2023-10-30
10:02
Hej @Daniel Hellmark!
När du ändrar priset på en artikel förändras inte din försäljningsstatistik retroaktivt, utan du kommer att kunna se dina tidigare försäljningar med det gamla priset.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
16:20
Hej @Andrea3!
Jag ser att du även har mejlat in till oss med din fråga. Min kollega har besvarat dig per mejl, men jag lägger in svaret här också ifall det kan hjälpa någon annan 🙂
Gällande din fundering angående attest så har den med attestansvar fulla rättigheter att ändra tidsregistreringar och utlägg för de användare de är ansvariga för. När det kommer till att registrera åt andra så behöver alla användare ha en egen licens/inlogg för att kunna vara upplagda i systemet, men med det sagt kan en attestansvarig registrera tider åt andra användare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet, hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
14:07
1Gilla
Tack! Trevlig Helg! /Tina
... Visa mer
2023-10-27
09:58
Hej @Niklas Nielsen och varmt välkommen till oss i forumet, kul att du har hittat hit 🙂
I kolumnen för Ex moms skrivs inget värde in men så länge en order inte är fakturerad kan du se en summering längst ner i Ordervärde kr, vilket är ex moms. Du kan också läsa in en rapport gällande exempelvis säljstatisik, men då måste ordern vara fakturerad. Vill du läsa mer om hur du läser in rapporter skickar jag med vårt hjälpavsnitt Rapporter att läsa in.
Kan också tipsa om att skicka in detta som önskemål till oss via knappen Förbättringsförslag på Startsidan i ditt program, då inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
09:51
Hej @Pernilla12345!
I det här läget rekommenderar vi i första hand att du byter till Visma Lön Smart och lägger upp kunden där, eller att du uppgraderar till Visma Lön 600. Orsaken till det är att du bara kan få över anställningsregistret till Lön 300, men ingen annan information.
Läs gärna mer om respektive program här: Visma Lön Smart och Lön 600.
Om du vill fortsätta med Lön 300 och bara föra över anställningsregistret så kan vi såklart hjälpa dig med det. Ta då kontakt med mina kollegor på supporten för att få hjälp med att skicka in filen till oss.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
09:39
Hej @Sven Ingvar Bergström!
Vi har ingen specifik kvitto-funktion i Visma eEkonomi, men jag tänker att du kan skapa upp en kontantfaktura om du inte vill skriva ett manuellt kvitto för hand. Eftersom kvittot för friskvård måste visa att medlemmen har betalat så behöver du skapa upp en kontantfaktura som visar på detta. Dock behöver du också lägga upp medlemmen i registret, vilket vi också rekommenderar att ni gör på alla era medlemmar. Då kan ni lättare fakturera och hålla koll på ert medlemsregister 🙂
För att lägga in medlemmen går du till Försäljning - Kunder - Ny kund. Lägg in medlemsuppgifterna och välj betalsätt Kontant, kortbetalning eller Swish direktbetalning och spara:
Därefter går du in på Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura och skapar upp din faktura. Om du behöver hjälp med detta rekommenderar jag att kika i hjälpavsnittet Skapa kontantfaktura där vi visar steg för steg hur du gör.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-23
09:56
1Gilla
Hej @Monkan26!
Menar du kontot för fordran hos Zettle så ändrar du kontot under Inställningar - Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter. Om du vill skapa upp ett separat konto för att lättare hålla koll på kortavgifter och din fordran hos Zettle kan du göra det genom att gå in på Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.
Jag vill bara förtydliga att Zettle endast används för din försäljning och att din bankkoppling hjälper dig med dina andra bankhändelser.
Utbetalningen som du får från Zettle kommer i en klumpsumma som kan bestå av flera olika typer av transaktioner som programmet inte kan urskilja per automatik, vilket är orsaken till att du behöver matcha dessa för hand. När det gäller andra typer av bankhändelser som ex. inköp och hyror så hjälper bankkopplingen dig med att bokföra eller ge bokföringsförslag. Zettle och bankkoppling fungerar alltså som ett bra komplement till varandra.
Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga eller om jag kan hjälpa dig med något annat.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-23
09:40
Hej @Fysioguiden,
Bra att du har fått besked från Skatteverket om hur du ska göra!
Här kommer svar på dina funderingar:
1. Det går fint att ta upp de äldre kostnaderna i bokföringen i efterhand.
2. Om det inte ska förmånsbeskattas så ska det inte tas med i arbetsgivardeklarationen.
Återkom gärna om något känns oklart eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-19
08:02
Hej @hyvaakommunikation
Det är jättesvårt för oss att felsöka via forumet och hittar du inte felet själv behöver du ta hjälp av supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2023-10-18
09:41
Ojdå det var lite stökigt men bara ring mina kunniga kollegor så löser ni det tillsammans.
Du är värd en härlig dag 🙂
/Tinna
... Visa mer
2023-10-16
11:37
1Gilla
Tack så mycket Tinne för all hjälp, och jag önskar dig med en fin måndag! 🙂 /Anna
... Visa mer
2023-10-16
10:06
Hej igen @Assson!
De licenser du har hittar du under Mina Tjänster - Användare och tjänster. Klicka i den lilla togglebaren Visa tjänster för att se alla tjänster som dina användare har:
Här kan du ta bort och lägga på licenser på dina användare. Om du bockar ur en tjänst kommer du då ha en ledig licens att lägga på en annan användare. Om den lediga licensen inte används avslutas den automatiskt vid nästa avtalsperiod.
Om du har några funderingar kring dina avtal och licenser är du alltis välkommen att kontakta mina kollegor på avtalsavdelningen.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
15:50
Hej @paulinainca!
