview1/libraries.md#numeric-ordering-for-string-comparison. Ni skulle kunna sätta en utvecklare på en POC, som också kanske kan föreslå en tillfällig lösning.
... Visa mer
2025-02-26
14:01
Hej @HelenaLu
Tack för ditt meddelande!
Förstår jag dig rätt så undrar du hur du som anställd kan få en sammanfattning av din milersättning och ditt traktamente i Visma, liknande den funktion du tidigare använde i Findity.
För att få en sådan sammanfattning rekommenderar jag att du i första hand vänder dig till din löneadministratör. Din löneadministratör har tillgång till löneprogrammet och kan hjälpa dig att ta fram de uppgifter du behöver från löneprogrammet.
Ha en trevlig eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-26
13:41
1Gilla
Så enkelt! Tack, nu funkar det.
... Visa mer
2025-02-26
11:55
1Gilla
Hej, det står i felmeddelandet att telefonnummer saknas eller är felaktig. Bolaget har ett utländskt telefonnummer och därmed har jag använt +372…. Jag ska ta bort specialtecken och testar om det går nu att lämna in.
... Visa mer
2025-02-26
10:34
Hej @Henriken För utbetalning av föräldralön i Visma Lön Direkt kan du använda:
Övrig ersättning, brutto, engångsskatt – Används när utbetalningen görs som en engångssumma och beskattas som engångsbehållning.
Övrig ersättning, brutto – Om utbetalningen sker löpande och beskattas enligt den vanliga skattetabellen.
Sedan kan du lägga en förklarande textrad på lönebeskedet precis som min kollega Malin tipsar om.
Vill även passa på att slå ett slag för att föräldralön och många andra grymma funktioner finns i vårt webbaserade löneprogram Visma Lön Smart. Läs mer om det här
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-26
10:19
Hej @MiasRedovisning
Vi är medvetna om att det finns en efterfrågan på en engelsk version av årsredovisningen i Visma Skatt & Bokslut Pro för bolag som följer K3. Vår ambition är att implementera detta i tjänsten framöver, men i nuläget kan vi inte ge någon tidsplan för när detta kommer att vara tillgängligt.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-26
09:10
1Gilla
@Tinna Gunnarsson , tack för din återkoppling! Det var just bekräftelsen om medvetenheten om fel och att Visma har tänkt agera med åtgärd som jag ville få. Hoppas på en åtgärd inom snar framtid. Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-02-26
07:55
Hej igen @fregul
Det är den justeringen vi rekommenderar men gör så att du slår en signal till supporten så kan vi kika på vilka felmeddelanden som dyker upp.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-25
15:41
Varför inte prioritera alla brister som programmen har, ex. Fullständiga nyckeltal och kassaflödesanalys samt K3 till Bostasrättsföreningar, som jag har påtalat för mer än ett år sedan. Ni får öka resurserna till utvecklingsavdelningen.
... Visa mer
2025-02-25
14:14
Hej @EbSoMa
Ja det blir korrekt då du kan redovisa antingen timmar eller procent.
... Visa mer
2025-02-25
12:45
Hej @Emmaaa
Välkommen som ny forummedlem.
Vi har inte så mycket information om detta här i forumet. Mitt förslag är att du kontaktar Yabie själva, då de har absolut bäst koll på hur integrationen fungerar tillsammans med eEkonomi och kan råda dig om hur du arbetar smartast i kombinationen eEkonomi + Yabie.
Jag länkar deras kontaktuppgifter nedan:
https://vismaspcs.se/integrationer/partner/yabie2
support@yabie.com
010 - 551 73 33
... Visa mer
2025-02-25
11:02
Hej @ Jennie76
Anledningen till öresdifferensen är att beloppen i balansräkningen avrundas både individuellt och totalt, vilket kan leda till en differens när man jämför summan i balansräkningen med de avrundade enskilda beloppen. Det smidigaste sättet att korrigera detta är att justera med 1 kr i kolumnen för balanserat resultat, i rutan för "balanseras i ny räkning". Trots att det kan uppstå en differens på 1 kr i själva rutan, är det viktigaste att beloppen vid årets utgång är korrekta.
Till exempel: IB 2091: -410 997 kr (avrundat från -410 997,35) Förändring 2091: 102 184 kr (avrundat från 102 183,71) Vid periodens slut: -308 183 kr (avrundat från -308 183,64)
För att justera detta ska du göra en liten ändring på 1 kr i kolumnen för balanserat resultat så att det stämmer med raden i balansräkningen. Exempel: Om du har 1,40 kr i belopp vid årets ingång och förändringen i "balanseras i ny räkning" är 1,40 kr, så avrundas de individuellt till 1 kr vardera. Detta blir totalt 2 kr. Men, summan av båda dessa (2,80 kr) avrundas upp till 3 kr i balansräkningen. Därför blir 1 + 1 = 3, och en justering med 1 kr är nödvändig för att beloppen ska gå ihop.
Vill du att supporten visar dig i ditt program är du alltid välkommen att slå oss en signal.
... Visa mer
2025-02-24
15:49
Hej igen @Lina__16
Ja bara ni är överens så blir det säkert jättebra. Det blir lite krångligare för den som gör lönerna och kanske även för de anställda men det känns som om du har koll på läget. Snabbvalen kommer inte att funka så om du behöver göra korrigeringar så får du sköta dessa manuellt. Nog med förmaningar från mitt håll 🙂
Lönearterna du visar är de lönarter som passar för uttag av sparad semesterdagar för en månadsavslönad där du inte har betalat ut semestertillägget i klump sedan tidigare. Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet.
... Visa mer
2025-02-24
13:28
Hej @Karin EE
Tack för ditt förtydligande och vi kommer alltid försöka hjälpa dig oavsett i vilken kategori du skriver. Ett eget uttag innebär att du tar ut pengar från ditt företag för att använda privat, detta minskar företagets eget kapital. Uttag av lön bokförs också som eget uttag eftersom du som ägare i en enskild firma inte räknas som anställd.
Säg att du t.ex har tagit ut 10 000 i lön från ditt företag, detta bokför du som ett eget uttag.
1930 - Företagskonto 10 000 kredit 2013 - Företagarens eget uttag av pengar 10 000 debet
I Visma eEkonomi gör du det via Kassa- och bankhändelser och matchar som Övrigt uttag - Egen kontering enligt bild
Hoppas detta hjälper dig - annars återkom så hjälps vi åt!
/Tinna
... Visa mer
2025-02-24
09:37
Hej @RubenAsk
Välkommen som ny forummedlem.
För att skapa kundfaktura med omvänd skattskyldighet, svenska kunder kan du följa instruktionen som du hittar här.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-02-24
08:40
Hej @EbSoMa
Nej det är inga konstigheter så länge det står 0 kronor så påverkar det inte banken.
Ha en fin vecka!
... Visa mer