Har hittat ett användartips som jag hoppas och tror kan hjälpa dig med detta: Hantera överbetalning av fakturor i Visma eEkonomi.
Kika igenom detta och släng även ett öga i kommentarerna där min kollega har besvarat andra funderingar som kan vara till hjälp.
Återkom gärna om du har några funderingar eller behöver hjälp med något annat.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
14:07
1Gilla
Hej, Tack för snabbt svar. Har skickat in ett önskemål. MVH
... Visa mer
2023-10-09
12:30
Hej @Thomas S
Skönt att höra att det löste sig för dig och stort tack för att du uppdaterade mig.
Hoppas vi ses i forumet snart igen.
/Tinna
... Visa mer
2023-10-06
13:59
Hej
Ber om ursäkt över att du fått vänta på svar men vi behövde bolla frågan internt innan vi besvarar.
Förstår verkligen att du vill undvika manuell hantering när du har så pass stor mängd fakturor varje månad och så här har vi tänkt:
Om du vid inbetalningen av kundens del + påminnelseavgiften väljer upp fakturan utan att ändra beloppet så minskas resterande belopp som Skatteverket betalar in på själva kundfakturan. Däremot så är det "rätt" belopp som kommer med i ansökningsfilen till Skatteverket. Om du sedan bokför betalningen från Skatteverket mot den inbetalda fakturan kommer påminnelsen att bokföras i det steget.
Bankhändelse matchad mot fakturan med fakturabeloppet+påminnelseavgiften
Beloppet som finns kvar att betala på kundfakturan (Skatteverkets del har minskats men i ansökningsfilen blir det rätt).
Verifikationen som sker vid slutbetalningen innehåller då påminnelseavgiften.
Det här är ett alternativ för för dig men tänk på att påminnelseavgiften då först bokförs i samband med att betalningen från SKV kommer in samt att det kommer se ut som att kunden betalat en högre del av fakturans belopp än vad de ska göra tills fakturan är slutbetald.
Hoppas att vårt förslag kan hjälpa dig och att du får en fin helg.
/Tinna
... Visa mer
2023-10-02
17:09
Hej @Mikeyman!
Programmet läser av informationen som finns på bilden, om underlaget innehåller olika typer av information som kan tolkas som exempelvis en annan valuta eller land så kan programmet helt enkelt läsa in fel. Tolkningen är tyvärr inte helt felfri i sin avläsning och kan därför generera avvikelser. I ditt fall kan det alltså handla om att programmet har tolkat någon del av underlaget som DKK istället för SEK.
Har du några följdfrågor eller funderingar kring detta så är du alltid välkommen att höra av dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-02
09:45
Hej @ann-sofie och tack för din fråga.
På den tomma raden anger du vilket försäljningskonto du använder.
Jag har hittat hjälpavsnittet Bokföra försäljning av anläggningstillgång som jag tror kan vara till hjälp, där visar vi steg för steg hur du gör för att sälja dina anläggningstillgångar beroende på om du har fakturerings- eller kontantmetoden.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering kring detta.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-02
08:21
2 Gillar
👍Klart!
... Visa mer
2023-09-29
09:54
Hej @AppTeam och varmt välkommen som ny medlem forumet - kul att du har hittat hit!
Det som kan vara bra att tänka på när du uppdaterar till nya versionen är att installationsökvägen ändras till Program istället för Program (x86). Om ni exempelvis har integrationsprogram kopplade till Visma Administration så kan du behöva ändra dessa sökvägar.
Gällande de två komponenterna så kan jag inte se att de finns installerade hos mig, så de ska inte behövas.
Återkom gärna om du har några fler funderingar så hjälps vi åt.
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-25
15:07
Hej @Lönejw, Vilken fin hjälp du har fått av vår grymma champion @CarinaEsp. Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan med dina funderingar.
Om du vill att heltidslönen och tjänstledigheten ska visas på den anställdas lönebesked behöver du registrera tjänstledigheten i löneprogrammet. Antingen registrerar du precis så som den anställde faktiskt är tjänstledig, vilket innebär att du lägger in de olika timmarna på respektive dag som den anställde är tjänstledig. Ett alternativ är att du själv manuellt räknar ut ett snitt och lägger in detta istället med hjälp av lönearter.
Eftersom du registrerar tjänstledighet “del av dag” och i olika antal timmar t ex fredag och nästkommande måndag så blir det timavdrag. Det blir samma antal timavdrag som om du hade registrerat tjänstledig även över helgen. Det allra vanligaste är våra kunder byter tjänstledighetsprocenten en dag som den anställde skulle ha arbetat och inte på en helgdag.
Sammanfattningsvis så om den anställde är 50 % tjänstledig måndag-fredag och nästkommande måndag ska den anställda vara 60 % tjänstledig så registrerar du 50% tjänstledighet även under lördag och söndag. Du kan inte “slå samman” snabbvalen om det blir olika antal frånvarotimmar eller %.
Så länge du inte ändrar schemat och månadslönen baseras allt på den 100% sysselsättningsgraden, genomsnittlig veckoarbetstid m.m.
Om det är korrekt eller inte enligt ditt företags regler behöver kontrolleras med ert kollektivavtal så vet vi att allt blir enligt de regler som gäller för just ditt företag. Här gör våra kunder lite olika och vi på Visma Spcs är måna om att det blir korrekt och därför behöver du ställa frågan till ert fackliga avtal.
Det kan vara bra att känna till att du i samband med semesterårsavslutet kan behöva räkna om sysselsättningsgraden när du har använt Ej semestergrundande deltidsfrånvaro. Har du intjänandeåret samma som semesteråret (sammanfallande semesterår) så får du under årets gång räkna om sysselsättningsgraden. Jag delar hjälpavsnittet Ej semestergrundande deltidsfrånvaro som jag tror kan vara ett bra stöd för dig.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering. Om du känner att du behöver ytterligare hjälp med detta tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med en lönekonsult, då det är ett något snårigt område som kan behöva lite experthjälp 🙂
Önskar dig en fortsatt fin dag! /Tinne
... Visa mer
2023-09-22
16:17
Hej @Daavvan,
Jag läste nog lite snabbt.. Skyller på att det är fredag eftermiddag 🙂 Jag lägger vidare det som önskemål.
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-09-22
13:21
Håller tummarna för att någon av våra användare har en finurlig lösning för detta att dela med sig av till dig @Andreas2 🙂
Annars kan du också göra som min kollega Tinna föreslog ovan och ta kontakt med våra kollegor på supporten för att höra om de har något tips.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
11:13
Hej @Anna Ekström!
Det är 15 000 rader som är gränsen för hur mycket som kan läsas in i samma fil. Har tittat på det en extra gång tillsammans med mina kollegor och det finns dessvärre inget sätt att komma runt detta, då det handlar om hur mycket programmet "orkar" läsa in samtidigt.
Vi rekommenderar att dela upp filerna så mycket som möjligt (exempelvis till en vecka i taget) för att optimera inläsningen. Jag förstår att det blir mer jobb för er, men när ni läser in mindre filer åt gången så minskar risken för att programmet stoppar inläsningen för att det blir för tungt.
Återkom gärna om du har någon mer fundering.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
09:40
1Gilla
Hej @Tinne Lestrin Tusen tack. Nu har jag löst det. Ha en fin helg du med! Mvh Linnéa
... Visa mer
2023-09-22
08:34
1Gilla
Det var det lilla @LinnéaBäckström. Härligt att jag kunde hjälpa dig 🙂
Hoppas att du får en superfin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-20
07:58
Hej @Pigra_
Tack för att du kontaktar oss i forumet.
Det du skriver stämmer det vill säga, om du har skrivit in personnumret i kortformat (890523XXXX) i fältet Orgnr/personnr och väljer Hämta adress har du kvar hela efter söket men det krävs då att man söker med de sista 4 siffrorna. Har du skrivit in t ex 19890523XXXX och väljer knappen Hämta adress försvinner de sista siffrorna efter söket.
Detta kommer att förändras så att de senaste siffrorna hämtas i nästa version av Visma Administration som släpps. Jag har ingen exakt information om när men planen är innan jul eller kanske något tidigare.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-18
10:52
Hej @Mathias17!
Det stämmer att blå punkt betyder att fakturan har skickats iväg utan problem. Om din kund mot förmodan inte har fått fakturan trots att det ser ok ut från ditt håll så rekommenderar även jag som min kollega ovan att du tar kontakt med vår support.
Jag tar med mig din input vidare internt till våra produktutvecklare, men du får gärna också skicka in det via Feedback och förslag längst ner till vänster på Startsidan i eEkonomi.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-18
10:24
Hej @Manuela !
Tack för att du hörde av dig. Tyvärr är det inte helt lätt att lösa den här typen av frågor via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten, så kan ni titta på hur det ser ut hos dig och felsöka vidare därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin måndag! /Tinne
... Visa mer
2023-09-15
11:34
Tusen tack för att du förtydligade ditt önskemål. Jag kan lova dig att vi tar detta på största allvar och har startat en diskussion internt för hur en framtida lösning skulle kunna se ut. Med det sagt så är det inget jag i dagsläget kan lova kommer men vi är väldigt tacksamma för din idé. Just nu har vi ingen annan lösning i vårt program för hur du kan uppmärksamma dina kunder att de fått ett mejl. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-15
10:16
Hej @haddock11!
Jag håller med dig om att det är märkligt att de inte blev mottagna av banken, men det var bra att du kunde skicka om fakturorna igen och lösa det på den vägen.
Eftersom fakturorna har fått status Skickad i programmet så innebär det att de har kunnat skickas från programmet. Jag funderar på om det kan ha blivit stoppade via banken när de ska mottas/betalas. I ditt fall skulle jag därför råda dig att ta kontakt med din bank och höra om de kan se om det hände något med fakturona när du skickade dem första gången.
Återkom gärna när du har pratat med banken och om du behöver mer hjälp från vår sida i ärendet.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-14
09:45
Hej @AnnaFr
Tack för att du hör av dig.
Vi har inte någon aktuell störning i tjänsten gällande denna programdelen så ett tips är att du rensar cache och om problemet kvarstår kontaktar du supporten för vidare felsökning.
När vi har pågående incidenter kan du läsa om det under Driftinfo men vi uppskattar såklart att du hör av dig också.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-14
09:02
1Gilla
Hej. Ja jag har mailat med dem med men inte fått svar ännu. Synkningen verkar inte fungera för att Visma svarar att det inte finns ett öppet år för den dagen. Återkommer om jag får svar 🙂
... Visa mer
2023-09-11
10:43
Hej @CharlottaG Varmt välkommen som ny forummedlem.
För tillfället är det inte möjligt att skicka en leverantörsfaktura till en specifik person för attest i Visma eEkonomi. Vad gäller attestflödet idag, har alla med rätt behörighet möjlighet att attestera och bokföra fakturor som ligger för attest.
Precis som du så är det många av våra kunder som efterfrågar en förändring kring detta och det är ett registrerat önskemål som våra utvecklare av Visma eEkonomi ser över inför framtiden.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-11
08:01
Hej @AnnnaL
I dagsläget kan du inte välja en mall baserat på kundgrupp i Visma eEkonomi utan mallen ställs in på fliken 4 Utskriftsval på kunden.
Du får gärna lämna ett förbättringsförslag kring detta direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via knappen längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha en fin vecka och välkommen tillbaka till forumet.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-07
17:00
Hej @ehalvord!
VAN-operatör är, precis som du är inne på, en tjänsteleverantör som agerar som en mellanhand för att kunna skicka och ta emot fakturor.
Vi har dessvärre ingen förteckning till vilka länder man kan skicka e-faktura till, men om du har använt dig av Kontrollera mottagare av e-fakturor inne på kunden och du får en träff så är det fritt fram att skicka fakturorna via e-faktura 🙂
Inne på hjälpavsnittet Skicka e-fakturor under flik 1. Kontrollera/lägg till mottagare av e-fakturor så kan du läsa mer om hur det fungerar.
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
13:46
1Gilla
OK tack ändå!
... Visa mer
2023-09-07
09:52
Hej @Anne-Lie3!
När du jobbar och läser in leverantörsfakturor via en integration så hamnar inte dessa i listläget för leverantörsfakturor. Du ser det endast inne på leverantörsfakturan och under fliken 6 Spårning under sökväg Dokument.
Du kan även höra med Ascendo om de kan lägga in en kommentar på leverantörsfakturan, då kan du nämligen lägga till en kolumn för kommentarer i listläget för leverantörsfakturorna.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas du får en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-04
13:23
1Gilla
Hej @FK2023
Jag ska göra mitt bästa och förklara så får du gärna återkomma om du har några följdfrågor sedan 🙂
Du skapar en leverantörsfaktura på endast momsbeloppet - allt enligt instruktionerna du fick av min kollega tidigare.
Denna faktura ska också betalas i Visma Administration annars kommer den ligga kvar som obetald i din leverantörsreskontra och det blir ju inte bra. När du gör en betalning av fakturan konteras 2440 debet mot ditt företagskonto 1930 kredit (eller motsvarande annat 19xx-konto).
Som sagt - återkom gärna om det känns otydligt så hjälps vi åt.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinna
... Visa mer
2023-09-01
16:00
Hej @Pelpet! Jag förstår att det är mycket att ta in såhär i början 🙂
Har läst igenom din tråd, men ska säga att jag har lite svårt att se hur du har gått tillväga med de tidigare fakturorna. Jag ska försöka förklara så gott jag kan, men om jag har missuppfattat dig får du mer än gärna hojta till så kikar vi på det en vända till.
Jag uppfattar det som att du har fått en faktura från SJ, som SJ sedan krediterade och därefter skickade en ny faktura som du betalade? Om SJ har krediterat den första fakturan så kan du välja att kvitta kreditfakturan mot den första fakturan. Du kvittar en faktura genom att klicka upp kreditfakturan under Leverantörsfakturor. Välj Åtgärder - Kvitta - Välj upp den första fakturan och klicka sedan på Bokför. När du kvittar fakturor så tar de ut varandra. Tänker att detta bör fungera för dig då jag tolkar det som att du inte ska betala den första fakturan.
Återkom om det känns oklart eller om jag har missuppfattat något.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
12:04
Hej @Lisbeth10!
Baserat på hur det ser ut i ditt program så finns det lite olika lösningar du kan ta för att åtgärda detta, så jag tänker att i den här situationen så får du bäst hjälp från mina kollegor på supporten som kan visa dig direkt i programmet hur du ska göra.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:21
Hej @Admin Gottskär Grundskola!
För att programmet ska kunna bokföra automatiskt så behöver OCR -nummer och belopp stämma med fakturauppgifterna. Om det inte stämmer till 100% föreslås en matchning som du får bekräfta eller ändra. Det är alltså inte möjligt att själv styra vad som ska bokföras automatiskt, utan programmet läser av referenserna ovan.
De transaktioner som är bokförda och har fått ett verifikationsnummer kan du se under Periodens bankhändelser.
Återkom gärna om du har någon mer fundering.
Trevlig helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:05
Hej @Therese Hildorsson!
Jag ser att du även ställt din fråga i Bokföringsområdet, där har min kollega Joachim visat dig hur du bokför detta. Kika på det och se om det hjälper dig med din fundering, återkom annars. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-29
10:03
Hej @Carin Larsson2
Ber så mycket om ursäkt för att vi har gett dig felaktig information. Det finns ingen knapp för förbättringsförslag i Visma Anläggning men min kollega har framfört och registrerat ditt önskemål internt.
Ha en fortsatt fin dag
/Tinna
... Visa mer
2023-08-28
17:10
1Gilla
Tack för svar. Jag ska absolut skicka in önskemålet.
... Visa mer
2023-08-28
13:27
Hej @AxelLinneroth!
Vad kul att du spanar in Visma eEkonomi som bokföringsprogram - det gillar vi!
Jag ser att du har provversionen av eEkonomi just nu, vilket är orsaken till att du inte kan koppla din bank till företagskontot riktigt ännu. 🙂 Om du själv ska bokföra och fakturera så rekommenderar vi Visma eEkonomi Smart. Där kan du bokföra, fakturera och koppla ditt företagskonto till din bank.
När du går över från demoversionen så är det bara att aktivera din bankkoppling. Aktiveringen ser olika ut beroende på vilken bank du har, du hittar instruktionerna för respektive bank i hjälpavsnittet Arbeta med bankkoppling där du kan kika på hur det ser ut för dig.
Om du inte riktigt har bestämt dig än så skickar jag också med vår film om Bankkoppling, där får du ett hum om hur det fungerar och hur du jobbar med det.
Om du har några frågor så finns vi såklart här för att hjälpa dig, det är bara att skriva här i forumet eller ta kontakt med mina kollegor på telefon.
Hoppas att du får en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:10
Hej @Pia Jisbro!
I dagsläget går det bara att föra över obetalda fakturor till Visma eEkonomi. Verifikationerna för betalningarna ska du däremot kunna hitta när du för över bokföringsdata.
Återkom gärna om du har någon annan fundering kring överföring eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:06
Hej @Bector!
Tack för att du kommer med input till oss. Du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning. Gällande att du inte kan scrolla så har vi kikat på detta i Edge, men får inte samma fel som du med scrollen. Här tycker jag att du gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet, så får du hjälp med att undersöka detta vidare direkt.
Önskar dig en forsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
09:33
Hej @webtomten, så bra att det löste sig för dig!
Återkom om problemet uppstår igen eller om du har någon annan fundering vi kan hjälpa dig med 🙂
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
09:10
1Gilla
Tusen tack för återkoppling! Då vet jag hur jag ska gå vidare 🙂
... Visa mer
2023-08-25
09:45
Hej @in_golf!
Började undersöka detta på mitt håll, men såg att du tidigare har varit i kontakt med supporten. Jag fick information om att vi har tagit in ditt ärende för felsökning, så mina kollegor jobbar vidare med att undersöka detta åt dig. Du kommer få återkoppling via ärendet så snart de har tittat på det.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-23
10:52
Hej @Kronqvist
Nej, om du väljer att inte ange någon schablonkostnad eller kalkylkostnad kommer inga kostnader med på projektet.
När du registrerar en "Resa" i tidsregistreringen används systemartikeln "Bilresa" och där kan du ange en kalkylkostnad per kilometer. Standardvärdet är 2,5 kronor per kilometer, vilket i de flesta fall är det som används. Det blir inte fel vad gäller moms eftersom det endast är en beräknad kostnad för projektet.
Har du några följdfrågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
//Tinna
... Visa mer
2023-08-21
10:54
Hej @Anki Nilsson!
Som första steg så vill jag be dig att kontrollera en extra gång att transaktionen på Skattekontot inte redan är matchad. Om den redan skulle vara matchad så ångrar du matchningen och matchar därefter om den mot händelsen som ligger på Företagskontot.
Om händelsen är omatchad så skulle vi behöva titta på detta tillsammans med dig i din miljö för att fortsätta felsökningen, så slå isåfall en signal till mina kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
08:32
Godmorgon @Flodererconsulting, självklart kan du få hjälp med detta!
Eftersom du har fått klartecken från Nordea att allt ska vara i sin ordning så tänker jag att du får snabbast hjälp om du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så kan ni titta på det tillsammans.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-14
15:18
Hej! I dagsläget är det så att det bokförs direkt mot företagskontot om du inte har bankkoppling. Är det så att du önskar att det bokförs mot 2910 först så tar vi gärna in det som ett önskemål. Önskemål lämnar du enklast direkt i ditt eEkonomi nere i vänstra hörnet - knappen Feedback och förslag. Önskar dig en fin eftermiddag och återkom gärna om du har några följdfrågor. /Ebba
... Visa mer
2023-08-11
09:59
Hej @Ellge_ och tack för din fråga.
När du gör en SIE-import från ett annat program kan det finnas konton i SIE-filen som inte kan användas i Visma eEkonomi Smart, då dessa används i den automatiska bokföringen, vilket i ditt fall är 1510 och 2440.
För att kunna importera bokföringen från sådana konton måste saldona på kontona flyttas till andra konton. Flytten görs inom BAS-kontoplanens grupperingar.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-09
12:46
Hej @Mikael22!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback på våra produkter. Jag tog detta vidare internt och fick till mig att du har ett pågående ärende om detta hos oss. Vi tittar självklart på detta och kommer att återkoppla till dig per mejl.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
14:39
1Gilla
Hej igen @eva___32!
Vi vill självklart hjälpa dig så gott vi kan med att få ordning på detta, så en kollega till mig kommer att ta kontakt med dig per mejl under dagen.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
11:38
Hej @Ellge_, jag hoppar in här i tråden för att förklara hur det är tänkt att fungera.
Din slutkund har ansvar för sitt företag och bokföring även om de väljer att ta hjälp av en redovisningsbyrå, som @AnnicaL också beskriver ovan. De äger således sin egen data och måste själva bevilja att utomstående ska kunna komma åt datan. Samarbetsfunktionen innebär alltså att slutkunden godkänner att redovisningsbyrån får se datan och arbeta med den.
Återkom gärna om du har några fler funderingar om vad samarbetet innebär.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
09:26
Hej @Adrian!
Här tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så får du hjälp med att titta på din bankkoppling och kontonummer direkt.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-04
10:24
Hej @SCmaine!
Vi har försökt felsöka vad som kan ha hänt, men skulle behöva kika på detta tillsammans med dig. Hör av dig till mina duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig med fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Jag hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-04
08:52
Hej @Johan Ekman!
Jag ser att du även ställt din fråga i bokföringsområdet och eftersom att dina frågor främst är bokföringsrelaterade så tänker jag att vi besvarar dina funderingar i den tråden 🙂
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-03
09:42
Hej @rragnar!
Eftersom utbetalningsdatumet är rätt i programmet men inte på banken så skulle vi behöva koppla upp oss för att se hur det ser ut i din miljö . Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten vid tillfälle så får du hjälp med fortsatt felsökning därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag! /Tinne
... Visa mer
2023-08-02
11:28
1Gilla
Hej @Rasa Bak!
I den här situationen kan du gå tillväga på två olika sätt. I och med att ni redan har korrigerat bokföringen kan ni lägga in den anställde som "Har slutat" och att slutlön är utbetald. Då kommer den anställde inte med på några listor m.m i löneprogrammet. Ska den anställde inte anställas på nytt tänker jag att den här lösningen smidigast.
Du kan också boka bort skulden genom att plocka upp den anställde på en ny lönekörning och boka bort skulden med 9330, det blir då som att "efterskänka" skulden. Du väljer själv vad du tycker känns lättast att göra, men båda sätten fungerar fint.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-07-31
09:41
Hej @Pär Abrahamsson!
Precis som du märkt så är det den sökvägen som väljs som standard i version 2023.1. Men en härligare nyhet i versionen är att du även själv kan välja sökväg! Dessa inställningar gör du under Arkiv - Sökvägar/filnamn - Flik 3. Övriga filer:
Ovan har jag har ringat in var du hittar inställningarna och även var du gör inställningar specifikt för när du hämtar bilagor till dokument. Jag tänker att detta kan underlätta för dig i ditt arbete.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-07-18
11:13
Hej @Rasmus E
Jag fick precis information om att vi tyvärr har gett dig ett felaktigt svar och vill bara förtydliga att det inte går att skicka påminnelser via brev.
Ber om ursäkt för detta.
//Tinna
... Visa mer
2023-07-07
09:22
Hej @Ann___41!
Det stämmer att det inte går att skicka kreditfakturor i betalfiler längre. Detta beror på att bankerna har bytt till nya filformat som vi behöver förhålla oss till i våra produkter. I det gamla filformatet kunde bankerna ha en bevakning av kreditfakturorna, men detta fungerar inte i de nya formaten ISO/XML och är orsaken till att fakturorna måste kvittas innan de skickas till banken.
Jag förstår att det påverkar ert arbetssätt och har försökt hitta en workaround för er, men eftersom det är en extern förändring som vi inte kan påverka så kan vi inte heller jobba runt det i programmet.
Återkom gärna om du har några andra funderingar.
Ha en fin sommar!
/Tinne
... Visa mer
2023-07-04
09:47
1Gilla
Hej Det låter lite märkligt att skatteverket sagt att det inte skall vara moms på det när du vidarefakturerar detta. Du säljer ju inte skatten utan säljer en tjänst att du haft kostnader i samband med resor vilket inte är en skatt. men om du fått det svart på vitt från skatteverket så följer du deras råd. Att det inte är moms på vägtullen när du betalar den är helt korrekt. Önskar dig en fortsatt fin dag. Joachim
... Visa mer
2023-06-30
10:04
Hej @MonicaW!
Tack för att du delar med dig. Om du inte redan har skickat in ditt förbättringsförslag till oss så gör du det via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi:
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-26
10:32
1Gilla
Kan skapa ny faktura på betalningsdagen iom att kund har kontantmetoden
Hej @Hafstrands IT-Support, hoppas att du hade en fin midsommar 🙂
Jag hittade den här tråden där vi går igenom hur du gör efter att kundfakturan är kvittad, men jag skriver även ut stegen här i tråden så ser du hur du ska gå tillväga:
1. Skapa en bankhändelse för beloppet som kund betalat in felaktigt
2. Matcha bankhändelsen mot Övrig insättning - Egen kontering och plocka upp konto 2420 - Förskott från kunder. Beloppet sparas då i eEkonomi och du kan använda det här vid ett senare tillfälle.
Efter detta avvaktar du tills att du ska skapa upp den nya fakturan till kunden. Eftersom du har kontantmetoden så skapar du upp den på dagen du fick betalt. Den ska vara på totalbeloppet och du ska inte dra av det som din kund råkat betala i förväg.
3. När den nya fakturan är skapad, lägger du upp en bankhändelse under Kassa-och bankhändelser på beloppet som din kund har betalat.
4. Matcha bankhändelsen mot Inbetalning från kundfaktura och plocka upp fakturan betalningen avser.
5. I rutan för Betalt belopp ändrar du beloppet från kundens inbetalning till det totala fakturabeloppet. Det kommer då att vara ett belopp kvar att stämma av nere till höger.
6. Klicka på Ny bokföringshändelse och välj Övrig insättning - Egen kontering.
7. Plocka upp kontot 2420 och bokför. Fakturan blir då registrerad som betald och du använder kundens förskott som en del av betalningen.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med hur du gör med din faktura - återkom gärna om du har några funderingar.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-22
10:26
Hej @grimjack!
Tack för att du förtydligar, vi ska se om jag har förstått dig rätt nu:
Är det så att du vill att pengarna ska dras från olika bankkonton och att du ska kunna koppla ett bankkontonummer mot ett specifikt bokföringskontonummer?
Det är en funktion som vi inte har i dagsläget, men du får väldigt gärna skicka in det som förbättringsförslag till oss via Förbättringsförslag på Min Sida direkt i ditt program.
Jag hoppas att du får en jättefin midsommar!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-21
14:59
1Gilla
Låter som en rimlig förklaring! Se nu till att fixa detta så det funkar även om man bara bokför skattekontot en gång i halvåret (och då dumpar in en SKV fil med flera > 50 händelser). Som sagt, varianter av händelser på skattekontot är begränsade och standardiserade (samma text alltid för samma händelse) så här ska programmet inte ens behöva en historik att "lära" ifrån (modellen borde ha denna kunskap från början). Varsågod! / Hugo (mjukvaruutvecklare)
... Visa mer
2023-06-21
11:32
1Gilla
Hej @Lindabjo!
Min grymma kollega Pamela har besvarat din fråga i den här tråden, så kika in där!
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-21
10:48
Hej @Jan Taxi!
Det är troligtvis en av löneutbetalningarna som inte har gått iväg som den ska, då felmeddelandet inte specificerar vilken anställd som det gäller. Kika in på banken och kontrollera löneutbetalningarna därifrån först. När du ser vilken lön som har blivit stoppad kan du manuellt betala ut den på banken.
Därefter rekommenderar jag att se över uppgifterna på den anställda och rätta till det som kan ha blivit fel. Det som du själv kan titta på är:
- Kontrollera om det hoppat in något mellanslag. Om du har kopierat in kontonumret så kan det ibland komma in ett mellanslag som inte ska vara där 🙂 - Har den anställda en adress inlagd? - I rutan för land är de viktigt att du skriver in tex Sverige istället för SE, då detta kan påverka löneutbetalningen. - Har bankkontonumret och clearingnumret tillräckligt många siffror?
Om du inte får bukt med det efter att du stämt av ovanstående så tycker jag att du tar kontakt med supporten som kan koppla upp sig för vidare felsökning.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-21
09:41
Hej @Erik Sjödin!
Om du har aktiverat ett Start-samarbete med din kund, dvs ett samarbete där din kund inte är inne i programmet, så går fakturan till dig. Det är i detta fallet du som därefter fakturerar din kund.
Om du inte har ett Start-samarbete så kan du redigera samarbetet från Visma Advisor och där ändra fakturamottagare.
Återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin dag! /Tinne
... Visa mer
2023-06-20
11:11
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2023-06-20
10:56
Hej @Assson!
Semesterlönen är enligt lag 12% och grundar sig på en semesterrätt på 25 dagar, vilket är det vi följer för semestervillkor 20.
Om den anställda har rätt till fler än 25 dagars semester, måste man öka semesterlönen med 0,48% för varje extra semesterdag.
Genom att öka semesterlönen med 0,48% (12 % / 25) kommer de extra semesterdagarna bli lika mycket värda som de som utgår enligt lag.
Är det kanske detta du menar? Annars tänker jag att det är bäst att du vänder dig till ditt kollektivavtal och bollar detta med dem i första hand, så att allt blir rätt och riktigt.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-20
10:38
Tänkte om någon visste något angående det eller har samma problem.. 🙂 Ha en fin dag du med..
... Visa mer
2023-06-19
23:24
1Gilla
tack , gick bra.
... Visa mer
2023-06-19
12:38
Hej @KMAB19!
Enligt Bokföringsnämnden är god redovisningssed att fel som avser ett eller flera tidigare räkenskapsår rättas i det årsbokslut som upprättas närmast efter att felet upptäckts. Rättslig vägledning om rättelse av fel finns att läsa på Skatteverket.
I ditt fall behöver du ta reda på exakt vad som felkonterats i tidigare år och kontakta Skatteverket och/eller en redovisningskonsult för vidare hjälp med rättningen.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med hur du går tillväga, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-19
10:42
Hej @Skåneadministratör !
Du kan använda tråden som @Göran A hjälpte dig med ovan, men vill också tillägga att det också kan vara bra att dubbelkolla med Skatteverket vad som gäller för det enskilda fallet. Huvudregeln är att försäljning av överskottsel ska redovisas som momspliktig försäljning, vilket du kan läsa mer om här.
Jag utgår dock från att den här försäljningen inte tillhör din huvudverksamhet, så ett bra konto att använda till detta är 3990 - Övriga ersättningar och intäkter alternativt 3690 - Övriga sidointäkter.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-19
10:31
Hej @SaraGryt!
Du har helt rätt i att du bör ha fått in bankhändelsen i Visma eEkonomi, du ska inte behöva lägga in bankhändelsen manuellt. Vi har inte haft något fel med banköverföringar den dagen, så jag bollade detta med mina kollegor och kom fram till att vi behöver felsöka direkt i din miljö. Ta kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper vi dig med felsökning därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-19
10:05
Hej @Christel9 !
Det går inte att göra det helt automatiserat med hjälp av snabbvalen i det här fallet. Du kan använda snabbval i 45 dagar på de anställda som bara har 45 dagar, därefter behöver du manuellt använda lönearterna för sjukskrivining. Eftersom att det inte kan göras helt automatiserat så behöver du själv ha koll på när sjukperioden ändras och lägga in andra lönearter.
Återkom gärna om du har några funderingar.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-12
09:29
Hej @Dalmoplåt !
Det kan vara så att du har nått gränsen för hur många sålda och obetalda fakturor du kan ha. Mitt råd är att du tar kontakt med Visma Finance, de kan hjälpa dig att kika på detta. Längst ner på sidan finns ett kontaktformulär som du fyller i för att få hjälp.
Återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-09
10:46
Hej @itsemilie!
När du importerar CSV-filer under Kassa- och bankhändelser behöver filen vara korrekt uppställd för att programmet ska kunna tolka innehållet. Hur CSV-filen ska vara uppställd hittar du i hjälpavsnittet Importera kontoutdrag under fliken Att spara data i CSV-format. Kika igenom det och jämför med filen från Etsy och se om det hjälper dig.
Önskar dig en fortsatt fin fredag och en härlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-05-05
09:13
Hej @Katarina3!
I första hand rekommenderar vi att du ångrar matchningarna mot bankhändelserna och istället matchar mot leverantörsfakturorna.
En annan lösning för att få dem betalda är att du går in på leverantörsfakturorna under Inköp - Leverantörsfakturor och väljer Åtgärder - Betala. Har du bankkoppling väljer du att betala mot Kassakontot. Därefter bokar du bort utbetalningarna från kassakontot, dvs du vänder på verifikationen som skapats från utbetalningen för att få den "nollad".
Den första lösningen är som sagt bäst i ditt fall för att göra det mindre rörigt i bokföringen, men du kan såklart använda den andra lösningen också 🙂
Återkom gärna om du har några funderingar eller om du behöver hjälp med något mer.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-04-27
10:27
Hej @Viveka_daura!
Programmet ska importera in det belopp som finns hos banken, så om beloppet är på 1340 i kontoutdraget så är det också det beloppet som ska synas under Kassa- och bankhändelser. Jag funderar på om det eventuellt kan ligga någon dold bankavgift eller liknande?
Här skulle vi gärna vilja se hur det ser ut i ditt program och jämföra med hur det ser ut hos banken, så ta gärna kontakt med mina kollegor på supporten vid möjlighet så hjälper vi dig därifrån med vidare felsökning 🙂
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-04-19
11:29
Hej Jonathan!
Precis som du har sett så fungerar det att söka på ex. gatunamn i kundregistret i webbläsaren och inte i appen. Det är en begränsning som finns i appen, men du får väldigt gärna skicka in detta som ett önskemål till våra produktutvecklare via Feedback och förslag längst ner till vänster i Visma eEkonomi.
Önskar dig en fin dag! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-02-25
16:25
1Gilla
Tack. Huvudsaken att det gick att lösa. 👍
... Visa mer
2023-02-22
09:48
Hej Henrik och tack för din fråga!
Jag hittade två äldre trådar där användare har haft liknande scenarion som dig - Här visar min kollega hur du gör när leverantören har dragit av ett belopp på en faktura och i den här tråden visar vår duktiga champion AnnicaL olika alternativ att göra det på. Kika igenom trådarna och återkom om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-02-21
10:23
Hej @HL____
Tack för att du hör av dig.
Jag har försökt reda ut vad det är som gör att du inte kan låsa och vill tipsa dig om att du har en omatchad bankhändelse på ditt skattekonto på datum 2021-10-29.
Kika på det och behöver du ytterligare hjälp så behöver du kontakta supporten för vidare felsökning.
Ha en fin dag!
//Tinna
... Visa mer
2023-02-20
10:27
1Gilla
Hej @18 Kvadrat AB
Jag har besvarat din fråga i den andra tråden du svarade i, Betala utländsk leverantör i SEK.
Ha en fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-02-03
14:21
Hej @Lori Ena !
Ser att du har ställt din fråga i en ny tråd som vi har besvarat här https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Faktura-utan-verifikationer-med-kontantmetoden/td-p/216564.
Ha en fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-02-01
16:36
Hej @AccountantfromHell_singland
Majoriteten av kontona i kontoplanen går finfint att redigera, men precis som du säger så finns det ett antal som vi har låst för redigering. Det beror på två olika anledningar:
Det ena är att kontot används i samband med fakturor (t.ex 1510 kundfordringar och 2440 leverantörsskulder) och där är det extra viktigt att kontot blir rätt för att bokföringen i sin tur också ska bli rätt. Det finns mycket logik i programmet som kopplas just till dessa konton.
Den andra anledningen (och som är fallet med kontot i ditt inlägg) är att det specifika kontot används på en artikelkontering. Vi erbjuder ett par färdiga artikelkonteringar i programmet för att du ska kunna komma igång snabbt och enkelt med faktureringen. Hade du kunnat byta momskod på kontot så hade du behövt komma ihåg att gå in på artikelkonteringen och byta ut det kontot för att momsberäkningen på fakturan skulle bli rätt.
Nu blev det en lång utläggning, men jag ville förklara logiken bakom det hela. Vi har för nu ingen avsikt att ändra detta i närtid då det inte bara är att öppna upp alla konton för redigering, utan det medför en hel del andra saker som behöver verifieras och fixas till samtidigt.
Jag hoppas detta svarade på din fråga.
Ha en fin onsdag!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-30
16:40
Hej!
Om du känner dig osäker kring om allt är hanterat rätt i avslutet av din enskilda firma så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en konsult.
I ditt första förslag så noterar jag att du inte har redovisat någon moms, vilket är en av de saker man behöver göra när man tar ut inventarier från sin enskilda firma. Detta är förutsatt att man vid köpet hade avdragsrätt för moms, i annat fall så stämmer det att man inte redovisar något. Här kan du läsa om hur man hanterar varuuttag. I ditt fall så behöver du ta reda på marknadsvärdet på inventariet, för att kunna redovisa uttaget rätt. Det bokföringsmässiga värdet är det du sedan bokför bort, och mellanskillnaden blir det som du skattesmässigt blir påverkad av i resultatet sedan.
Om du återkommer med det marknadsmässiga värdet och beräkningen av den eventuella moms som skall tas tillbaka så kan vi säkert hjälpa dig med ett bokföringsförslag. Hur du får fram vad för belopp momsen blir kan du läsa om i länken ovan. I princip så blir det rent bokföringsmässigt som följande:
2011 med marknadsvärdet ink moms debet
1250 med anskaffningsvärdet i kredit
1259 med ack. avskrivningar i debet
397X/797X med vinst/förlust mellan marknadsvärde ex moms minus bokföringsmässiga värdet
2611 med momsen på marknadsvärdet eller den moms man redovisade vid köpet, beroende på.
Förhoppningsvis så hjälper detta dig vidare, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-27
11:50
Hej,
När det gäller att det skrivs ut en följesedel när du väljer alternativet Skicka - Aktuellt ordererkännande är rapporterat som ett fel. Det finns mer information om det i inlägget Följesedel skrivs ut istället för ordererkännande som finns på fliken Kända fel här i forumet. Följ gärna det inlägget då det är där vi gör en uppdatering när vi har en lösning på plats.
/Jenny
... Visa mer